Subwoofer AMP

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik heb dit forum gevonden naar aanleiding van mijn defecte geliefde subwoofer hopende op een helpende hand van een van jullie.

Wat is er aan de hand;
Ik heb een sub amp van een BK monolith die niet goed meer werkt, hij is ongeveer 11 jaar oud.
Er komt geluid uit de speaker maar vervormd en zachtjes. Ook ruist hij als je aan de volume knop draait en plopt hij als je de stekker eruit trekt. De knop voor je frequentie "cuttoff" kun je door draaien voor als je het op je ht amp instelt en wanneer je hem voorbij dat punt draait (je draait hem dan over klik in een andere stand) plopt hij ook heel hard. Nu zit ik in budget helaas heel slecht. Iets met feesdagen en vier kinderen enzo ;) Ik hoop dat hier iemand mij kan helpen aan een reparatie of een toptip. Een nieuwe amp zit er gewoon niet in. Ik heb de kennis niet maar ik ben niet heel onhandig. Alvast bedankt voor de hulp en eventuele feedback.

Goedkoopste oplossing is een 2de hands via MP of de kringloop, ben je voor een paar tientjes klaar. Zelf herstellen zit er niet in, zelfs tegen een hobbybob tarief ben je gauw meer kwijt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Laatst zo'n BK gerepareerd, er was een elco leeggelopen in de inschakelvertraging. Is verder een redeljk recht-toe-recht-aan klasse ab ontwerp.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 21 januari 2020 16:01:35 schreef Roland van Leusden:
Goedkoopste oplossing is een 2de hands via MP of de kringloop, ben je voor een paar tientjes klaar. Zelf herstellen zit er niet in, zelfs tegen een hobbybob tarief ben je gauw meer kwijt.

Deze specifieke versterker is niet te vinden voor weinig helaas, ik had inderdaad al gezocht.

Op 21 januari 2020 18:07:26 schreef 12V HiFi:
Laatst zo'n BK gerepareerd, er was een elco leeggelopen in de inschakelvertraging. Is verder een redeljk recht-toe-recht-aan klasse ab ontwerp.

Voor zover ik als leek kan zien zijn de elco's niet beschadigd. Kunnen die defect raken en er van buiten ogenschijnlijk prima uitzien?

Op 21 januari 2020 18:35:46 schreef erikschouten:
[...]

Voor zover ik als leek kan zien zijn de elco's niet beschadigd. Kunnen die defect raken en er van buiten ogenschijnlijk prima uitzien?

Elko's kunnen lek raken, vaal bruine smurrie over de print
Elko's kunnen bol gaan staan.
Elko's kunnen ook onzichtbaar kapot zijn, dan is meten de enigste optie.

Goede foto's kunnen we vaak wel wat mee hier, de HEIC files krijg ik niet geopend. Oude goedkope lijm waar componenten mee gelijmd zijn weer door veroudering en continu verhitting wel eens gaan geleiden.

Gezien de klacht zouik eerdtde print aan beide zijden goed bekijken en er aan gaan meten. Lukraak componenten vervangen heeft niet zoveel zin.

Op 21 januari 2020 18:49:03 schreef Peter112:
[...]

Elko's kunnen lek raken, vaal bruine smurrie over de print
Elko's kunnen bol gaan staan.
Elko's kunnen ook onzichtbaar kapot zijn, dan is meten de enigste optie.

Goede foto's kunnen we vaak wel wat mee hier, de HEIC files krijg ik niet geopend. Oude goedkope lijm waar componenten mee gelijmd zijn weer door veroudering en continu verhitting wel eens gaan geleiden.

Gezien de klacht zouik eerdtde print aan beide zijden goed bekijken en er aan gaan meten. Lukraak componenten vervangen heeft niet zoveel zin.

Excuus, apple is overgestapt op heif, ik had dat niet door. Ik heb jpg's gemaakt

Was zo te zien hetzelfde type die ik gerepareerd heb gehad, van die kleine elco's rondom het relais was er 1 nagenoeg leeg, waardoor het relais niet meer opkwam. Maar die van jou heeft andere fouten...

Als ie aanstaat kan je de Vdc 's meten op de LS uitgang (geen ingangsignaal aansluiten) , dat is meestal de oorzaak van ploppen bij aan/uitzetten.

Die grote witte weerstanden worden nogal warm, zitten die nog vast in de soldeertin?

Ik zie niet veel bijzonders, lijkt al wel eerder aan gesoldeerd te zijn gezien de harsvlekken. Zo te zien is de versterker in 2 delen gesplitst, mooiste zou zijn als je kunt meten welk deel het veroorzaakt.

Op 21 januari 2020 22:06:38 schreef Peter112:
Ik zie niet veel bijzonders, lijkt al wel eerder aan gesoldeerd te zijn gezien de harsvlekken. Zo te zien is de versterker in 2 delen gesplitst, mooiste zou zijn als je kunt meten welk deel het veroorzaakt.

Ik heb de Subwoofer nieuw gekocht uit de UK destijds, dit is de eerste keer dat ik hem openmaak.
Er zijn twee prints, eentje met die potmeters erop, en een grote met die twee grote elco's ik zie ook hier en daar wat witte aanslag. Meten is weten alleen heb ik die kennis niet helaas.

Op 21 januari 2020 19:39:41 schreef 12V HiFi:
Was zo te zien hetzelfde type die ik gerepareerd heb gehad, van die kleine elco's rondom het relais was er 1 nagenoeg leeg, waardoor het relais niet meer opkwam. Maar die van jou heeft andere fouten...

Als ie aanstaat kan je de Vdc 's meten op de LS uitgang (geen ingangsignaal aansluiten) , dat is meestal de oorzaak van ploppen bij aan/uitzetten.

Die grote witte weerstanden worden nogal warm, zitten die nog vast in de soldeertin?

Je bedoeld die rechthoekige blokjes? aan de onderzijde zie ik er niets raars aan, geen scheurtjes in de tin oid.

Ja die van ca 4cm lang en 1cm breed. Als je verder geen multimeter houdt het wel op en zal je een reparateur moeten zoeken..

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op 22 januari 2020 14:17:32 (20%)]