Miele T465C condensdroger, aardlek gaat er uit.

Ik heb een lastig aardlekprobleem met mijn Miele T465C condensdroger.

Probleem is dat na een tijd drogen de aardlek eruit gaat.
Omdat een vervuild verwarmingselement hier vaak de oorzaak van is heb ik deze schoongemaakt.
Was geen overbodige luxe gezien er een hele kluit pluizen tussen de metalen behuizing en aansluitpunt verwarmingsspiraal zat.
Toch na testen na een tijd weer de aardlek eruit.

Omdat het verwarmingselement aan 1 kant wat roestig was heb ik deze vervangen voor een ander exemplaar wat ik nog had liggen en had de 2 thermostaten om gezet.
Wasdroger draaide 2 droogprogramma's zonder problemen en bij het derde droogprogramma ging weer de aarlek eruit.

Nadat de aardlek er uit ging machine meteen in de testmode gezet en bij het apart inschakelen van de koudelucht ventilator ging de aardlek eruit.
Later gebeurde dat ook op het moment dat ik de ventilator uitschakelde of nadat ik de schakelaar van het verlengsnoer uit zette.

In koude toestand heb ik de ventilator een half uur laten draaien en bleef deze het prima doen, ook nadat ik de kern van de ventilator verwarmt had met een verfbrander.
Ook na diverse keren achter elkaar de ventilator in- en uitgeschakeld te hebben bleef deze het prima doen.

Uiteindelijk de gehele machine schoongemaakt in de hoop dat het probleem verdwenen zou zijn (is me al een keer eerder gelukt bij een andere Miele wasdroger) maar helaas, bij de 2de droogbeurt ging weer de aardlek eruit.

Daarna droger nog eens keer met was erin laten draaien totdat de aardlek er uit ging en bleef de aardlek er uit gaan nadat ik de machine alleen al met de aan/uit-schakelaar inschakelde.

Nu is de machine weer afgekoeld en kan deze weer ingeschakeld worden zonder dat de aardlek eruit gaat.

Wie heeft nog een idee wat de oorzaak kan zijn?
En wie kan mij helpen aan het stroomkringschema van een Miele T465C?
Deze heb ik ooit wel gehad (zat aan binnenkant deur) maar ben ik helaas kwijt.

Ik wil weten of in ruststand (dus machine aan en programmaknop op einde) verschillende delen (trommelmotor, ventilator koude lucht en afvoerpomp) aan 1 kant aan de netspanning hangt of niet.
En ik wil weten of de ontstoringscondensator voor of na de netschakelaar zit.

Het komt nog wel eens voor dat wanneer de condersor niet of niet goed wordt terug geplaatst je aardlek erdoor gaat. Doordat de ventilator zit vlak naast die condensor kan er dan makkelijk vochtige lucht in de ventilator komen. Dus controleer goed of die condensor goed is terug geplaatst en kijk ook of er geen rotzooi tussen de rubbers en de behuizing zit.

Heb de rubbers van de condensor schoongemaakt en gecontroleerd op beschadigingen en deze was in prima staat.

Heb de condensor gewoon recht in de opening geschoven dus het lijkt mij dat deze wel goed zit.

Ik denk toch dat de ventilator motor dan nat is. Die moet goed droog gemaakt worden.

"In koude toestand heb ik de ventilator een half uur laten draaien en bleef deze het prima doen"

Ging het hier om die metalen ventilator of om die plastic ventilator die op de as van de motor zit die ook de trommel aandrijft? Ik heb het namelijk over de metalen ventilator.

Is dit met een losse aanjaag ventilator voor verse lucht in de droger?? Die hebben nogal eens last vaan aardlek...

Ventilator koude lucht betreft inderdaad de metalen ventilator (merk: EBM) die aan de achterkant de koude lucht aanzuigt, deze door de condensor blaast en aan de voorkant weer naar buiten blaast.

Het is de ventilator motor, oorzaak de condensor. Niet alleen de rubbers moet schoon zijn maar ook de behuizing waar die rubbers op afdichten. Er staat niets beschreven hoe schoon is de condensor, tegen het licht aan houden, of je het licht ook kunt zien! ( dwars er door heen kijken en niet in lengte)
Klinkt raar maar als de condensor gedeeltelijk verstopt is krijgt je ook verhoogde lucht vochtigheid
in de motor en dan is de cirkel weer rond.

De condensor en waar deze ingaat is brandschoon.

Wat mij tijdens het schoonmaken wel opgevallen is, is dat de achterwand van de machine in de "tunnel" die naar het verwarmingselement gaat wat verroest was.

Ook heb ik gezien dat het kunststof van de afvoerpomp (waar ook de microschakelaar t.b.v. de vlotter op gemonteerd zit) ten hoogte van de vlotter wat omhoog stond, plastic was vervormd (ca. kier van 3 a 4mm).
Daardoor wordt het waterniveau iets hoger en duurt het wellicht langer voordat de vlotter de microschakelaar bediend waardoor deze de afvoerpomp inschakeld.
Ondanks het kunststof scheef staat loopt de vlotter gewoon vrij, werkt dit naar behoren en loopt niet vast.

Zou het kunnen dat een te hoog waterniveau in de opvangbak ervoor zorgt dat er vocht in het verwarmingselement terecht komt?

Zou ook verklaren waarom de eerste droogbeurt wel goed gaat gezien de opvangbak dan nog helemaal leeg was en er eerst wat droogbeurten gedaan moeten worden om daar enig niveau van water in te krijgen.

Zal vanavond de waterbak via de testmode leeg pompen en kijken of de aarlek er bij de eerste droogbeurt weer in blijft zitten.
Of eerst drogen totdat de aardlek eruit gaat, dan leegpompen en dan meteen weer laten drogen.

Dan blijft nog de vraag hoe de aardlek eruit kan gaan als je de machine alleen met de aan/uit-knop inschakeld en de overige onderdelen vermoeddelijk niet met netspanning verbonden zijn.

Verwarming word dubbeld polig geschakeld, maar verbruikers zoals pompen ventilator niet.de EBM ventilator is bij mij eerste verdachte..

Het ziet er naar uit dat het aardlek-probleem opgelost is, machine draait al een week goed.

Wilde kijken of het uitschakelen van de aardlek iets te maken had met het waterniveau in de opvangbak (onderin de machine) dus had ik de droger een paar droogprogramma's laten draaien.
Opzet was dat de droger ging drogen totdat de aardlek eruit ging waarna ik via de testmode de opvangbak helemaal zou laten leegpompen en ik kon kijken of de machine daarna meteen weer een droogprogramma af kon maken zonder dat de aardlek eruit ging.
Het eerste droogprogramma werd zonder problemen voltooid en tijdens het tweede droogprogramma ging de aardlek eruit.

Mogelijkheid tot afpompen had ik daarna niet, gezien de aardlek er elke keer meteen uit ging als ik de machine alleen al met de aan/uit-knop inschakelde.
En toen was ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee, vage klacht, wisselende en tegenstrijdige momenten dat de aardlek eruit ging en ondertussen een badkamer vol met was omdat de droger niet gebruikt kon worden dus heb ik als een malle de droger uit elkaar getrokken en 1 voor 1 de stekkers van alle onderdelen die aan aarde hingen losgenomen.

Eerst van de trommelmotor en daarna van de koude lucht ventilator, aardlek bleef eruit gaan (kon ik in ieder geval de EBM ventilator uitsluiten).

Toen ik de stekkers van de afvoerpomp los trok bleef de aardlek erin en toen ik deze weer verbond ging de aardlek er weer uit.
Daarna alleen de aardedraad van de afvoerpomp losgehaald en bleef de droger aan en werkte de pomp, toen het stekkertje tegen het aardpunt aan gehouden en daar ging de aardlek weer.

Nu een afvoerpomp van een sloper die ik nog had liggen erin gezet en de droger werkt momenteel weer als een speer.

Heb oude pomp gemeten en meet wisselende weerstandsovergangen van de wikkeling naar aarde.
Weerstand gemeten bij een losgekoppelde afvoerpomp bijna 3 MOhm maar heb tijdens het uitschakelen van de aardlekschakelaar ook wel eens 50 KOhm of 150 KOhm tussen aarde en pennen van de netstekker voorbij zien komen.

Plastic is vergaan tussen wikkeling en veldpakket. Onzin die aarde, je kan deze pomp electrisch toch niet aanraken.. Soel d het veldpakket onder de kraan goed en laat tijdje op kachel drogen,mogelijk dat de zeepresten geleiden

Zal de defecte pomp in ieder geval bewaren.

Pomp kun je inderdaad niet aanraken maar het schoepenrad zit aan een metalen asje vast welke in water draait, metalen asje draait in een lager welke aan het veldpakket verbonden zit en wat aan aarde hangt.

Zou kunnen dat de stroom via het veldpakket overgedragen wordt naar de buitenkant van het lager, binnenkant van het lager naar het asje, van het asje op het schoepenrad aan het water in de opvangbak (onderin) en dat de vochtige luchtstroom dit aan metalen delen die aan aarde hangen verbind en de aardlek er alsnog uit gaat.

Dan nog: hoe raak je de waterstraal aan tijdens draaien van de droger?? En het is Demi water, dus kan niet meer geleiden...

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 10 februari 2020 18:44:23 (27%)