stoomstrijkijzer Philips GC 9231-9220 geen stoom na +-3 minuten

Beste Mensen
graag had ik geweten of iemand ervaring heeft met het volgende probleem.
na het inwerking zetten van het strijkijzer werkt deze normaal gedurende -+ 3@5minuten en dan geen stoom meer.
Laat ik het toestel terug afkoelen en probeer ik het opnieuw,dan werk het weer gedurende -+ 3 minuten.
zo het kunnen dat het elektroventiel bij warme toestand het laat afweten.
wat me opgevallen is, bij het meten op de aansluitingen van het elektroventiel is, dat de stroom degelijk aan en uit gaat met de bedieningsknop , zolang dit binnen de 3 minuten blijft.
Eens geen stoom meer, blijft er stroom staan op het ventiel en toch is deze gesloten.
Iemand een idee?
Bedankt!!

Philips-GC9220.pdf

De spoelen (van CEME) van deze elektromagnetische ventielen zijn berucht voor hun 'doorbranden' door de combinatie van hitte van de stoom door het ventiel en de warmte ontwikkeling in de spoel zelf door het langdurig ingeschakeld zijn. Vaak ontstaat er dan een 'wakkelcontact' dat in koude toestand nog wel door de 230V overbrugd wordt, maar door uitzetting door warmte uiteindelijk verbreekt.
In koude toestand meet de spoel vaak dan nog goed (ca 1 KOhm) en functioneert het ventiel nog wel. Heet meet de spoel onderbroken.
Na verloop onderbreekt de spoel ook koud en krijg je hem alleen nog even functionerend door een verblijf in de diepvries.
De spoelen zijn los verkrijgbaar en het ventiel zelf hoef je niet los te halen.
(Bekende instinker bij Repair Cafés!)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

beste Drambuie
bedankt voor de reactie,inderdaad vandaag nog even geprobeerd en gemeten .
koude spoel 2.5 ohm, nadien warm 0 ohm.
Ik heb een nieuwe besteld en zal deze later vervangen.(part nl.)
Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
Bedankt.

Op 27 januari 2020 20:01:24 schreef duvel 02:
koude spoel 2.5 ohm, nadien warm 0 ohm.

Ik weet niet wat en hoe je gemeten hebt?
Bij een intacte (losgekoppelde) spoel moet de ohmse weerstand rond de 1000 Ohm liggen en bij een onderbroken (warme spoel) zal die oneindig zijn waarbij ik niet weet hoe jouw meter dat aangeeft.
(Ik dacht en schreef eerst 4000 ipv 1000 Ohm, maar dat heb ik nog even nagemeten en verbeterd!)

Afgaande op de symptomen in je eerste post heb je wel het juiste onderdeel besteld :)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Goedemorgen
Oeps, niet goed gekeken in koude toestand 2,355 Kohm en warm 0 ohm.
bestelde ventiel onderweg,vanavond het nieuwe plaatsen,dus afwachten.
Bedankt.

Beste Drambuie
Nieuw ventiel (292202199016) geplaatst en getest ,probleem opgelost.
Even het nieuwe spoeltje gemeten, en deze komt op 2,35Kohm.(koud)
Bedankt voor de hulp.
met vriendelijke groeten