Vreemde symetrische voeding

Hallo,

Ik heb een voeding die niet goed lijkt te werken. Er zou +5v en -5v moeten uitkomen maar de -5v is -8v. Ik heb de mc7905 vervangen door een lm7905, maar nog altijd -8v. Dan heb ik de condensators vervangen (omdat deze droog waren) maar zelfde resultaat. Dan de schakeling maar eens gaan analyseren, maar de middenaftakking op deze manier heb ik nog nooit gezien?? Kan iemand me uitleggen waarom ze dit doen? En waarom er geen -5v uit komt?

Den Dries www.hulens.be

Is er een belasting op de negatieve voeding ? Een 79XX heeft een kleine load nodig om goed te werken.

[edit]
De nul zo lijkt mij wat wild. Is het een direct netgekoppelde toepassing ?

[Bericht gewijzigd door Aart op 25 januari 2020 15:50:41 (30%)]

Had eens belast met 470ohm maar zelfde resultaat.

Den Dries www.hulens.be

Die tekening is toch niet juist?

De aansluitingen van een lm7805 en lm7905 zijn niet gelijk, daar heb je toch rekening mee gehouden?

LDmicro user.
RAAF12

Golden Member

Op 25 januari 2020 15:46:39 schreef AC/DrieC:
Kan iemand me uitleggen waarom ze dit doen?

'Ze'? Wie zijn dat? Dit lijkt verdacht veel op een foutief schema.

Hubie

Special Member

Wat doet dat touwtje daar van de primaire naar de nul?
Slaat nergens op.

[Bericht gewijzigd door Hubie op 25 januari 2020 16:04:01 (15%)]

https://www.youtube.com/watch?v=Us6UQ5W2xEY Albert Lee op een Telecaster,een geweldige gitarist.!

Wanneer de secundaire delen aanraakbaar zijn is dit schema levensgevaarlijk !
Verder hebben de twee regelaars geen referentie op de common ingang.
De referentie van de ene regelaar loopt via de andere en omgekeerd.
Die referentie hoort verbonden te zijn met de middenpoot van de secundaire.

@MPG: idd de aansluiting van 7905 zijn anders dan 7805 en hier is rekening mee gehoude. Ik was de middenaansluiting vergeten verbinden met de middenaftakking vd transfo, zie nieuwe tekening. Maar het vreemde vind ik de verbinding tussen secundaire en middenaftakking primaire kant?

@RAAF12: ze zijn de makers van de pcb maar ken ze niet :)

Den Dries www.hulens.be

De "nul" van de uitgang had aan de centretap van de secondaire moeten hangen maar is aan de primaire getekend. Totaal fout en inderdaad stevig gevaarlijk.

Voor de rest is het schemaatje zo standaard als maar kan. Opletten met de verschillende pin-out van de 79xx-regelaars, zoals reeds gezegd, daaraan heb ik me ook al wel laten vangen.

[[edit: we lijken hier met ons allen nogal behoorlijk alert te zijn :) ]]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 25 januari 2020 16:07:22 (10%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Maar het vreemde vind ik de verbinding tussen secundaire en middenaftakking primaire kant?

Ik zie helemaal geen middenaftakking aan de primaire kant.
Is het een apparaat met een netstekker?

[Bericht gewijzigd door Brainbox op 25 januari 2020 16:07:16 (11%)]

Het is niet ondenkbaar, het kan een 230V achter een scheidingstrafo in de machine of als het niet letterlijk 230V op de print / transformator staat ook een lagere AC voedingsspanning geweest zijn.

Is het mogelijk wat foto's van de voeding en meetopstelling te tonen ?

Op 25 januari 2020 16:06:05 schreef Brainbox:
[...]
Ik zie helemaal geen middenaftakking aan de primaire kant.
Is het een apparaat met een netstekker?

Schrijffoutje tussen midden secundaire en 1 daard van de primaire.

Den Dries www.hulens.be

Het is een voedingskaart uit een machine. Hieronder nog enkele fotos. Dus er staat rechtstreeks 230V op maar de laagspanningen zijn niet aanraakbaar. In het schema is alleen de 5v en -5v getekend, er zit ook nog een 12 en -12v kant op met zelfde probleem aan de -12v kant. Op de foto kan je zien dat de verbinding tussen ground en primaire kant echt is :p

Den Dries www.hulens.be

Er kan natuurlijk wat in het apparaat zitten dat die pri-sec verbinding nodig maakt, maar 't blijft griezelig en raar.
(de ontbrekende schroeven bij de trafo's wordt je ook niet blij van, die hangen nu aan de printbaantjes...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Mogelijks zat die achter een 400/230 scheidingstrafo.

Als je die wilt gebruiken zou ik de print aanpassen en dan nog eens meten.

LDmicro user.

]wat zijn dat voor vreemde klodders soldeer op de pootjes van de 7905, maakt dat niet ergens sluiting?
Ook zie ik een vreemde brandvlek op de print boven de 7805, is daar iets ontploft?

RAAF12

Golden Member

er zit ook nog een 12 en -12v kant op met zelfde probleem aan de -12v kant.

En wat wordt daar dan (nominaal -12V) gemeten? Dus op blauw en bruin zit de 230V? En die 7 weerstandjes en diode? De bijgevoegde foto's zijn prima. Er is na de fabricage aan gesoldeerd met reden. Een principeschema natekenen mét alle onderdelen erin zou mooi zijn! Ook de FRFQ (?) zekering kan ik niet thuisbrengen. Even Googlen zou het een freesmachine aansluiting kunnen zijn....

Het is een voedingskaart uit een machine

Merk, type????

edit: reg3 en reg4 zijn al een keer vervangen, zo te zien. Ook een puntje van aandacht.

@RAAF: Geen idee uit welke machine :s

@Brainbox: De 2 soldeerklodders op de 7905, daar had ik even een 470ohm weerstand opgezet om te proberen met belasting. Aan de -12v kant meet ik -18v. De brandvlek zat een 0ohm weerstand waar ik nu een draadbrug heb gezet.

Nu het is gewoon uit interesse dat ik probeer uit te zoeken waarom die aftakking aan de primaire kant is gemaakt en waarom de 2 79xx een foutieve uitgangsspanning hebben. Ik durf met men scoop niet te meten op de uitgangen om te zien of ze misschien aan het oscilleren zijn, omdat de gnd ook verbonden is met de 230v :s

Er zitten achter elke 78xx en 79xx nog ledjes op de print, daarmee de weerstanden. De freq zekering, hierachter kan je de 50hz sinus meten met een spanning niet hoger dan de zenerspanning, dus daarvoor ook die zener en weerstand.

Den Dries www.hulens.be

In de machine waar de print uit komt heeft de verbinding tussen primair en secundair misschien een functie gehad. Maar als je die print nu als voeding wil gaan gebruiken voor iets anders, dan zou ik die verbinding verbreken. Kan gevaarlijk zijn als je een keer fase-nul andersom aansluit.

Of de verbinding in ieder geval tijdelijk onderbreken en dan kan je wel met een scope gaan meten. Heb je ook gemeten of de gnd aansluiting van de 79xx ook echte verbinding maken met de gnd van de print?

KGE

Golden Member

En niet in de verleiding komen om de uitgangsspanning van de 79xx te meten t.o.v. de koelplaat/tab van deze! (dat is namelijk de ingang bij de 79xx)

Oke update: ik heb de primaire los gemaakt van de ground. Dan nog eens gemeten met mijn fluke en -8v. Dan eens gemeten met scoop: -5v!!! Dan met fluke eens gemeten met de rode pen op de gnd en de zwarte pen op de uitgang: 5v!!! Kan mijn fluke niet deftig negatieve spanning meten ??

Dus de print lijkt ok te zijn, het is iets met men multimeter (fluke 79iii).

Den Dries www.hulens.be
KGE

Golden Member

Op 25 januari 2020 19:46:42 schreef AC/DrieC:

Dus de print lijkt ok te zijn, het is iets met men multimeter (fluke 79iii).

Dat is simpel te controleren, pak maar een batterij en meet met de pennen op beide manieren...

Heb ik inderdaad meteen gedaan en negatieve spanning meten meet hij dus fout 8)7 Tijd voor een nieuwe multimeter :(

Den Dries www.hulens.be