Dipjes in spanning lichtnet, alleen rond 236Volt.

Goedendag,

gisteravond viel mij weer eens op dat de LED-verlichting in de huiskamer iets in helderheid varieerde.

Ik heb uit interesse al jaren een schakeling met een TrueRMS meting draaien op het lichtnet (knutsel, ongecalibreerd, slechts ter lering en vermaak). Hiermee meet ik iedere 10sec de spanning van het net, en eens in de minuut zet ik hiervan min-agv-max in een grafiek.
De spanning op het net wisselt nog wel eens, afhankelijk van verbruik en waarschijnlijk de trafo in de wijkverdeler die schakelt.

Nu valt mij de laatste tijd op dat er iedere keer een dip in de grafiek te zien is als de spanning rond de 236Volt komt.
Mijn aanname is dat dit komt door een slecht contact op de trafo in de wijkverdeler. Of hebben jullie andere ideeën?

N.B. Onlangs is er in een naastgelegen wijk nog een elektrahuisje uitgebrand. Hiervoor waren deze dipjes ook al te zien.

De trafo in de wijkverdeler wordt niet geschakeld, die kan dat niet onder belasting. De trafo wordt bij inbedrijfname eenmaal ingesteld.
Schakelen gebeurt op een hoger spanningsniveau.

Op 17 januari 2020 13:12:38 schreef KlaasZ:
De trafo in de wijkverdeler wordt niet geschakeld, die kan dat niet onder belasting. De trafo wordt bij inbedrijfname eenmaal ingesteld.
Schakelen gebeurt op een hoger spanningsniveau.

In 2016 zijn er nog nieuwe kabels naar de het elektrahuisje getrokken. Als ik kijk naar de kabel en snel even zoek op internet lijkt dit een hoogspannigskabel te zijn. Huisje staat bij mij aan het eind van het blok.

Regelbare distributietransformatoren worden inmiddels al gebruikt. Woon jij toevallig in Liander gebied? Er staan daar namelijk al meerdere in het veld.

ECOTAP VPD van Reinhausen voor de geïnteresseerde.

Op 17 januari 2020 13:43:21 schreef steev:
Regelbare distributietransformatoren worden inmiddels al gebruikt. Woon jij toevallig in Liander gebied? Er staan daar namelijk al meerdere in het veld.

ECOTAP VPD van Reinhausen voor de geïnteresseerde.

Nee, Stedin-gebied. Mijdrecht, Ronde Venen.

Half of-topic:

Ik genereer grafieken met Domoticz software op mijn NAS welke met een USB-P1 kabel aan de 'slimme' meter van Stedin hangt.

Uit aangeboren nieuwsgierigheid voor technische inzichten kijk ik af en toe naar deze grafieken, met overzichten per dag, per maand en over een jaar.
(Nuttig om je piekverbruiken, etc. te zien maar ook je sluipverbruik.)

Hierin valt mij op dat de aangeboden netspanning nog wel eens de 210 volt aantikt. En niet incidenteel...
Is dit te wijten aan ongecalibreerde materialen, of zit ik in een Stedin gebied waar dit normaal is?

Op 17 januari 2020 15:09:49 schreef T-sec:
Half of-topic:

Ik genereer grafieken met Domoticz software op mijn NAS welke met een USB-P1 kabel aan de 'slimme' meter van Stedin hangt.

Ik doe dat ook, bij mij via WiFi omdat de NAS ergens anders staat. Ik heb net onderstaand printje ofgerond en besteld.
https://i.imgur.com/n7Mr5GM.png

Een simpel 1op1 6p6c kabeltje in de P1 en het zou moeten werken.

Op de ESP-12s kan ESP-Easy draaien.

Op 17 januari 2020 15:09:49 schreef T-sec:
Is dit te wijten aan ongecalibreerde materialen, of zit ik in een Stedin gebied waar dit normaal is?

Ik mag aannemen dat de data uit P1 correct is. Anders gaan we ruzie krijgen met de netbeheerder....

Op 17 januari 2020 13:48:44 schreef mvdswaluw:
[...]

Nee, Stedin-gebied. Mijdrecht, Ronde Venen.

Daarzo staan ze niet.

Dit patroon is trouwens redelijk normaal. Dat die spanning soms erg naar beneden schiet komt waarschijnlijk doordat er net een apparaat wordt ingeschakeld.
Verder is de gemiddelde spanning iets hoog, maar wel ruim binnen het limiet van 253 V.

Lambiek

Special Member

Op 17 januari 2020 12:58:39 schreef mvdswaluw:
Ik heb uit interesse al jaren een schakeling met een TrueRMS meting draaien op het lichtnet (knutsel, ongecalibreerd, slechts ter lering en vermaak). Hiermee meet ik iedere 10sec de spanning van het net, en eens in de minuut zet ik hiervan min-agv-max in een grafiek.

Ik vind het nogal mee vallen, de gemiddelde spanning is 234V met af en toe een uitschieter naar boven en naar beneden van +/- 2V. Ik vind dit niet abnormaal.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als het in het trafostation een foutje is, zal de hele straat het moeten vernemen. Ik weet niet of u toevallig weet of uw buren op dezelfde kabel zijn aangesloten? Mocht dat nou zo zijn dan zal ik daar even gaan vragen of zij hier ook wel eens hinder van ondervinden.

En inderdaad, de kabels op uw foto zijn middenspanningskabels geschikt voor 10 kV.

[Bericht gewijzigd door Elektriciteitsmeneer op 17 januari 2020 17:37:10 (14%)]

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Lees ik dat goed? LED verlichting?
En dan op 230 Volt, eventueel met een trafo pod?
Dan moet de netspanning behoorlijk lang erg zakken wil je dat zien in de lichtopbrengst.
Fluctuaties van een noem maar wat 20% op de netspanning zie je niet in de lichtopbrengst.
Een ouderwetse gloeilamp is (was) veel gevoeliger voor netspanningsvariaties.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 17 januari 2020 18:31:36 (13%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 januari 2020 16:35:59 schreef Lambiek:
[...]
Ik vind het nogal mee vallen, de gemiddelde spanning is 234V met af en toe een uitschieter naar boven en naar beneden van +/- 2V. Ik vind dit niet abnormaal.

Dat is ook niet het punt. Spanning is binnen tolleranties. Alles in huis functioneert hier al jaren prima op. Ik vroeg mij alleen af of de dippen afwijken van wat je normaal ziet op het lichtnet.

Op 17 januari 2020 16:00:41 schreef steev:
[...]

Daarzo staan ze niet.

Dit patroon is trouwens redelijk normaal. Dat die spanning soms erg naar beneden schiet komt waarschijnlijk doordat er net een apparaat wordt ingeschakeld.
Verder is de gemiddelde spanning iets hoog, maar wel ruim binnen het limiet van 253 V.

De spanningsdipjes zijn niet gerelateerd aan gebruik hier in huis. Ook dat wordt natuurlijk allemaal geregistreerd. En als mijn eigen verbruik dit verschijnsel niet veroorzaakt, dan moeten mijn buren wel hele rare dingen doen als ze het complete net daarmee omlaag trekken.

Op 17 januari 2020 17:34:31 schreef Elektriciteitsmeneer:
Als het in het trafostation een foutje is, zal de hele straat het moeten vernemen. Ik weet niet of u toevallig weet of uw buren op dezelfde kabel zijn aangesloten? Mocht dat nou zo zijn dan zal ik daar even gaan vragen of zij hier ook wel eens hinder van ondervinden.

En inderdaad, de kabels op uw foto zijn middenspanningskabels geschikt voor 10 kV.

Ik denk niet dat dit mijn buren ook opgevallen zal zijn. De rest van het gezin is het hier ook al niet opgevallen.

Wel zijn er in de gemeente vaker stroomstoringen. Vaak door kabelbreuken vanwege de hoge zuurgraat en het verzakken van de veenbodem.
De stroomstoringen zijn voor mij ook aanleiding geweest om het eens in de gaten te gaan houden. Tot op heden heb ik er jammergenoeg nog geen kunnen voorspellen. Wel kon ik het na afloop vaak zien als er in de naastgelegen wijk iets is uitgevallen.

Wat ook grappig is om te zien, is dat de spanning op het lichtnet rond de zomervakantie ook altijd een paar volt lager is. Ieder jaar weer.

kan je meter wel trms meten? als je precies meet als de sinus op t dalpunt zit en je meter ziet dat niet, krijg je af en toe die dippen in je meetgegevens

[Bericht gewijzigd door testman op 17 januari 2020 19:55:00 (80%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dip in de grafiek te zien is als de spanning rond de 236Volt komt.

Schakelen gebeurt op een hoger spanningsniveau.

Zal het dan ook wel zijn
http://server.idemdito.org/techtalk/elec/wiss/regeltransfo.htm
.
Hier zie ik regelmatig variaties in de ledverlichting... (enkel bij led en wel bij alle led)
... enkel overdag en enkel op zonnige dagen
Met dank aan een in- of uitschakelende PV omvormer in de straat :S

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 17 januari 2020 19:15:18 schreef testman:
kan je meter wel trms meten? als je precies meet als de sinus op t dalpunt zit en je meter ziet dat niet, krijg je af en toe die dippen in je meetgegevens

Ik maak gebruik van een schakeling met daarin een LTC1968 gevolgd door een 14bit AD-converter. Dit IC neemt gedurende meerdere seconden een sample, dus ik denk
niet dat van invloed zal zijn.

Zet nou eens een half uur in de hele breedte van het scherm.
Die tijdbasis zit veel te dicht. Dit zijn geen spikes, dit zijn regelstapjes van de transformator waar alle distributietrafo's op aangesloten zitten. Gewoonlijk word elektrische stroom via bovengronds transport naar een inkooppunt gebracht, Daarvandaan gaat het meestal met een spanning van 10 of 13kV naar distributietrafo's, dat zijn die huisjes zoals die ene die in dat filmpje in de fik staat. Zo'n inkooppunt is groter, Daar staan trafo's die bijvoorbeeld van 150kV iets lagers maken. 10, 13, 23, 25 en 50kV zijn veel vookomende spanningen aan sec. zijde van dat soort trafo's. In die trafo's zit een tapswitch, Reinhausen word genoemd. Als zo'n ding op of neer schakelt, dat zijn stapjes van 1% van de lijnspanning, dat zie je.

Op 17 januari 2020 20:38:37 schreef mvdk:
Zet nou eens een half uur in de hele breedte van het scherm.
Die tijdbasis zit veel te dicht. Dit zijn geen spikes, dit zijn regelstapjes van de transformator waar alle distributietrafo's op aangesloten zitten. Gewoonlijk word elektrische stroom via bovengronds transport naar een inkooppunt gebracht, Daarvandaan gaat het meestal met een spanning van 10 of 13kV naar distributietrafo's, dat zijn die huisjes zoals die ene die in dat filmpje in de fik staat. Zo'n inkooppunt is groter, Daar staan trafo's die bijvoorbeeld van 150kV iets lagers maken. 10, 13, 23, 25 en 50kV zijn veel vookomende spanningen aan sec. zijde van dat soort trafo's. In die trafo's zit een tapswitch, Reinhausen word genoemd. Als zo'n ding op of neer schakelt, dat zijn stapjes van 1% van de lijnspanning, dat zie je.

Dus in de grafiek zie ik maar één á twee trafo-stapjes, en de rest is gevolg van de belasting? Dat zou een hoop verklaren.

Dus in de grafiek zie ik maar één á twee trafo-stapjes, en de rest is gevolg van de belasting? Dat zou een hoop verklaren.

Alles is het gevolg van de belasting... ook de transfostapjes :)
Nu lijken het op de grafiek enorme pieken maar het verschil tussen min en max is slechts 10V of nauwelijks 4%...
...goed geregeld ;)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 17 januari 2020 23:17:05 schreef cj-tronics:
[...]Alles is het gevolg van de belasting... ook de transfostapjes :)
Nu lijken het op de grafiek enorme pieken maar het verschil tussen min en max is slechts 10V of nauwelijks 4%...
...goed geregeld ;)

Het is inderdaad puur de belasting van het net. Het kan niet zo zijn dat je de trapstandverandering van de trafo’s op het 110 kV station of hoger mag merken in je woning.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
Lambiek

Special Member

Op 17 januari 2020 18:32:35 schreef mvdswaluw:
Dat is ook niet het punt....Ik vroeg mij alleen af of de dippen afwijken van wat je normaal ziet op het lichtnet.

Dat is gewoon normaal, is hier ook zo. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.