Gecombineerde huisverwarming

Dag allen,

Ik ben nieuw hier, niet echt electrotechnisch aangelegd maar ik doe mijn best.

Wat ben ik aan het doen; Ik ben mijn CV ketel aan het uitbreiden met een houtkachel welke een buffervat warmstookt.
Dit wil allemaal prima, en nu ben ik op het punt aangekomen dat er bij voldoende temperatuur in de buffer geschakeld moet worden tussen CV ketel en buffer.

Ik heb een Nefit easy thermostaat gekoppeld via een nefit adapter aan een Nefit economy HR exxelent ketel.

Aan de houtkachel zijde heb ik een euroster uni2 controller, deze heb ik zover dat het signaal tussen de Nefit Easy adapter en de ketel wordt onderbroken als de buffer warm genoeg is. Dit gaat via een relais met een NO schakeling.

De Nefit Easy adapter kan een IRT/EMS/OT signaal leveren of een aan/uit. En hier zit het probleem. Ik had gehoopt dat de adapter beide signalen kon leveren maar hij levert dus of IRT/EMS/OT of AAN/UIT.

Nu zit ik er aan te denken om het heel simpel op te lossen. Als het relais schakelt en het signaal naar de ketel wordt onderbroken zou ik de Nefit Easy adapter kunnen herstarten door de stroom even te onderbreken. Als hij dan opnieuw opstart zoekt hij automatisch het uitgangssignaal waar een verbinding gemaakt is.

Dus concreet; ik ben op zoek naar een schakelaar welke bij het krijgen van spanning een 230v circuit tijdelijk onderbreekt zodat de easy adapter opnieuw kan opstarten, en als de spanning wegvalt moet het 230v circuit ook tijdelijk onderbroken worden zodat de adapter dan ook opnieuw kan opstarten.

Hoe heet zoiets?

Anoniem

Een tijdschakeling die triggert op een pos en neg flank dus.
Effe wachten tot Arco passeert.
Die tovert zonder twijfel weer een oplossing te voorschijn uit zijn magische 4093/40106 hoed ;) ;)

Anoniem

Voor kant en klaar moet je op zoek bij tijdrelais met multi-functies :)

K heb inmiddels gekozen om mijn ketel op aan/uit te zetten dan moduleert ie nog een beetje inwendig. Dit signaal is goed te splitsen.
Nu de rest van de aansturing nog.

Ga je vervuilend hout stoken terwijl je aardgas beschikbaar hebt?

Op 24 januari 2020 13:45:57 schreef KlaasZ:
Ga je vervuilend hout stoken terwijl je aardgas beschikbaar hebt?

Ik sta open voor een financiele bijdrage, bij voldoende animo stop ik met hout ;)

Hensz

Golden Member

Je bent een enorme dief van je eigen portemonnee.
Ik ga er vanuit dat je het hout netjes betaalt. Dat kost je minimaal €100/kuub. Die weegt 600 kg en levert 600 * 15MJ -> 900MJ energie op. 9MJ/euro dus.
Aardgas levert per kuub 30 MJ en kost 65 cent. 45 MJ/euro dus. Hout is dan 5x zo duur.
Zelfs al zou je flessengas gebruiken, ben je nog steeds even duur uit als met hout.
In alle gevallen bespaar je je de investering, het geklooi én de buitengewoon negatieve inpact op het milieu. :(

Don't Panic!

Dat valt wel een beetje mee, ik haal mijn hout voor nop uit mijn bos. Als je uren gaat rekenen wordt het inderdaad onbetaalbaar.

De milieuimpact kan ik inkomen, echter is het niet iets wat onze overheid zelf in de hand werkt? Ik heb geen geld voor een complete muur en dakisolatie en een warmtepompinstallatie.

Dus ik vind dat ik een weloverwogen keuze maak om hout te stoken. En daarbij het is ook niet aan mensen op een electroforum mij daarop terecht te wijzen.

[Bericht gewijzigd door LGL op vrijdag 24 januari 2020 15:32:00 (28%)

We mogen toch wel zeggen wat we er van vinden? Hout stoken veroorzaakt een grote verontreiniging, misschien nog wel meer dan kolen. Het is daarom een grote misser dat de overheid subsidie geeft voor pelletkachels.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, @LGL, er zijn al genoeg bestraffende wijsvingertjes in de wereld. Toch heb ik mijn houtkachel maar niet aangestoken, vandaag, we zitten onder temperatuurinversie hier, en dan kan de (ontegensprekelijke) vuiligheid niet weg waaien.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ieder oordeelt naar zijn of haar eigen beeld. Vervuiling wegpraten kan niet, rekening houden met anderen wel. Helaas gaan we behoorlijk offtopic.

Op 24 januari 2020 15:25:06 schreef Hensz:
Je bent een enorme dief van je eigen portemonnee.
Ik ga er vanuit dat je het hout netjes betaalt. Dat kost je minimaal €100/kuub. Die weegt 600 kg en levert 600 * 15MJ -> 900MJ energie op. 9MJ/euro dus.
Aardgas levert per kuub 30 MJ en kost 65 cent. 45 MJ/euro dus. Hout is dan 5x zo duur.
Zelfs al zou je flessengas gebruiken, ben je nog steeds even duur uit als met hout.
In alle gevallen bespaar je je de investering, het geklooi én de buitengewoon negatieve inpact op het milieu. :(

600x15=9000. Als de rest van je getallen wel kloppen kost hout de helft van gas, niet het vijfvoudige..

Hensz

Golden Member

Op 24 januari 2020 15:28:42 schreef LGL: De milieuimpact kan ik inkomen, echter is het niet iets wat onze overheid zelf in de hand werkt? Ik heb geen geld voor een complete muur en dakisolatie en een warmtepompinstallatie.

Je moet niet de overheid in de schoenen schuiven wat fabrikanten je aandoen. Niemand verplicht je om een warmtepomp aan te leggen of je huis te isoleren. Maar je bent nog steeds een dief van je eigen portemonnee als je niet isoleert, ook al stook je hout. Een ongeisoleerd huis isoleren kan je makkelijk(!) de helft van je stookkosten schelen.

Muurisolatie is niet zó duur (800-2500 euro), terugverdientijd is 5 jaar of minder. Dubbel glas is duurder en de terugverdientijd ligt op het dubbele. Dakisolatie kun je makkelijk zelf doen, dan ben je voor 20 euro/m2 klaar, terugverdientijd 1-2 jaar.
In plaats van een warmtepomp bestaan er ook nog steeds CV-ketels op gas. Stuk goedkoper in aanschaf, onderhoud en stookkosten.

Op 24 januari 2020 15:28:42 schreef LGL:
Dat valt wel een beetje mee, ik haal mijn hout voor nop uit mijn bos.

Zolang het je eigen bos is, mag je dat zelf weten. Is het bos van iemand anders (wie dan ook!), dan ben je wel heel erg fout bezig.

[Bericht gewijzigd door Hensz op vrijdag 24 januari 2020 16:03:40 (13%)

Don't Panic!
rob040

Golden Member

Op 24 januari 2020 16:03:22 schreef Hensz:
[...]
Is het bos van iemand anders (wie dan ook!), dan ben je wel heel erg fout bezig.

Tenzij de eigenaar van het bos het goed vindt.

Edit: Overigens heeft de overheid wel een rol hierin, helaas in mijn ogen een negatieve.
De overheid heeft namelijk besloten dat de belasting op gas drastisch omhoog moest (en waarschijnlijk nog meer moet) om ons 'te verleiden' over te gaan op schonere vormen van energie. Dit terwijl gas een relatief schone verbranding heeft.
Ook het besluit van Den Haag om met het Slochteren gas te stoppen is niet slim, maar wel begrijpelijk. Omdat die mensen met schade door voorgaande kabinetten in de kou stonden. Russisch gas is niet alleen politiek slecht, ook is het duurder.
Dus ik snap dat er mensen zijn die op zoek gaan naar alternatieven, ook al wordt het milieu er extra mee belast. Vaak is de drijfveer de portemonnee...

Of Russisch gas politiek slecht is, daar heb ik geen mening over. Is het duurder? Dat valt nog te bezien. De prijs van ons huidige aardgas bestaat voor minstens 75% uit belastingen, dat maakt het duur.
Maar aardgas is veruit de schoonste fossiele brandstof en dat komt omdat aardgas het laagste aandeel koolstof bevat en verder alleen maar waterstof wat bij verbranding schoon water oplevert. De enige reden dat we van het gas af moeten zijn de aardbevingen in Groningen. Wat op zich een legitieme reden is.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 24 januari 2020 21:06:54 (13%)

Shiptronic

Overleden

On Topic, schakelen tussen boilervat en CV ??

Een relais in serie met een condensator is de kortste oplossing, zolangf de condensator oplaad loopt er stroom en trekt het relais aan, en de condensator vol is stropt de stroom en valt het relais af, maar het kan netter :)

Tijd is afhankelijk van de grote van de condensator, en het type realis, gewoon wat proberen , tijd te kort, condensator groter maken, duur het te lang? kleine condensator nemen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 24 januari 2020 21:14:17 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rob040

Golden Member

Die belastingen blijven er hier in Nederland wel opzitten dus het gaat om de kale prijs. In Slochteren komt het min of meer gratis uit de grond en het kan zonder aanpassingen gebruikt worden.
Russisch gas Gas inkopen zal altijd duurder zijn (is inderdaad mijn aanname) en ik denk dat het nog aangepast moet worden voor gebruik op onze toestellen. Kost ook weer geld.

Shiptronic

Overleden

Op 24 januari 2020 21:12:41 schreef rob040:
Die belastingen blijven er hier in Nederland wel opzitten dus het gaat om de kale prijs. In Slochteren komt het min of meer gratis uit de grond en het kan zonder aanpassingen gebruikt worden.
Russisch gas Gas inkopen zal altijd duurder zijn (is inderdaad mijn aanname) en ik denk dat het nog aangepast moet worden voor gebruik op onze toestellen. Kost ook weer geld.

Prima , maar kan dat hier : https://www.circuitsonline.net/forum/section/26 ??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 januari 2020 21:09:15 schreef Shiptronic:
Een relais in serie met een condensator is de kortste oplossing, zolangf de condensator oplaad loopt er stroom en trekt het relais aan, en de condensator vol is stropt de stroom en valt het relais af.

Uiteraard werkt deze truc alleen met een gelijkspanningsbron en gelijkspanningsrelais. Ook dient de spanningsbron bij inschakelen en bij uitschakelen een lage inwendige weerstand te hebben (bijv. wisselschakelaar). Bij inschakelen moet er immers een stroom lopen om de condensator op te laden en bij uitschakelen moet er een stroom lopen om de condensator te ontladen.