Aristona AR1890 Eindversterker met DC fout


de 380 had vervelend aanwezig laag en midden wat je niet weg kon regelen, in tegenstelling tot de 370 uit de philips fabrieken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 24 januari 2020 14:07:34 schreef markk70:
[...]

Welnee, ik heb in het verleden nog maar 1 keer de polariteit verwisselt omdat op de print per abuis een + stond en ik zo de 21V voeding kortsloot. |:(

Bedoel ik eigenlijk niet, maar vooral printsporen die loslaten etc.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

@Testman: Das wel vreemd want de freq. karateristiek is vlak. Zeker weten dat het niet aan de gebruikte luidsprekers lag?

RAAF12

Golden Member

Deze endamp heeft nog een 'subsonic' filter maar als het laag slecht wordt weergegeven is dat meestal een staande golf in de kamer of meeresonerende ruiten ect. dat kan in de voorversterker geregeld worden, door bijv. de lage tonen wat te verzwakken.

check ook op de bekende japanse 2S torren met geoxideerde pootjes

Nu je het zegt: ik zie best wel een aantal van die transistors met zwart geoxideerde pootjes.

Met R646 stel je balans in op de output van de amp: 0V +/-10mV DC. Als dat niet werkt kan je verder zoeken, elco's, instabiele instelpot ect. En minstens 20 min. warm laten worden voor de bias en balansregeling instelling. Mooie versterker!

Bedankt voor de info!

[Bericht gewijzigd door markk70 op 25 januari 2020 01:27:52 (45%)]

die transistoren hebben vaker last van de corrosie op de pootjes die trekt door in de transistor zelf, die gaat lekken en dat kan het ruststroom probleem al zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Het doortrekken is nooit bewezen, schoonmaken schijnt goed te helpen. Vervangen is sowieso wel beter natuurlijk.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb besloten om eerst te proberen de gelijkspanningsinstelling goed te krijgen i.p.v. links en rechts allerlei onderdelen te vervangen.

Eerst de (instel)potmeters goed gereinigd met isopropylalcohol en gesmeerd met Kontakt 61.

Vervolgens na een half uurtje opwarmen de output en bias op de juiste waarde afgeregeld. Rechts fluctueert de instelling wat meer dan links: 0V +- 5 mV vs +-1mV.

Dus nu een paar dagen testen. Ik ben een 4/8 Ohm dummy load aan het maken waar ik een BNC chassisdeel op monteer dan kan ik het uitgangssignaal straks op de oscilloscoop bekijken.

maartenbakker

Special Member

Da's altijd een tricky afweging, eerst een defect weg proberen te regelen voordat je verder zoekt naar de defecte onderdelen ;) Ik bedoel daarmee dat je het prima hebt ingeschat, maar dat het verhaal andersom vaak ook opgaat.

De behandeling van de potmeters heeft duidelijk gewerkt (op een klein kansje na dat de transistoren door het werken aan de print beïnvloed zijn), netjes gedaan!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 26 januari 2020 23:56:19 (21%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de ruststroom zal de reden niet zijn geweest, de plop was de reden, dat kan nog vanalles zijn, rotte soldering, gare stekker, elco's rot, halfgeleider gaar, potmeter/schakelaar vuil.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Da's altijd een tricky afweging, eerst een defect weg proberen te regelen voordat je verder zoekt naar de defecte onderdelen ;) Ik bedoel daarmee dat je het prima hebt ingeschat, maar dat het verhaal andersom vaak ook opgaat.

Je bedoelt dat na het vervangen van defecte onderdelen de instelling mogelijk weer goed is? Maar daar is lastig achter te komen als het defect weg blijft.

De behandeling van de potmeters heeft duidelijk gewerkt (op een klein kansje na dat de transistoren door het werken aan de print beïnvloed zijn), netjes gedaan!

Bedankt! ik hoop het!

de ruststroom zal de reden niet zijn geweest, de plop was de reden, dat kan nog vanalles zijn, rotte soldering, gare stekker, elco's rot, halfgeleider gaar, potmeter/schakelaar vuil.

Nou de schakelaars en potmeters heb ik gereinigd de gehele print doorgesoldeerd en veel stekkers zitten er niet in het is allemaal wire-wrap.
Ik doe nu even niets en als het probleem weer opduikt dan kijk ik weer verder.

Ik heb nu een een paar uur getest met 0,8 Vrms 1...10KHz op de ingang via een dummy load van 4 en 8 Ohm op de uitgang en alles lijkt ok, geen DC fout meer.

Nog bedankt voor alle adviezen.

RAAF12

Golden Member

Als de symmetrie goed is ingesteld zal de plop bij inschakelen ook miniem zijn. Niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Mooi dat de amp weer goed werkt.

Het is alleen haast niet te doen om hem precies op 0 Volt in te stellen. Je hoeft maar te blazen of je hand boven de print te houden en hij verloopt alweer.
Nauwkeuriger dan +- 20mV krijg ik hem niet.

dan zit er iets in wat erg temperatuur gevoelig is. heeft het andere kanaal dat ook?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heel voorzichtig met kaltespray en föhn manipuleren.

dan zit er iets in wat erg temperatuur gevoelig is. heeft het andere kanaal dat ook?

Het andere kanaal heeft het ook. En als ik de metalen behuizing monteer verandert de instelling weer ongeveer +15mV.

Dus ik zet nu de instelling op -15mV, monteer het deksel en dan na ongeveer 1/2 uur opwarmen is de uitgang ongeveer 0V.

Misschien heeft het iets te maken met elektromagnetische interferentie?

RAAF12

Golden Member

Het is vrij normaal dat de ruststroom en balans iets fluctueert tijdens het opwarmen. Soms worden er kunstgrepen uitgehaald met NTC's en diodes op de koelplaat om de boel te stabiliseren. Maar die weinige mV's op de output zijn niet schadelijk voor de luidspreker. Een echte DC fout natuurlijk wel. Maar dan grijpt de beveiliging in.
Heb je tijdens de testperiode de koelplaat en de dummy ook flink warm gestookt?

Ja goed warm gestookt, maar niet maximaal, ongeveer 25W per kanaal voor een paar uur.

En, misschien ten overvloede, ingang kortsluiten bij metingen.

Ah niet gedaan! |:(
Maar maakt dat veel uit? de ingangs-impedantie is toch hoogstens een paar Kilo-Ohm? Enig potentiaal dat daar staat vloeit wel weg naar aarde denk ik.

evt storing die de ingang oppikt wordt zo ook uitgesloten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar maakt dat veel uit? de ingangs-impedantie is toch hoogstens een paar Kilo-Ohm? Enig potentiaal dat daar staat vloeit wel weg naar aarde denk ik

Bwah ... zowat 33kΩ en dan nog eens met een fet-ingang :?
(De uitgang van de aangesloten bron is meestal rond 4,7kΩ en dus wel een paar kΩ)
Het afgeschermd draadje aan de volume knop is er dus niet zomaar >:)
Daarbij is de 'direct input' ook nog eens dc-gekoppeld :X
Afstellen altijd met de volumeknop op 0 dus ;)
.
Edit :
Misschien best om bij deze oude glorie eens te kijken wat er nog rest aan capaciteit bij C603 a en b, C604 a en b, C601 a en b, C602 a en b.
Zij dragen zeer veel bij aan de stabiliteit van de ingangs verschilversterker en bijhorende dc-offset instelling.
.
Dc offset instellling moet op 0mV +/- 10mV. Dus je bent er bijna ;)
Leuk project trouwens, verzorg hem goed ;)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Bwah ... zowat 33kΩ en dan nog eens met een fet-ingang :?
(De uitgang van de aangesloten bron is meestal rond 4,7kΩ en dus wel een paar kΩ)
Het afgeschermd draadje aan de volume knop is er dus niet zomaar >:)
Daarbij is de 'direct input' ook nog eens dc-gekoppeld :X
Afstellen altijd met de volumeknop op 0 dus ;)

Ja ik zie wat je bedoelt.Die afgeschermde draad loopt zo te zien van de achterkant helemaal naar de front volumepotmeter en dan weer naar de print en via een 1K+100KOhm spanningsdeler naar de gate van de FET. Een stuk hogere impedantie dan dan een paar KOhm inderdaad.
Zonder die afscherming werkt die draad waarschijnlijk als antenne.
Maar als ik de volumeknop op 0 zet dan staat dat als ik het schema bekijk gelijk aan de ingang kortsluiten?

Misschien best om bij deze oude glorie eens te kijken wat er nog rest aan capaciteit bij C603 a en b, C604 a en b, C601 a en b, C602 a en b.
Zij dragen zeer veel bij aan de stabiliteit van de ingangs verschilversterker en bijhorende dc-offset instelling.

Ik heb als steekproef C604b er uit gehad en doorgemeten en die was goed.

Dc offset instellling moet op 0mV +/- 10mV. Dus je bent er bijna ;)
Leuk project trouwens, verzorg hem goed ;)

Bedankt, die versterker is als onderdeel van een complete "stereo toren" destijds door mijn vader aangeschaft en heeft dus wat sentimentele waarde.

Maar als ik de volumeknop op 0 zet dan staat dat als ik het schema bekijk gelijk aan de ingang kortsluiten?

Dan staat de loper tegen GND dus ... ;)
.

Ik heb als steekproef C604b er uit gehad en doorgemeten en die was goed.

Maar als 1 van de andere wel slecht is heeft hij u flink bij de neus :+
Zou ze nameten maar gewoon allemaal vervangen
Zo zijn ze niet meer verdacht en gaan ze de volgende jaren ook geen nieuwe problemen geven
.
Verder denk ik dat voor de afregeling bij productie hij niet lang wordt 'voorverwarmd'

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning