touchscreen van speelautomaat werkt niet

hallo
ik heb een speelautomaat merk positive games photo play spirit 2.1
het aanraak scherm reageert niet meer.
heeft iemand ervaring?
ding is van 2002 met oude beeldbuis

Geen idee! Zelf zou ik ook weleens willen weten hoe het werkt. Zo ook van de smartphone of tablet.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

op de smartphone ligt gewoon een plastiek fel met draadjes die aanrakings
gevoelig zijn.
zo zal dat ook hier zijn, maar wat op de print reageert hier mee?

Je hebt verschillende versies van touchscreen. De meeste voorkomende zijn/waren capicatief en deze reageert op je vinger en niet op een pen bijvoorbeeld. De oudste(denk ik) werkt doormiddel van weerstand en een pen werkt dan ook bij dit systeem wel. Dit is wat ik er een jaar of 6 geleden van heb mee gekregen toen klasgenoten dit gingen gebruiken voor een school project.

Waarschijnlijk is werkt deze speelautomaat op de versie van de weerstand. Ik zou denk ik eerst de speel automaat los halen en controleren of alle connecties goed zijn. Mocht dat het geval zijn, maakt dan foto's van de printplaten. Misschien is daar wat op te zien.

de input is vaak een com poort waar de losse touch module op zit aangesloten. als de pc ook een dito 2002 bak is, kan het zijn dat er drivers voor dat touchding dwars liggen of de module wordt niet herkend. een bekende is dat de bios batterij leeg is geweest en de com poort parameters in de bios niet goed meer ingesteld staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heel vroeger, ik denk nog in de tijd van de Batavieren, heb ik eens een scherm, monitor, in reparatie gehad en deze had een ir. matrix die vanaf de rand van het scherm werd aangestuurd. Tegenwoordig reageert een touchscreen zelfs zonder aanraking. Draai het scherm om en de beeldinhoud blijft staan, heel vroeger deed men dat met een kogeltje Prachtige techniek tegenwoordig!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

golden member
bedankt voor de link, maar ik zie alleen de vraag
is er een mogelijkheid om daar een antwoord te vinden?

fred101

Golden Member

Zoef, ik heb een hele mooie Tek logic analyser die op zo'n manier optisch werkt. (en 3 kleuren dmv LCD shutters)

op de smartphone ligt gewoon een plastiek fel met draadjes die aanrakings
gevoelig zijn.

Dat lijkt me stug. De meeste werken capacitief. Ik kan me niet voorstellen dat je telefoons hebt die met draadjes werken. Ten eerste omdat ze van glas zijn ten tweede omdat je dan wel heeeeeel veel draadjes nodig hebt bij de resoluties van een smartphone scherm.

Heb je de schemas van het ding ? Zonder wordt een beetje lastig tenzij er hier mensen zitten die deze kast goed kennen. Om te weten hoe je het aanraak deel test moet je eerst weten wat het is.
Algemeen zou ik de aansluiting van scherm naar printplaat zoeken. Dan kijken waar deze mee praat en dan met een scoop kijken of er wat gebeurd als je het scherm aanraakt. En zo verder zoeken tot waar het wegvalt.

Ook belangrijk, heeft hij bij jou gewoon gewerkt of heb je hem zo gekocht ? In het eerste geval is er wat kapot. In het tweede geval kan het van alles zijn. Van kapot tot een Frankenstein kast, als in de link, met dingen die niet samen kunnen werken.

Als er een CRT inzit zou het optisch kunnen werken. Zoals Zoef schrijft. In 2002 waren aanraak schermen volgens mij nog niet echt gangbaar.
Ligt er een glasplaat over de beeldbuis ? of moet je de beeldbuis aanraken ? Of ligt er, zoals je zegt, echt een laag indruk-baar plastic op ??
Even wachten op Jochem, die heeft aardig wat ervaring met dit soort dingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 januari 2020 12:15:47 schreef fred101:
Even wachten op Jochem, die heeft aardig wat ervaring met dit soort dingen.

Ik had het topic al eerder gezien maar heb met deze photoplay kasten weinig ervaring en heb me daarom onthouden van een reactie. Ik zal nu alsnog even wat mee gaan gokken met m'n voorgangers.

Je kunt kijken of de touch-controller nog wat doet. Deze zit meestal gewoon via rs232 aan een comport. Dus ofwel kijken of de fabrikant (elotouch?) nog drivers online heeft en 'm op die manier op een andere computer testen, of even met een terminalprogramma spieken.
Het wil weleens zo zijn dat zo'n photoplay instellingen kwijtraakt, soms in de bios (hierboven al gesuggereerd) maar het kan ook zijn dat de compoort op 't moederbord fysiek is gaan hemelen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Die ELO CRT touchscreens werken ultrasoon, heb er vroeger meer dan genoeg ingebouwd. Ergens zit dan een controller met seriële poort. Die controllers kregen bij ons voeding uit de monitor als de monitor ouder werd dan kakte die voeding wel eens in, op de monitor was daar niets van te zien maar de controller begon dan te haperen. M.a.w. meet de spanning van de controller eens na en of die stabiel is.

kan het de backup batt wezen die leeg is?
app start na wat dos regels wel gewoon op!
ik durf de batterij niet los te halen om te meten in oude pc,s was bios dan
leeg en ben je verder van huis
kan ik wel batt eruit halen als app aan staat?

onder spanning is de batterij niet nodig idd, maar zo'n lithium cel kan weleens verkeerd vallen op de videokaart ofzo, dus let ermee op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Met de kast uit kun je de batterijspanning simpel meten, neem een schroef van het moederbord als min, de plus kun je bij een Lithium CR2032 cel gewoon op de bovenkant meten. Is de spanning onder de 3 Volt dan kun je er vanuit gaan dat die leeg is.

Onder spanning vervangen kan maar is een risico (sluiting door batterij die uit de houder springt en ergens beland waar je het niet wil).

Bios instellingen zijn geen 'rocket science' dus ook al is de batterij leeg kun je vaak beginnen met 'load BIOS defaults' en dan controleren of dingen als COM poorten juist ingesteld staan. Je kunt ook van te voren al wat instellingen noteren (fotootje met de telefoon is ook handig).

De link die ik gaf is een forum dus kun je ook vragen stellen. Er zijn diverse fora over Photoplay dus moet vast lukken.

hoe open ik 'load BIOS defaults' ?
na wat regels bij opstarten staat spel op scherm
kan ik er een toetsenbord op zetten en cont alt del of zo?
staat in de bios ook dat ik com poort kan wijzigen?

ik zie geen 'load BIOS defaults' in de bios
app heeft een compoort 3 waar touchcreen op staat en een compoort 4 die leeg
is , nu touchcreen op compoort 4 gezet werkt ook niet
moet je in bios aangeven dat touchcreen op 4 staat?
zie foto,s van bios

backup batterij verwijderen,(nameten) en terugplaatsen is bios default...

maartenbakker

Golden Member

Staat er gewoon tussen met een heel klein beetje andere naam: Load optimized defaults

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Niet in de bios natuurlijk, je moet dat de applicatie vertellen.

Ik weet niet of het jij alle versies is, maar zoek even naar touch.ini.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Het kan zijn dat hij bij integrated peripherals in de bios ook goed moet staan, maar ik herinner me dat niet precies. Hangt er ook van af of hij aan het oederbord hangt of aan een losse kaart.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

compoorten staan direct op moederboard.

ik ben eruit mede door jullie hulp
we hebben de adressen van poort 3 veranderd en toen werkte alles weer
bedankt voor het meedenken.