Als er op een schema enkel getallen bij condensator staat welke eenheid heeft deze dan?

Hallo

En vraagje over condensatoren op een schema G1*1070 Geloso buizen versterker.
In bijlage heb je stukje schema waarop de condensators omcirkelt ziin in blauw.

1) Daar staat 47K wat is de eenheid hiervan ? is dit 47000 Farad,of 47000 µF of 47000pF?
10K => 10000 Farad of 10000F of 10000pF
0,1 => 0,1 Farad of 0.1`µF of 0,1 pF

2) Rode cirkel 01F of 01µF of 01 pF
Wat wilt 1000VN zeggen?

Ledi

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1) Meestal is pF de default, dus 47k staat dan voor 47 nF. Hoe belachelijk ik het ook vind. Het kan ook nooit kwaad om eens na te denken wat op deze plaats in dit schema zoal kan verwacht worden, ook dat brengt ons tot 47 nF.
2) geen idee, het spijt me wel. SPQR.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hugo Welther

Moderator

Rode cirkel: 0,1µF 1000V DC type.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

K is kilopicofarad, dus nanofarad.

01 is onlogisch, zal wel een kwestie van een slechte kopie zijn. Dat moet dus of .01 zijn (maar dan hadden ze 10K geschreven) of 0.1 (dus 0,1uF oftewel 100nF). Kortom het moet wel 0,1uF zijn.

Vn durf ik zo ook niet te zeggen. Je kunt uitgaan van werkspanning, maar dan is het wel wat overdreven, mag ook wel 400V of 630V in als ik het zo snel even zie. Mogelijk zat er origineel een papiercondensator in en wilde men wat extra zekerheid/levensduur.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 januari 2020 19:18:51 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok bedankt allemaal.

Eigenlijk is de default waarde steeds in Pf.

Maartenbakker => op de Ingang Netspanning zetten ze op
iedere fase 2200 1000 VN

Zie bijgevoegd schema en foto.
Misschien geeft dit meer duidelijkheid?
Dias

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Eigenlijk is de default waarde steeds in Pf.

Nee, in pF. Dat mag lijken op mierenneukerij, maar is het niet, of is toch minstens niet zo bedoeld.

Enne, wat dat bijgevoegde schema moet beduiden dat is me niet zo duidelijk, vrees ik. Daarin zijn allemaal C's omcirkeld, maar dat zijn allemaal elco's oftewel electrolytische condensatoren, en er staat telkens netjes bij dat de waardes in microfarad zijn oftewel uF.

Een vrolijk schema vind ik dat, overigens; de gloeistroom van de voorversterkerbuizen netjes gelijkgericht en afgevlakt; en wat staan die twee BC147's daar schattig als emittervolger :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 20 januari 2020 16:24:03 (59%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[ dubbelpost, aub verwijderen ]]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Defaultwaarde is niet altijd in pF's, hangt van de waarde af (wat gezond verstand erbij gebruiken...)
Als er 2200 staat is dat inderdaad pF, bij sommige staat 0.1, da's in uF (ofwel 100nF/100000pF). Een waarde van 0.1pF zou niet logisch zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 20 januari 2020 16:14:19 schreef Ledi:
Ok bedankt allemaal.

Eigenlijk is de default waarde steeds in Pf.

Maartenbakker => op de Ingang Netspanning zetten ze op
iedere fase 2200 1000 VN

Zie bijgevoegd schema en foto.
Misschien geeft dit meer duidelijkheid?
Dias

Da's dan dus inderdaad 1000V (DC) werkspanning. Voor condensatoren die tussen netspanning en aarde hangen, vinden we dat tegenwoordig te weinig (niet CE-gekeurde Chinezen doen dat nog wel eens, en dan is het meestal niet eens het grootste mankement in zo'n apparaat).

Op die plaats moet je de laatste 40 jaar ofzo standaard condensatoren uit klasse Y1 of Y2 plaatsen. Die hebben een werkspanning die als 275VAC (andere waarden komen ook voor, maar altijd minstens 250VACen liefst hoger) wordt gegeven, en isolatie tussen net en aarde garanderen bij pieken tot 5kV.

Als er op die plek ceramische condensatoren van 1000V zitten, kun je ze voor de veiligheid beter toch wel een keer vervangen maar je loopt meestal niet onmiddelijk risico. Als er op die plek papiercondensatoren zitten, moet je ze altijd vervangen voordat je het apparaat onder spanning zet. Schokken en/of aardlekken zijn bijna gegarandeerd met die onderdelen.

EDIT: foto even gemist. Ik kan aan het uiterlijk hier niet zien of ze ceramisch of papier zijn. Ik gok ceramisch maar je zou het zekere voor het onzekere kunnen nemen en er toch maar moderne Y-klasse types inzetten.

P.S. Zijn anderen het erover eens dat 1000V voor die koppelcondensator uit de startpost overdreven is en hij dus ook wel door een lagere spanningswaarde vervangen mag worden?

Misschien kun je eens een foto'tje van die condensator er ook bij posten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ok

Dat is duidelijk. Vervangen.
Veiligheid gaat steeds boven.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die beide C's had ik over het hoofd gezien (linksonderaan in het schema, omcirkeld in dun roze). Als het mij te doen stond, ik zou beginnen met ze er droogweg uit te laten. Komen er dan toch stoorgeluiden - wat kan afhangen van de locatie, en van wat er zoal gebeurt op het distributienet - dan vervangen door erg goede kwaliteit; als een van die dingen doorslaat heb je netspanning op het versterkerchassis en daarmee vermoedelijk op de hele audioketen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

01 is onlogisch, zal wel een kwestie van een slechte kopie zijn. Dat moet dus of .01 zijn (maar dan hadden ze 10K geschreven) of 0.1 (dus 0,1uF oftewel 100nF). Kortom het moet wel 0,1uF zijn.

Ja, dat is wel zo goed als zeker. Je ziet het immers ook bij de weerstanden: soms 0.47 en soms 0 47 (bedoeld is 0,47 MΩ, ofwel 470 kΩ), en die ene van 6 8 M (6,8 MΩ).

(Ach, het kan altijd erger, zoals in die Franse schema's met al die schijnbaar idioot hoge weerstanden: 500 M, 3000 M, etc...
... tot je beseft dat daar de M staat voor 'Mille', dus 1000; de weerstanden waren 500 kΩ, 3 MΩ etc.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

En die stomme Amerikaanse waarden, die normaal in Europa niet eens voorkomen..Ook rare jongens, de Amerikanen. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik denk dat uithalen het veiligste is.
Ps. Dit is een Italiaanse versterker (Geloso)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en die Italiaanders kunnen al ruim zo "poëtisch" zijn als de Fransozen, bij tijd en wijle...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bij sommige schema,s staat aangegeven bv: alle condensatoren zijn in pF mits anders aangegeven. Ik kan de kleine lettertje niet lezen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Allemaal reeds bedankt voorde info.

Maar ik zie hier iets heel raar bij mijn Geloso G1 1070 zie bijlage.
Deze moet hersteld geweest zijn en men heeft een snoer met een aarding aangesloten. Ik zie dat de aarding aan het chassis is aangesloten.
Maar op het schema reeds hier boven door gestuurd zie je dat de massa (-) aan het chassis ligt. Geeft dit geen problemen ?

Dirk

Op 18 januari 2020 19:15:34 schreef maartenbakker:
K is kilopicofarad, dus nanofarad.

"kilopicofarad" bestaat niet als prefix, ook niet wanneer men 1000 pF of 1 nF bedoelt.

vergeten

Golden Member

Met "K" (kilo) wordt in dit kader "1000" bedoeld.
Dus kan je ook lezen: waarde xx keer 1000 picofarad.

Dan wordt 47K, 47000pF ofwel 47nF.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 23 januari 2020 12:51:25 schreef herbert116:
[...]
"kilopicofarad" bestaat niet als prefix, ook niet wanneer men 1000 pF of 1 nF bedoelt.

Als iemand schrijft over een condensator van 100k, hoe zou je die k anders beeldend willen uitleggen? Je kunt niet zeggen dat het de k van nano is, want in nano zit geen k!

P.S. Wat is de definitie van bestaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 januari 2020 13:08:40 schreef vergeten:
Met "K" (kilo) wordt in dit kader "1000" bedoeld.
Dus kan je ook lezen: waarde xx keer 1000 picofarad.

Dan wordt 47K, 47000pF ofwel 47nF.

Ik weet wat K betekent maar de term "kilopicofard" is geen gangbare prefix. Je praat toch ook niet over "kilomillimeters" of "hectodeciliters".

maartenbakker

Golden Member

Niet gangbaar klinkt al een stuk juister dan 'bestaat niet' :)

Hoe dan ook, dat snappen we allemaal, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost (*).

Kortom, ik ben benieuwd hoe jij die k in het schema anders zou willen vertalen. Er zit geen k in nanofarad, dus de uitleg zonder tussenstap dat de k voor nanofarad staat, is voor mij geen acceptabel antwoord.

En daarop voortbordurend ben ik ook benieuwd of de originele opsteller van het schema iets anders gedacht kan hebben dan 'kilopicofarad' toen hij die k noteerde. Het moet toch om een eenheid gaan, want condensatoren zijn niet dimensieloos.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 23 januari 2020 16:01:56 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Met deze oude schema's is het net als met oude muziekpartituren. Je moet weten wat de gebruiken waren om ze te kunnen lezen.

Gebruikelijk was hier blijkbaar bij condensatoren: 'losse' getallen groter dan 1 betekent waarde in pF; losse getallen kleiner dan 1 betekent waarde µF. Dus:
100 is 100 pF, 1000 is 1000 pF (1 nF), 47k is 47000 pF (47 nF);
0.1 is 0.1 µF (100 nF), 0.47 is 0.47 µF (470 nF).

Was het groter dan 1 maar toch µF, dan stond er 'µF' bij (bijv. '50 µF').

Daar kunnen we van alles van vinden, maar daar zijn we te laat mee: het is gewoon zo. Zelf vind ik op mijn zolder ook nog condensatoren van 2 kpf.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Ik heb een vaag vermoeden dat het gebruiken van een groot getal met pF als basiseenheid nog stamt uit de tijd dat capaciteit in centimeters werd uitgedrukt. Ik heb daar nog nooit meters gezien (al gaat er nu vast een schema opduiken waar dat wel het geval is).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."