PM3370 (de eerste) probleem met voeding

Ik heb een oude PM3370 (eind jaren 60, begin 70). Hiervan waren op de PCB Elco unit een paar C's gesneuveld. Die heb ik vervangen. Nu werkt de scope, maar na een tijdje verdwijnt het beeld. De +24V en de +12V zakken in. Dat hoort ook zo te zijn bij overbelasting. Op de 24V meet ik over de serieweerstand van 1 Ohm aan de hand van de spanningsval dat de stroom na een minuut of wat toeneemt van 2,3 naar 3,4 A; bij het naderen van de 3,4A zakt de spanning naar 16V.
Ik heb geen schema kunnen vinden tot nu toe, behalve de publicatie op de site van Frank die de scope op hoofdlijnen beschrijft.
Het zou mooi zijn als er hier of daar een schema is.

groet, Gertjan

kans op gare tantalen of een elco die de voeding plattrekt. check maar op onderdelen die na een paar keer herstarten warm aanvoelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Hier nog iemand met dezelfde scope. https://www.circuitsonline.net/forum/view/118142 maar het voedingschema staat niet meer online.
Het schema op Elektrotanya site is de B uitvoering en de voeding staat er niet bij.

@ testman: dus ik voelde hem nog niet. Bij verwijderen plug in blijft stoom tot te hoge (maar lagere) waarde toenemen. Als er 24V 1A in een tantaal verdwijnt = 24W moet deze in no time erg heet worden. En zou ik iets willen ruiken.

@Raaf: ik vond dit topic ook, daarom had ik hoop om hier iets op het forum te vinden.

RAAF12

Golden Member

Ik zag dat @Nightwalker een schema van de voeding beschikbaar had. Je kan ook naar defecte elco's zoeken door de print eerst te verwarmen met een föhn, dan zou de opstart fout eerder moeten optreden. Als daarna een verdachte elco wordt afgekoeld met koudespray zou de spanning weer normaal kunnen zijn.

ik heb inmiddels via Toine van de Schematheek een manual. Ik begrijp nu ook de opmerking van Nightwalker over de over 4 units verdeeelde circuits. De componenten zijn over PCB's verstrooid zonder dat in het schema de interconnectie (interfaces, pinnen, laat staan pinnummers) zijn aangeduid.
De +12V zit achter de +24 geschakeld. De +24V zakt in, maar tot een waarde ruim boven 12V. De +12V zakt heel ver in, dus de 'grootverbruiker' moet achter de +12V zitten. En nu komt het: tot nog toe heb ik de +12V voeding met bijbehorende elco (verdacht!) nog niet in het apparaat kunnen lokaliseren.

@Testman: je gaf het goede advies. Ren tantaal 135 uF van de Main TB de boosdoener. De 12V voeding is deels zonder PCB op het mainframe discreet opgebouwd.

[Bericht gewijzigd door gertjanrhe op 18 januari 2020 13:52:16 (30%)]