goede voeding reparatie filmpjes en links gezocht

brains

Golden Member

Komend weekeind ga ik weer een flink aantal uurtjes moeten reizen. En aangezien ik nu een oude werkende ipad heb (recycelbak vondst :P ) wilde ik onderweg wat filmpjes bekijken om mijn kennis van elektronica beetje bij te spijkeren. Ik ben nu bezig om een voeding van een platte tv te proberen repareren. Doel is om ervan te leren (en indien het lukt) de tv weg te geven aan mijn beste vriendin die er een kan gebruiken ;)
Ik geraak niet verder omdat ik merk dat ik gewoon veel te weinig kennis heb |:(
Nu was de vraag: hebben jullie voor mij interessante links, youtube filmpjes die je kan aanraden om mijn kennis bij te spijkeren?
Liefst iemand die op rustige manier, met humor dit uitlegt. Ik denk aan een engelsman bigclive style O-)
Het moet op een eenvoudige manier uitgelegd zijn, in begin nog niet te technische. Ik zoek ook filmpjes die mij meer kunnen uitleggen van hoe te beginnen met meten, welke stappen kan ik zetten etc.
Ik verwacht zeker niet dat ik ineens de voeding ga kunnen repareren maar ik wil het zeker een kans geven. het is altijd een leerproces en ga vast weer iets wijzer worden ervan.

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.
#jeffrey#

Special Member

Je zou eens kunnen kijken naar EEVblog. Die repareert ook nog wel eens een tv die hij bij de vuilnis gevonden heeft. Julian ilett vind ik ook interessant, maar die repareert niet echt.

maartenbakker

Special Member

Ik geloof dat ik vond dat Dave bij die TV nogal liep te klungelen, onderdelen of schakelingen niet herkende - maar dat is hoe ik het me herinner.

Diodegonewild tekent net als Clive wel eens een schema uit en legt dan uit hoe de schakeling werkt, maar doet dat ook wel voor bijvoorbeeld een PC-voeding en die lijkt vaak net iets meer op een TV-voeding dan een netadaptertje.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Golden Member

Ik vindt het altijd leuk om naar allerlei repair video's te kijken, net als teardowns van allerlei apparaten. Zeker ook leerzaam en zeker al wat geleerd eruit bv over voedingen, werking ervan en reparatie. Helaas kan ik dat accent van dave van eevblog niet lang aanhoren, gek wordt ik van dat aussi accent. 8)7 En hij kan nogal doorzagen vindt ik.
Julian illet kijk ik ook graag, net zoals als andere Britse gasten die bezig zijn met reparatie, retro en teardowns. Bigclive (ok, technisch gezien geen Brit want komt van iland of man) is wel een van mijn favoriete maar ook iets als retromancave, nostalgia nerd, retro recipiënt, technomoan en vele andere. Andere kanalen die ik graag kijk, af en toe Louis rossmann maar dat kan erg technisch worden voor mij, 8bit Guy, fran blanche, adrian's digitaal basement, lgr, great scotten nog meer die ik vergeet.
Ik heb ondertussen een gast gevonden die donkey learning iT heet en een serie over smpt reparatie heeft, die staat al op mijn iPad. Diodegonewild was ik ook al tegen gekomen en heeft interessante filmpjes.
Ik ga morgen nog verder zoeken. Ik zal ook diverse pc Psu reparatie filmpjes eens bekijken, die komen qua techniek ook redelijk overeen met tv voedingen. En daar geraak ik gemakkelijk aan om te leren repareren. Niet voor hergebruik in pc, dat vertrouw ik niet maar puur als studio object en evt als losse voeding voor een projectje.
Nog andere tops?

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.

Het probleem met "repair videos" is dat er 100 "maakt-wel-eens-een-youtube-video" figuren een TV proberen te repareren. Van die honderd lukt het dan 98x niet om de TV te repareren, de andere twee lukt het wel en die maken dan een video.

1 van die twee is dan zo slim om te zeggen: "Tja, dit was het probleem bij de mijne en dat was makkelijk om op te lossen". Die andere heeft het niet eens door dat ie 1:50 "mazzel" heeft gehad dat het op te lossen was.

Dus als jij dit soort videos op Youtube gaat opzoeken, blijkt dat het bij jou in 98 van de honderd gevallen niet zo simpel is als dat die figuur het deed voorkomen....

Dat is mijn "gevoel" over de zaak: Ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gedaan om deze getallen na te trekken of te onderzoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/