Aardlek badkamer huurhuis

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag. Een kennis van mij woont in een studentenflat uit medio jaren 70. De elektrische installatie betreft nog een oude stoppenkast zonder enige aardlekschakelaar.
Nou zit er op de badkamer een trekschakelaar voor de wasmachine, waarvan klaarblijkelijk de leiding erheen later is omgelegd. In plaats van de bestaande buizen in de muur is er een nieuwe kabelgoot met installatiedraad getrokken vanuit de meterkast. Dit alles wel buiten de douchezone. De aarde hangt niet aan het CAP (als dit punt uberhaupt al aanwezig is)

Mijn vraag is, kun je de woningbouwvereniging dwingen om een aardlek te plaatsen? Ook al mag het dan een oude installatie zijn, de huidige situatie lijkt me gewoon onwenselijk. Zeker na dat verhaal van Boxtel.

Spanning staat en stroom gaat!
Jinny

Golden Member

Iig moet de aarde aan de cap hangen.
Of je de woningbouw kan dwingen qua aardlek?, ik denk het niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

Daar in Boxtel stond óf de douchevloer, óf de mengkraan onder spanning.
Hier gaat het over de wasmachine met z'n trekschakelaar. Ik had afgelopen voorjaar een opzichter van de verhuurder op bezoek om iets anders. Hij zag dat m'n wasmachine niet was aangesloten op de (defecte) trekschakelaar.
"Hoe was je nu"? was de vraag, maar hij zag de haspel ergens staan. "OK, die trekschakelaar zal ik ook laten vernieuwen" was het aanbod.
"Zou je dan meteen een aardlekschakelaar op de wasmachinegroep willen zetten"? vroeg ik em. "Nee, dat is nergens voor nodig, zo is het veilig." was het antwoord.
So, you can just try.
Wat volgens mij niet mag, maar door sommige verhuurders word gedaan, is een snoer met contrastekker aan de trekschakelaar maken. Met de boodschap erbij, om de schakelaar onder geen beding te gebruiken.

Op 15 januari 2020 23:13:04 schreef Jinny:
Iig moet de aarde aan de cap hangen.

Het gaat over een woning van medio jaren '70. Toen was de CAP nog niet bedacht.

Op 15 januari 2020 23:19:58 schreef mvdk:

Wat volgens mij niet mag, maar door sommige verhuurders word gedaan, is een snoer met contrastekker aan de trekschakelaar maken. Met de boodschap erbij, om de schakelaar onder geen beding te gebruiken.

dat zie je wel vaker, of gewoon een 3 voudige slof eraan gehangen waar de stekker is afgeknipt. echter, zal de wasmachinegroep niet aan het cap hangen, de regel in de nen1010 dat je de aparte groep voor wasmachine op de badkamer ook aan het cap hangt is nog niet zo oud. voorheen diende dit een aparte groep te zijn, meer niet. de aarding van de badkamer was direct naar de meterkast, blanke 6mm2.

ik zou er gewoon een dubbel wcd opzetten, vermits er een 30mA aardlek op die groep zit. als de badkamer een algemeen wcd heeft, maar geen aardlek klopt dit ook niet, dat mocht in de 70's nog niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er is in de woning een 3fasige fornuisgroep en slechts 2 andere groepen. De badkamer inclusief wasmachine, en keuken zitten op dezelfde groep.

In de badkamer is geen WCD. Echter was het probleem dat het wasmachinesnoer te kort was voor de trekschakelaar. Aangezien het een gloednieuwe wasmachine was, wilde men niet het snoer vervangen (daarvoor moet dat hele ding open) dus kwam men al snel met de contrastekker constructie. Dat is leuk, maar zonder aardlek niet handig. Overigens moet de verhuurder sowieso de trekschakelaar vervangen, want de schroeven zijn helemaal vastgebakken door een vorige huurder.

Spanning staat en stroom gaat!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De installatie mag zo, het voldoet aan de voorschriften die bij de bouw van toepassing waren.
Je kunt de verhuurder niet dwingen aardlekschakelaars te plaatsen.

Wat fout is, is het snoertje naar de wasmachine.
Volgens voorschrift moet het 1 snoer zijn, zonder onderbrekingen, moet met een ruime lus hangen doe net niet op de grond komt (zodat de wasmachine naar voren kan.)
Ook moet het snoer 4 aderig zijn, aarde 2x uitvoeren!
Snoer moet van een stevig type zijn, iets van rubber of neopreen, het standaard snoer is vmvl en dat mag niet.
Dit valt NIET onder de installatie, dus ook niet onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
Dat zul je dus zelf op moeten lossen..

Neemt niet weg dat de gehele installatie een stuk veiliger wordt bij gebruik van aardlekschakelaars van 30 mA. Je verhuurder vragen kan en mag, maar hij is het niet verplicht.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 16 januari 2020 08:02:48 schreef Toeternietoe:
Ook moet het snoer 4 aderig zijn, aarde 2x uitvoeren!

Die regel is inmiddels afgeschaft. Mag nu 3 aderig zijn.

Naar mijn weten is een aardlekschakelaar sinds 1975 verplicht in elke nieuwe installatie.
Een verhuurder is een veilige woning aan de huurder verplicht, dit geldt voor vele bouwkundige zaken, zo ook voor het aanwezig zijn van een aardlekschakelaar. In de praktijk heeft niet elke huurwoning een aardlekschakelaar, zeker in de particuliere huursector is nog veel loos.

Als een wasmachineschakelaar te hoog zit voor het snoer uit de wasmachine dan kan er aan de wasmachineschakelaar een kort 3x2.5mm2 VmVl snoer met rubber contrastekker gemaakt worden. Hier kan men het snoer uit de wasmachine op aansluiten.

Als huurder zou ik de verhuurder schriftelijk wijzen op zijn plicht tot het verhuren van een veilige woning. Dit beslaat in jouw geval een goed werkende wasmachineschakelaar, eventueel met aansluitsnoer er aan, plus een aardlekschakelaar in de groepenkast.
Gaat de verhuurder niet in op jouw verzoeken dan kun je de huurcomissie van de rijksoverheid benaderen voor advies.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 januari 2020 09:49:15 schreef KlaasZ:
[...]Die regel is inmiddels afgeschaft. Mag nu 3 aderig zijn.

Daar was ik al bang voor.
Regels van toen en nieuw kombineren, en dan de voor jou de meest gunstige delen toepassen.
Je doet het allemaal zoals toen, of allemaal zoals nu.
Dus met het een 3 aderige snoer wat aan de wasmachine zit, maar dan ook een aardlek van 30 mA en ook aanvullende potentiaalvereffening in je badkamer.
Dan mag je zelfs ook nog de trekschakelaar vervangen door een kontaktdoos, mits deze ver genoeg van je bad/douche is geplaatst.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb ook wel eens een 4-aderig snoer aan een wasmachine gezet. Dat verkochten ze gewoon in de bouwmarkt. Maar ik had er wel vraagtekens bij want aan beide kanten heb je maar 1 klem waar je die 2 aders aansluit dus ik zag de meerwaarde van die dubbele ader niet zo. Daarbij komt dat een wasmachine wordt geleverd met een 3-aderig snoer met stekker. Dus waarom hoefde daar dan geen dubbele aarddraad in?

mel

Golden Member

Op 16 januari 2020 13:10:54 schreef KlaasZ:
Ik heb ook wel eens een 4-aderig snoer aan een wasmachine gezet. Dat verkochten ze gewoon in de bouwmarkt. Maar ik had er wel vraagtekens bij want aan beide kanten heb je maar 1 klem waar je die 2 aders aansluit dus ik zag de meerwaarde van die dubbele ader niet zo. Daarbij komt dat een wasmachine wordt geleverd met een 3-aderig snoer met stekker. Dus waarom hoefde daar dan geen dubbele aarddraad in?

Als je de wasmachine vast aansluit, merk je het wel vanzelf als er een ader die stroom voert stuk is, dat ding gaat niet verder, "ïs kapot".
Als er een aardedraad stuk is , dan blijft de machine gewoon werken, met of zonder een aardfout.Daarom zitten er 2 aarde draden in een kabel, als er eentje stuk is, ok, maar 2...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..