LG 47LN6138, wel geluid geen beeld (af en toe Logo bij boot)

Hallo,

Ik heb een LG LCD TV 47LN6138 die sinds gisteren het niet meer doet.
De TV heeft wel normaal geluid, maar geen beeld, ook niet als ik naar menu schakel of andere video bron.
Bij het aan zetten is soms even in het flits het LG Logo zichtbaar (dus wel even backlight) maar daarna weer zwart. ALs TV in menu staat, is even in een flits menu bar zichtbaar.
TV van de stroom gehad, uit/aan gezet maar gedrag blijft het zelfde.

Iemand een idee?

maartenbakker

Golden Member

Waarschijnlijk defecte LED-strips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als Led Strips defect zouden zijn, dan zou je toch niet bij inschakelen even in een "flits" een goed beeld zien ??(duurt maar fractie sec, maar je ziet normaal beeld met LG logo in midden)

maartenbakker

Golden Member

Da's bij uitstek het teken dat er strips stuk zijn. Niet allemaal of niet helemaal, maar voldoende dat de meetstroom niet klopt. Je ziet ze terwijl hij meet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat je even beeld hebt kan, bij een te hoog of laag vermogen schakelt het protectie circuit in met als resultaat dat er kortstondig beeld is.

Aha, dank voor de verduidelijking.
Zijn deze strips (eenvoudig) te vervangen en hoe meet je evt door welke strip er defect is?
Enig idee waar een schema te vinden is?

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een paar maanden geleden nog een 47" LG gedaan. Strips zal ik wel in China besteld hebben vanwege de prijs. Het was niet moeilijk, maar het helpt wel als je al eens een paneel opengehad hebt voor desloop ofzo. Een enkele LED of een enkele strip vervangen heeft niet de voorkeur, een setje is beter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inmiddels de TV uit elkaar gehaald en de LED strips losgehaald van de metalen backplate.
Ik heb de ledstrips doorgemeten, maar krijg geen waarde. Zitten ze per strip in serie aangesloten? kan ik evt testen met een bepaalde gelijkspanning spanning? om te kijken of er bepaalde LED strips defect zijn.
Als ze het allemaal wel doen ligt het probleem misschien toch ergens anders....

even gegoogeld en via Youtube achterhaald dat ze +- 3V per led nodig hebben. Ik heb mijn gestabiliseerde voeding aangesloten en van de 6 strips is er 1 strip die niets doet, 3 strips hebben 1 defecte LED en 2 strips werken alle LEDS.

Dit is voldoende om de voeding uit te laten schakelen?

[Bericht gewijzigd door McGyver64 op maandag 3 februari 2020 16:21:55 (28%)

maartenbakker

Golden Member

1 strip die niets doet is denk ik al voldoende.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb inmiddels een setje besteld via AliExpress, komt over paar week binnen (tenminste als Corona niet alles plat legt) ........

Ik zal het resultaat hier melden

Vandaag het setje LED strip ontvangen en geplaatst in TV, hele boel weer in elkaar geschroefd en er is weer beeld. Iedereen bedankt voor de goede adviezen waardoor reparatie mogelijk was.

https://www.aliexpress.com/item/4000118483876.html?spm=a2g0s.9042311.0…

[Bericht gewijzigd door McGyver64 op maandag 24 februari 2020 16:53:41 (20%)