contacten pressostaat kleven aan

Beste mensen,

Ik heb een 380v spoelpomp draaien, de aansturing loopt via een Danfoss pressostaat met 230v/10A contacten.
De pressostaat schakelt de pomp in bij drukverlies.

De pressostaat schakelt gaat via een hulpcontact op de PKZ naar de spoel van het motorrelais.
Nu is het al meerdere keren voor gekomen dat de contacten van de pressostaat blijven kleven waardoor de pomp blijft doorlopen en niet meer uitschakeld.
De gehele pressostaat is vorig jaar al eens vervangen vanwege dezelfde klacht (deze was toen al 25 jaar oud) Maar nu is de klacht weer terug bij een relatief nieuwe pressostaat.

Bij het schakelen zie je ook echt wel vonkjes op de contacten, zou ik hieruit kunnen concluderen dat de spoel van het motorrelais de geest aan het geven is? komt dit vaker voor misschien?

Heb nog niet de mogelijkheid gehad om een amperetang over de stuurstroom te zetten.

Grt,

Ruben

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De pressostaat schakelt alleen maar een magneetschakelaar?
Dan moet de pressostaat gerust 25 jaar mee gaan.
Ik zou eens goed kijken wat er aan de hand is, is het geen vochtprobleem (meest voorkomendj

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 21 januari 2020 12:23:07 schreef Toeternietoe:
De pressostaat schakelt alleen maar een magneetschakelaar?
Dan moet de pressostaat gerust 25 jaar mee gaan.
Ik zou eens goed kijken wat er aan de hand is, is het geen vochtprobleem (meest voorkomendj

Nee geen vocht, het is een verwarmde ruimte.
Daarom ook mijn vraag of de spoel van de magneetschakelaar in de loop der tijd minder word.

vergeten

Golden Member

Op 21 januari 2020 12:18:50 schreef klabam:

Bij het schakelen zie je ook echt wel vonkjes op de contacten,

De spoel van een magneetschakelaar "slijt" niet die is heel of kapot (onderbroken of sluiting in een of meer windingen) dan dus ook kapot.
De contacten van een magneetschakelaar slijten wel door de hoge stromen die geschakeld worden en vonkvorming die daarbij optreed.

Ik ken geen pressostaat waarbij je op de contacten kan kijken, die zijn nooit zichtbaar.
Heb je het soms over een relais met transparant kapje?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 21 januari 2020 13:05:15 schreef vergeten:
[...]

Ik ken geen pressostaat waarbij je op de contacten kan kijken, die zijn nooit zichtbaar.
Heb je het soms over een relais met transparant kapje?

Bij de danfoss kan je het contactblokje er uit schuiven, zie foto

De KP en RT-series van Danfoss kan je gewoon op de contacten kijken, beoordelen en zelfs vervangen.
Normaliter gaan deze pressostaten zoals Toeternietoe al zegt, jaren mee.
Als deze een relais aanstuurt moet ie dat op gemak aankunnen.
Met eenzelfde pressostaat stuur ik al jaren een relais voor een waterpomp aan. Bovendien zijn dit kwaliteits-pressostaten!

Op 21 januari 2020 13:07:56 schreef klabam:
[...]

Bij de danfoss kan je het contactblokje er uit schuiven, zie foto

Het contactblokje eruit schuiven zal niet zomaar gaan, het blokje zal eerst los geschroefd moeten worden!

Op 21 januari 2020 13:38:51 schreef Hajostrato:
[...]

Het contactblokje eruit schuiven zal niet zomaar gaan, het blokje zal eerst los geschroefd moeten worden!

Dat is zo, wou niet te gedetailleerd zijn gezien dit niet relevant is voor mijn vraag.

Dat dit kwaliteits producten zijn moge duidelijk wezen, in dit geval mag ik ervan uit gaan dat het motorrelais aan z'n eind is (of de spoel tenminste)

Klapperen/pendelen de contacten veel? Differentie van pressostaat verhogen of anders toch maar een nieuwe magneetschakelaar.