schakelen tussen 9v en 12v

Ik heb al een poosje zitten zoeken en ik ben wel iets wijzer geworden, maar niet helemaal.
Ik ben een tester aan het maken voor de 7-polige stekker van de auto.
Dit moet ook een aanhanger kunnen testen(door middel van de stekker in het apparaatje te stoppen en met een 9v batterij de lampen te kunnen schakelen met een schakelaar).
Nu het knel punt:

Er zijn 6 leds om een frontje, deze moeten kunnen worden aan en uit gezet met de stekker achter de auto. Dat is geen probleem.
Er moeten ook 6 signalen naar een andere stekker gaan ( waar de aanhanger ingeplugd kan worden. Dit is ook geen probleem.
(met de 9v batterij)). Deze worden dan bestuurd door 6 schakelaars bij de leds.

Ik wil ook dat het apparaatje eventueel tussen de auto en aanhanger in kan. Om bijv een breuk te kunnen uitzoeken.
Nu komt het probleem.

Als de 9v batterij word aan gezet, en geen enkele schakelaar staat nog aan zou de 12v tussen de 2 stekker( alle 6 de kanalen ) moeten worden onderbroken, zodat ik nooit 2 voltages over de uitgang ga krijgen.

Ik had iets gelezen dat je met 2 p channel MOSFET per Kanaal in principe 12v standaard kan laten vloeien, en als er dan 9v op gezet zou worden moeten alle 6 de kanalen onderbroken zodat er 9v naar de uitgang kan per kanaal.

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven?

Situatie zoals omschreven. Plaatje is klikbaar voor vergroting.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/eeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.png

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Anoniem

Euh... zet een diode tussen de 9V batt :)
Anode aan de plus van de 9V batt
Kathode aan 2 van schakelaar S3

buckfast_beekeeper

Golden Member

Maak je het niet veel ingewikkelder dan nodig?

Als de auto correct werkt en de aanhangwagen werkt correct, lijkt het me heel sterk dat het samenstel dat niet zou doen.

Is 9V voldoende? Bij een gewoon lampje misschien wel. Is dat ook zo bij een LED module? Deze zijn vaak geschikt voor zowel 12V als 24V. Geeft een 9V batterijtje voldoende stroom om ook de massa te testen op deugdelijkheid? Dit om een kerstboom achteraan te vermijden.

Houd je er rekening mee dat nieuwe auto's anders werken als de wat oudere? De CAN-bus gaat controleren of er wel voldoende verbruik is. Bij mijn auto gaf dit het onprettige verschijnsel dat van de aanhangwagen de remlichten gingen knipperen in combinatie met een LED module. Je zal dus ook voldoende stroom moeten afnemen. Een ledje van 2mA of 20mA is dan niet voldoende.

Ik zou beiden gescheiden houden. Een stekker voor de auto en een 12V module voor de aanhangwagen. Besef ook dat de nieuwe auto's standaard 13-polig zijn en dat aanhangwagens gebouwd na 2013 13-polig moeten zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@anoniem015
|:( het leven kan soms zo simpel zijn thnx.

@buckfast_beekeeper
Ik mag het dan misschien wel ingewikkelder maken, als het al lukt, ben ik al blij.
Dat van die ledverlichting wist ik niet.
Die 13-polige stekker wist ik wel, maar die heb ik toch niet op mijn aanhangwagen :) .
Mocht het zover zijn maak ik een 13-polige variant er bij.

Uit ervaring weet ik dat 9v voldoende is gezien ik de 2 testers al eens gemaakt heb voor een familie lid alleen dan gescheiden. Nu wil ik het voor me zelf graag combineren.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:51:24 (1%)

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!

Heb niet alles gelezen... maar mijn ervaring ter overweging.
Ik heb ooit een tester gemaakt: plug in het trekhaak-stopcontact en een clustertje LED's die weergaven of er de juiste spanning op stond.

Regelmatig gezien dat alles netjes werkte, maar zodra de tester door de aanhanger werd vervangen, niet meer.

De tester was opeens WEL accuraat toen elke LED (met zijn voorschakelweerstand) parallel werd gezet met een 50ohm weerstand. Nu kan ik van op aan dat als er op de aanhanger iets niet werkt, het daadwerkelijk in de aanhanger zit ipv een 'fout-positief' op de tester.

Ik vermoed dat dit vooral met smerige/roestige contacten te maken had die prima leken met een paar milliampere voor een LED, maar bagger met 1-2A voor een lampje.