Dipjes in spanning lichtnet, alleen rond 236Volt.

Arco

Special Member

Er zijn helaas nogal wat ledlampen met gammele drivers...
Ik heb een aantal GU10 ledspots gehad, die bij het aan/uit zetten van bijv. stofzuiger of boormachine een enorme lichtflits gaven. (bleven wel heel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij deze schakel zie je dat er een sample genomen is met een VEEL lagere spanning. Die dip kan kort genoeg zijn dat dit "meetsysteem" dat niet goed registreert (meestal helemaal niet), maar de leds kunnen natuurlijk niet zomaar 30ms overbruggen met een condensator. Dat zou ze veel te duur maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar die VEEL lagere spanning is altijd nog 232 V. De grote spanningssprong in deze uitsnede is 7,5 V. Een ledlamp die bedoeld is voor voeding uit het lichtnet zou daar eigenlijk tegen moeten kunnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

nou, ik weet een probleem bij een klant van t werk waar de ledverlichting stevig knippert op de netfluctuaties, ze hebben een eigen trafo. de duurmeting gaf aan dat er dipjes van bijna 100V waren op momenten. dat pand heeft geen zware machines, meer opslag en kantoor.

normaal zou je van normale dipjes in de netspanning niks mogen zien in ledverlichting, als er een dimmer tussenzit zou dat nog weleens kunnen echter.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 18 november 2021 17:31:30 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit is normaal, spannings variaties door inschakelende lasten is op zich simpelweg de spanningsval over de net impedantie.
Wij testen dit op onze ontwerpen (aan de hand van 61000-3-3) en een handgeschakelde schakeling mag 8% spanningsval veroorzaken als het niet meer dat 10 keer per minuut voorkomt.
Dat geldt voor 1 appliance, laat staan dat je een huishouden/flat hebt waar meer apparatuur is.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Turbokeu

Golden Member

Met LED-filamentlampen zie je héél duidelijk dips in de netspanning.
Alles is hier omgebouwd/omgevormd naar LEDlampen.
Bij armaturen met een LED-driver zie je inderdaad niets of nagenoeg niets.
Ook in de badkamer (4x R40 Osram LEDspots) of MR16 LEDlampen (keuken) zie ik niets.
Dampkapverlichting (2x E14W 4W LED-filamentlamp, WC (1x E14 4W LED-filamentlamp), schemerlampen in de woonkamer 3x 1xE27 4W LED-filamentlamp is het bij momenten Discoshow tijdens de piekuren...

Momentele metingen geven dan meestal wisselende netspanningen rond de 205-215V (normale netspanning door de dag is zo'n 225-230V).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Dat is geen harde regel, ook led filaments hebben verschillende soorten drivers.

Op 18 november 2021 16:53:01 schreef Frederick E. Terman:
Maar die VEEL lagere spanning is altijd nog 232 V.

Right. Ik verwacht dat een sample het gemiddelde is van zeg 1s aan spanningsmetingen. En dat de spanning gewoon 0.1 sec nul volt is geweest en 0.9s 236. En dat ie dat middelt en dan die waarde laat zien.

En als je de hele seconde met 1kHz zou lopen te samplen en matched met een synchrone 50Hz sinus, dan zou je bij een dip van 0.1sec precies een dip in de spanning waarnemen van 10% van de actuele spanning. Mijn theorie is dat er minder vaak gesampled wordt, zodat ie zelfs een KLEINE kans heeft om ook maar 1 sample in de onderbroken periode te mikken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 november 2021 16:09:43 schreef kris van damme:
wat voor ledlicht gebruik je eigenlijk? Een ledlamp met stroombron voeding erin mag de spanning schommelen wat ze wil, de licht output blijft dezelfde .

Het zijn wel redelijke kwaliteit GU10 led spots van Philips. Echter zitten ze bij mij achter een dimmer, wat het fenomeen versterkt. Branden ze op volle sterkte merk ik niks in de lichtsterkte.

Op 18 november 2021 22:35:30 schreef mvdswaluw:
[...]

Het zijn wel redelijke kwaliteit GU10 led spots van Philips. Echter zitten ze bij mij achter een dimmer, wat het fenomeen versterkt.

das een belangrijk gegeven. dimmable versies zijn uiteraard wel spanningsgevoelig. De betere niet bij volle spanning, maar eens je onder een drempelwaarde zakt (bvb 200V) passen ze de stroomsterkte aan naargelang de spanning, anders kan je ze niet dimmen. De lampen doen dus wat ze moeten doen.. Eigenlijk lijkt het me een probleem van de dimmer te zijn die te spanningsafhankelijk reageert.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 19 november 2021 08:27:53 (24%)

op wat voor dimmer zitten die ledspots? een oude gloeilampdimmer kan veel knipperellende geven, of een tronic. beste is een leddimmer en liefste met nul. ledspots van philips van de goedkope reeks knikker er ook maar uit, die knipperen ook als de ziekte. heb dat bij nieuwbouw gehad, 3 spots knipperden steeds. de andere niet, die waren door t werk geleverd en die 3 die knipperen door hunzelf, blister philips spotjes van de bouwmarkt en dat was het probleem dus :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 november 2021 22:35:30 schreef mvdswaluw:

Het zijn wel redelijke kwaliteit GU10 led spots van Philips..

Dat zegt geen ene moer "philips". dat komt ook gewoon uit China!

Het enige Philips wat er aan is, is dat ze worden gemaakt onder verantwoording van Philips. Behalve medische apparatuur maken ze niks meer zelf.

Heb ook slechte ervaringen met die led-spotjes. Had ze geïnstalleerd in een zaaltje, achter dimmers. De een na de andere gaf de geest.
Heb er een paar die nog heel waren mee naar huis genomen, als spotverlichting boven mijn draaibank. Stond parallel aan een TL-balk, samen achter 1 schakelaar.
Inschakelen ging prima. Uitschakelen: led-spotje defect. Tweede en derde exemplaar: idem, bij de eerste uitschakeling naar de eeuwige jachtvelden.

bekend euvel met ledspotjes zonder varistor aan boord, uitschakelpiek van de vsa van de tlbak nekt het spotje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Leuke anekdote, tobbe waar ik regelmatig op verblijf hebben ze de oude TL vervangen door LED in de vetput.
Op de camera in de machinekamer kan je nu mooi het driefase net volgen.
Het knipperen van de LED en de opnamerate van de camera zorgt ervoor dat je net in een seconde het zaakje rond ziet gaan..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen