opvoeren Eleon voorwielmotor 250W, 42Nm van Stella

beste mensen,
heeft iemand ervaring in het opvoeren van een Eleon voorwielmotor (250W, 42 NM) in een Stella fiets?
Hij is nu begrenst op ca. 25 km/uur. Ik veronderstel dat die begrenzing te beïnvloeden moet zijn.
misschien heeft iemand hier ervaring mee?
gr. HenkO

Daarmee gaat die buiten de specificaties van RDW vallen, derhalve ook de verzekering.
Kortom; illegaal.
Of ga je die nog om laten keuren?

Kunt ook gewoon een motorfiets kopen.

Dat kump er noe van....

Die 25 km/u is de wettelijke max. snelheid voor fietsen.
Wil je sneller dan wordt het een speedpedelec en dan moet er een nummerplaatje op, net als op een bromfiets.

Opvoeren zal niet zomaar gaan, aangezien het zeer waarschijnlijk een BLDC motor is, waarbij de controller aan de hand van de Hall sensoren kan zien hoe hard het wiel draait. Die sensoren kun je niet neppen, omdat ze ook nodig zijn voor de commutatie van de motor; zonder de juiste informatie van de sensoren loopt de motor helemaal niet.

Je kunt een groter wiel monteren, of de controller vertellen dat je een kleiner wiel hebt dan in werkelijkheid is gemonteerd, dan kun je een beetje winnen. Daarbij kan de motor misschien niet veel harder meer, want om harder te gaan heb je een hogere spanning nodig, en bij een bepaalde snelheid (misschien veel hoger dan 25km/h, misschien niet) heb je simpelweg niet meer genoeg accuspanning om de spanning op de motor verder te verhogen.

Je kunt natuurlijk de motor houden en de rest van het elektrische systeem (accu, motorcontroller, display, etc.) vervangen, maar dat is een grote en kostbare ingreep.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 januari 2020 16:55:32 schreef KlaasZ:
Die 25 km/u is de wettelijke max. snelheid voor fietsen.
Wil je sneller dan wordt het een speedpedelec en dan moet er een nummerplaatje op, net als op een bromfiets.

Heb je een COC nodig en een verzekering. Moet je een goedgekeurde helm dragen.

Je mag harder fietsen als 25km/h maar dan moet je het wel op eigen kracht doen.

@SparkyGSX: er bestaan wel degelijk (illegale) systemen om de controller om de tuin te leiden (daarna lijden?). Voor een TV programma hebben ze dit al gedaan. Gewone e-bike ging plots 50km/h en een speed pedelec haalde op het circuit van Zolder 90km/h. In alle gevallen is het onverantwoord. Banden, remmen en frame moeten ook geschikt zijn voor deze snelheden. Op een speed pedelec staan onder andere grotere schijfremmen.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

De stella fietscomputer kan in de sportstand gezet worden.

Dat moet gedaan worden bij Stella zelf, vraag er naar bij de servicebeurt of ga ff langs de winkel als daar de monteur aanwezig is, die kan dat voor je doen.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 27 januari 2020 18:28:50 schreef buckfast_beekeeper:@SparkyGSX: er bestaan wel degelijk (illegale) systemen om de controller om de tuin te leiden (daarna lijden?).

Wel lezen wat ik schrijf: het gaat NIET bij wielnaaf motoren, simpelweg omdat die de dezelfde informatie gebruiken voor het aansturen van de motor als voor het bepalen van de snelheid.

Veel fietsen hebben tegenwoordig een middenmotor, die dus het kettingwiel aandrijft. Die hebben een aparte sensor nodig voor de snelheid, omdat er geen vast verband meer bestaat tussen de snelheid van de motor en de voertuigsnelheid; immers, de controller weet niet in welke versnelling je rijdt. Die losse sensor is triviaal om te tuin te leiden, en dan kan zo'n fiets fors harder, zeker met een volle accu.

Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om gewoon een andere controller te plaatsen, wat vrij triviaal is als deze niet in de motor zit. Dit is wel kostbaar, als je de accu ook moet vervangen.

Wederom, bij een wielnaafmotor is het veel gemakkelijker om de motor en accu goed op elkaar af te stemmen, aangezien het toerental bij de maximale snelheid waarbij ondersteund mag worden bekend is, dus over het algemeen zal er wat minder marge zijn om harder te gaan. Ik weet dat een opgevoerde ION op 24V met een volle accu 35km/h haalt zonder te trappen, met een 36V accupakket heb ik wel eens 56km/h gehaalt, maar die motor was dus oorspronkelijk bedoeld voor 24V.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 27 januari 2020 23:03:54 (10%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zelfs dan kan het nog. Zoek zelf maar even. Er worden oplossingen aangeboden voor zowel voorwiel-, midden- als achterwielmotor.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.