internet time-out?

Op 26 januari 2020 13:57:38 schreef Progger:
je hebt de 2e toch wel aangesloten via de groene (uplink) poort?

Beste situatie:
plat netwerk, dus iedere pc ziet iedere pc

code:

+------------------+
   |                  |
   |  modem           |
   |                  |
   +---------+--------+
             |
             |
             |
             |
+------------+-------------+     +-------------------------------+
|                          |     |                               |
|     router 1             |     |                               |
|                          |     |    switch                     |
+----+---------+-----------+     +-----+-------+------------+----+
     |         |                       |       |            |
     |         +-----------------------+       |            |
 +---+----+                                +---+----+   +---+----+
 |        |                                |        |   |        |
 |  pc 1  |                                | pc 2   |   |  pc 3  |
 +--------+                                +--------+   +--------+

compromis: 2 aparte netwerken: PC2/3 kan wel op internet, PC1 kan niet met hen communiceren:

code:

+------------------+
   |                  |
   |  modem           |
   |                  |
   +---------+--------+
             |
             |
             |
             |
+------------+-------------+
|                          |
|     router 1             |
+----+---------+-----------+
     |         |
     |         |
     |         |
 +---+----+    |
 |        |    |
 |  pc 1  |    |
 |        |    |
 +--------+    |
               |
               |
+--------------+------------+
|                           |
|     router 2              |
+-----+---------------+-----+
      |               |
      |               |
      |               |
+-----+----+     +----+-----+
|          |     |          |
|  pc 3    |     |  pc 2    |
|          |     |          |
+----------+     +----------+

slechtste situatie: iedere PC ziet 2 routers. soms pakt ie de goede(die internet heeft op zijn groene poort) soms de verkeerde (die geen internet verbinding heeft)

code:

+------------------+
   |                  |
   |  modem           |
   |                  |
   +---------+--------+
             |
             |
             |
             |                                 +
+------------+-------------+     +-------------+-----------------+
|     router 1             |     |                               |
|                          |     |    router 2                   |
+----+---------+-----------+     +-----+-------+------------+----+
     |         +-----------------------+       |            |
 +---+----+                                +---+----+   +---+----+
 |  pc 1  |                                | pc 2   |   |  pc 3  |
 +--------+                                +--------+   +--------+

Laatste situatie is prima, internet komt via de LAN-poort op router2 die nu als switch met een accesspoint fungeert.
Werkt bij mij al jaren op deze manier.

Hans, dan moet je wel SW2 als access point configureren, en het router gedeelte uitzetten.

hij heeft geen wireless op dat ding, dus gewoon vervangen door een switch is vele malen beter dan proberen om iets werkend te krijgen waar het niet voor bedoeld is (router omtoveren in switch)

(p.s. knip even je quote tot enkel waar je op reageert)

GMT+1

Ik heb al jaren een Ziggo modem in bridge mode staan, met daarachter twee Sitecom routers, eentje in de meterkast en eentje op zolder. Inderdaad kabel tussen de uitgaande poorten van de routers (lijkt niet logisch, maar anders werkt het niet) en een kwestie van goed configureren. Dat werkt prima. Alleen de eerste router geeft de IP adressen uit en de wifi zit op verschillende kanalen.

Volgens mij wil ie het HUB-deel van de routers gebruiken als hub. Dat zou kunnen werken, maar bij problemen kan je voor honderden euros aan "diagnose-kosten" gaan maken, terwijl je eigenlijk met een €20 gigabit hub beter uit bent.

Je oude routers als hub gebruiken is ook niet zo fijn om het volgende: Kans dat het een 100mbps ding is, dat is groot. Zou het niet fijner zijn om gewoon gigabit te hebben binnen je huis?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 januari 2020 14:27:22 schreef Progger:
Hans, dan moet je wel SW2 als access point configureren, en het router gedeelte uitzetten.

hij heeft geen wireless op dat ding, dus gewoon vervangen door een switch is vele malen beter dan proberen om iets werkend te krijgen waar het niet voor bedoeld is (router omtoveren in switch)

(p.s. knip even je quote tot enkel waar je op reageert)

Wat valt er uit te zetten aan het routergedeelte? Als er geen wifi op de router zit is een switch inderdaad simpeler, maar kan een router ook gewoon als switch werken. Daar is geen ‘omtoveren’ aan. En als je de router al hebt hoef je niets nieuws te kopen.

Op 26 januari 2020 15:08:46 schreef rew:
Volgens mij wil ie het HUB-deel van de routers gebruiken als hub. Dat zou kunnen werken, maar bij problemen kan je voor honderden euros aan "diagnose-kosten" gaan maken, terwijl je eigenlijk met een €20 gigabit hub beter uit bent.

Je oude routers als hub gebruiken is ook niet zo fijn om het volgende: Kans dat het een 100mbps ding is, dat is groot. Zou het niet fijner zijn om gewoon gigabit te hebben binnen je huis?

Dan moet ‘Ie dus ook een Gigabit router kopen, anders is een deel van z’n netwerk 1000 en een deel 100.

joopv

Golden Member

Op 26 januari 2020 15:20:14 schreef Hans60:
[...]Wat valt er uit te zetten aan het routergedeelte? Als er geen wifi op de router zit is een switch inderdaad simpeler, maar kan een router ook gewoon als switch werken. Daar is geen ‘omtoveren’ aan. En als je de router al hebt hoef je niets nieuws te kopen.

Dan krijg je de problemen waar cancom dit onderwerp mee begonnen is. Als je een 2de router als domme switch wilt gebruiken moet je de functionaliteiten die bij het router deel horen uitzetten. Dus:
- niet de internet poort gebruiken
- dhcp server uitzetten

Op 26 januari 2020 19:03:05 schreef joopv:
[...]
Dan krijg je de problemen waar cancom dit onderwerp mee begonnen is. Als je een 2de router als domme switch wilt gebruiken moet je de functionaliteiten die bij het router deel horen uitzetten. Dus:
- niet de internet poort gebruiken
- dhcp server uitzetten

DHCP server hoort niet bij het routergedeelte, en het niet gebruiken van de internetpoort bestaat er uit dat je de kabel er niet in steetk...

Ik heb ook het idee dat de router vrij oud is en dat het netwerk vrij groot is. Ik heb toch al weer wat jaren geleden soortgelijke problemen gehad in een studentenhuis (nouja eigenlijk zelfs twee huizen met één aansluiting). Zo'n netwerk was gewoon teveel voor een doorsnee router in die tijd.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op 26 januari 2020 22:01:47 (14%)]

hans, je mag ook op 2 personen reageren in 1 bericht.

- een gigabit switch is gunstig, ook als je internet modem maar 100 mbit is. mischien gebruikt hij een NAS of wil hij films streamen naar zijn blueray speler.
- als zijn internet ooit wordt geupgrade naar 100+ mbit moet hij toch aan de gigabit, dus waarom nu nog iets kopen dat lager is.
- DHCP hoort zeker bij het router gedeelte, daarmee geeft de router namelijk aan dat ie een gateway is.

het exacte probleem wat er nu aan de hand is als volgt:
PC op werkkamer vraagt een IP aan.
Belkin 1 of 2 zegt ik ben 192.168.1.1 en jij bent 192.168.1.100. je mag mij als gateway gebruiken.

vervolgens stuurt de PC een ARP bericht en zegt, welk MAC adres heeft 192.168.1.1?

beide antwoorden en soms pakt ie de ene, soms de andere. hierdoor gebruikt hij soms de belkin die geen uplink poort heeft en soms de goede.

2 oplossingen (zoals ik eerder zei):
- beide een ander DHCP range geven en getrapt (groene poort op blauwe poort)
- DHCP/DNS/Firewall op de 2e uitzetten en je hebt een niet al te beste hub.

GMT+1

Op 26 januari 2020 22:21:33 schreef Progger:
hans, je mag ook op 2 personen reageren in 1 bericht.

- een gigabit switch is gunstig, ook als je internet modem maar 100 mbit is. mischien gebruikt hij een NAS of wil hij films streamen naar zijn blueray speler.
- als zijn internet ooit wordt geupgrade naar 100+ mbit moet hij toch aan de gigabit, dus waarom nu nog iets kopen dat lager is.
- DHCP hoort zeker bij het router gedeelte, daarmee geeft de router namelijk aan dat ie een gateway is.

Belkin 1 of 2 zegt ik ben 192.168.1.1 en jij bent 192.168.1.100. je mag mij als gateway gebruiken.

vervolgens stuurt de PC een ARP bericht en zegt, welk MAC adres heeft 192.168.1.1?

beide antwoorden en soms pakt ie de ene, soms de andere. hierdoor gebruikt hij soms de belkin die geen uplink poort heeft en soms de goede.

Maar als TS twee dezelde routers heeft en ze zijn beiden 100Mbps dan heeft het weinig zin om er een te vervangen voor een Gigabit switch omdat hij dan nog met een gedeelte van z’n netwerk op 100Mbps heeft draaien.
DHCP server en router zijn twee totaal verschillende dingen die niets met elkaar te maken hebben en die je net zo makkelijk op twee verschillende apparaten in je netwerk kunt laten draaien. Zolang de DHCP server maar naar de juiste gateway verwijst.
Als je de beide routers d.m.v. de LAN-poorten aan elkaar koppelt en de DHCP server op één van beide routers uitschakelt heb je helemaal geen problemen. Ik zou niet weten waarom je dan een ‘niet al te beste hub’ overhoudt. Aan het switch gedeelte wat in de router zit verandert niets.

Op 27 januari 2020 00:50:08 schreef Hans60:
[...]
Als je de beide routers d.m.v. de LAN-poorten aan elkaar koppelt en de DHCP server op één van beide routers uitschakelt heb je helemaal geen problemen.

Klopt evenmin, ik heb de DHCP in router 2 op off gezet maar 't helpt niet.

Op 25 januari 2020 22:37:55 schreef cancom:
Belkin F5D5231-4 aan het modem en aan die router een 2e (via uiteraard een kruiskabel), zijnde eenzelfde Belkin in m'n hobbykamer.

Daarbij had ik moeten zetten: van LANpoort router 1 niet naar de WANpoort van router 2 maar een LANpoort!
Logisch: router 2 hangt niet aan WAN maar aan z'n tweelingbroer.

modem -> WAN router 1
router 1 poort 4 -> blueray
router 1 poort 1 kabel 25 meter -> router 2 poort 1
router 2 poort 2 -> pc
router 2 poort 3 -> pc
router 2 poort 4 -> mediabox

Door jullie reacties begin ik te denken dat ik die 2e router moet gaan vervangen door een switch (als ik niet drie kabels van 25m wil leggen). Ik heb de afgelopen enkele uren e.e.a. uitgeprobeerd maar noppes.

Aan de andere kant: hoezo kan deze opzet niet werken zonder die rare "time-out"?! Want het zaakje werkt wel!!! Maar: tot op zekere hoogte en dat is tot het moment dat modem/router/router ruzie krijgen over wat welke adressen uitdeelt, en dan alleen als er even niks anders te doen is doordat ik niet continu zit te klikken. Ja zeg, mag ik dit even lezen?

Anders gezegd: alles doet zijn werk tot "men" zich bedenkt als ik een paar minuten "niks doe". Dat noem ik een rare opvatting van je werk doen (ermee ophouden als de baas niet meer oplet) ...

Apropos gigabits: 't laat me Siberisch of b.v. een download(je) 3 tellen duurt of 3+ minuten; ik wacht gewoon even. En niks films.

Trouwens, de ene pc waarmee ik surf (deze dus) is maar ietsje minder oud dan de andere -wel ietsje sneller- en deze haalt zowat 11.5 Mbps...

Alles hier raakt op leeftijd. Nou en?

Desondanks daarnet weer: opstaan, +/- 7 meter naar router 1, 't ding uitzetten, diep ademhalen, 't ding aanzetten, terugwandelen.

En enkel een "reset" van die router herstelt de verbinding, niet router 2.

Allemaal tot daar aan toe maar toch baal ik wel eens.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
joopv

Golden Member

Doe jezelf een plezier: rij/bus/fiets even naar Tilburg, naar de computaria op Lieve Vrouweplein 16, 5038 TS Tilburg
en haal daar een
TP-Link TL-SG105 5-Port Gigabit Desktop Switch metal € 22.95

Probleem opgelost.

[Bericht gewijzigd door joopv op 27 januari 2020 09:54:24 (17%)]

De opzet die je beschrijft zou moeten werken en werkt bij mij thuis al jaren op die manier, zij het met andere routers. Zoals reeds eerder gezegd: ik heb dit vroeger ook gehad met een Belkin Surf N150 router aan een Linksys EA6700. Die was ook steeds de verbinding kwijt. Na de overstap naar een tweede EA6700 was alles in orde.

Op 27 januari 2020 02:56:10 schreef cancom:
[...]

Klopt evenmin, ik heb de DHCP in router 2 op off gezet maar 't helpt niet.

[...]

Desondanks daarnet weer: opstaan, +/- 7 meter naar router 1, 't ding uitzetten, diep ademhalen, 't ding aanzetten, terugwandelen.

En enkel een "reset" van die router herstelt de verbinding, niet router 2.

Allemaal tot daar aan toe maar toch baal ik wel eens.

Als je de routers omwisselt, verplaatst het probleem dan mee?

Op 26 januari 2020 15:24:00 schreef Hans60:
Dan moet ‘Ie dus ook een Gigabit router kopen, anders is een deel van z’n netwerk 1000 en een deel 100.

Nee. Niet MOET.

Je internet link zal tegenwoordig iets van 20-80mbps zijn, tenzij je nog meerhebt. Dus met meer dan 100mbps naar de router is onzin.

Die gigabit hub heb je om intern snel te kunnen communiceren, dus je NAS en PC kunnen daarover snel communiceren. Dat de link naar het internet trager is dat maakt niet uit.

Ik denk dat ik zo'n beetje dezelfde setup heb als TS hier: internet modem dat 20 of 40 mbps doet en zelf een 100mbps hubje aan boord heeft. En dan een halve meter naar Gigabit hub 1 en dan naar boven naar de andere gigabit hub. Ik kan "trage" devices nog in de overgebleven poorten zetten van de router. (raspberry pi / Octoprint servers van de 3D printers bijvoorbeeld).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 januari 2020 10:33:45 schreef rew:
[...]Nee. Niet MOET.

Je internet link zal tegenwoordig iets van 20-80mbps zijn, tenzij je nog meerhebt. Dus met meer dan 100mbps naar de router is onzin.

Die gigabit hub heb je om intern snel te kunnen communiceren, dus je NAS en PC kunnen daarover snel communiceren. Dat de link naar het internet trager is dat maakt niet uit.

Ik denk dat ik zo'n beetje dezelfde setup heb als TS hier: internet modem dat 20 of 40 mbps doet en zelf een 100mbps hubje aan boord heeft. En dan een halve meter naar Gigabit hub 1 en dan naar boven naar de andere gigabit hub. Ik kan "trage" devices nog in de overgebleven poorten zetten van de router. (raspberry pi / Octoprint servers van de 3D printers bijvoorbeeld).

Dan blijft z'n BlueRay speler dus aan een 100Mbps verbinding hangen, lijkt me juist voor zo'n apparaat niet slim...

Wat zijn je instellingen?

Op 26 januari 2020 14:05:56 schreef Hans60:
IP-adres van LAN van router2 instellen in netwerksegment van LAN van router1, buiten de scope van de DHCP-server.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

omdat kennelijk het uitzetten van DHCP niet (volledig) werkt, is de enige oplossing om WEL de uplink poort te gebruiken. als beide DHCP bereiken anders zijn (beneden 192.168.1.x, boven 192.168.2.x) dan KAN het werken.

(vandaar de oplossing dat het zelfs als hub niet goed functioneert).

als een goede switch 20 euro kost en je bent al een dag bezig, reken je uurloon dan eens uit.

en anders haal je deze gratis op:
https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/netwerkka...witch.html

GMT+1

Zoals gezegd:
DHCP uitzetten
Niet de WAN poort gebruiken op de tweede router.
Een geheel ander adres instellen op tweede router. Bijvoorbeeld 192.168.222.222.

De term hub hierboven is tegenwoordig officieel beter een switch genoemd. Hubs kan je al héél lang niet meer kopen (deze gaven alle signalen op alle poorten door. Een switch stuurt alleen de juiste pakketjes naar de betreffende poorten)

Op 27 januari 2020 02:56:10 schreef cancom:
Alles hier raakt op leeftijd. Nou en?

Die "en" dus...

Op 26 januari 2020 12:16:43 schreef cancom:
Als ik inlog op de router is het maar afwachten welke van de twee in beeld komt, de adressen zijn elke keer anders: nu b.v. heeft de 2e het eerste adres, niet die met internetverbinding.

...

Op 26 januari 2020 13:11:40 schreef rudig76:
Wat bedoel je met deze zin?

[...]

De beide devices hebben neem ik aan een vast eigen ip-adres dat niet gelijk is aan het andere device. Je kunt immers maar 1x het ip-adres Uitdelen aan een device. Als ze beide hetzelfde adres hebben verklaart dat veel ellende wel.

Op 26 januari 2020 22:21:33 schreef Progger:
[...]

En nog staarde ik me blind op dat DHCP; ah ha, die dingen zoeken 't zelf wel uit he?

NIET het zeg maar basisadres! Dus ruzieden de routers over het nummertje 1.

Dus hoefde ik enkel het IPadres van router 2 te veranderen, niet zoiets als 192.168.1.1 of 192.168.222.222 of wat ik probeerde 192.168.9.9 ... (het ding werd onbereikbaar); nee gewoon 192.168.2.x en dat werd 100 (de 1e zal de laatste zijn); met het bereik dan t/m 99. Bij router 1 geen wijzigingen.

Twee dingen dan nog:
- zowel de blueray als de mediabox moeten handmatig worden ingesteld op gateway/DNS 192.168.2.1=router1 anders pakken ze 192.168.2.100=router2 (hoezo dat nou weer?).
- de DHCP-server-functie van router 2 mag niet uit.

Ondertussen ben ik duidelijk langer bezig met dit bericht dan zowat 2 minuten en ik ben nog steeds live/online/here/there/everywhere.

Opgelost.

Dank voor de medewerking.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan

altijd opletten met meerdere devices in 1 netwerk te gebruiken.

mijn broer had ooit hetzelfde probleem.
de modem/router van de provider was 192.168.1.1 en alle devices kregene en ip 192.168.1.2->60

nu had hij nog een 2de wifi accespoint in het netwerk geduwt voor verder bereik. 1lan kabel erin, extra wifi eruit. die gebruikt als standaard adres 192.168.1.1

dan had hij ook een converter voor dreambox of zoiets en die gebruikte... 192.168.1.1.

alle toestelle waarmee hij online wil, krijgen als gateway 192.168.1.1 (de modem van de provider dus), maar als de pc naar één van de andere 2 ging, had die 'no internet' connection.

als test: doe een ping naar de gateway (192.168.1.1) vanop een pc, en als er antwoord komt, trek je provider modem uit. als er nog steeds antwoord is... heb je een probleem

ik lig nu momenteel in de clinch met mijn provider model/router. de dhcp functie werkt niet goed (weigert statische IP's te aanvaarden), en het antwoord van de provider luid altijd

Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.

maar je bent wel verplicht hun modem te gebruiken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 januari 2020 10:18:01 schreef cancom:
[...]

Die "en" dus...

[...]

...

[...]

[...]

Twee dingen dan nog:
- zowel de blueray als de mediabox moeten handmatig worden ingesteld op gateway/DNS 192.168.2.1=router1 anders pakken ze 192.168.2.100=router2 (hoezo dat nou weer?).

Ondertussen ben ik duidelijk langer bezig met dit bericht dan zowat 2 minuten en ik ben nog steeds live/online/here/there/everywhere.

Opgelost.

Dank voor de medewerking.

BlueRay en mediabox hoeven niet handmatig te worden ingesteld. Je hebt nu 2 DHCP servers in 1 netwerk. Dat is altijd een aanleiding voor problemen. Waarschijnlijk verwijst de ene DHCP server naar router 1 (192.168.2.1) als DNS/gateway, terwijl de andere verwijst naar router 2 (192.168.2.100) als DNS/gateway.
Als je mazzel hebt deelt router 1 als eerste een IP-adres uit aan de mediabox of BR speler en dan gaat het goed. Is echter router 2 sneller dan wordt er verwezen naar deze router als gateway. Als je de DHCP server op router2 uitzet komt het IP-adres altijd van de DHCP server router 1 en gaat het altijd goed.

Op 28 januari 2020 10:18:01 schreef cancom:
Twee dingen dan nog:

Twee dingen: Kennelijk krijgen de blueray en de mediabox hun instellingen via DHCP van router2. Eigenlijk wil je dat niet: Router2 zal denken dat ie zelf de router-naar-het-internet is, dus zichzelf als gateway opgeven. Anderzijds: Twee DHCP servers op hetzelfde net is "gezeik". Dat wil je niet. Het zou het beste zijn om DHCP op je router-naar-het-internet aan te zetten en die op router2 uit. Maar goed.... Als het zo ook goed werkt, dan kan je het zo houden. Netjes is anders, verder maar afblijven lijkt me zo.

Op 28 januari 2020 12:45:10 schreef Hans60:
[...] Als je de DHCP server op router2 uitzet komt het IP-adres altijd van de DHCP server router 1 en gaat het altijd goed.

Dat gaat niet op, de mediabox krijgt dan helemaal geen verbinding met internet. De blueray hangt aan router 1 en de mediabox aan router 2. Gisteren kreeg ik met de blueray geen verbinding met internet met DHCP aan (dan pakte 't ding ook router 2), vandaag d.w.z. NU werkt 't met de BR op DHCP wèl...

Als ik kijk in de DHCP client list van de routers dan lijkt me dat ook niet allemaal zo logisch te werk te gaan: de BR en mediabox staan er simpelweg nooit bij!

OK, voor alle duidelijkheid: de internetmogelijkheden van de BR heb ik totnogtoe zegge en schrijve 1 keer gebruikt voor 't opzoeken van een videoclip (hoe ook weer? ik denk niet met die onwerkbare webbrowser). Voor dit device en de mediabox geldt dan nog "on demand". Ach...

Voor wat betreft de pc's: uitsluitend nog deze ene om te surfen! Oorspronkelijk heb ik die lange kabel alleen gekocht om die 2 pc's te linken (vandaar een crosscable); nog geen alles-in-een, en internet via dial-up.

Voordat je zegt "zeur dan ook niet": ik heb die zes devices om aan het kabelmodem te hangen (waarvan drie voor 0 cent). And why do we want to? Because we can.

Op 26 januari 2020 15:20:14 schreef Hans60:
[...] En als je de router al hebt hoef je niets nieuws te kopen.

Dank je, ook daarom.

Op 28 januari 2020 13:00:25 schreef rew:
[...] Als het zo ook goed werkt, dan kan je het zo houden. Netjes is anders, verder maar afblijven lijkt me zo.

Waarvan akte.