Dyson v8 accu upgrade

@henk hoe high ben je?
Er was eens een vraag die meerdere malen gesteld is waar een serieuze reactie op verwacht wordt.

En alsjeblieft, minimaal een 8.8 v8....(: en geen audi (:

ik heb het antwoord gegeven, een EXTRA BMS die afschakelt als de accu op de laagste spanning komt, OF als enkele cell onder 3.0V duikt.

laden en ontladen is geen probleem, ONBALANS is dat wel.

als 5cellen op 3,5V staan, en 1 op 3,3V. en jij trekt leeg tot 18V.
dan zullen er 5 op 3,1V staan, en die ene, die staat op 2,5V en gaat stuk.

dan ga je opladen, de oplader (6S) gaat tot 25,2V.
die ver ontlade cell gaat tot 4.0V ofzo gaan, de andere 5 krijgen 4,3V op hun kklemmen. gaan ze ook stuk van en het onbalans verergert nog meer.

als je cellen wil hergebruiken op toestellen waar ze niet in hoorden, EXTRA BMS inbouwen.
universele BMS zijn met hopen te vinden.

Op 28 januari 2020 19:39:40 schreef justmeigor:
En je bent niet de enige met maar 15 jaar ervaring en duizenden euros aan testapparatuur.
Laptop accus ik kom ze halen per 100kg als de prijs goed is, stuur maar een pm, een leuke aanvulling op een 120kwh powerwall is nooit weg.

ik heb geen 1000den euros aan testapparatuur, dat was mijn werkgever. ik werk ook niet meer voor dell en HP nu, maar voor de belgische overheid

je hebt hier een 5 tal topics geopend, in 2018 wist je nog niet wat een Ah was of hoe de eenheden bij lood accu's werken en nu ben je de meester in het gebruik van li-ion?
en "een aanvulling op 120kWh powerwall". ga je mij nu zeggen dat je 120kWh powerwall hebt?
dit was dan ook mijn laatste post hier, heb 3x gezegd wat je nodig hebt, maar dat lees je niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een mens kan inderdaad een hoop leren in zo een korte tijd als de interesse er is!
Eenheid verwarring gebeurd nou eenmaal.
De hilti accu's hebben een eigen bms, aansluiten op een andere bms heeft geen zin.
Het gaat puur over die zener diode oid

On topic:
Mijn Hilti accu's hebben eigen bms en een eigen balans systeem.'
Waarom zou ik een ander bms op mijn accu willen hebben als ik de accu's ook gewoon wil blijven gebruiken in mijn andere gereedschappen.
Die goedkope chinesum bms werken niet zonder hun eigen balans systeem.
Het enige wat ik nodig heb is een (vermoedelijk) zenerdiode met een ?drempel spanning of wellicht een vermogens weerstand die pas gaat geleiden boven een bepaalde spanning.
Gezien het feit dat er nog twee aparte toepassing voor komen, waar hilti nog geen oplossing voor heeft maar wel in 22v verkrijgbaar is.
Een lm ic met een relais is ook geen gek idee.
Graag nog wat ideeen gehad hierover, mijn kennis schiet hierover te kort.

Off topic:
Gezien dit topic toch om zeep is:
Een 60kw komt van ebike, e rolstoelen, laptops e.d. af.
Boven de 90% soh zit in pakken, lager is weg.
De interne weerstand is maximaal 10% verschil van de opgegeven fabriekswaarde.
40kwh komt van gekochte bron af.
Alles is boven de 90%soh.
Ik ben geen opus oid fanaat, te veel verschillen in de uitslag.
Li ion gedeelte is 14s100p *10 op een bms van batrium.
Alle pakken hebben nog geen 5% verschil tov elkaar in opslag.(a of ah?)

Voorts 20kwh in lifopo4 accus op een aparte bms systeem, 16s * 2
Lifepo wordt elke 3 maanden uitgebreid met 10kwh, als er geld over is. Li ion laat ik "afsterven", zodra de pakken onder de 80% soh uitkomen gaat zij eruit.
Gezien ik ze meer in "float" toestand heb, denk ik dat ik er nog een jaar of 5 plezier van de li ion cellen ga hebben.
Geld voor lto heb ik niet.

Het hele spul staat op 2 victron units (wordt uitgebreid ivm koken)en 4 extra zonne laadregelaars van victron.
Dit voorjaar ga ik mijn dak vernieuwen en komen er een 26 tal pv panelen op a 300wp, verdeeld over twee vlakken: oost zuid en pal zuid.

Alle li ion cellen zijn apart gezekerd met 3a dc zekeringen, elke string heeft een 80a dc zekering

Mijn test capaciteit is/was 100 18650 cellen per dag. getest op 1a ontladen 2a laden, en interne weerstand.

In de zomer of najaar ga ik beginnen met een diesel bus ombouwen naar 100% electra, 96v systeem 60-80kwh lifepo accus.
Gereed ik hoop voor einde 2021.
Het grote voordeel wat ik heb is dat ik de bus bij te weinig "thuis" capaciteit op kan laden op de bouwplaats zelf, mbv 380v ac voeding, max wat ik pakken kan is 63A 10 uur lang.
Ik kan dus ook stroom meenemen voor thuis.
Dag kabel.

De reden dat ik van li ion overgestapt ben naar lifepo is het gemak en eventueel reeel brandgevaar.
Li ion verzamelen, testen en solderen neemt gewoon teveel tijd in beslag.

Dit alles zal je ongetwijfeld wel bekend voorkomen?

Ik neem aan dat je ook bekend bent andere forums omtrend li ion, 18650, energy storage en "https://batteryuniversity.com/"?

Dit gaat de toekomst worden, heb ik zo het idee.
In nederland bouwen we hele wijken zonder gasaansluiting en gasgebruik wordt duurder, in duitsland wordt gasgebruik aangemoedigd.
In polen denken ze nog niet eens aan gas, de hele economie draait op kolen, van delven tot verwarmen.
Saldering gaat weg in nederland, subsidies in belgie voor aanschaf van pv is ook weg.

Met vriendelijke groet