Welke flux

Op 20 januari 2020 20:23:50 schreef Jochem:Maar misschien heb ik geluk gehad en bestaat er ook waardeloze flux die als water wegloopt en binnen een seconde verdampt. Die wil je dan denk ik nooit hebben... :)

Dat merk ik bij flux pennen, dat is dun vloeibaar en is snel verdwenen.
Wel handig voor het solderen van enkele componenten, maar voor het zwaardere werk gebruik ik tocht liever de iets dikkere kwastbare.variant

Op 20 januari 2020 17:23:04 schreef RAAF12:
Hier staat een brok puur naaldbomenhars...

Voordat ik straks een of andere prut op mijn printen zit te smelten die je er nooit meer af krijgt.

Heeft iemand een merk, of foto van zo'n strijkstok brok?

reading can seriously damage your ignorance
RAAF12

Golden Member

Er staat geen merk op het houten blokje. Ik kocht het in een muziekinstrumentenwinkel. 4 €

Is er een verschil (ook gebruikersgemak) tussen flux om te solderen en deze om los te solderen?
Ik heb nog een oud potje vet liggen, vroeger noemde men dit soldeervet, is dit hetzelfde als flux, en kan het daarvoor ook nog gebruikt worden?

[Bericht gewijzigd door Opabob op dinsdag 21 januari 2020 17:35:58 (46%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Wat ik van dat oude spul (50-60 jaar oud! aan het lettertype te zien!) verwacht ik dat het tegenwoordig wat "bijwerkingen" heeft die we nu niet zo fijn vinden.

Enerzijds kan dat zijn dat het gevaarlijk is voor mens en millieu, anderzijds kan het gewoon zijn dat in 50 jaar er verbeteringen zijn gevonden aan de formule die je nu misloopt. En als laatste, mogelijk is het spul bedoeld geweest voor "niet-electronica" solderen. (mogelijk is "saurefrei" een hint dat het juist wel voor electronica bedoeld is geweest).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Het is zuurvrij en je kunt het gewoon gebruiken denk ik. Ik heb een nieuwer potje soortgelijk spul uit China en heb er ook wel eens wat mee gedaan. Lijkt wel wat aggressiever schoon te bijten dan SMD-flux dus dat kan voordelen hebben als je met sterk geoxideerde materialen moet werken. Ik zou het echter niet voor SMD gebruiken en restanten wel schoonmaken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Op 20 januari 2020 18:51:47 schreef maartenbakker:.. Ik heb nu een spuit Chipquick SMD291,..

Die heb ik ook, maar werkt maar heel kort. Als ik bv smd pads wil vertinnen met de soldeerbout vloeit het tin maar heel even goed, daarna wordt het tin "plakkerig" (alsof je geen flux gebruikt). Het residu van de flux is daarna extreem plakkerig.

Misschien doe ik wel wat verkeerd, maar dat is dus mijn ervaring ermee.

Net als RAAF12 een potje met hars, Ali-E voor Eur.0,40.

Anoniem

Opabob, zo te zien wordt het tijd dat je eens grote kuis houdt in je
voorraad producten. Veel zaken houden wel lang, maar dit is extreem.
Gooi dat artecfact uit WWII toch weg. Niemand gebruikt nog dat bruine smerige soldeervet en zeker al niet voor elektronica.
Niet enkel degradeert stokoud product maar ook het soort product wat je nodig hebt verandert met de opeenvolgende nieuwe generaties technieken.
Een heteluchtbout kopen en dan nog dit spul willen gebruiken is niet erg slim.
Ik wed dat je ook nog een rek vol oude restjes verfpotten staan hebt.
Als er onder de korst nog wat vloeibare verf zit na 10 jaar, kun je daar door de veroudering van het product geen schoon werk mee meer leveren. Gooi die meteen ook weg.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 januari 2020 12:39:04 schreef Opabob:
Ik heb nog een oud potje vet liggen, [...]

Dit is wel zuurvrij; maar er zit ammoniumchloride in (anders bekend als salmiak :)). Dat is toch corrosief.
Een lijstje van Siemens geeft daarom aan het soldeervet naderhand te verwijderen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat de prijzen bij de grote C zo hoog liggen???

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Moet me toch wel bij grotedikken aansluiten hoor (en ik zie die verfpotten op die plank in de schuur zelfs voor me :D).

En ik snap ook niet helemaal waarom mensen dingen als strijkstokkenhars gebruiken, terwijl er gewoon producten op de markt zijn die wél voor het doel gemaakt zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

Op 17 februari 2020 10:09:02 schreef Opabob:
Dat de prijzen bij de grote C zo hoog liggen???

Dat komt omdat C*** zich meer richt op de professionele gebruiker.

Ze zitten niet te wachten op een hobbyist die elke honderd jaar een potje vet bestelt.

Het geeft ook eeen vertekend beeld omdatsinds enkele jaren vanuit CHina spotgoedkope producten aangeboden worden waarvan je je afvraagt hoe zoiets kan.
Volgens mij stoppen de Chinezen er hun kernafval bij ;-)

Ik hoop dat je ondertussen overtuigd bent dat dit soldeervet in de kliko thuishoort, tenzij je het bij een antiekhandel kan slijten.

Dergelijk soldeervet was gewoon karrenvet met wat bijvoegingen. In de jaren 50 was het nog gebruikelijk om je soldeerbout punt te reinigen tegen een samlmiaksteen. Dat product zat zoals FET al schreef ook vermengd in dat vet.
Het doel van het ammoniumchloride was om de dunne oxidefilm op te lossen zodat het soldeer beter vloeide, en het vet diende om het oppervlak af te sluiten van de lucht.

Afgezien van het feit dat het maar de vraag is of de salmiak en het vet 60-70 jaar overleefd hebben zonder degradatie, en als je die vette agressieve troep op een hedendaagse print wil.
Elektronica zag er in de jaren 50-60 wel effe anders uit dan vandaag.

@Jochem. De strijkstokhars is net als soldeerhars colofonium.
Het is dus een geschikt product. Colofonium is genoemd naar de antieke Griekse stad Colophon . Deze stond bekend voor de productie van natuurlijk pijnboomhars waaruit de Colofonium werd bereid.
Door de hars te verhitten ontwijken de vluchtige terpenen en wordt de hars glashard bij kamertemperatuur. .

maartenbakker

Golden Member

Conrad richt zich juist op de particuliere gebruiker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 februari 2020 13:37:26 schreef grotedikken:
@Jochem. De strijkstokhars is net als soldeerhars colofonium.
Het is dus een geschikt product.

Mijn punt is dat je iets gebruikt waar het niet voor is bedoeld.
Jij onderzoekt en kent kennelijk de eigenschappen, en dan blijkt het geschikt* te zijn. Maar de meeste mensen doen dat niet, die zien hier dat iemand dat gebruikt, en gaan naarstig in de muziekwinkel op zoek naar strijkstokkenhars zodat ze dat bij het solderen kunnen gebruiken.
Het verhaal is wel anders als strijkstokkenhars per definitie altijd een puur natuurproduct is, en er nooit toevoegingen worden gedaan. Want ik dacht: zelfs als product x vandaag geschikt is.. wie zegt dat er morgen niet een toevoeging bij product x, of vorig jaar al bij product y werd gedaan, die voor strijkstokken prima is, maar bij solderen en/of op metalen vreemde uitwerkingen heeft?

* Geschikt in de zin van niet schadelijk. Een goede flux doet veel meer dan alleen pure hars, dus ik denk dat je alsnog beter iets aanschaft dat specifiek voor het doel ontwikkeld is. Kijk, als je toevallig al zo'n blok had liggen, dan blijf je dat misschien gebruiken. Maar TS heeft niks in huis en vraagt wat voor flux hij moet gaan kopen. Is strijkstokkenhars verkruimelen dan echt de beste aanbeveling? Naar mijn mening niet.

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

Op 17 februari 2020 13:50:42 schreef maartenbakker:
Conrad richt zich juist op de particuliere gebruiker.

Dacht ik niet. Wie slechts sporadisch een kleine bestelling doet van een onderdeeltje of zo komt zeer duur uit vanwege de hoge verzendingskosten. Enkel interessant voor wie een duurder apparaat koopt,of regelmatig onderdelen nodig heeft voor hobby of reparaties en de bestelling groepeert.
Tis niet zomaar dat hier regelmatig een vraag opduikt om mee te liften met een bestelling Bij C**.

Anoniem

Op 17 februari 2020 14:08:05 schreef Jochem:
[...]Mijn punt is dat je iets gebruikt waar het niet voor is bedoeld.
Jij onderzoekt en kent kennelijk de eigenschappen, en dan blijkt het geschikt* te zijn. Maar de meeste mensen doen dat niet, die zien hier dat iemand dat gebruikt, en gaan naarstig in de muziekwinkel op zoek naar strijkstokkenhars zodat ze dat bij het solderen kunnen gebruiken.
Het verhaal is wel anders als strijkstokkenhars per definitie altijd een puur natuurproduct is, en er nooit toevoegingen worden gedaan. Want ik dacht: zelfs als product x vandaag geschikt is.. wie zegt dat er morgen niet een toevoeging bij product x, of vorig jaar al bij product y werd gedaan, die voor strijkstokken prima is, maar bij solderen en/of op metalen vreemde uitwerkingen heeft?

* Geschikt in de zin van niet schadelijk. Een goede flux doet veel meer dan alleen pure hars, dus ik denk dat je alsnog beter iets aanschaft dat specifiek voor het doel ontwikkeld is. Kijk, als je toevallig al zo'n blok had liggen, dan blijf je dat misschien gebruiken. Maar TS heeft niks in huis en vraagt wat voor flux hij moet gaan kopen. Is strijkstokkenhars verkruimelen dan echt de beste aanbeveling? Naar mijn mening niet.

Ho even.Zo kun je natuurlijk alles in twijfel trekken. Je weet ook niet wat ome Ali in zijn supergoedkope soldeerhars verwerkt.
Colofonium kan niet spotgoedkoop zijn, dus is er zeker geknoeid met minderwaardige vervangproducten.

Colofonium is gewoon dé stof die je in het kanaal van soldeerdraad terugvindt. Daar zit bij mijn weten geen wondermiddel in verwerkt. Ik zou ook niet weten waarom aan strijkstokkenhars vreemde stoffen zouden toegevoegd worden. Colofonium kon je ook gewoon bij de drogist in gewicht kopen vroeger.

Dat is iets heel anders dan dat antieke karrevet met salmiak. Dat blijft navreten als je het niet grondig verwijdert na het solderen..

Sommigen gebruiken misschien liever hars van de cannabis plant.
Is even goed voor je soldeerwerk, en je voelt je er goed bij.
Maar wel de afzuigkap afzetten in dat geval. :-)

Ik heb dit soldeervet al een paar jaar niet meer gebruikt( 40 - 50 jaar). Ik wou even een reactie op dit product vragen(uitlokken), hetgeen bij sommigen gelukt is. Maar inderdaad, ik heb nog overschotten van verfpotten liggen, waarmee een tiental jaren geleden, de badkamer, keuken enz... geschilderd zijn.
Momenteel gebruik ik mijn laatste hoeveelheid flux, een tijd geleden gekocht, maar ik weet niet meer waar( EDSYN FL110). Ik ben (als Belg) een vrij trouwe klant van C**, maar voor meer dan 20-30 euro, wou ik wel eens ergens anders gaan kijken of goede raad vragen. Nogmaals de vraag, een hint voor Wat en Waar?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
EricP

mét CE

Op 17 februari 2020 13:50:42 schreef maartenbakker:
Conrad richt zich juist op de particuliere gebruiker.

Inderdaad. Voor serieus gebruik, is het niet geschikt: duur, traag en als ergste: onbetrouwbaar. Daarbij komt dat je voor componenten nooit weet waar het vandaan komt of als je het nog een keer bestelt of je hetzelfde krijgt. Voor professioneel moet je toch meer bij Farnell, RS, Mouser, Digikey ed. zijn. Goed, als last-resort moet je wel eens wat. Maar dan moet het wel een one-off zijn.

Die 'echte' leveranciers hebben trouwens ook uitstekende flux in vele soorten en maten. Uitzoeken wat jij fijn vindt werken. En eh... ze zijn niet zo dol op particulieren (veel te veel gezeur en te weinig omzet). Dus of een meeliften of een site vinden die (zoals we die voor Farnell een tijdje hadden) drop-shipping doet en het daar bestelt.

En eh... voor klein SMD handwerk, gebruik ik nog graag een pot(je) pasta van Philips met een expiry date in de vorige eeuw. Het blijft geweldig spul, al wordt het wel steeds dikker en dus minder bruikbaar :) Soldeert beter dan de fluxpen of de andere spuiten die ik heb.

Als die FL110 je beviel, dan haal je die toch weer? Zowel Conrad als Farnell zie ik 'm staan.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 20 februari 2020 18:42:53 schreef Jochem:
Als die FL110 je beviel, dan haal je die toch weer? Zowel Conrad als Farnell zie ik 'm staan.

Bij Conrad vind ik hem niet, en als ik goed begrijp, kan je als particulier niet kopen bij Farnell????
Pas op, dit is niet als moeilijk doen of pesten bedoeld.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Farnell is als particulier niet mogelijk nee, maar dan via Sinuss?

En Conrad riep ik omdat ik 'm bovenaan bij Google zag, maar het lijkt alsof ze 'm op de Nederlandse site niet hebben...?
https://www.conrad.com/p/edsyn-fl110-flux-soldering-liquid-content-30-…

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb via AMAZON de flux AMTECH RMA-223 aangeschaft. Ik was gewoon met die vloeibare FL110 te werken, wat mij nu opvalt is dat er veel pasta rest. Te verwijderen met alcohol, maar dit zal waarschijnlijk normaal zijn, of heb ik het mis?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Ronald45

Golden Member

De RMA-223 die je koopt voor een paar Euro is hoogstwaarschijnlijk fake. Er is heel veel van dat spul te koop, Amtech waarschuwt er voor op hun website, ze spreken over vaseline. De echte kost een Dollar of 20.

Ronald45

Golden Member

Op 20 januari 2020 18:51:47 schreef maartenbakker:.. Ik heb nu een spuit Chipquick SMD291,..

Die heb ik ook, maar werkt maar heel kort. Als ik bv smd pads wil vertinnen met de soldeerbout vloeit het tin maar heel even goed, daarna wordt het tin "plakkerig" (alsof je geen flux gebruikt). Het residu van de flux is daarna extreem plakkerig.

Misschien doe ik wel wat verkeerd, maar dat is dus mijn ervaring ermee

Intussen weet ik wat ik verkeerd doe: Flux heeft blijkbaar een beperkte houdbaarheid, ook als het in een injectiespuit zit. Koel bewaren verlengt de houdbaarheid trouwens flink. In mijn geval was de productie datum van 2009 8)7

Houdbaarheid is ongeveer 1 a 2 jaar.

Ik heb ook zo'n spuit met goedkope RMA-223 gebruikt, dat ging wel behoorlijk beter maar lang niet ideaal.

Intussen heb ik echte Amtech ANC559V2/10 (met vioolhars) besteld voor 18 euro, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.