Compressor schakelen met verlichting

Een kennis heeft een werkplaats met twee compressoren welke andere machines van lucht voorzien. Meestal wordt de werkplaats maar een dagdeel gebruikt, maar de compressoren staan altijd ingeschakeld en er lekt lucht weg waardoor deze regelmatig aanslaan. Hij wil ze centraal kunnen uitzetten.

Nu had ik een schakeling bedacht waarbij een relais geschakeld wordt door de verlichting van de werkplaats. Dus wanneer de verlichting aan gaat begint de compressor te lopen. De lichtlijn bestaat uit 60 tl/led lampen, daarom probeer ik met een tijdvertraagd relais de stroompieken te verdelen. De componenten plaats ik in een kastje.

Compressor 1f 230V 2,2 kW
Compressor 3f 400V 3,0 kW

Siemens Magneetschakelaar 3RT2017-1AR61
Finder Tijdrelais 83.11 1W-24/230UC

Mijn vragen:

-Mag ik de verlichting gebruiken om iets te schakelen?

-Dit kastje plaats ik tussen de bestaande voeding van de compressor en de compressor zelf, moet ik dan de kabel na het relais opnieuw afzekeren?

Ik had al wat tekeningen gemaakt van hoe ik het dacht.

M.v.g,

Niek

.

[Bericht gewijzigd door Schuurprutser op donderdag 16 januari 2020 16:09:37 (100%)

Ik zou in ieder geval beginnen met het oplossen van de lekkage(s). Perslucht is dure lucht, en om het zo weg te laten lopen kost onnodig energie en dus geld. De eerste die binnenkomt doet het licht aan en de compressor. Tegen de tijd dat de koffie op is, is de compressor ook klaar. En degene die het laatst weggaat doet het licht en de compressor uit.

evelo

Golden Member

Inderdaad, lekken opsporen en bewustwording bij de gebruiker bespaart heel veel geld.

Zit er al een afsluiter net na het drukvat?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dan kan en mag zo.
Maar lijkt me een beetje onzinnig.
Als je in de werkplaats moet zijn en je hebt geen lucht nodig start toch je kompressor op.

Als je dan toch wat wil dan zou ik een drukknop maken.
Kompressor kan starten als je op een drukknop drukt.
De kompressor gaat altijd uit als het licht uit gaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 januari 2020 17:47:01 schreef evelo:
[...]
Zit er al een afsluiter net na het drukvat?

De eenvoudigste manier om luchtverlies tegen te gaan.

Ga je de lucht dicht zetten? Dan is het een kleine moeite om de compressor uit te schakelen. Opvoeding kan je zoiets ook noemen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

+4
Investeren in lekken herstellen ipv omzeilen van de oorzaak :(

Het is mogelijk, in mijn werkplaats gaat het als volgt als het licht aan kan ik met een drukknop de compressor starten (via een relais met overname contact) en als het licht uit gaat wordt ook de compressor spanningsloos.

Wij hebben 1 centrale compressor en ik heb op de ketel een motorventiel gezet die met een schakelaar die naast de lichtknoppen zit bedient wordt.

Als je de motor uit schakelt dan moet je iedere keer de tank op druk brengen wat heel wat energie kost , nu hoeft alleen de leiding op druk gebracht te worden.
Een motorventiel gaat rustig open in tegenstelling tot een marneet ventiel wat met een klap open gaat.

Lekkages in een pneumatisch systeem kunnen lastig zijn , ik heb bijna 30 meter pijp in de zeepsop gezet en geen lekkage gevonden en toch zakte de druk......
nu was het zo dat de koppelingen heel zachtjes lekte we hebben alles vervangen en na een paar maanden lekte ze weer toen heb ik het motorventiel gemonteerd nu hebben we 's nachts geen lekkage meer.

Ik had in een vrij kleine installatie ook lekkage, bleek van een nieuwe haspel te komen, ik heb het idee dat de draaikoppeling in die dingen zelden lekvrij zijn.
Verder alles nagegaan en toch hier en daar een klein lekje gevonden. Snelkoppelingen gaan na verloop van tijd ook vaak lekker, O-ring vervangen.
Een simpele oplossing kan zijn om tussen de compressor en de installatie een klep te zetten die met het licht mee geschakeld wordt, lekt er dan nog iets in de installatie, dan loopt het drukvat niet leeg als er niet gewerkt wordt (en het licht uit is) en hoeft de compressor niet eerste helemaal te vullen.
Verder kan je, om te besparen, de druk van de compressor zo laag mogelijk instellen, tijdens het op druk brengen loopt het rendement een beetje terug naarmate de druk in het drukvat hoger wordt door grotere verliezen rond de kleppen en hogere temperatuur van het inlaatdeel. Filter ook goed schoon houden. Een groter drukvat zorgt ook voor een hoger rendement, zeker in combinatie met een minder hoog ingestelde einddruk.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

de grote installaties lekken altijd wel, vooral de koppelingen aan verbruikers doen dat standaard. ik zou ook het leidingnet afkoppelen met eenm klep zodat de tank niet eerst helemaal op druk hoeft te komen. lekkage komt in systemen met ontvochtiger minder voor, de metalen dichtingen in die koppelingen gaan roesten, die sluitvlakken worden oneven en gaan lekken. zonder meegeperste luchtvochtigheid in de lucht veel minder een probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga niet over bewustwording, dat blijkt vaak nogal lastig, mensen zijn gewoontedieren. En dat ze het licht uit doen als ze weg gaan vind ik al heel wat.

Het lekken oplossen is ook niet zo gemakkelijk, want er ligt toch zo een 300 meter aan leiding en slangen die deels over het plafond en door de wand lopen. Ook staan de compressoren nogal verscholen.

Een extra knop bij de lichtschakelaars maken heeft niet mijn voorkeur want dan moet ik meerdere kabels kabels trekken over het plafond.

Maar een klep zoals een 2/2 ventiel net na de tank, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat lijkt me de beste oplossing, de tank blijft dan mooi op druk en voorkomt dat de compressor onnodig aan gaat wanneer iemand het licht aan doet.

Op 19 januari 2020 16:59:32 schreef testman:
lekkage komt in systemen met ontvochtiger minder voor

Helaas heeft de compressor dit niet, er zitten wel centrifugaalfilters in de machines, maar dit beschermt de koppelingen in de toevoerleidingen natuurlijk niet.

Wanneer ik dan bijvoorbeeld deze klep neem, dan ben ik met een klein klemmenkastje en een glaszekering klaar.

ik zou even kijken welke maat schroefdraad er op de afgaande van de tank zit, als dat zo'n groot systeem is dan zal mer wel meer als de standaard 25 liter compressor aan leiding diameters opzitten. ben er vaker tegengekomen waar er 3 of 4 schroefcompressoren in cascade staan op leidingen van 50mm of dikker, op de zolder een tank van een 1000 liter als buffer oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een magneet ventiel gaat vrij snel kapot als hij iedere morgen de leiding op druk moet brengen.
Wij hebben een kogelkraan met motor en die werkt al jaren zonder problemen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 januari 2020 20:52:36 schreef RickP:
Het is mogelijk, in mijn werkplaats gaat het als volgt als het licht aan kan ik met een drukknop de compressor starten (via een relais met overname contact) en als het licht uit gaat wordt ook de compressor spanningsloos.

Dan los je inderdaad het probleem op dat de compressor aan gaat. Probleem is dan wel dat die elke morgen bijna leeg is. De lekken blijven gewoon hun verlies hebben. Dat stopt niet als het licht uit is. De tank op druk houden is efficiënter. Je hoeft dan 's morgens alleen je lege leidingen te vullen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.