Kortsluiting espresso faema

Goedemiddag,

Mijn faema family espresso apparaat geeft kortsluiting. Ik ben inmiddels bezig geweest met het opsporen ervan. Het probleem lijkt te zitten in de dompelaar/ verwarmingselement. Het zethuis kan ik door verwoeste schroeven helaas niet opendraaien om de dompelaar eruit te halen.
Als ik rechtstreeks 230 op de dompelaar zet dan vliegt de aardlekschakelaar eruit. Als ik een 75w lampje ervoor zet in serie dan blijft de aardlekschakelaar uit en gaat t lampje branden. Dompelaar is ong 2000w.
Dus met lampje is de weerstand groter, maar krijg ik geen lekstroom. Ik begrijp dit niet. Want dat zou dan betekenen dat de dompelaar op dat moment geen lek heeft? Is deze dan nog goed/ te redden? Weet iemand hoe dit komt? En wat ik verder kan doen?

Alvast dank, gr Okeoke

In een serieschakeling verdeelt de spanning zich, waar de stromen gelijk blijven. Misschien dat de spanning over de koffiezetter net te laag is om het apparaat te laten werken waardoor de lekstroom er niet is?

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

aardlek eruit op een element is element gaar. let overigens maar op hiermee, zonder water stook je een dergelijk element zo op, ding wordt snel te heet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer