Artikel: Veiligheid bij energie opslag

Op 18 januari 2020 11:23:22 schreef Paloma:
[...]
Met een keuring ga je dit niet opvangen. 4 auto accu's kan ik net voor de keuring in de kofferbak van mijn auto zetten samen met een omvormer.
Zodra de keurder weg is zet je alles weer terug.

Dat is inderdaad wel altijd een issue.

Een saladeringsregeling waar verliezen in kabel omvormer en accu in mindering komen zal je ook niemand over horen, die heb je met eigen omvormer ook, afschrijving van een accu ook. Dan praat je over een paar procent.
Waar we nu naartoe gaan is dat we 5 cent krijgen per kWh en 23 cent betalen.

5/23 is misschien niet reëel, maar denk dat het niet beperkt blijft tot kabelverlies en dergelijke. Op het moment dat heel Nederland de paneeltje aanjaagt, is de stroom gewoon weinig waard. Het is te onbetrouwbaar om de centrales af te schakelen (en een te klein aandeel hiervoor). Dus er moet toch weer een bult geld uitgegeven worden om een fatsoenlijke backbone te behouden.

Al zal (collectieve) accu opslag dit verhaal makkelijker maken. Daarmee zijn supply/demand verschuivingen (deels) op te lossen en is onbetrouwbaarheid makkelijker op te vangen. De centrales kunnen dan gewoon een "gemiddelde" last bijspringen ipv continu dynamisch.

De enige bijkomende kosten (naast de al genoemde kabelverliezen) zijn dan de omzetverliezen, maar die zijn prima te bepalen.

Maar goed, dit vraagstuk uitdiepen was niet perse het doel van dit topic.

Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2020 11:31:22 schreef timberleek:
Maar goed, dit vraagstuk uitdiepen was niet perse het doel van dit topic.

Nee, dat is zo. Maar het heeft er wel mee te maken. Als de saldering er niet af zou gaan dan heeft ook niemand opslag nodig, in welke vorm dan ook.

Ik denk dat de hoge heren het zelf ook niet weten wat nu het beste is, de één wil elektrisch gaan rijden, de ander wil kernenergie als opwekking, de ander wil weer op waterstof. De neuzen staan allemaal een andere kant op. En zolang de oliemaatschappijen bezig blijven met het oppompen van de olie, gebeurt er ook weinig. Er worden nog steeds nieuwe pijpleidingen gelegd, waarom.

Ook in de automobiel industrie, er is niemand die zegt we gaan allemaal aan de doorontwikkeling van een elektrische auto werken zodat het ook betaalbaar wordt voor iedereen. Er worden nog steeds nieuwe dieselmotoren ontwikkeld, dan vraag je je af waarom.

Iedereen heeft het er over dat het anders moet, maar er gebeurt nog veel te weinig. En ik weet ook wel dat zoiets niet van de ene op de andere dag te realiseren is, maar toch....

Nu is er in Suriname weer een groot olieveld gevonden, laat lekker zitten. Van die energiebron moeten we juist af.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 januari 2020 11:31:22 schreef timberleek:

5/23 is misschien niet reëel, maar denk dat het niet beperkt blijft tot kabelverlies en dergelijke.

Op zich valt er wat voor te zeggen: die 5ct is wat het de leveranciers kost om het in bulk in te kopen, waarom zouden ze jou meer betalen?

De salderingsregeling is ook goed te praten: Je betaalt belasting (18ct per kWh) over de energie die je daadwerkelijk afneemt en niet zelf hebt geproduceerd.

In Frankrijk is de regeling dat je iets van 10ct per geleverde kWh betaald moet krijgen. Dat blijkt ondertussen rendabel te zijn met een niet enorm lange terugverdientijd....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Uit het artikel:

Nils Rosmuller van het Instituut Fysieke Veiligheid hoort steeds extremere verhalen over bewoners die zelf gaan experimenteren met nieuwe vormen van energie. "Hartstikke gevaarlijk omdat er giftige stoffen bij vrijkomen", waarschuwt hij.

Dus, pas wel even op als je zelf een set zonnepanelen aan het net hangt, daar komen giftige stoffen bij vrij!!!

Daar haakte ik ik... Deze man (of de journalist) beweert dus dat er altijd giftige stoffen vrijkomen bij nieuwe energie vormen.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op zaterdag 18 januari 2020 16:35:39 (15%)

Trek je het artikel nou niet enigszins uit z'n verband? Er zal bedoeld worden dat er gassen vrijkomen bij het laden van accu's, niet bij het opwekken met solar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pa3gws

Golden Member

Op 18 januari 2020 16:33:29 schreef Mrtn1988:
Uit het artikel:
[...]

Dus, pas wel even op als je zelf een set zonnepanelen aan het net hangt, daar komen giftige stoffen bij vrij!!!

Daar haakte ik ik... Deze man (of de journalist) beweert dus dat er altijd giftige stoffen vrijkomen bij nieuwe energie vormen.

Dat is een beetje spijkers op laag water zoeken natuurlijk.
Hij bedoeld met het experimenteren knoeien mat accu's en proberen waterstof te maken als men geen idee heeft waar men mee bezig is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 18 januari 2020 16:59:24 schreef flipflop:
Er zal bedoeld worden dat er gassen vrijkomen bij het laden van accu's,

Lithium accus die je laad waar gassen uitkomen... Da's foute boel. Als je de accus heel wilt houden, dan mag je dat niet laten gebeuren. Ik gok zomaar dat 99% van de mensen die zelf aan het experimenteren gaan hun accus heel willen houden en dat dat over het algemeen aardig lukt.

het enige type accu waarvan ik weet dat er bij normaal gebruik gassen vrij kunnen komen zijn lood-accus. En dan zijn de gassen niet giftig. Wel gevaarlijk maar niet giftig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Toevallig net op het nieuws het beeldmateriaal gezien. De beste man lijkt (maar nog steeds niet heel duidelijk) te refereren naar 'mensen die in de rook staan terwijl ze hun brandende fietsaccu met een tuinslang blussen'.

Een nieuwsbericht zou duidelijk en informatief moeten zijn. Iemand die niet technisch is aangelegd wordt de stuipen op het lijf gejaagd door zulke verwoording.

Ik zie mijn buren aan aankomen als ik straks zelf mijn zonneboiler inelkander knutsel. Giftig!!!!

Nils Rosmuller van het Instituut Fysieke Veiligheid hoort steeds extremere verhalen over bewoners die zelf gaan experimenteren met nieuwe vormen van energie. "Hartstikke gevaarlijk omdat er giftige stoffen bij vrijkomen", waarschuwt hij.

Ik denk dat ze het over de gassen hebben die vrijkomen als er ongelukken gebeuren. Het artikel gaat ook over veiligheid en niet over een bepaald systeem. En brandende zonnecellen, accu's enz. geven erg veel narigheid. Een metaalbrand is iets dat je echt niet wilt.

Je kunt alle texten wel op zo'n manier lezen dat er iets raars uit komt. Ik denk dat deze man best wel een punt heeft over de veiligheid en de zelf geknutselde dingen van de thuis experimenteerders.

Ik ben ook niet heel blij met een buurman die zelf een kerncentrale of een maanraket gaat lopen bouwen. Dat mag hij wel doen maar graag een heel uit mijn buurt. En uit ieder ander zijn buurt denk ik.

Het is erg leuk om de biografie van meneer Nobel te lezen. Daar kun je dan ook lezen hoe vaak hij door het oog van de naald gekropen is en hoeveel buren, familie, vrienden enz. schade geleden hebben van zijn experimenten. Er waren destijds ook geen veiligheids-regels en wetten over het het gebruik en toepassing van dynamiet.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 18 januari 2020 21:46:03 (15%)

Op 18 januari 2020 21:39:19 schreef Ex-fietser:
Ik denk dat ze het over de gassen hebben die vrijkomen als er ongelukken gebeuren.

Als je auto in de fik vliegt komen er ook giftige gassen vrij. Ook bij brand van je huis moet je niet in de rook gaan staan. Er zijn zelfs wel eens mensen omgekomen door de rook terwijl ze niet eens met een alternatieve-energie installatie aan het experimenteren waren!!!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

ik vind de reacties wel leuk.

maar idd we zien hier ook mensen die gewoon 18650 aan elkaar proberen te solderen. Uberhaupt is een accu een gevaarlijk ding:
zelfs een penlite kan (kortstondig) nog vaak een dikke ampere leveren...

als we naar Litium gaan of loodcellen...
en dan hebben we het inderdaad nog alleen over batterijen.

met waterstof wordt het helemaal een zooitje.....
en daarvan komt ook zo af en toe hier een gevaarlijk experiment voorbij..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Was ook op dat NOS filmpje te zien. De man had een plaatijzeren schuurtje in zijn achtertuintje, vlak bij de gevel. Daar produceerde hij Waterstof met het overschot van zijn PV-panelen. Buurman dacht dat het wel goed zat....

Verder een mooie fik van PV panelen op het dak, die door spuitgasten getracht werd te blussen met het water uit een hydrant.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 18 januari 2020 22:59:44 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De windmolen- en zonnepanelenhype ontploft toch wel. :)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Brengt mij wel op een idee voor een leuk project. Een in de prak gereden Tesla kopen, accu er uit halen en gebruiken als huis accu.

Met de informatie uit de slimme meter kunnen we vast iets verzinnen dat die begint te laden als mijn zonnepanelen overschot produceren en vice versa.

Op 19 januari 2020 09:13:44 schreef Gerard*:
De windmolen- en zonnepanelenhype ontploft toch wel. :)

Windmolens, pas daar mee op hoor, komt gift... Nah, laat ook maar...

Waterstof maken is niet moeilijk (wel inefficiënt als je het met simpele elektrolyse zonder katalysator doet), maar wat moet je er vervolgens mee? Staat daar ook een compressor voor 300 bar of meer (tot zelfs 1200 bar in sommige moderne systemen)? Heeft hij ook een brandstofcel systeem in hetzelfde schuurtje staan, compleet met management systeem, inverters, etc?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 januari 2020 09:13:44 schreef Gerard*:
De windmolen- en zonnepanelenhype ontploft toch wel. :)

Inderdaad die kans is veel groter dan dat er een kerncentrale ontploft >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heeft hij ook een brandstofcel systeem in hetzelfde schuurtje staan, compleet met management systeem, inverters, etc?

Brandstof cellen? Die zijn pas echt leuk experimenteel?

Sine

Moderator

We doen net alsof we daar in NL een probleem mee hebben, we hebben iets van 4 a 5% opwek uit hernieuwbare energie
Dat is peanuts mensen, niet eens de moeite om op te slaan.

Op 19 januari 2020 10:12:13 schreef Tidak Ada:
[...] Inderdaad die kans is veel groter dan dat er een kerncentrale ontploft >:)

Ik heb mij laten vertellen dat als dat gebeurt met een kerncentrale, daar giftige dingen bij vrijkomen...

Op 19 januari 2020 09:13:44 schreef Gerard*:
De windmolen- en zonnepanelenhype ontploft toch wel. :)

Waarom denk je dat ? Terwijl ik nu 1700 watt opwek naar binnen trek.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 19 januari 2020 11:13:28 (12%)

Lambiek

Special Member

Ik denk dat hij bedoelt dat de zonnepaneel business vanzelf dood bloed. Lekker laten denken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waar we nu naartoe gaan is dat we 5 cent krijgen per kWh en er 23 cent voor betalen.

Idee van de PV & slimme meter is juist dat we minder 23 cent betalen, en minder 5 cent krijgen door de vraag aan te passen aan de eigen productie.

Ik vraag me wel of af dit verstandig is : Als ik lever (en niet zelf gebruik) op een moment dat de rest van het land elektriciteit nodig heeft, is die 5 cent toch serieus onder de prijs?

Zou ik mijn variabel gebruik niet moeten aanpassen aan de elektriciteit prijs op dit moment ipv aan de eigen productie?

Als de hardware er toch staat, kan men dan niet beter een variabele lever prijs aanhouden? Dan wordt het net toch veel stabieler?

jan

Op 19 januari 2020 14:50:54 schreef fablab:
Als ik lever (en niet zelf gebruik) op een moment dat de rest van het land elektriciteit nodig heeft, is die 5 cent toch serieus onder de prijs?

Ik heb het al eerder gezegd, maar daar heb je misschien overheen gelezen: die 5 cent is ongeveer dezelfde prijs die andere producenten ook krijgen. Dat is gewoon de prijs. Die andere 18 cent zijn belastingen die je moet betalen over elke kWh die je uit het net betrekt. En als je daar problemen mee hebt, dan moet je niet bij de elektriciteitsleverancier zijn, maar bij de overheid die meent elk maatschappelijk probleem te moeten oplossen met een nieuwe belasting.

mvdk

Golden Member

Het is gewoon een luxe prijs die je krijgt. Je hebt als kleine solar opwekker geen kopzorg over programmaverantwoordelijkheid (mooi lang woord).
Al die WKK'ers, windmolenboeren en meer, moeten dat zelf regelen, of uit handen geven, en dat kost ook geld.
https://www.tennet.eu/nl/elektriciteitsmarkt/nederlandse-markt/pv-regi…
Dit is een leuk bedrijf, uit die TeNNeT lijst geplukt:
https://dvep.nl/

@klaasZ Die 5 cent is de gemiddelde prijs, som is deze (veel) hoger, soms lager ( soms zelf negatief).

https://www.rse2018luminus.be/nl/context-en-effecten/opvallende-extern…

Zo waren er in belgie in 2018 900 kwartieren waar de prijs meer dan 20 cent was.

Het probleem is de boel in evenwicht houden, een prijs feedback op kwartuur prijs is veel efficiënter dan eentje op eigen productie ?
jan