Onbekend uit een oude doos

Ik start dit topic om duidelijkheid te krijgen van een doos met echt oud buizen electronica materiaal.
Als eerste:
Volgens mij een accu lader , omdat er aan de ene zijde "220 V" opstaat en aan de andere zijde "accu" en heel slecht zichtbaar een "+" en "-" .
De vacuum tube is een "PHILIPS 451", volgens internet een "double diode".
Echter aan de accu zijde zit een apparaatje gestoken die ik niet ken.
Wie kan en wil daar meer over zeggen ?

Hubie

Special Member

FRIHO staat er op.Een Duitse firma.FRItz HOfmann
Mss is het een hele dikke diode (gelijkrichter? Is maar een gok.

https://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=307

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 23 januari 2020 22:09:17 (27%)

Lost niet veel op.
De buis is een kwikdampgelijkrichter. Dat is dus genoeg om gelijkspanning te verwerven om de accu op te laden.
Waarvoor dient dan de kristaldetector van Friho?

RAAF12

Golden Member

Daarvoor dient men de kast te openen dan wordt de puzzel pas opgelost. Ik hou wel van black boxes.
edit: die was al open gemaakt...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 25 januari 2020 01:16:19 (20%)

Hubie

Special Member

Ik denk dat een grapjas die kristaldetector erin gestoken heeft omdat dat toevallig paste. ;-) Of mss bang was om hem kwijt te raken.
Zie geen enkele relatie met tussen een dikke trafo en een gelijkrichtbuis en een kristaldetector.

Niet inschakelen, lijkt inderdaad erg op 'n soort detector. Trek 'm er uit, poets 'm een beetje, maak dan eens wat detailfoto's?
En kijk eens met de diodetest van je multimeter wat ie doet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pamwikkeling

Special Member

Een kristal ontvanger met batterij voeding of netvoeding ?

Hubie

Special Member

Op 23 januari 2020 22:57:07 schreef pamwikkeling:
Een kristal ontvanger met batterij voeding of netvoeding ?

Dat is nou net de grap.Een kristalontvanger werkt op de spanning afkomstig van een langdraad antenne.
Dus wel het laatste apparaat ter wereld wat een dikke trafo nodig heeft.

Leuk klusje voor TS om het schema uit te tekenen en hier te plaatsen.
Echt moeilijk kan het niet zijn.
Trafo, kwikdampgelijkrichter, draadweerstand, geheimzinnig onderdeel. Veel meer onderdelen zullen er niet in zitten.

Op 23 januari 2020 22:41:14 schreef Hubie:
Ik denk dat een grapjas die kristaldetector erin gestoken heeft omdat dat toevallig paste. ;-) Of mss bang was om hem kwijt te raken.
Zie geen enkele relatie met een dikke trafo en een gelijkrichtbuis en een kristaldetector.

Dat lijkt mij ook.
Het is onmiskenbaar de kristal-detector (dankzij de link van "Raaf" hierboven):

Die black-box zal dan een oude acculader zijn. Durf 'm nog niet aan te zetten.:?

Zal deze onderdelen wel bij die detector horen:

Hubie

Special Member

Het is eigenlijk heel simpel.
Het is gewoon een acculader,de (toen nog) 220 Volt komt binnen met een female contrastekker op de 2 pinnen.
De uitgang voor de accu zijn de 2 bussen waar nu de kristaldetector ingeprikt is.

Hubie

Special Member

Op 23 januari 2020 23:34:05 schreef BenI2C:
[...]
Dat lijkt mij ook.
Het is onmiskenbaar de kristal-detector (dankzij de link van "Raaf" hierboven):
[bijlage]
Die black-box zal dan een oude acculader zijn. Durf 'm nog niet aan te zetten.:?

Zal deze onderdelen wel bij die detector horen:
[bijlage][bijlage][bijlage]

Die spoel,is dat nou zo'n Bellini-Tosi geval? (peiler/richtingzoekerspoel)
Dat zou ook kunnen kloppen met de afstemschaal,180 graden i.p.v. 180 KHz

Die draaicondensator is echt een juweel,prachtig mooi.

Typisch van Duitse makelij,dat zie ik aan die gesoldeerde pijpjes(afstandhouders) tussen de 'wangen'

Nog twee kleine doosjes met dioden, met datum Feb 15-1944.

Hubie

Special Member

De frequentie die op het X-tall staat:2023 KHz is was van Norddeich Radio een Duits kuststation.

https://www.norddeichradio.info/index.php/historie/1940-1967

mel

Golden Member

Dat zal dan wel een peilontvanger geweest zijn..denk ik..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

De spoel is een vario-meter. Een heel simpele manier om een variabele spoel te maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Die dioden van WE (Western Electric) zijn onmiskenbaar ehf dioden voor radar detectie, mixer of modulatie. Ik heb er hier zelf een aantal van liggen.
Het zijn óf GUNN dioden óf IMPATT dioden. In het algemeen Ge of GaAs dioden.
Het loden hulsje is ter bescherming tegen doorslag door ESD. Door de zeer dunne sperlaag zijn ze daar zéér gevoelig voor! Zie bijgevoegde waarschuwing op de foto...

De diode wordt in een cavity geplaatst en afgestemd met de stelschroef in het dikke deel. Ik verwacht een typenummer als 1N21 t/m 29 (alleen de oneven getallen), maar er zijn ook Europese BAWxx typenummers.
De WE diode die ik hier heb is een 1N21 en zit in hetzelfde blauwe doosje, waarop dat typenummer ook is vermeld. Is ook op de foto van @Ben2C te zien.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Wat betreft het kristal in het andere draadje in dit topic:
Het kan zijn dat de gebruiker een batterij of accu gebruikte om een biasspanning over de diode aan te leggen om zwakkere signalen nog te kunnen detecteren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ok,duidelijk.
Dan heb ik nog een laatste tube, waar ik nog steeds geen enkele aanwijzing voor heb kunnen vinden. Misschien een van jullie ?

Tidak Ada

Golden Member

Kijk es op deze site

Eventueel ook hier

Die acculader kun je natuurlijk wel proberen met een gloeilamp in serie (geen halogeen!!) en zonder de buis er in

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het zijn onderdelen uit verschillende jaren; niet alles hoort bij elkaar.

Van het kristal herkende ik ook meteen de frequentie als die van Norddeich. Dit is het kristal voor de scheepszender. De bijbehorende ontvangstfrequentie (waarop Nordeich zond) is 2614 kHz.
De variometer kan heel goed voor de aanpassing van de antenne aan de scheepszender geweest zijn. Het vermogen van de jaren-50 Hagenuk-apparatuur voor de kleine vaart en visserij was in die tijd enkele tientallen watts en dat wil er wel door.

Een 180-gradenschaal voor een condensator zag je wel meer. Op een kalibratielijstje voorop de zender/ontvanger werden dan de benodigde gradenstanden, als ze eenmaal uitgeprobeerd waren, ingevuld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Zou het een als acculader vermomde ontvanger uit WW2 kunnen zijn ? De trafo als ingang. Aarde aan de ene kant, antenne aan de andere kant. Die varco en variometer extern om de boel te tunen.

Een zichtbare antenne was dan geen optie. Een stopcontact waarvan de ene draad in de meterkast is los gemaakt als antenne, de andere idem maar dan vlak bij de ontvanger door de muur naar aarde. Niemand ziet zo de antenne en een lader is ook niet verdacht.

Er zijn heel vernuftige constructies gemaakt in die tijd. Ik las ooit wat over een als radio vermomde schemerlamp

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

een als schemerlamp vermomde radio

of mocht je ook geen schemerlampen hebben? :-)

reading can seriously damage your ignorance