Sturen van 3f heater element

Hallo, ik beschik momenteel over een zero switch ssr (3f) deze wordt gestuurd met een 24V signaal (gavazzi rz3a60d75) deze stuurt verwarmingselementen aan en uit. Nu zou ik willen dat deze elementen gelijdelijk aan worden gestuurd. Zou het mogelijk zijn om dit met een laag pwm signaal aan te sturen. Dit pwm signaal te genereren met een 0-10v signaal dat eventueel inverteerbaar is.

pwm werkt niet met een ssr, die kan geen vermogen regelen, alleen aan/uit. je hebt wel ssr die met een 0-10V sturing overweg kunnen, maar dan maakt die er duty cycle sturing van, kort aan, kort uit en zo regel je de verwarming ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat testman al zegt, je moet met pulsen sturen.
Dus de 24Vdc in pulsen aanbieden, denk eerder aan seconden en minuten voor de pulsen.
Verwarmingselementen werken vrij traag.

Als je nog een regelaar zoekt, google dan eens op PID regelaar, kost echt niet veel bij de "afhaalchinees".
Neem wel een type met halfgeleider (ssr) uitgang en je hebt waarschijnlijk nog een sensor nodig.

edit, RID gewijzigd naar PID

Op 26 januari 2020 09:42:37 schreef HD13:
Wat testman al zegt, je moet met pulsen sturen.
Dus de 24Vdc in pulsen aanbieden, denk eerder aan seconden en minuten voor de pulsen.
Verwarmingselementen werken vrij traag.

Als je nog een regelaar zoekt, google dan eens op RID regelaar, kost echt niet veel bij de "afhaalchinees".
Neem wel een type met halfgeleider (ssr) uitgang en je hebt waarschijnlijk nog een sensor nodig.

ik had inderdaad al gezien dat er de mogelijkheid is om een ssr aan te sturen met 0-10V. Ik dacht misschien dat het mogelijk was een weerstand deels te laten verwarmen mbv een triac (fase aansnijding).

Ik beschik nu over een omvormer module van phoenix contact (MINI MCR-SL-UI-F).
Met de dip switches kan ik deze instellen op 69Hz minimum wat zou dit als resultaat geven moest ik deze aansluiten aan de ssr om de weerstanden aan te sturen? Module pdf: https://www.phoenixcontact.com/online/portal/us?uri=pxc-oc-itemdetail:…

Over hoeveel kW aan verwarming/weerstand hebben we het hier eigenlijk ?

Combinatie van Phoenix en Carlo Gavazzi gaat waarschijnlijk niet goed werken.
De Carlo Gavazzi begint pas te schakelen vanaf een nuldoorgang van de sinus (50Hz), heb nog niet echt gekeken of dit voor alle drie de fasen geldt.

Jouw Phoenix ding staat te pwm'en op 69Hz en is niet gesynchroniseerd met de 50Hz van het net.
Wordt een hit en miss situatie waarvan de miss waarschijnlijk het meeste gaat voorkomen.

Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2020 13:27:59 schreef smargana:
Ik beschik nu over een omvormer module van phoenix contact (MINI MCR-SL-UI-F).

Dat gaat niet werken, die module stuurt een PWM signaal uit en dat PWM signaal moet gelinkt zijn aan je nuldoorgang.

En je gebruikt nu een SSR waar al nuldoorgang detectie op zit, dan gaat het sowieso niet.

Je moet het op deze manier gaan doen.

Met de bovenste stop je er bijv. 75% energie in.

Met de middelste stop je er 50% energie in.

En met de onderste stop je er 25% energie in.

Door nu je pulsbreedte aan te passen kun je de elementen regelen. Dit zou je ook nog via PID kunnen doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Met een input van 0-10V zal de duty van de Phoenix wel gaan van 0-100% maar met een pwm freq van 61Hz
.
Daarbij moet je 3fasen onsteken zodat de pulsduur bij duty 1% al 120° of 6,6ms moet zijn, dus een max pwm frequentie van 1,5Hz
.
Ik denk dat een SSR gaan PWM'en wel kan maar met een heel lage PWM frequentie bv 0,02Hz
Synchroniseren is dan wel zinloos ;)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Verwarming is heel traag. Je moet denken in x seconden verwarmen y seconden uit. Of zelfs een minuut aan en x tijd uit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Afhankelijk van je toepassing moet je de periodetijd kiezen.
Bij een snel werkende verwarming zal het iets van 1 minuut zijn.
Dan moet je daar de PWM op aanpassen.
bv 10 sec aan en 50 sec uit voor een ca 15% belasting.
Bij een traag werkende verwarming kun je een veel langere periodetijd kiezen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 26 januari 2020 16:20:18 schreef Lambiek:
[...]
Dat gaat niet werken, die module stuurt een PWM signaal uit en dat PWM signaal moet gelinkt zijn aan je nuldoorgang.

Dit zou goed werken als de PWM module 50Hz zou uitstuurt en enkel 1 fase zou aansturen? Maar dan nog zal het mss op goed geluk zijn dat hij juist passeert als de 0 doorgang passeert bij de lagere duty cycles?

Op 26 januari 2020 19:54:04 schreef Toeternietoe:
Afhankelijk van je toepassing moet je de periodetijd kiezen.

Idd, deze periode zal ik in de praktijk best afstellen.

Nu ben ik enkel nog opzoek naar een module die een 0-10V signaal omzet in een periodieke sturing (grootte orde minuten). Wat zou ik hier voor best kunnen gebruiken?

Een PID regelaar zou mss problemen geven want het 0-10V signaal komt al van een PID regelaar?

Lambiek

Special Member

Op 27 januari 2020 08:06:09 schreef smargana:
Dit zou goed werken als de PWM module 50Hz zou uitstuurt en enkel 1 fase zou aansturen?

Je moet niet via PWM sturen met deze modules.
Als je het voorbeeld aanhoud wat ik stuurde en de puls pauze tijd in de secondes houd of langer, moet dat gewoon goed werken.

Maar dan nog zal het mss op goed geluk zijn dat hij juist passeert als de 0 doorgang passeert bij de lagere duty cycles?

Als je korte pulsjes stuurt wel ja, dan is het inderdaad op goed geluk. :)

Op 27 januari 2020 10:03:34 schreef smargana:
Nu ben ik enkel nog opzoek naar een module die een 0-10V signaal omzet in een periodieke sturing (grootte orde minuten). Wat zou ik hier voor best kunnen gebruiken?

Een PID regelaar zou mss problemen geven want het 0-10V signaal komt al van een PID regelaar?

Dan gebruik je in mijn ogen de verkeerde SSR modules.

Voor een 0 tot 10VDC sturing heb je zoiets nodig. Maar dan in drie fase.

https://nl.rs-online.com/web/p/thyristor-power-controllers/2329369/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

PWM op heater elementen van een oven werkt gewoon prima. Ik gebruik het voor m'n reflow oven.

Je moet je wel realiseren dat je rond de 100 schakelmomenten hebt in eidere seconde. dwz: er zijn maar 100 momenten waarop je AAN of UIT kan gaan.

Vroeger deed ik PWM op 0.1 Hz: een periode van 10 seconde. Tegenwoordig heb ik het versneld en is de periode 1 seconde. Ik stel het percentage in van 0 ... 100% en dan krijgt de SSR gewoon zoveel maal 10ms triggersignaal en de rest van de tijd niet.

Maar "standaard" wordt PWM met veel hogere frequenties gedaan. Dus een standaard pwm ding zal wel niet makkelijk zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 januari 2020 10:10:23 schreef Lambiek:
Voor een 0 tot 10VDC sturing heb je zoiets nodig. Maar dan in drie fase.

OK maar stel ik wil deze ssr behouden maar het signaal naar de ssr pulsen

[STURING]--> [0-10V signaal] --> [omvorm module blokgolf orde seconden/minuten] --> [SSR A1-A2]

Dan heb ik enkel een goedkope omvormmodule nodig die mij een blokgolf geeft?

Lambiek

Special Member

Op 27 januari 2020 10:46:24 schreef smargana:
[STURING]--> [0-10V signaal] --> [omvorm module blokgolf orde seconden/minuten] --> [SSR A1-A2]

Dan heb ik enkel een goedkope omvormmodule nodig die mij een blokgolf geeft?

Ja, als je die kunt vinden zou dat moeten werken. Mits de frequentie laag is.

Anders moet je zelf iets maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou evt wel iets voor je kunnen maken op basis van m'n STM32 ontwikkelprintje dat ik verkoop. (die zou je dan moeten kopen).

Maar het is erg simpel.

Op een arduino zou het zoiets worden.

code:


#define SSR 3   // SSR is on D3. 
#define INZTT 3 // Zero To Ten input is on A3

void setup (void) 
{
   pinMode (SSR, OUTPUT);
}

void loop (void)
{
  int v; 
  v = analogRead (INZTT);
  digitalWrite (SSR, 1);
  delay_ms (v);
  digitalWrite (SSR,0);
  delay_ms (1024-v);
}

Kwa hardware moet je een 10k/10k spanningsdeler maken naar de analoge input.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/