PC geluiden via de USB poort

Ik heb een hele mooie DAC aangesloten op een USB aansluiting van m'n PC. Wanneer ik met m'n muis 'rommel' hoor ik dat via m'n versterker, doe ik niks dan is het signaal ook niet schoon. Wat is hier de oplossing voor?
Ik zou heel erg blij zijn met een eventuele oplossing.

En nu nog de noodzakelijke informatie.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
flash2b

Special Member

Gebruik een USB isolator zoals deze: https://hifimediy.com/usb-isolator of deze https://hifimediy.com/high-speed-usb-isolator-480Mbps

En/of sluit je geluidskaart aan via een externe voeding.

Probeer eens wat andere poorten voor beide apparaten. Heb je een scherm met usb aansluiting of een aparte usb-hub?

Arco

Special Member

Een USB poort is ook niet bedoeld om power voor high-end geluidsapparatuur te leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Hunter heeft de goede vraag gesteld, maar blijkbaar is het nodig om te detailleren:

* welke DAC
* welke PC
* wat moet er *eigenlijk* bereikt worden
* waarom werd er gekozen voor deze opzet

@Arco: hier werkt dat nochtans goed hoor, het geluid is perfect. Wel heb ik een "exquisite selection" USB-kabel toegepast, gold-coated, bij vollemaan gesoldeerd, en de afscherming linksom gespiraliseerd ;) Kostte maar 130 euri, trouwens. Een wereld van verschil tegen het vorige usb-kabeltje dat maar van bij ome Ali kwam...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Mijn Yamaha U200 tuner-versterker doet het prima op een eenvoudig USB-kabeltje en kan zo ook via de PC bediend worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 januari 2020 22:51:48 schreef Arco:
Een USB poort is ook niet bedoeld om power voor high-end geluidsapparatuur te leveren...

Dat is natuurlijk onzin. Met het juiste design kun je een prima voedingsspanning creëren.

Op 20 januari 2020 00:17:40 schreef Tidak Ada:
Mijn Yamaha U200 tuner-versterker doet het prima op een eenvoudig USB-kabeltje en kan zo ook via de PC bediend worden.

Zie hier...

Op 19 januari 2020 20:19:13 schreef SystemII:
Wat is hier de oplossing voor?
Ik zou heel erg blij zijn met een eventuele oplossing.

Of hij is stuk, of hij is 'niet zo mooi'... Maar we weten nog niet wat voor DAC je hebt, dus blijft gissen...

Tidak Ada

Golden Member

Mogelijk mis je de juiste software.
Daarvoor moet je dan weer exact weten om welke DAC het gaat, zoals zovelen hier voor al zeiden. Dus: kom op met merk, type en liefst nog revision....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik denk aan een electronisch probleem, variërend van een aardlus/aardfout tot en ontwerpfout in de DAC. Het blijft inderdaad nuttig om te weten over welk appraat we het hebben, wat er aan de uitgang hangt en hoe de aarding van de pc is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 januari 2020 22:51:48 schreef Arco:
Een USB poort is ook niet bedoeld om power voor high-end geluidsapparatuur te leveren...

Wat noem jij high end? Er zijn diverse USB audio interfaces te koop die uitstekende geluidskwaliteit mogelijk maken.

This is the world we know best, the world of madness
Arco

Special Member

Wat noem jij high end?

Dat verschilt per gebruiker... (audiofielen bijvoorbeeld gaan daar heel ver in... ;) )
Gezien de gemelde bijgeluiden zal 't hier wel geen high-end spul betreffen...

Geluidsapparatuur (zeker met een versterker van enig vermogen) hoor je niet uit de USB te voeden, die is daar nooit voor bedoeld.
(alleen voor relatief lichte vermogens, en dan moet 't apparaat in kwestie ook goed gefilterd zijn op de voedingsspanning)

USB wordt vaak als 'power-adapter' misbruikt met leeslampjes, warmhoudplaatjes en ander ongerelateerd spul...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 januari 2020 12:35:05 schreef Arco:

Geluidsapparatuur (zeker met een versterker van enig vermogen) hoor je niet uit de USB te voeden, die is daar nooit voor bedoeld.
(alleen voor relatief lichte vermogens, en dan moet 't apparaat in kwestie ook goed gefilterd zijn op de voedingsspanning)

Audio interfaces zijn ook niet bedoelt om een signaal te versterken, ze zijn bedoelt om audiosignalen te genereren of te digitaliseren. Merken als Focusrite, Steinberg en Presonus maken dit soort interfaces welke zich prima laten voeden uit enkel de USB poort. Deze interfaces bieden differentiele interfaces en hebben geen bijgeluiden. De belemmerende factor is vaak de versterker welke vaak een slechtere S/N ratio hebben dan deze geluidsbronnen. Het grootste nadeel aan USB audio interfaces is het risico op artifact die het gevolg van buffer under run. Zeker bij gebruik van een Windows laptop is die kans aanzienlijk vanwege maatregelen die het besturingssysteem neemt om energie te besparen.

This is the world we know best, the world of madness

Ik heb een gewone PC (i7 processor) met een aantal USB 3.0 en ook USB 2.0 aansluitingen. M'n DAC is een FX-Audio DAC-X6 welke een eigen voeding heeft. Ik edit (beroepsmatig) heel veel audio en wil geen uiteraard bijgeluiden hebben.

De DAC heb ik omdat de interne geluidskaart natuurlijk niet van een bijzondere kwaliteit is.

Maar je hoort dus gewoon data over de USB-poorten en als ik m'n muis beweeg wordt dat nog eens harder. Dit hoor je alleen maar als er geen muziek doorkomt en de versterker redelijk hard staat maar het signaal is dus niet schoon. Momenteel is het een stuk zachter dan gisteren bijvoorbeeld.

Ik heb een andere USB-poort geprobeerd en het lijkt wel veel stiller te zijn. Toetsenbord en muis zijn allebei USB, m'n beeldscherm niet.

[Bericht gewijzigd door SystemII op maandag 20 januari 2020 19:12:53 (15%)

Op 19 januari 2020 20:36:30 schreef flash2b:
Gebruik een USB isolator zoals deze: https://hifimediy.com/usb-isolator of deze https://hifimediy.com/high-speed-usb-isolator-480Mbps

En/of sluit je geluidskaart aan via een externe voeding.

Ik weet niet of deze apparaten nou daadwerkelijk helpen en het is een dure gok. Ik ken niemand verder met dergelijk 'filters' in zijn of haar USB-verbinding...

Op 20 januari 2020 18:59:28 schreef SystemII:

Maar je hoort dus gewoon data over de USB-poorten en als ik m'n muis beweeg wordt dat nog eens harder.

Kortom... gewoon geen goed ontwerp. Als de ontwerper zijn werk goed heeft gedaan hoor je gewoon geen bijgeluiden. Ik gebruik zelf een Novation audiohub 2x4 en bij deze hoor je nooit bijgeluiden ongeacht aan welke PC of laptop ik het ding koppel. Wat ook helpt is een versterker met differentiele ingangen.

This is the world we know best, the world of madness
maartenbakker

Golden Member

Op 20 januari 2020 18:59:28 schreef SystemII:
Ik heb een gewone PC (i7 processor) met een aantal USB 3.0 en ook USB 2.0 aansluitingen. M'n DAC is een FX-Audio DAC-X6 welke een eigen voeding heeft. Ik edit (beroepsmatig) heel veel audio en wil geen uiteraard bijgeluiden hebben.

Eigen voeding, dus kan een aardlus zijn. Maar slechte ontkoppeling is natuurlijk ook niet uitgesloten, en dan wordt het oplossen al moeilijker. Wat de aardlus betreft: wat hangt er aan de uitgang en hoe is je computer geaard? Heb je het ook geprobeerd met een zo kaal mogelijke installatie? En met het omdraaien van netstekers? Heb je het al eens op een laptop op accubedrijf geprobeerd?

Het lijkt erop dat je DAC wel in het budgetsegment zit. Dat wil niet zeggen dat hij per definitie slecht is, maar een slechte ontkoppeling of interne aardlus zijn op dat moment wel reëele opties. Ik ga de uiteenscheuring op https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hardware-te… nog nader bekijken.

EDIT: Die link toont geenszins een echte teardown, maar geeft toch wel wat hints. Heb je de versie met USB-interface op een losopsteekprintje of op de hoofdprint? Het is waarschijnlijk een verloren zaak om zo'n ding stil te proberen te krijgen, maar een versie met los printje is misschien toch iets beter. Op de eerste paar foto's in de link zijn al vervalste Panasonic FC elco's te zien, dus dan is de rest niet beter. Jouw exemplaar kan natuurlijk bij een andere fabrikant vandaan komen of een andere revisie van het printontwerp gebruiken, maar ik schat de kans wel richting 80% dat het probleem op de DAC zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb in een andere configuratie (met actieve speakers) dit wel helemaal stil gehad en ik vind hem ook erg goed klinken. Heb hiervoor een "Cambridge Audio" gehad waar ik minder enthousiast over was. Zoveel mensen, zoveel smaken...
Ik heb de boel zo stil als het maar kan, wanneer de Technics SU_V670 helemaal voluit staat (uiteraard op 'direct') hoor je heel zachtjes nog wat maar is te verwaarlozen. Voor mij was de oplossing een andere USB aansluiting zoeken.

Nou, ook een toeval ! Ik ben toevallig hier net tot dezelfde vaststelling gekomen. Ben zelf ook benieuwd waar het probleem zou kunnen liggen.

Bij mij is de configuratie ook wel iets anders. Ik gebruik de audio uitgang van het moederbord van mijn PC dit in combinatie met een setje Bose boxsjes type Companion series III .

https://www.bosebelgium.be/nl_be/products/speakers/stereo_speakers/com…

Ik zou het nooit te weten gekomen hebben moest het niet zo geweest zijn dat ik bezig geweest ben met alle kabels van en naar mijn computer te verlengen. Ook de audio kabel naar de Bose toe werd vervangen door een andere. Bij het testen bleek ik echter met een vervelende brom te zitten in mijn luidsprekers. De Bose luidsprekers hebben een aparte externe voeding.

Nu, in mijn geval was de oplossing, om de brom weg te nemen wel te verstaan, terug de originele audiokabel te gebruiken. Het verschil tussen de oude en de nieuwe was dat bij de goeie kabel links en rechts samen in een kabel zitten samen met de afscherming. Bij de, in mijn geval, slechte kabel zitten links en rechts echter apart, elk met hun eigen afscherming (zie foto).

Naar ik vermoed heeft het wat te maken met een afscherming(lus) of aardingslus. Dacht dat het niet kon omdat de voeding van de luidsprekers extern is en er geen enkele link is tussen voeding en Bose luidspreker. De voeding hier is niet geaard (2 polige netstekker).

Op 21 januari 2020 16:47:52 schreef Danny G:
Nou, ook een toeval ! Ik ben toevallig hier net tot dezelfde vaststelling gekomen. Ben zelf ook benieuwd waar het probleem zou kunnen liggen.................

Nu, voor alle duidelijkheid : mijn bromprobleem was opgelost toch

Toch iets anders Danny maar de geluidskaart op je PC is eigenlijk standaard heel slecht. Dat is ook één van de redenen waarom ik hem niet gebruik.

Bij jou was dat zeker geen 'aardlus'. Een aardlus is een mogelijke (en veelvoorkomende) oorzaak van bromproblemen bij audio, strepen in beeld bij video of storingen in gegevensoverdracht. Niet alle bromproblemen zijn overigens terug te voeren op een aardlus. Gelukkig is het bij jou ook opgelost.

[Bericht gewijzigd door SystemII op dinsdag 21 januari 2020 17:10:16 (14%)

Nou, de kwaliteit is inderdaad niet je dat maar voor mij voldoet het prima. Wat achtergrond muziek en dat is het dan.

Ik had er ook mijn serieuze twijfels over dat het iets met een aardlus zou te maken hebben maar het was de eerste reden waar ik aan dacht. Door weer de oude (goede) kabel te gebruiken zou ik meer denken aan een afschermingslus (als je het zo zou kunnen noemen). Het zit hem in het verschil van de kabels en dan is het toch de enkele of de gescheiden afscherming die het hem hier gedaan hebben.

Deze pagina heeft mij erg geholpen om van computer noise van de externe usb soundcard af te komen: https://www.soundonsound.com/techniques/solving-computer-audio-problem…
en dan m.n. Troubleshooting Unbalanced Connections. Maar dan moet je wel balanced ingangen hebben op je versterker / mengpaneel oid.