8 x 12V 9aH batterijen in 1 keer laden.

maartenbakker

Golden Member

8 batterijen gaat net zo als 4, dus alle + samen en alle - samen. In vaktermen: alle accu's parallel zetten.

Er zijn geen laders die Ah leveren, maar je moet wel op je laadstroom letten. Die druk je uit in A (dus zonder de h van uur). Vuistregel is dat je bij het parallel laden van accu's geen hogere laadstroom moet gebruiken dan een enkele accu aankan. Zo voorkom je dat je een defecte accu opblaast. Aan de andere kant: die is toch al stuk.

Hoe dan ook, voorzichtig laden gaat voor een 9Ah loodaccu met 1,8A. Nadeel is dan wel dat het 40 uur duurt voordat alles vol is.

Wil je toch sneller, moet je misschien wat slimmere laadtechniek gebruiken, maar als dit voldoet zou ik het erbij laten.

P.S. Ik ga ervan uit dat je loodaccu's hebt. Als dat niet zo is, moet het misschien anders.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 januari 2020 20:43:09 schreef maartenbakker:
Vuistregel is dat je bij het parallel laden van accu's geen hogere laadstroom moet gebruiken dan een enkele accu aankan.

Onder voorwaarden kan dat /wel/.

Voorwaarde is dat de accus allemaal precies dezelfde historie hebben: gelijk gekocht, altijd samen gebruikt. DAN kan je een hogere stroom gebruiken om de parallelle constructie te laden.

Let op: "allemaal 3 weken gewerkt in een golfkarretje" geldt niet als "dezelfde historie". Ze moeten allemaal tegelijk in hetzelde apparaat gezeten hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is het wel te doen om alle accu's iedere keer wanneer ze geladen moeten worden, allemaal los te maken uit hun serieschakeling en ze parallel te zetten?

Je kunt ze ook allemaal tegelijk laden in serie*, maar dan zit je met een laadspanning van ruim 100 volt (maar aan de andere kant, dat zit in dat apparaat ook en daar knutsel je ook aan vermoed ik).

* voor deze serie schakeling geldt ook wat rew al zei: ze moeten allemaal identiek zijn, ook qua historie. Binnen een loodaccu zitten eigenlijk ook 6 aparte accu's van elk 2 volt in serie, maar deze zullen altijd een gelijke mis/behandeling hebben gehad aangezien alleen de massa van de eerste en de PLUSpool van de laatste twee volt accu's naar buiten zijn uitgevoerd.

Ik zou dan voor iedere accu een diode in de plus op nemen, zodat elke accu de spanning/stroom niet naar de andere gaat lopen.

. . . . . diode
plus |-- >| -- accu --| min

plus |-- >| -- accu --| min

plus |-- >| -- accu --| min

plus |-- >| -- accu --| min

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Ik zal de situatie nog even uiteendoen.

Ik heb dus een motor die draait op 96V.
Hiervoor heb ik 8 batterijen gekocht van 12V 9aH.

Om deze motor te kunnen draaien moet ik de batterijen in serie zetten natuurlijk, maar om ze te laden met een 12V lader moeten de batterijen in parallel komen.

Het is inderdaad een rompeslomp maar wel een goedkopere manier. Ik vind online wel 96V batterijen met een lader maar als ik naar de deftigere soorten kijk dan gaan we al naar de +2000€. Mits dit een klein projectje is van me :) hou ik het liever wat goedkoper.

De 12V batterijen die ik nu heb zijn allemaal nieuw en hebben idd dezelfde achtergrond. Ze moeten zelfs nog voor de eerst maal geladen worden.

Het ideale scenario zou zijn dat ik kan laden in parralel en met een switch de batterijen in serie zetten. Ik ben hier echter wel nog niet aan uit hoe ik dit zou kunnen zonder dat het to complicated komt.
Alle tips zijn welkom!

joopv

Golden Member

Hier staat een schema voor 3 batterijen, wat je uit kunt breiden naar 8.

https://electronics.stackexchange.com/questions/269163/wiring-parallel…

Het vinden van de juiste schakelaar is nog het lastigste denk ik. De benaming voor zo'n schakelaar is 14P2T of 14PDT, maar je moet ook weten welke stroom er doorheen moet kunnen.

Verder moet er beveiliging komen dat je 'm nooit op 96V kunt zetten als ie aan de 12V lader hangt, dat zou vuurwerk kunnen opleveren.

Voor 3 batterijen heb je een 4PDT nodig, maar voor iedere batterij extra komen er 2 wisselschakelaars bij. Dus voor 8 batterijen heb je 14 wisselschakelaars nodig die tegelijk bediend worden. 14PDT. (of een fiks relais)

Misschien is een elektronische oplossing beter, bijvoorbeeld een upswitcher die van 12V naar 96V kan converteren. Wat is het vermogen van die 96V motor?

Kan best een constructie bedenken met schakelaars of relais om de boel om te kunnen schakelen van serie naar parallel. Maar ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.

Relais is denk ik het meest haalbaar, maar dan wil je nog wel wat veiligheden inbouwen (stel je voor dat er 1 blijft plakken). Kan allemaal, maar dan wordt de boel snel een stuk complexer.

Zou toch gaan kijken naar een 96V acculader. Scheelt een hoop werk en risico (op defecten of erger).

Desnoods zou je nog kunnen gaan voor 2x48V lader in serie (2 groepen van 4 accu's dus).
Die zijn prima te vinden voor (naar mijn idee) acceptabel geld:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/MEAN-WELL/PB-120N-27C?qs=tk5EcTX4n…

Arco

Special Member

Je kunt bij serieschakeling eventueel een uni-TVS over elke accu zetten om te voorkomen dat de spanning per accu te hoog wordt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb jaren terug zo'n schakeling gemaakt met relais, normaal stonden die accu's per 2 op 24V aan de oplader, maar bij uitval ging het spul naar 300VDC in serie. was prima te maken, maar de relais moesten per groep geschakeld worden, anders bakten de contacten vast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt iedereen voor de goede tips, tijd om eraan te beginnen, als dit een succes word post ik hier later nog eens op terug met het resultaat!

kan je niet beter gewoon een 8tal voedingen van 13,6V in serie zetten.

dus elke accu zijn eigen lader, en van die 8 kleine laders allemaal de 230V zijde in 1 stekkerblok steken

heb je heel die rompslomp niet om alle kabels dubbel uit te voeren om parallel te laden en serieel te gebruiken
https://www.conrad.be/p/voltcraft-loodaccu-lader-bc-1000-12-v-laadstro…

t kost je dan 9uur om de batterijen op te laden met zulke 1A laders (of 4,5uur als je 2A laders neemt)
of 4 laders van 24V
of 2 laders van 48V.

eigenlijk heb je gewoon een voeding nodig met stroombegrenzing, dat hoeft geen speciaal laadsysteem te hebben 109V 1A bv
kan je misschien zelf een UPS voor misbruiken om een lader te bouwen. ik heb thuis nog een lege ups liggen waar 8 lood batterijen in gingen

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 23 januari 2020 09:25:45 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

fcapri,

Is inderdaad wel over na te denken, maar zowieso tijdens het laden moet elke batterij apart afgekoppeld worden en geladen worden?

dit zou moeten werken, de schakeltijden zijn afhankelijk van de omschakeltijd van de gebruikte relais, zowel de dikke elco als het tijdrelais kan dus anders ingesteld moeten worden. ook zou ik in serie met de uitgang van elke accu een zekering zetten.
met voeding op de relais staat alles op 12V, zonder voeding staan de accu's in serie, origineel bedacht voor noodvoeding. let ook op dat zonder spanning de lader dik 100V op zijn donder krijgt, een extra relaiscontact om de lader los te koppelen van de accu's zou dus ook wel mogen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 januari 2020 09:34:28 schreef vandammes:
fcapri,

Is inderdaad wel over na te denken, maar zowieso tijdens het laden moet elke batterij apart afgekoppeld worden en geladen worden?

nee, gewoon de laders aan de accu laten, en het stopcontact insteken.
ze gaan gewoon allemaal hun eigen accu laden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 23 januari 2020 10:16:59 schreef testman:
dit zou moeten werken, de schakeltijden zijn afhankelijk van de omschakeltijd van de gebruikte relais, zowel de dikke elco als het tijdrelais kan dus anders ingesteld moeten worden. ook zou ik in serie met de uitgang van elke accu een zekering zetten.
met voeding op de relais staat alles op 12V, zonder voeding staan de accu's in serie, origineel bedacht voor noodvoeding. let ook op dat zonder spanning de lader dik 100V op zijn donder krijgt, een extra relaiscontact om de lader los te koppelen van de accu's zou dus ook wel mogen.

[bijlage]

Bedankt om dit schema te maken!

Hoewel de boel er een stuk complexer van gaat worden, zou ik overwegen om de boel uit te breiden met wat extra redundantie tussen de relais zodat de ene niet kan inschakelen zonder dat de ander is afgevallen.

De tijdschakeling zou de boel uit elkaar moeten houden, maar er hoeft imo maar 1 relais te plakken of 1 verbinding te breken en je hebt vuurwerk.

Als je het al zo oplost zou ik het iig met meer "veiligheid" doen.
Maar ik denk dat ik de oplossing van fcapri zou doen (met 12v of evt hogere spanning laders).

Het advies om gewoon X maal een 12V of 24V lader te nemen lijkt me helemaal niet slecht. Tape ze aan mekaar, maak een grote 9-polige stekker om de boel aan te sluilten en klaar.

En een andere optie is om de boel gewoon in serie te laden. Dat gebeurt effectief ook al binnen de 6 cellen van de 12V accu. Maar goed, je wilde geen 96V begreep ik? Of je had al een 12V lader? Tja.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

De massa's van die laders mogen dan niet via de aarde aanelkaar verbonden zijn, dus wel even opletten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

losse laders werkt ook, ook al eens 1 lader gebouwd met 1 grote trafo met veel trafo wikkelingen erin die elk een lader voedden.

het systeem met de relais heb ik 20 jaar terug eens bedacht, idd zou een hulpcontact beter zijn, zodat het ene deel niet eerder kan inkomen, voor het andere is afgevallen. ik had ook elke accu gezekerd ivm het serie parallel schakelen. had er toen 24Ah agm accu's aan hangen, 2 in serie en 10 sets, dat knetterde wel als het verkeerd schakelde. :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

In serie laden lijkt mij eigenlijk het makkelijkst... Je hebt die 96V (Eigenlijk 13,8*8=110 V bij laden... Of als je met 13,6V laad dus net wat minder) ook al simpelweg omdat de accu' s in serie staan. Sowiso geen veilige spanning. Als je dan de boel moet gaan omschakelen of ombouwen om toch met 12V te laden, maakt het niet veiliger. Als je een 110V lader hebt, met fatsoenlijke connectors zodat je niks aan kunt raken waar spanning op staat, lijkt me een stuk beter.

Het laad nog sneller ook...

Op 21 januari 2020 20:43:09 schreef maartenbakker:
Hoe dan ook, voorzichtig laden gaat voor een 9Ah loodaccu met 1,8A. Nadeel is dan wel dat het 40 uur duurt voordat alles vol is.

Maartenbakker gaat uit van 8 accu' s parallel. Als je ze alle 8 in serie zet en met 1,8A laad, zijn ze in ongeveer 5 uur vol.

In serie laden met 8 losse laders kan ook, maar komt op hetzelfde neer, nog steeds grofweg 100V op de uiterste polen. Kun je er net zo goed eentje hebben van 107 à 110 V.

Moeten dan (zoals al gezegd) wel identieke accu' s zijn, maar dat zijn het:

Op 22 januari 2020 10:45:51 schreef vandammes:
De 12V batterijen die ik nu heb zijn allemaal nieuw en hebben idd dezelfde achtergrond. Ze moeten zelfs nog voor de eerst maal geladen worden.

(En sowiso moet je goeie connectors hebben, aanraakveilig en die die stroom aankunnen, maar dat moet gezien de totale accuspanning sowiso al...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

hier een ideetje dat ik ooit geplaatst heb:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1759635#1759635

voor 8 accu's een beetje lastig, maar een harting stekker kan dit makkelijk aan.

GMT+1

Leuk idee. En eigenlijk een prima oplossing.
Zo ben ik ooit (~1995) begonnen met zonnepaneeltjes*: de ene stekker zette ze allemaal in serie (16V 250mA) en de andere zette ze parallel (4V 1A).

In serie hebben ze een paar jaar een 170Ah accu in mijn flatberging zonder stroom geladen (linkt mooi met een ander topic...) totdat de plaatselijke voetballertjes een bal door mijn venstertje knalden en er eentje sloopten. De rest werkt nog steeds.

(Drijvende fontijntjes op zonne energie van Conrad, gekocht voor 2,50gulden per stuk omdat ze 'defect' waren.)

als je standaard van 24V vertrekt, dus 2 lood in serie, en met een 24V lader.
dan is het maar een 8polige connector meer.

alleen wel opletten met de stroom, dat is vaak beperkend bij een connector

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Beetje lompe connectors bestaan best wel. Dus zo'n PC-power connector is zeker geschikt tot 10A per pin. Dat is natuurlijk niet direct een geschikte connector, maar ze bestaan vast ook wel met iets meer "behuizing".

Edit: Zelfs in 16 pins hebben ze connectors. Maar wel een beetje prijzig. En ik heb maar 1 categorie doorgezocht.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 25 januari 2020 10:49:57 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Wel ja, chromaat over cadmium plated... Daar moet ergens iemand een gruwelijke hekel hebben aan RoHS.

(Afgezien daarvan vind ik het eigenlijk wel een mooi idee met die connectors, om zo serie/parallel te schakelen. Heeft niet het risico van een relaisschakeling waarbij de helft blijft hangen en de boel kortsluit...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)