Aftakken in armatuur of toch in lasdoos?

Voor het aanbrengen van noodverlichting (vluchtwegverlichting) wil ik extra noodarmaturen plaatsen. De bestaande TL verlichting zit bovenop (dus echt direct over) een centraaldoos gemonteerd. In de centraaldoos zitten lassklemmen die naar de TL gaan.

Optie A) Ik kan de TL verplaatsen zodat de centraaldoos komt vrij te liggen, daarop een lasdoos plaatsen en van daaruit twee buisjes aanbrengen: een naar de oorspronkelijke TL en een naar het noodverlichtingsaramtuurtje. Dat is wel veel werk. Zie eerste afbeelding.

Optie B) Ik kan de bedrading die nu direct naar de TL kroonsteentjes gaat in een lasklem drukken en dan van daaruit een een buisje trekken naar de noodverlichting. Dit is natuurlijk veel minder werk. Maar mag het? Zie tweede afbeelding, een lamp in een ander complex waar ik het zo aantrof.

Als het mag, dan de bijkomende vraag: onder de TL's die ik bekeken heb zitten nu helemaal geen lasklemmen in de centraaldoos, er komen alleen draden uit die direct het armatuur in gaan. Mochten er wel klemmen zitten, dan:
Optie B1) die loshalen en ze + de draden het TL armatuur in halen en ze daar opnieuw aansluiten
Optie B2) ze laten zitten en opnieuw aftakken in het armatuur?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Optie A en B mogen beide, dus je weet wel wat je gaat kiezen.

B2 lassen tbv aftakkingen etc in een TL mag niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Zonder vervelend over te willen komen ...

Wil je die zelf plaatsen of wil je dat een installateur laten doen?

Als een installateur / vonkentrekker met dit soort vragen zou komen dan zou ik me twee keer bedenken.

mel

Golden Member

Als er ruimte is voor lassen, dan kan het,anders niet.
Wat ook kan , gewoon IN de lasdoos lassen, en dan de draden rechtstreeks DOOR het armatuur voeren.Dan krijg je gewoon 4 draden door het deksel, 2 voor de NV, en 2 voor het andere armatuur.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ALs dat noodverlichting is, wordt dat nu dan op een in-uitschakelbaar TL-armatuur aangesloten?
Dit is niet helemaal mijn terrein, maar hoort noodverlichting niet een eigen voeding te hebben?

Vervangen DOOR.

tegenwoordig mag er geen vaste voeding meer door een tlbak worden gelegd. wil je het dus goed doen, 3640/CD doos op de centraaldoos, speciaal bodemdeel met rond gat die op een centraaldoos past. dan naar de noodbak en lichtbak gaan met pijp.

https://api.2ba.nl/1/json/Thumbnail/Product?gln=8712507100009&productcode=1SPA007130F0205

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Interessant, @Toeternietoe zegt dat door het armatuur heen bedraden mag en @Mel ook, maar het laatste antwoord van @Testman geeft weer aan dat het juist niet (meer) mag. De meningen dus toch nog verdeeld.

Ik zag in dit topic dat er TL's bestaan met doorvoerbedrading. Het is wel zo dat de TL armaturen niet voorzien zijn van doorvoerbedrading, maar ze zijn wel aan beide kanten open te maken om een wartel in te steken. M.i. is er (zelfs zonder de armaturen te openen) in een oogopslag duidelijk hoe de bedrading loopt dus onveilig lijkt het me geenszins, dus @Testman, waarom zou het nu niet (meer) mogen?

Ik ga het zelf doen en uiteraard ben ik meer gecharmeerd van de antwoorden die aangeven dat het wel mag. Ik zou dan kiezen voor lasklemmen in de centraaldoos onder het TL armatuur en dan 'schakeldraad/nul' naar de 'TL kroonsteen' en 'fase/nul' naar het noodarmatuur door de behuizing van de TL heen via een slagvast buisje (@Boudie: de TLs zijn geschakeld (via PIR sensor) maar in de centraaldoos zitten zowel schakel als fase).

Op 24 januari 2020 18:26:10 schreef testman:
tegenwoordig mag er geen vaste voeding meer door een tlbak worden gelegd. wil je het dus goed doen, 3640/CD doos op de centraaldoos, speciaal bodemdeel met rond gat die op een centraaldoos past. dan naar de noodbak en lichtbak gaan met pijp.

[afbeelding]

ik heb systeembalken van 5 meter met vaste 7x2,5mm bedrading en koppelbaar voor lange lichtlijnen zoals in winkels .

geen lassen maar wel conrectors voor de tl's

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

ja die ken ik, van veko en philips oa, daar heb ik al een demo van gezien waar zelfs 13 aders door gingen, voor 100v speakers bijv.

maar dat is een ander verhaal, lichtlijnen tov losse bakken waar je niet in de bak een baal lasdoppen mag hebben zitten, netjes een lasdoos aan de einden van de lijnen. vaste voeding mag je niet meer door tlbakken halen omdat het een verkapte lasdoos werd. bakken doorlussen zonder vaste voeding mag nog wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 januari 2020 23:04:17 schreef testman:
ja die ken ik, van veko en philips oa, daar heb ik al een demo van gezien waar zelfs 13 aders door gingen, voor 100v speakers bijv.

maar dat is een ander verhaal, lichtlijnen tov losse bakken waar je niet in de bak een baal lasdoppen mag hebben zitten, netjes een lasdoos aan de einden van de lijnen. vaste voeding mag je niet meer door tlbakken halen omdat het een verkapte lasdoos werd. bakken doorlussen zonder vaste voeding mag nog wel.

oke , heb nog diverse nieuwe ongebruikte armaturen liggen en enkele met 2x3V accu's als noodverlichting (saft batterijen)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 januari 2020 21:28:41 schreef Chasake:
Interessant, @Toeternietoe zegt dat door het armatuur heen bedraden mag .....

Nee dat heb ik niet beweerd.
Door een armatuur bedraden mag alleen als:
Het armatuur er voor geschikt is, EN
de doorvoorbedrading alleen voor deze verlichting is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik veronderstelde je 'dus je weet wel wat je gaat kiezen' als dat de eenvoudigste oplossing dus mag.

Wanneer is een armatuur geschikt? Er zitten zowel links als rechts rubber doppen voor invoer en uitvoer van kabel. Er zit wel maar 1 kroonsteen in voor het aansluiten van de lamp zelf.

Ik zou dus de lasklemmen in de centraaldoos eronder doen en een set draden naar de TL voeren. De andere set draden naar buiten, een buisje in en naar de noodarmatuur.

Bijgesloten nog een foto van een leeg TL armatuur (Norton AXL).

Waar je op moet letten is dat je de bedrading voor de noodverlichting, als deze door het TL armatuur gaat, niet lang de VSA van het TL armatuur loopt.

Zo even uit mijn hoofd is een VD draad geschikt voor een omgevingstemperatuur van 50ºC, echter kan een VSA wel 80ºC worden tijdens bedrijf.

De TL zal een 230V LED TL zijn, dus die wordt helemaal niet warm. :)

Er zijn ook armaturen met ingebouwde noodverlichting of je bouwt een bestaande om. Wat ook kan is een uitbreidingsdeksel op de centraaldoos en het armatuur op afstand blokjes monteren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Even terugkoppeling hoe het nu is opgelost. Ik heb de 3640/CD dozen gekocht die @testman suggereerde. De bestaande TL armaturen van hun plek gehaald en opgeschoven. Daar waar de centraaldoos zat de 3640/CD er overheen geplaatst en 1 kabel naar de noodunit en 1 kabel naar de LED TL getrokken. Mijn 'optie A' dus.

(hier zie je toevallig overigens een Attema doosje met een gat erin ipv de 3640 maar op andere plekken hangen de ABB's)

Het werkt prima en ziet er netjes uit maar is wel een stuk bewerkelijker dan gehoopt.

Nog even voor de goede orde, want in de toekomst dit zich vaker voordoen maar is deze oplossing esthetisch niet gewenst;

@mel zegt 'gewoon IN de lasdoos lassen, en dan de draden rechtstreeks DOOR het armatuur voeren. Dan krijg je gewoon 4 draden door het deksel' maar @testman zegt 'tegenwoordig mag er geen vaste voeding meer door een tlbak worden gelegd'. Begrijp ik het dus goed dat mel's suggestie dus niet (meer) toegestaan is? Op andere plekken in het pand zijn extra dozen niet mooi en gaat met het verplaatsen van armaturen de symmetrie verloren.

buckfast_beekeeper

Golden Member

@testman, wat doe je dan met TL die ook dienst doen als noodverlichting? Die moeten toch ergens vandaan halen dat de spanning wegvalt. Afgaan op de schakelaar zou dan betekenen dat de noodverlichting steeds aangaat als je het licht uit doet. @TS: is het geen oplossing een gecombineerd licht te hangen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De keus om 'nood' en 'normaal' apart te trekken is onderhoudbaarheid.

In de originele TL's zat een VSA met noodfunctie, een losse unit om de lamp vanaf schakeldraad aan/uit te gaan maar die ook het verlies van Live kan detecteren zodat de noodfunctie inschakelt (de VSA kan dat zelf niet) en een batterijset. Dat spul wordt bloedheet in de behuizing en gaat stuk.

Alles zit onder een afdekklep, onder de TL buis zelf. Bij vervangen/controle batterij moet de hele zaak open en nu bij defecten dus ook waarna er ombouw van de componenten in het interieur moet plaatsvinden.

Bij de gekozen oplossing zijn de TL armaturen leeg gehaald, er zit geen hardware meer in behalve de 230V AC LED buis. Een defecte buis is nu dus simpelweg wisselen van buis, meer kan er niet kapot zijn.

De noodlampen kunnen ook gemakkelijk open, ze scharnieren zodat je bij de batterijen kan. De batterijen zijn overgedimensioneerd en de noodverlichting brandt zelden dus ik verwacht een lange(re) levensduur. Ze zijn ook nog eens goedkoper dan alle losse noodcomponenten die origineel nodig waren. Alles is bovendien LED dus van ~22W verbruik bij licht aan gaan we naar ~9W. Win-win dus.

Mocht er toch ooit weer iets nieuws moeten dan kan je gewoon een nieuw/ander noodaramtuurtje kopen en direct op de extra 230V aansluiting hangen. Al met al dus veel goedkoper en efficienter dan het opnieuw verbouwen van de bestaande TL armaturen met noodunits.

En boven alles: er bestaan geen noodunits voor LED TL (of het moeten gare oplossingen zijn waarbij de LEDbuis niet 230V AC is, maar dan wordt het weer ingewikkeld), behalve wat ik op AliExpress vond: noodunits die 230V DC (!) aanbieden (ze zeggen AC maar ik twijfel of dat ook echt zo is). Ik heb ze gekocht en getest en het werkt wel, maar het blijft 'China Export' dus ik ben er niet zo happig op. En 'officiële' noodbatterijen waar 10 NiCD of NiMH in zitten zijn ook onbetaalbaar.

noodunits apart is voor de levensduur veel beter idd, voorheen waren ook pl-c en tl armaturen met noodunit die lijden veel van de hitte in de bak. geen combi armaturen meer, tenzij het geheel led is tegenwoordig.

armaturen waar je voeding en geschakeld doorlegt zijn er wel, die zijn van voor naar achter voorzien van 2,5mm2 draad en klemaansluitingen zodat je geen kluwen vd met wago's aanelkaar hoeft te frotten. dan heb je armaturen die ervoor zijn gebouwd en dat mag wel.

de 3640 dozen voor op een centraaldoos heb je ook in de universeeldoos uitvoering, de gele met klikdeksel voor pijp. lassen in de centraaldoos zelf mag uiteraard ook, en dan met 2x nul en aarde, geschakeld en fase vertrekken ipv nog eens lassen in de 3640 doos, dat is nergens voor nodig.

als je door 1 bak gaat met de bedrading kon je er wel achter dat na een jaar of 10-15 weer een andere bak hebt die erop komt en dus weer de kabels te kort of te lang zijn tov het oude armatuur. nu ben je daar vanaf. beiden armaturen kun je vervangen zonder doorlus problemen. ik zou dan ook de afgestripte ymvk ook lang houden in de bak, kun je bij vervanging als de aansluiting in het midden zit ook nog wegkomen zonder lassen.

hoop dat je de bakken vast hebt gekregen op dat herkalit plafond, die witte doppen zitten in het beton geduwd, zit een laag rockwool onder waar je niet in kunt schroeven. ik heb al vaker gezien dat men de bakken gewoon met de aardedraad had vastgeknoopt aan de doos eronder, voorgaande tlbakken zaten met kit aan de platen, 3x de tl buis wisselen en de bak hing verticaal naar beneden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer