mengpanneel volume regeling ''begrenzen''

beste

ik ben bezig met een yamaha mg06 mengpaneel.
hier van zou ik graag de max uitsturing willen begrenzen. het betreft de stereo potmeter VR501 waar ik dit wil doen.(zie onderstaand stukje uit het schema)
die is 20Kohm. alleen wil ik de min. waarde terug brengen van 0 naar 6.6Kohm.
kan ik hier een vaste 6.6Kohm weerstand is serrie achter zetten?
of kan dit beter er voor?
en moet ik hier dan een L-pad toepassen, zo ja hoe kan ik de weerstand die er overeen naar aarde staat dan uit rekenen?

alvast bedankt.

Arco

Special Member

Als het alleen om lager volume gaat is het simpeler om de versterking van de Opamps wat minder te maken... (R507/R508 lager)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je de maximale uitsturing wilt begrenzen, moet in feite de "loper" van de potentiometer "niet verder omhoog" kunnen. Dus als je een weerstand opneemt tussen het signaal (waar op jouw schema MAX bijstaat)en de pin van de potentiometer dan ben je er al. Met ongeveer 10k zal je uitgangs niveau met ongeveer 6dB zakken. De oplossing van Arco werkt ook. De oplossing hangt af hoe de bedrading eruit ziet; als de potentiometers via bedrading lopen, is het vrij eenvouding er een weerstandje tussen te solderen.

[Bericht gewijzigd door LaStei op vrijdag 17 januari 2020 14:48:38 (23%)

carpe cerevisi
Arco

Special Member

Echt begrenzen kun je door een bicolor of 2 rode leds (ant-parallel) over R507/R508 te zetten (eventueel met serieweerstand)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet niet of dit mengpaneel ook Input Gain knoppen per kanaal heeft want daar zou je dan misschien ook iets mee moeten...
Je kunt immers je faders wel begrenzen op uitsturing maar dat kun je dan weer compenseren door de Input Gain te verhogen. Of zie ik dit indeze verkeerd?

Allen

Bedankt alvast voor de snelle reacties.

Het gaat erom het mengpaneel "hufterproef" te maken . Er zitten inderdaad nog gain knoppen op. Deze worde op de juiste waarde gezet. En vervolgens afgeknipt en afgedekt zodat hier nooit maar aan gezeten kan worden.
Wel wil ik 1 regeling over houden. Dat is dan dus de vr501. Maar ook deze wil ik niet boven de 0db uit laten sturen.
Ik denk dat ik de oplossing van laStei ga toepassen. Hoe zwaar zal deze weerstand moeten zijn? Is een 0.25 watt voldoende?

Alvast bedankt

Arco

Special Member

Ja, er loopt bijna niets doorheen...
Dat heeft trouwens niets met begrenzen te maken, maar met zachter maken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Men kan de versterking beperken, maar dat is niet hetzelfde als begrenzen. Het is vaak praktisch ongewenst met een maximale versterking te werken, bijvoorbeeld omdat de bronnen niet allemaal hetzelfde niveau hebben.

Alleen Arco's suggestie gaat in de richting van begrenzen, dan loopt het signaal vast als het te groot wordt.

De gebruikelijke oplossing voordit soort situaties is een limiter, al dan niet in combinatie met verdere automatisering. In bijvoorbeeld een collegezaal is dat goed mogelijk en erg praktisch.

[edit]
Er staat een Dateq SPL-2 op Marktplaats voor E 175,- Afhankelijk van de situatie kan men daar mogelijk alle betrokkenen een stuk blijer mee maken dan met een half gesloopte clippende mixer of een beperkte gain.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 17 januari 2020 17:54:51 (17%)