Verwarmings element

Heeft iemand verstand/ervaring met het aansluiten van dit soort verwarmings elementen op een arduino. https://nl.aliexpress.com/item/32857130368.html?spm=a2g0o.pr...b201603_52

Ook wil ik de sterkte/warmte in kunnen stellen met de blauwe sensor draad. Maar ik wil geen/niet te veel. bv mosfets gebruiken. Is dit mogelijk? Of kan ik de rode en de blauw sensor draaden rechtstreeks op de arduino aan sluiten?

Dit verwarmingselement is bedoeld voor een hot-air station, waarbij het volgens mij rechtstreeks werkt op 230 V AC (*) en niet op 48 of 24 V DC. Voor aansturing van 230V AC heb je een tussenstap nodig, omdat de Arduino dat niet kan leveren. Je kunt dan een relais of een triac daarvoor gebruiken. Op CO is daar wel een schema voor te vinden in de afdeling "schakelingen".
De sensor van het verwarmingselement kun je volgens mij wel rechtstreeks uitlezen met de Arduino.

(*) Ikzelf heb een "Hero 898". Da's een soldeerstation met hot-air en soldeerbout. Een keer was de bekabeling van het hot-air gedeelte defect. Na openschroeven van de hot-air "gun" merkte ik -proefondervindelijk- dat er op het verwarmingselement 230V AC staat.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Volgens Google is het een thermokoppel, waarbij de kleuren wijzen op type-K, en gebruiken dit soort stationnetjes een eenvoudige opamp als versterker.

Allicht kan het zonder versterker, bijvoorbeeld met een Arduino met een 32U4 waar men dan de differentiele ingang en interne gain (tot 200x) gebruikt in combinatie met een lage Uref. Dat zou dan een schaal opleveren tot 5 mV FS, terwijl type K al iets van 10 mV geeft bij 250 graden C.
Pas op, de kleintjes breken deze pinnen niet uit, de Leonardo uit mijn hoofd wel.

Voor het verwarmingselement is een nuldoorgangs SSR gepast.

Ik zou voor de elektrische veiligheid niet enkel vertrouwen op de isolatie tussen thermokoppel en verwarmingselement.

Voor nauwkeurige toepassingen; let op, thermokoppels meten het verschil tussen de koude en de warme las.

Dit is zowat het minimum wat je kunt gebruiken.
Het is afkomstig uit een Chinese soldeerbout maar kan ook dienen voor uw verwarming.

Kijk niet naar de vertaling die is op zijn Ali-Dutch ;)

LDmicro user.

Ja klopt ik wou m inderdaad gewoon op 220v aansluiten met een relais er tussen naar de arduino. Maar ik vroeg me af of de arduino rechtstreeks de sensor kan aflezen. Weet iemand hier toevallig een library voor? Dan kan ik t simpel testen.