Regelaar sturen met een logo 8

Beste heb een vraag ik zou graag een frequentie regelaar analoog willen sturen met een logo 8. Het opzet is als volgend een schakelaar zet de opstart in werking en dan moet de uitgang elke minuut 1volt omhoog gaan. Dus van 0 tot max snelheid in 10min (eventueel instelbaar). En ook zo terug afbouwen als de schakelaar terug uitgezet word.

Ik heb al een deel in orde gekregen met een mux maar ik zit met het probleem dat ik maar 4 presets kan sturen via de mux terwijl ik er 10 nodig heb. En ik kan niet meerdere mux aansluiten op 1 analoge uitgang.
Iemand een idee hoe ik dit kan doen?

GJ_

Moderator

Waarom niet gewoon een startsignaal en die acceleratie regelen in de drive zeif?

Omdat dit een toepassing is met 3 frequentie regelaars dat 1 band regelen. Waarbij de 1ste nu met een potmeter geregeld word En deze de rest regelt met vertraging dit om slip te creëren . En we zitten nog met het gegeven dat de snelheid op 20hertz even stabiel moet blijven tot dat de temperatuur in orde is. En dan mag deze pas verder omhoog gaan. Hebben dit al eens geprobeerd met de acceleratie snelheid maar dan zien we dat de band niet snel genoeg volledig bij regelt. Dermee dat de fabrikant dit toen in stappen heeft gemaakt. Maar wij willen nu van het menselijke gegeven af ( de potmeter)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt meerdere MUX en aan elkaar knopen.
Maar een andere oplossing is een teller (van 0 tot 10)
De tellerstand via verwijzing naar een rekenblok, daar met 100 vermenigvuldigen en dan naar de analoge uitgang.
Dat is vrij simpel, veel eenvoudiger dan al die MUXen aan elkaar maken.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 20 januari 2020 09:10:09 (74%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op welke manier dan? Als ik probeer de uitgang van de 2de mux te koppelen aan de analoge uitgang waar dat de 1ste mux op zit zegt hij dat dit niet gaat. Heb ook al eens geprobeerd met een of blok er tussen te zetten maar ook dit laat hij niet toe.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 januari 2020 09:09:33 schreef Oudsberger:
Op welke manier dan? Als ik probeer de uitgang van de 2de mux te koppelen aan de analoge uitgang waar dat de 1ste mux op zit zegt hij dat dit niet gaat. Heb ook al eens geprobeerd met een of blok er tussen te zetten maar ook dit laat hij niet toe.

Via verwijzingen.
In LOGOSoft zit er onder vele blokken (ook de MUX) een klein grijs blokje met een + tekentje erin.
Als je daar op klikt dan krijg je de verwijzingen van een blok, en kun je waarden van een blok doorgeven naar een ander blok.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ahh oke straks eens proberen als ik terug op werk ben. Heb totaal geen ervaring met logo. Als dit inderdaad werkt dan is mijn probleem opgelost. Want de rest van het programma schrijven is geen probleem ik kreeg dit gewoon niet in orde met logosoft.

Ik laat weten als het gelukt is. En alvast bedankt

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hier 2 voorbeelden.
Programma is nog lang niet af, maar slechts een begin om je op weg te helpen.
Het 1e voorbeeld moet je nog de juiste schakel;ingen maken voor de S1 en S2 op de MUXen, nog een hele klus, maar leuk om te doen.

Het 2e voorbeeld is met de teller zoals ik voorstelde, stuk eenvoudige.

Succes, ik hoor het wel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Zitten er drie drives op één band? Of zijn het drie aparte banden? In open loop word er nog wel eens "gesynchroniseerd" met een negatieve koppelcompensatie, bijvoorbeeld bij kranen de linker en de rechter rijmotor.

@gj. Dit zijn 3 drives (maar ook 3 motoren op 1 band) dus een ingaande toren een uitgaande toren en een motor dat de band spanning regelt.

@toeternietoe. Mercikes ga het eens bekijken en laat iets weten.