Dyson v8 accu upgrade


Nou, volgens mij is een accu gewoon hetzelfde als een of meer oplaadbare cellen. Tenminste, in mijn auto-loodaccu zit geen BMS ingebouwd... ;-)

Ik kan me bij hilti niet voorstellen dat ze vertrouwen op alleen de boormachine en de lader om de accu in goede conditie te houden. Wellicht zoals ronald aanstipt: BMS dood na de zwempartij?

Mocht dat wel zo zijn, ik heb goede ervaringen tot nu toe met de bms modules van ali in jouw geval moet je een 6S module gebruiken die genoeg stroom voor de motor doorlaat.

ps In ieder geval bij de groene bosch accu boormachines zit het bms in verwerkt in het gereedschap zelf. In de accu zit daar alleen een temperatuur sensor en een ID weerstand. Geen balancing oid, waardeloos als je het mij vraagt. Zie https://www.ifixit.com/Teardown/Bosch+GBA+Battery+14.4V+1.5A...own/112253 voor foto's

heb een tijdje terug een hilti 14,4V tol op liion omgebouwd naar makita accu's. bleek dat die tol niet kaal erop werkt, alleen 14,4V geven is niet genoeg. er waren ook nog communicatie draden tussen tol en accu die iets moesten. 1 draad naar min trekken met een weerstand deed de tol werken, maar alleen met een 14,4V accu, een 18V werkt niet, boven 16,6V is teveel. de machine kapt ook af bij onderspanning van de accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je de Dyson nieuw gekocht?
Ik heb er ook zo één en vind hem zijn geld zeker niet waard.
Na minder dan 1,5 jaar was de accu steeds al binnen 5 minuten leeg.
Gemaild met Dyson en heb kostenloos direct een nieuw accu gekregen, dat had ik dan weer niet verwacht.

Bedankt voor alle antwoorden.
De bms zit in de accu zelf.
Het laad gebeuren tot een max spanning gebeurd in de lader zelf.
Echter het ontladen gebeurd met de tool.
Als de accu een bepaalde (ontlaad)spanning bereikt heeft, geeft de tool aan dat de accu leeg is, en weigerd dus verdere medewerking.

Zet ik een andere verbruiker (bv een led werklamp)op de "lege" accu dan wordt deze accu verder ontladen. Dus zonder die "veiligheid".
Deze "veiligheid" wil ik implementeren/integreren in de Dyson zuiger.
Deze "veiligheid" zit dus niet in de accu zelf.
De "gekraakte" bms versie voor de Dyson is niet geschikt voor een dubbele bms.
Ik zou uiteraard met losse li ion cellen (66KWh tot mijn beschikking!!!) kunnen gaan werken, maar daarbij is het probleem nog niet opgelost-> te weinig capaciteit.

Ik zoek een component dat stromen hebben kan van ca 20-30A met een minimale doorlaat spanning van 18v.

Met het beperkte verstand wat ik er van heb:
Een spanningsregelaar die onder een bepaalde voltage geen stroom meer doorlaat en/of ism een diode? of iets dergelijks.
Een bepaalde vermogensweerstand?

Alvast bedankt.

@Stijnos,
De accu chemie van Dyson is Lithium ion.
Deze cellen kunnen maximaal 400x hun volledige capaciteit afgeven, per volle cyclus.
Dwz eenmaal vol opladen en eenmaal vol ontladen, das een cyclus.(100%)
Dit houd in dat je elke dag of om de dag aan het zuigen bent geweest.
Als dierenbezitter en zeker honden moet je wel.

Na deze 400x gaat de capaciteit hard omlaag.
tussen de 400 en 500 cyclussen is de overgebleven capaciteit niet meer als 70-80%.
Tussen de 500 en 600 cyclussen zal de capaciteit verder afgenomen zijn naar 50%
Boven de 600x mag je blij zijn dat ie nog iets wil doen.

Om de levensduur, aantal cyclussen en de uiteindelijke capaciteit te vergroten met een factor tien, mag je de accu maar voor 60-70% max ontladen.
Op deze manier wordt de chemie in de cell minder snel "moe"

Tesla gaat nog een stap verder, de max lading die ze in hun accu toelaten is maar 90% en geen 100%, de max ontlading van hun accu pak is max 50% van de totale capaciteit.

Ik kan hier heel ver op in gaan, maar daar zijn andere topics voor, we gaan even terug naar mijn Dyson op Hilti accu's die op een bepaalde ontlaad spanning moeten afslaan.

je kunt er ook zelf een schakeling inbouwen, dat heb ik met meer apparaten die op gereedschap accu's werken zo gedaan. met een lm723 heb ik het meeste gebouwd, simpel te maken en het schema is ook met een fet te maken ipv relais..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien gewoon klagen bij Dyson, en niet zelf gaan zitten prutsen.

Wat is er niet naar wens, en voldoet dat wel aan de specificaties?

Zolang het probleem niet duidelijk is, is het zinloos om naar een oplossing te zoeken.

Op 28 januari 2020 08:18:13 schreef justmeigor:
Tesla gaat nog een stap verder, de max lading die ze in hun accu toelaten is maar 90% en geen 100%, de max ontlading van hun accu pak is max 50% van de totale capaciteit.

Nee. Zover gaan ze niet, denk ik. Een lithium ion accu kan prima lang meegaan als je hem zeg tussen de 4.0V en de 3.5V houdt. Niet te lang op 4.0V bewaren. Volgens mij hou je dan meer dan 50% over. Maar dit is dan de "recommended" setting waarbij je ook kan zeggen: ik ga morgen een lange tocht maken, dus helemaal opladen. ZOmaar 50% van je accu-capaciteit weggooien zal niemand, zelfs tesla niet doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew,
Zover gaat tesla wel, je gaf zelf namelijk het antwoord al: 3,5 tot 4.0v
Een li ion cell(standaard) kan geladen worden tot 4,22v en ontladen worden tot 2,8.
Er zijn li ion cellen die verder naar boven gaan: max4,50v en ook die dieper ontladen kunnen worden: max 2,45v.

Er zijn natuurlijk nog heel wat andere lithium varianten die elk hun eigen voltages hebben.(vb:lifepo4=1,85v tot 3,45v) ect

In de volt spanne van 3,5v en 4.0v kan een cel 1500 cyclussen meegaan.
De chemie onder de 3,5v krijgt meer op zijn donder.
Tesla accu's gaan tot 4000 cyclussen mee, hun "werkspanning" zit tussen de 3.45 en 3.90v in.
Als je accu minder kilometers geeft of je wil meer kilometers op een accu kunnen maken(dus ook eerder op) kun je door een bedrijf de bms opnieuw laten programmeren, tot bepaalde waardes.van 3.00v tot 4.00v.

Zowel Tesla Bmw en Vw vallen hiermee te doen.
Renault zijn een stelletje eigenheimers.
Voor Vw en Citroen zijn er genoeg "bouwdozen" verkrijgbaar.

Je kan deze accu's zowel op programma opwaarderen als ze wat aan hun einde zijn zonder een nieuwe accu aan te schaffen.
Of je haalt met een nieuwe accu er meer kilometers eruit.
Of je plaatst er zelf een grotere accu in.

GA NIET zelf met elektrische auto accu's kloten, dit betreft high voltage DC SPANNING.
220v ac kun je hebben...120v dc NIET. deze accu's hebben werkspanningen vanaf 360v DIRECT CURRENT!

Wegens brandgevaar en explosiegevaar: onder of overlaad of te snel laad: DOE HET NIET, dit is een 90% kans dat het gebeurt!

@Hunter.
Klagen helpt helaas niet, Dysons grootste accu capaciteit is 2100mah.
De accu zelf is perfect op orde, ik heb hem getest en kwam uit op zelfs 2370ma.
Oke met een ontlaad stroom van 3a ipv 15a wat het motortje hebben wil in lage stand.
In hoge stand is dat ding binnen 8 minuten leeg.
Zelfs in de lage stand is niet toereikend voor het vloeroppervlakte van mijn hut.
Vandaar ik graag zelf wat "prutsen" wil om gebruik te maken van mijn hilti accus 22v 8,4A

@testman.
Ik zal vanmiddag eens wat foto's posten.
Wat jij voorsteld is niet eens gek.
Voor wat ik weet kan het idd een lm zijn.
Ik vermoed eerder een zener diode, jouw lm zou mij ook niet eens verbazen.
Schakelweerstand zou ook nog kunnen.

Op 28 januari 2020 13:16:22 schreef justmeigor:
@rew,
Zover gaat tesla wel, je gaf zelf namelijk het antwoord al: 3,5 tot 4.0v
Een li ion cell(standaard) kan geladen worden tot 4,22v en ontladen worden tot 2,8.
...

In de volt spanne van 3,5v en 4.0v kan een cel 1500 cyclussen meegaan.
Tesla accu's gaan tot 4000 cyclussen mee, hun "werkspanning" zit tussen de 3.45 en 3.90v in.

GA NIET zelf met elektrische auto accu's kloten, dit betreft high voltage DC SPANNING.
220v ac kun je hebben...120v dc NIET. deze accu's hebben werkspanningen vanaf 360v DIRECT CURRENT!

Wegens brandgevaar en explosiegevaar: onder of overlaad of te snel laad: DOE HET NIET, dit is een 90% kans dat het gebeurt!

ik zie een pak foute info (onzin).

afhankelijk van de gebruikte chemische samenstelling, is een li-ion leeg tussen 3.5 en 3.0V.
2.75V op een cel is een absolute minimum waarbij een BMS moet ingrijpen en de boel permanent uitschakelen (kan je niet meer op laden)

kijk hier maar eens naar die lichtgroene cell van sony Li(Ni,Co,Mn)O2, andere chemische samenstelling dan de rest (Lithium cobalt oxide LiCoO2).
heel stabiel boven de 3.6V en dan op 3.5V ineens kwak leeg.
(eigen grafieken van mijn eigen zelfbouw tester/ontlaad schema via arduino)
https://www.circuitsonline.net/forum/file/19526/forum-post

li-ion heeft 300-500-1000 laadbeurten van 100%, afhankelijk van de chemische samenstelling. 1500 halen ze niet, terwijl fabrikanten het toch wel beweren. t is niet omdat er 5cellen van de 100 de 1500 halen, dat heel die serie bestempelt mag worden op 1500laadbeurten

tesla ontlaad wel veilig, maar niet ZO VEILIG dat jij aanhaalt.
3.4-3.9V is de helft van de accu en dat doen ze niet.
berekening:
tesla accu 85kWh: 7,104x 18650 cells (16x 444)
1 cel 3.7V 3.5A = 12.95Wh
7104 x 12.95Wh = 91.996Wh.
als ze maar 50% zouden ontladen, kan die auto maar 215km ver geraken, dat gaan ze ECHT NIET DOEN.
ze monitoren de cellen wel heel goed zodat ze niet overladen of diepontladen worden, houden nog wat reserve en gaat ze ACTIEF KOELEN. en MAX opladen tot 4.16V (ze gaan absoluut niet tot 3.2V of hoger)

nu 450km per laadbeurt, 500 laadbeurten = 225 000km.
tesla geeft 8 jaar of 200 000km garanty dat de accu dan nog 75% capaciteit heeft. dat is slechts 500laadbeurten hé!!

wat jij nodig hebt, is een EXTRA BMS, maar dan van het domme type die de load afschakeld als de spanning lager dan nominaal komt.
21.6V is een 6S volgens mij , dat komt de absolute onderspanning op 18V uit. door de hoge stromen die je trekt, zal door de inwendige weerstand het BMS al uitschakelen nog voor de accu's leeg zijn.
beter is gewoon een eigen BMS te maken die elke cel bekijkt en afschakelt in 3 situaties:
1) over current (meer dan 40A bijvoorbeeld).
2) under cell voltage (eender welke cel die onder 3.0v komt. afschakelen en pas weer inkomen als de laadspanning aangeboden wordt.
3) low voltage pack (volledige pak onder 19.8v).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als je zou zeggen "Dyson really sucks...", zouden ze dan blij zijn of juist niet?... (kan tenslotte ook een compliment zijn... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

@fcapri
een pak onzin is het niet er zijn te veel chemische varianten.
Als je het niet erg vind wil ik deze discussie met je verder zetten in een andere thread.
Je hebt gelijk maar ook weer niet!
Deze discussie is NIET RELEVANT voor mijn vraag en doelstelling in het eerste geval.
Ik wilde enkel en alleen beleeft reageren op een eerder genoemd antwoord.
Wat ik verklaar is echter geen onzin!
Er zijn te veel verschillende chemische verbindingen mogelijk voor de opslag van energie.
Nogmaals deze discussie heeft geen draagvlak op MIJN gestelde vraag, ik ga heel graag met je de discussie aan, openlijk of pm of email....jouw keus!
Op voorwaarde dat het vriendelijk blijft. Er is meer aan de horizon dan jouw beknopte gegevens betreffende li ion.
Er zijn alleen al 1500!! verschillende samenstellingen, tesla houd het ook niet bij een fabrikant!
Nogmaals ik verkoop geen onzin, en dat een gemiddelde li ion cel bij 3,5 volt leeg is IS onzin, bij 2,8v is de GEMIDDELDE li ion cell leeg.
Hangt af van de gebruikte chemie, dus voordat je iemand gaat beschuldigen dat ie een bak onzin verkoop, doe zelf eerst je huiswerk, daarna komen we terug in een aparte thread, aub en dank je wel.
Ik ben op zoek naar een simpel iets, er komt iemand met iets over li ion...ik geef enkel een beknopt en een beleefd antwoord over de GEMIDDELDE LI ION CELL, en dan verkoop ik onzin? omdat het niet strookt met jouw test resultaten uit die ene cell voor juist die toepassing, uit 1500 verschillende cellen?

Maar hierover graag een andere topic, alvast bedankt.

Mogen we nu terug naar mijn topic/vraagstelling?
Zonder porno van you tube waar een persoon met bovengemiddeld gewicht gezogen wordt...Ik denk dat er op diverse andere sites beter kijkvoer te vinden is....

Maar anyway.
Het heeft iets weg van een zener diode met een onder drempel denk ik?
Of een weerstand die pas gaat geleiden boven een bepaald voltage?
Wellicht dat er een kleine relais in de schakeling zit?

Fotos komen eraan, ik ben zeer benieuwd naar SERIEUZE REACTIES MBT MIJN VRAAG!

De foto waar hij in zit is ff te groot

ik gaf het antwoord hierboven al:

wat jij nodig hebt, is een EXTRA BMS, maar dan van het domme type die de load afschakeld als de spanning lager dan nominaal komt.
21.6V is een 6S volgens mij , dat komt de absolute onderspanning op 18V uit. door de hoge stromen die je trekt, zal door de inwendige weerstand het BMS al uitschakelen nog voor de accu's leeg zijn.
beter is gewoon een eigen BMS te maken die elke cel bekijkt en afschakelt in 3 situaties:
1) over current (meer dan 40A bijvoorbeeld)
2) under cell voltage (eender welke cel die onder 3.0v komt. afschakelen en pas weer inkomen als de laadspanning aangeboden wordt
3) low voltage pack (volledige pak onder 19.8v)

en de onzin, daar had ik het over het feit dat een tesla 4000 laadcycli aan kan (klopt niet), dat ze van 3,9 tot 3,4V gebruiken (klopt niet)

denk je dat ik nog niet bezig ben geweest met li-ion cellen? ik ben erkend HP en dell laptop technieker. heb HOPEN van die laptop cellen mogen demonteren en nakijken waarom ze falen.
ik ben al een kleine 15jaar bezig om in belgie een electrische oldtimer te mogen bouwen (LEGAAL).
heb een eigen ebike gebouwd, een eigen e-scooter, nu een e-scooter terug aan het opbouwen, en mijn eigen speed-pedelec gebouwt. ik ken wel iets van die batterijtjes en electrisch rijden hoor.

de EV waar ik nu achter zoek om te verbouwen werkt gewoon op 20NiCd cellen van 6V (dus max 120V). 3bovenin van 18V, 6 onderin van 36V en 11 achterin voor 66V. dus hoogspanning... NOT dus.

jij komt hier feiten verkondigen als waarheid, dan heb ik het recht dat te weerleggen
zeg jij maar eens hoeveel energie je nog uit een cell haalt tussen 3,3 en 2,8V? ik zeg dat je max 10% haalt uit 3,3->3,0V.
en onder 3.0V sloop je de accu.
en waarom ELKE fabrikant van li-ion cellen zijn grafieken in de datasheets stoppen bij 3.0V? het zou beter zijn als ze tot 2,8V gaan, want dan halen ze meer capaciteit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Al dat gezeur over accu's
Ik zou een range extender inbouwen.

Doet het ding zijn naam ook nog eer aan...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Nogmaals ik wil rustig met je in verdere discussie maar niet in deze thread...
En je bent niet de enige met maar 15 jaar ervaring en duizenden euros aan testapparatuur.
Laptop accus ik kom ze halen per 100kg als de prijs goed is, stuur maar een pm, een leuke aanvulling op een 120kwh powerwall is nooit weg.

Nogmaals ik gaf een beleeft ALGEMEEN ANTWOORD.
Mogen we nu terug naar mijn vraagstelling zonder dat we hier een slagveld gaan ontketening, zoals 66v dc hv is? ik gaf toch echt wel een hele andere waarde aan, lezen aub, andere thread aub.
Voor ev's zijn er diverse bouwpakketjes te koop, zelf 24v...
Blijven we treiteren of houden we het beleeft en kunnen we terug naar MIJN VRAAG?

@henk hoe high ben je?
Er was eens een vraag die meerdere malen gesteld is waar een serieuze reactie op verwacht wordt.

En alsjeblieft, minimaal een 8.8 v8....(: en geen audi (:

ik heb het antwoord gegeven, een EXTRA BMS die afschakelt als de accu op de laagste spanning komt, OF als enkele cell onder 3.0V duikt.

laden en ontladen is geen probleem, ONBALANS is dat wel.

als 5cellen op 3,5V staan, en 1 op 3,3V. en jij trekt leeg tot 18V.
dan zullen er 5 op 3,1V staan, en die ene, die staat op 2,5V en gaat stuk.

dan ga je opladen, de oplader (6S) gaat tot 25,2V.
die ver ontlade cell gaat tot 4.0V ofzo gaan, de andere 5 krijgen 4,3V op hun kklemmen. gaan ze ook stuk van en het onbalans verergert nog meer.

als je cellen wil hergebruiken op toestellen waar ze niet in hoorden, EXTRA BMS inbouwen.
universele BMS zijn met hopen te vinden.

Op 28 januari 2020 19:39:40 schreef justmeigor:
En je bent niet de enige met maar 15 jaar ervaring en duizenden euros aan testapparatuur.
Laptop accus ik kom ze halen per 100kg als de prijs goed is, stuur maar een pm, een leuke aanvulling op een 120kwh powerwall is nooit weg.

ik heb geen 1000den euros aan testapparatuur, dat was mijn werkgever. ik werk ook niet meer voor dell en HP nu, maar voor de belgische overheid

je hebt hier een 5 tal topics geopend, in 2018 wist je nog niet wat een Ah was of hoe de eenheden bij lood accu's werken en nu ben je de meester in het gebruik van li-ion?
en "een aanvulling op 120kWh powerwall". ga je mij nu zeggen dat je 120kWh powerwall hebt?
dit was dan ook mijn laatste post hier, heb 3x gezegd wat je nodig hebt, maar dat lees je niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een mens kan inderdaad een hoop leren in zo een korte tijd als de interesse er is!
Eenheid verwarring gebeurd nou eenmaal.
De hilti accu's hebben een eigen bms, aansluiten op een andere bms heeft geen zin.
Het gaat puur over die zener diode oid

On topic:
Mijn Hilti accu's hebben eigen bms en een eigen balans systeem.'
Waarom zou ik een ander bms op mijn accu willen hebben als ik de accu's ook gewoon wil blijven gebruiken in mijn andere gereedschappen.
Die goedkope chinesum bms werken niet zonder hun eigen balans systeem.
Het enige wat ik nodig heb is een (vermoedelijk) zenerdiode met een ?drempel spanning of wellicht een vermogens weerstand die pas gaat geleiden boven een bepaalde spanning.
Gezien het feit dat er nog twee aparte toepassing voor komen, waar hilti nog geen oplossing voor heeft maar wel in 22v verkrijgbaar is.
Een lm ic met een relais is ook geen gek idee.
Graag nog wat ideeen gehad hierover, mijn kennis schiet hierover te kort.

Off topic:
Gezien dit topic toch om zeep is:
Een 60kw komt van ebike, e rolstoelen, laptops e.d. af.
Boven de 90% soh zit in pakken, lager is weg.
De interne weerstand is maximaal 10% verschil van de opgegeven fabriekswaarde.
40kwh komt van gekochte bron af.
Alles is boven de 90%soh.
Ik ben geen opus oid fanaat, te veel verschillen in de uitslag.
Li ion gedeelte is 14s100p *10 op een bms van batrium.
Alle pakken hebben nog geen 5% verschil tov elkaar in opslag.(a of ah?)

Voorts 20kwh in lifopo4 accus op een aparte bms systeem, 16s * 2
Lifepo wordt elke 3 maanden uitgebreid met 10kwh, als er geld over is. Li ion laat ik "afsterven", zodra de pakken onder de 80% soh uitkomen gaat zij eruit.
Gezien ik ze meer in "float" toestand heb, denk ik dat ik er nog een jaar of 5 plezier van de li ion cellen ga hebben.
Geld voor lto heb ik niet.

Het hele spul staat op 2 victron units (wordt uitgebreid ivm koken)en 4 extra zonne laadregelaars van victron.
Dit voorjaar ga ik mijn dak vernieuwen en komen er een 26 tal pv panelen op a 300wp, verdeeld over twee vlakken: oost zuid en pal zuid.

Alle li ion cellen zijn apart gezekerd met 3a dc zekeringen, elke string heeft een 80a dc zekering

Mijn test capaciteit is/was 100 18650 cellen per dag. getest op 1a ontladen 2a laden, en interne weerstand.

In de zomer of najaar ga ik beginnen met een diesel bus ombouwen naar 100% electra, 96v systeem 60-80kwh lifepo accus.
Gereed ik hoop voor einde 2021.
Het grote voordeel wat ik heb is dat ik de bus bij te weinig "thuis" capaciteit op kan laden op de bouwplaats zelf, mbv 380v ac voeding, max wat ik pakken kan is 63A 10 uur lang.
Ik kan dus ook stroom meenemen voor thuis.
Dag kabel.

De reden dat ik van li ion overgestapt ben naar lifepo is het gemak en eventueel reeel brandgevaar.
Li ion verzamelen, testen en solderen neemt gewoon teveel tijd in beslag.

Dit alles zal je ongetwijfeld wel bekend voorkomen?

Ik neem aan dat je ook bekend bent andere forums omtrend li ion, 18650, energy storage en "https://batteryuniversity.com/"?

Dit gaat de toekomst worden, heb ik zo het idee.
In nederland bouwen we hele wijken zonder gasaansluiting en gasgebruik wordt duurder, in duitsland wordt gasgebruik aangemoedigd.
In polen denken ze nog niet eens aan gas, de hele economie draait op kolen, van delven tot verwarmen.
Saldering gaat weg in nederland, subsidies in belgie voor aanschaf van pv is ook weg.

Met vriendelijke groet