Netwerk kabel voor buiten en/of in de grond

blackdog

Golden Member

Hi KlaasZ,

In de grond wat extra bescherming, extra mechanische bescherming.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Daar is veel in te verkrijgen als de buiten mantel maar PE is en de kleur geen wit grijs of groen die zijn niet U.V. bestendig de rest is prima.
In een buis leggen kan maar er zijn afdekkappen werkt iets makkelijker :) er boven op een afdek band er zijn verschillende teksten (DATA KABEL) en dit nog een keer leggen 30 cm onder de bedekking tegels gazon.
De kabel is qua prijs niet echt duur 100 m CAT 5 50 Euro.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Netwerkkabels zijn ook in grondkabel variant te koop.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 januari 2020 00:35:05 schreef electron920:
Ha blackdog,

Daar is veel in te verkrijgen als de buiten mantel maar PE is en de kleur geen wit grijs of groen die zijn niet U.V. bestendig de rest is prima.
In een buis leggen kan maar er zijn afdekkappen werkt iets makkelijker :) er boven op een afdek band er zijn verschillende teksten (DATA KABEL) en dit nog een keer leggen 30 cm onder de bedekking tegels gazon.
De kabel is qua prijs niet echt duur 100 m CAT 5 50 Euro.

Groet,
Henk.

Is dat exacte wetenschap dat wit niet UV bestendig is? Ik heb hier al vele jaren witte coax buiten hangen. Tevens aan de zuidzijde van het huis. Nog zo goed als nieuw.

Als je toch moet graven, waarom geen trekbuis? Voor de kosten hoef je het niet te laten. Zorg dat er altijd een deftige koord wordt mee getrokken. Een extra of nieuwe draad trekken is dan peanuts. Hoef je ook geen extra verstevigde grondkabel te hebben.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
blackdog

Golden Member

Hi,

Allen bedankt voor de antwoorden, klant voorgeligt en wat type PE kabels laten zien voor buiten/grond toepassing.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 17 januari 2020 06:08:57 schreef Peter112:
[...]
dat zijn geen koper kabels, ...

Dan kijk nog maar eens in die lijst.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 17 januari 2020 09:45:50 (29%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Goede ervaringen met Ubiquiti Toughcable.

In alle gevallen zou ik t in een mantelbuisje gooien en zeker 100% koper nemen (geen CCA/CCS)

Bij grotere afstanden zou ik glas nemen. (Zeker nodig bij >100m) maar soms ook bij kortere afstanden mijn voorkeur zijn ivm inductie en blikseminslag enz

Arco

Special Member

Een markertape boven de kabel is meestal veel effectiever. (20cm ofzo erboven).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een mantelbuis is prima als extra bescherming tegen beschadiging door b.v. puin in de grond of graafwerkzaamheden.
Gewone goede UTP of STP volstaat dan prima.
Maak niet de fout door een volledig dichte buis te nemen.
In het laagste punt komt dan water te staan en dat kan dan niet meer weg en ligt de kabel in het water.
Vocht komt er nl altijd in, of als condens of als regenwater.
De buis moet of onder afschot gelegd worden of er moeten gaatjes in zitten waardoor het water weg kan.

(beetje een topic steel) net even gekeken bij die link van @nightwalker, en ik zie dat die prefab netwerkkabels pas staryen bij 10 meter lengte, en ik zoek voor klussen die wij doen kabels van 2 meter, iemand een idee voor netwerkkabels die geschikt zijn voor buiten (niet perse in de grond?

zit sinds 2009 in de PV.

Je zou ze kunnen vragen of ze de buitenkabel ook per meter verkopen. De buitenkabel staat niet bij de optie "per meter" maar alleen "op rol". Maar je kunt het altijd vragen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Bedrijven als bijv. Noramco en Blackbox hebben wel gewapende CAT6 kabel...

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41fYV9z%2B6UL._SR600%2C315_PIWhiteStrip%2CBottomLeft%2C0%2C35_SCLZZZZZZZ_.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet niet precies welke lengte je moet afleggen, maar ik deed zelf altijd "gewone" UTP kabel in een tuinslang (goedkoop te krijgen bij de action) .. ligt inmiddels als jaren onder de grond zonder problemen :)

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Op 17 januari 2020 10:53:35 schreef andre1973:
(beetje een topic steel) net even gekeken bij die link van @nightwalker, en ik zie dat die prefab netwerkkabels pas staryen bij 10 meter lengte, en ik zoek voor klussen die wij doen kabels van 2 meter, iemand een idee voor netwerkkabels die geschikt zijn voor buiten (niet perse in de grond?

Ubiquiti toughcables. Stekkers er zelf aanzetten (maar daar ontkomt je meestal toch niet aan omdat je de kabel vaak door een wartel moet voeren)

Op 17 januari 2020 06:47:16 schreef buckfast_beekeeper:
Is dat exacte wetenschap dat wit niet UV bestendig is?

Dat is ervaringswetenschap. Ik ben eens op bezoek geweest in een fabriek waar ze dat testten. Een aantal identieke kunststof producten van verschillende kleuren hadden ze in een kast gelegd met een sterke UV-bron. Daar bleek dat de donkerste kleuren beter tegen UV bestand zijn dan de lichte. Dus zwart is de beste keuze.
Ik snap alleen niet wat dit voor belang heeft voor kabel onder de grond. Is daar ook zonlicht? :-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 januari 2020 11:11:11 schreef DJSmiley:
[...]

Ubiquiti toughcables. Stekkers er zelf aanzetten (maar daar ontkomt je meestal toch niet aan omdat je de kabel vaak door een wartel moet voeren)

Bestaan ook wartels die je rond de kabel krijgt. Enkele weken geleden is er zo nog een wartel gepasseerd in een topic. Ik dacht dat Sine de poster was.

Op 17 januari 2020 11:33:44 schreef KlaasZ:
[...]Dat is ervaringswetenschap. Ik ben eens op bezoek geweest in een fabriek waar ze dat testten. Een aantal identieke kunststof producten van verschillende kleuren hadden ze in een kast gelegd met een sterke UV-bron. Daar bleek dat de donkerste kleuren beter tegen UV bestand zijn dan de lichte. Dus zwart is de beste keuze.
Ik snap alleen niet wat dit voor belang heeft voor kabel onder de grond. Is daar ook zonlicht? :-)

Over welke hoeveelheid UV spreken we dan? Hoeveel jaren gaan er voorbij voor dezelfde hoeveelheid UV de kabel bereikt heeft? Over hoeveel % beter spreken we dan?

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 17 januari 2020 11:52:27 (46%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik ben specifiek opzoek naar prefab kabels dus,van 2 meter lang, juist met stekkers er aan. Doorvoeren is geen probleem. heb Allekabels gebeld, ze hadden niet korter dan 10 meter, en wisten ook niet waar het vandaan kwam (?) of wie het zou kunnen hebben.

Zelf maken is idd de optie, maar vaak de duurdere optie.

zit sinds 2009 in de PV.
Arco

Special Member

Blackbox?
Industrieele kwaliteit patchkabel: https://intronics.nl/nl/product/kabels/industri-le-patchkabels/conec-1…

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 17 januari 2020 13:00:08 (91%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://www.netwerkwinkel.com/Patchkabels/Cat-6A-Patchkabels-10Gbps/Ca…

Die Intronics dingen zijn overigens (imho) kneiterduur. Stuksprijs richting de 30 euro ex voor de 2m versie.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 17 januari 2020 13:02:33 (24%)

Op 17 januari 2020 11:47:28 schreef buckfast_beekeeper:
Over welke hoeveelheid UV spreken we dan? Hoeveel jaren gaan er voorbij voor dezelfde hoeveelheid UV de kabel bereikt heeft? Over hoeveel % beter spreken we dan?

De getallen weet ik niet. Ze hadden er een bak UV boven gezet om het proces te versnellen omdat ze anders jaren moesten wachten. Wat ik me er nog van herinner is dat ze zijn doorgegaan tot de witte verpulverd waren en toen waren de zwarte nog intact.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,

Als je iets gaat kopen, neem dan s.v.p. contact met mij op.
Misschien kunnen we dan samen een rol kopen. Ik zou rond de 30 m kunnen gebruiken. Dat kan schelen met de kosten.

Zelf connectoren aanzetten lijkt onhandig, maar voor het doorvoeren door een muur o.i.d. kun je zonder plugje een veel kleiner gat gebruiken. Bovendien kun je hem dan ook makkelijker door een mantelbuis trekken.

Ik zou in ieder geval zo een mantelbuis gebruiken, als er op die locatie getuinierd wordt of anderszins in de grond gewoeld/gestoken zal worden. Langs een muur kun je beter slagvast grijs PVC-elektrabuis nemen ¾" als je connectors er aan hebt zitten en anders gewoon 5/8". Staat mooier en is veiliger.

Groet, T.A.

Blackbox lijkt mij overigens wel een toepasselijk merk voor jou :+ ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Dit is verder nu al afgehandeld, de persoon doet het verder zelf, dat is het kopen van de materialen en de aanleg.

Voor mij is het klaar! :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 17 januari 2020 09:45:31 schreef Nightwalker:
[...]
Dan kijk nog maar eens in die lijst.

Was net wakker, eerste link stond CCA. Dan ben ik meestal direct weg van zo'n site.

maartenbakker

Golden Member

Je moet juist wegblijven bij de sites waar het niet bijstaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."