polarisatiefilter

Help wie kan mij helpen met die 2 polarisatiefilters verticaal/horizontaal , ik heb een LG led tv 55LB630V uit elkaar gehaald omdat er een led kapot was gegaan maar met het uit elkaar halen heb ik niet goed de volgorde van het polarisatiefilters gehouden dus ik vraag me nu af welke filter het eerst komt vanaf de voorkant(dus kijk zijde ) en maak het ook nog uit als ik ze 180 graden draai ?
alvast bedankt ?

ps. ik weet de volgorde niet meer, dom dom

180° draaien is volgens mij geen probleem,
90° draaien mag niet, dan zie je niets meer.

Correct me if I'm wrong.

maartenbakker

Golden Member

Ik dacht toch dat de polarisatiefilters altijd verlijmd zitten met het glasdeel.

Achter het verlijmde deel zitten wel wat losse vellen en platen om het licht beter te spreiden. Die volgorde weet ik niet direct uit m'n hoofd, maar vaak gaat het er ook maar op 1 manier netjes in. Ik denk niet dat ze een voorkant of achterkant hebben.

Dom eigenlijk dat ik het de volgorde niet weet, je hebt ernu niets aan, maar als ik er weer een open heb zal ik beter opletten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 27 januari 2020 00:01:25 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Alex P

Golden Member

Polarisatiefilters in een led-tv? Slaat dat "led" op de back-light en is het een lcd-tv?

[Bericht gewijzigd door Alex P op maandag 27 januari 2020 07:33:13 (45%)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

ik weet niet of het horizontale filter eerst komt en dan het verticale filter of precies andersom.
ik zag bij youtube en nog ergens anders dat tussen de filters nog iets anders zat maar bij mij is het dat de twee tegen elkaar zitten maar dat weet ik niet honderd %, ja stom ik had gelijk alles met plakband moeten vast plakken en de voorkant en onder en boven moeten merken.

Hennes eerst komt net boven de leds de dikke plaat te liggen dan de filter die blinkend is met de blinkende kant naar boven dan de laatste filter met de matte kant naar boven mvg

ik heb tussen de leds en het beeldscherm 4 schermen 1 is dun en transparant mat en dan die 2 dunne polarisatie hor-ver filters en dan een hele dikke transparant mat.

hennes ga even een tv open leggen om zeker te zijn van de volgorde

maartenbakker

Golden Member

Op 27 januari 2020 13:03:22 schreef maxtv:
Hennes eerst komt net boven de leds de dikke plaat te liggen dan de filter die blinkend is met de blinkende kant naar boven dan de laatste filter met de matte kant naar boven mvg

Inderdaad, blinkende kant boven. Dit is een speciale lichtspreider die niet in alle schermtypes zit maar daar maakt het dus wel veel uit hoe hij zit (anders krijg je denk ik donker beeld).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb hier 4 platen en vellen de bovenste is dun en mat dan de 2 polarisatie filters verticaal en horizontaal glimmend en de onderste is 2-3 mm. dik en mat zal er een paar foto,s bij doen.

Die dikke witte plaat komt onderaan in ieder geval.

Even voor de goede orde: die vellen zijn geen polarisatiefilters! De meest doorschijnende van die vellen is een Fresnel lens.
De melkwitte vellen zijn een egalisatoren.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

even nog een vraag over die fresnel lens als ik achter die vellen mijn vingers achter hou verticaal en horizontaal en omgekeerd bij dat andere vel dan zie ik duidelijk een verschil in het lijnenspel.

Dan kan best kloppen: het licht van de LED's zal in de ene richting meer afgebogen moeten worden (naar "rechtuit") dan in de andere richting. Alle sheets zijn zodanig op elkaar afgestemd dat het eindresultaat zowel op het horizontale als op het verticale vlak "rechtuit" is.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

dan kom ik er wel uit denk ik mag ik iedereen bedanken voor het mee denken :)

ik wilde nog iets vermelden, heb een telefoontje gepleegd naar iemand die wel eens iets deed met tv,s en die zei mij dat er uitsparingen zitten langs het frame aan de zijkanten en die hebben ze zo geplaatst dat het maar op i manier kan ik heb dat ook uitgeprobeerd en dat klopt heb ze omgedraaid en dat ging dus niet en dat moet ook alleen de volgorde ja die moet je wel in de gaten houden maar het dikste scherm die komt direct na de led lampen.
Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken.