Sharp magnetron R961 probleem


Het betreft de diode "over" de condensator en ik weet eigenlijk 100 % zeker dat deze voor de isolator reparatie nog heel was...deze moet gisteren weer geploft zijn.

Dit was een nieuw kitje overigens, het eerste onderdeel dat ik vervangen heb een maand geleden...al weet ik niet meer welke er toen kapot was en hoe.

(verwijderd)

[Bericht gewijzigd door aobp11 op 14 februari 2020 16:15:19 (95%)]

vergeten

Golden Member

Op 14 februari 2020 10:34:27 schreef aobp11:
(verwijderd)

Toch sloeg jouw reaktie niet de plank mis, wat de verwachting van TS betreft had je gelijk dat mag je verwachten dat hij weet wat hij doet als je er zo diep induikt. :)
Die acculader geeft DC (met vette rimpel) dat is weinig AC voor de trafo.
Dus niet zo'n gekke gedachte dat die magnetron-trafo secundair nauwelijks of geen spanning afgeeft, wat TS meldde.

Op 14 februari 2020 07:16:12 schreef Hellooder:
Het betreft de diode "over" de condensator en ik weet eigenlijk 100 % zeker dat deze voor de isolator reparatie nog heel was...deze moet gisteren weer geploft zijn.

Dit was een nieuw kitje overigens, het eerste onderdeel dat ik vervangen heb een maand geleden...al weet ik niet meer welke er toen kapot was en hoe.

Het zijn verschillende diodes. Een gewone HV diode en een asymmetrische diode.
Had je ze wel op de goede plaats gemonteerd?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

De diode over de condensator is een soort van zenerdiode,dus mogelijk condensator niet OK. Kan je de capaciteit meten van de condensator??

Evt richting van diode onjuist??

Kan evt zonder diode ook draaien. Maar let er wel op dat je de kap van de magnetron tijdens testen er wel op heb anders komt er geen luchtstroom door de radiator van de buis heen!!!...

Op 14 februari 2020 19:51:05 schreef smd:
De diode over de condensator is een soort van zenerdiode,dus mogelijk condensator niet OK. Kan je de capaciteit meten van de condensator??

Evt richting van diode onjuist??

Kan evt zonder diode ook draaien. Maar let er wel op dat je de kap van de magnetron tijdens testen er wel op heb anders komt er geen luchtstroom door de radiator van de buis heen!!!...

Die diodes zitten wel goed , da's een kitje compleet geleverd exact als de originele. Remember , dat was het eerste dat ik kapot aantrof na het bakplaat debacle. Die condensator kan ik niet echt "meten", ik heb daar geen meter voor. Wel of ie kortgesloten is , of kort naar chassis en natuurlijk de weerstand daar binnen. Staan wel wat filmpjes op youtube hoe je dat min of meer kunt checken zonder speciale multimeter en dat heb ik ook gedaan.

Maar wat ik eigenlijk wel wil weten maar ik lees daar niks over : kan die buis ubehaupt wel stuk gaan , hoe dan en zo ja, wat gebeurt er dan ?

Vooralsnog heb ik namelijk nergens iets fout gemeten , zowel niet op de diodes(nu dan wel natuurlijk) , condensator , trafo. Maar wel op die buis en ook op de isolator. Waarom is die isolator eigenlijk doorgeslagen ? Gaat eerst de buis, dan de isolator , dan de diode / zekering ?

Op 14 februari 2020 19:42:14 schreef vergeten:

Het zijn verschillende diodes. Een gewone HV diode en een asymmetrische diode.
Had je ze wel op de goede plaats gemonteerd?

Kon niet mis ,was een voorgemonteerd setje in de goede richting.

Ik zou even zoeken op Marktplaats.
Er staan diverse types R96x voor €10 a €20. Dan maak je van 2 slechte 1 goede.
Ik heb zelf een Sharp R899 die ingebouwd zit, die daarom (en vanwege formaat) niet makkelijk te vervangen is. Heb een R898 gebruikt die nagenoeg compatibel is.
Het valt me op dat het aanbod in tweedehands magnetrons het grootst is in het voorjaar: waarschijnlijk is dat de ideale tijd om de keuken te slopen voor verbouwing. Als je nog niets geschikts vindt loont een beetje geduld dus.

vergeten

Golden Member

Op 14 februari 2020 23:39:01 schreef Hellooder:
Waarom is die isolator eigenlijk doorgeslagen ? Gaat eerst de buis, dan de isolator , dan de diode / zekering ?

Er is geen volgorde. De isolator hoort nooit te "gaan" maar als er verontreinigingen inwendig zitten of er is vocht ingetrokken dan krijg je dit.
Als je dit soort dingen test begin je bij de trafo, als er niet meteen een zichtbaar defect is.

Desnoods zet je 10 stuks 230v/60 watt gloeilampen in serie om de secundaire hoogspanning spanning (> 2kV) te testen dan weet je ook meteen of er sluiting in een van de wikkelingen zit want de trafo daar begint de speurtocht.
Wel heel goed alle bedrading isoleren! maar dat weet je wel.

Heb je de test met een kleine spanning van een echte trafo (geen acculader) aangesloten op de primaire van de magnetron-trafo al herhaald?
Zet er primair 24 volt op dan levert de secundaire hoogspanning ongeveer 10 x zoveel spanning.
(rond de 240volt als je er 24 volt in stopt)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 15 februari 2020 12:00:32 schreef vergeten:
[...]
Er is geen volgorde. De isolator hoort nooit te "gaan" maar als er verontreinigingen inwendig zitten of er is vocht ingetrokken dan krijg je dit.
Als je dit soort dingen test begin je bij de trafo, als er niet meteen een zichtbaar defect is.

Desnoods zet je 10 stuks 230v/60 watt gloeilampen in serie om de secundaire hoogspanning spanning (> 2kV) te testen dan weet je ook meteen of er sluiting in een van de wikkelingen zit want de trafo daar begint de speurtocht.
Wel heel goed alle bedrading isoleren! maar dat weet je wel.

Heb je de test met een kleine spanning van een echte trafo (geen acculader) aangesloten op de primaire van de magnetron-trafo al herhaald?
Zet er primair 24 volt op dan levert de secundaire hoogspanning ongeveer 10 x zoveel spanning.
(rond de 240volt als je er 24 volt in stopt)

Nou , om er nog verder allerhande trucs bij uit te halen om van alles te controleren heb ik geen zin meer in.Bovendien heb ik wel een basis opleiding elektro gehad vroeger maar heb er nooit m'n hobby van gemaakt incl.de aanschaf van een arsenaal aan meetaparatuur , scopes en voedingen. Een lowbudget multimeter en een soldeerbout wel , maar dan heb je t wel gehad. Ik kan er niet veel meer mee zeg maar :)

Ik kan op Ebay het complete HV gedeelte kopen voor een tientje of 6 -7 , dwz de buis , de condensator en dat diode setje. Die gast heeft een heel stel nieuwe magnetrons gedemonteerd uit een verongelukte vrachtwagen of zo.

Dan is alles getackled behalve de trafo , hoe groot is de kans dat die trafo schade heeft van het bakplaat ongeluk ?

Ik wou gewoon zwijgen en wachten tot iemand eindelijk door had dat de magnetronbuis zelf kapot is maar na 101 posts lees is ineens
"Sluit even 10 gloeilampen aan in serie op de 2kV en tape alles goed af..."
Ik denk dat ik na die post te lezen toch gewoon mijn profiel hierop stopzet.

Ps de magnetronbuis is gewoon kapot, als je er iets van metaal bvb in u geval een dikke metalen bakplaat in steekt gaat de buis zelf gewoon kapot, de magnetronbuis heeft op het uiteinde een metaal tuit die vanbinnen gewoon kapot brand als je bovenstaand doet. Maakt niet uit wat je dan meet of vervangt die magnetronbuis is beschadigd en moet compleet vervangen worden.

Ronald45

Special Member

Op 16 februari 2020 15:49:45 schreef Multivibbbbrator:
lees is ineens "Sluit even 10 gloeilampen aan in serie op de 2kV en tape alles goed af..."

Dan heb je niet helemaal goed gelezen.

Maar ik zou zelf ook niet gaan knoeien met magnetronbuizen. Ze zijn zo betaalbaar dat het het risico niet waard is. Het zelfde geldt voor condensator en diode.

En als de storing ontstaan is door de bakplaat is die buis gewoon einde oefening.

Op 16 februari 2020 15:49:45 schreef Multivibbbbrator:
Ik wou gewoon zwijgen en wachten tot iemand eindelijk door had dat de magnetronbuis zelf kapot is maar na 101 posts lees is ineens
"Sluit even 10 gloeilampen aan in serie op de 2kV en tape alles goed af..."
Ik denk dat ik na die post te lezen toch gewoon mijn profiel hierop stopzet.

Ps de magnetronbuis is gewoon kapot, als je er iets van metaal bvb in u geval een dikke metalen bakplaat in steekt gaat de buis zelf gewoon kapot, de magnetronbuis heeft op het uiteinde een metaal tuit die vanbinnen gewoon kapot brand als je bovenstaand doet. Maakt niet uit wat je dan meet of vervangt die magnetronbuis is beschadigd en moet compleet vervangen worden.

Hm , had dat dan maar 98 posts eerder getypt dan had ik meteen gedaan wat ik zodadelijk ga doen. Eenzelfde oven oppikken in Ehv voor 5 tientjes.....

Gegroet Heren geleerden !

vergeten

Golden Member

Op 16 februari 2020 14:59:38 schreef Hellooder:
hoe groot is de kans dat die trafo schade heeft van het bakplaat ongeluk ?

Heel klein, mits het niet heel lang geduurd heeft!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.
maartenbakker

Special Member

98 posts geleden was nog niet duidelijk dat er meer dan 1 mankement in zat ;-)

Bij dit soort 'rode haringen' gebeurt het vaak dat een sluimerend mankement eerst wordt opgemerkt, terwijl dat niet de oorzaak van de storing was.

Oftewel, die isolator kan al best een tijdje geleden begonnen zijn met stukgaan en zou misschien een paar weken of maanden later pas voor een storing gezorgd hebben.

Een hint was natuurlijk het incident met de bakplaat. Het valt me op dat je geen foto hebt geplaatst van de "neus" van de magnetron en dat ook niemand daar om gevraagd heeft. Daar is vaak wel iets aan te zien als hij opgeblazen is.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 februari 2020 13:20:34 schreef maartenbakker:
98 posts geleden was nog niet duidelijk dat er meer dan 1 mankement in zat ;-)

Het is nog steeds niet duidelijk hoeveel mankementen er in zaten , maar dat er een soort van kettingreactie plaatsvond die van alles sloopte is intussen wel duidelijk. Maar het maakt ook niet meer uit , ik heb eenzelfde opgepikt die stomtoevallig in de buurt te koop stond.In eerste instantie wilde ik deze strippen en zo de mijne opknappen , maar dat slaat natuurlijk ook nergens op.... Heb maar voor de weg van de minste weerstand gekozen , stekker d'r in en klaar.

maartenbakker

Special Member

Ben ik nog wel benieuwd hoe de "neus" (golfpijp) van de magnetron er uitziet. Ik vermoed dat de magnetron overbelast geweest is en daardoor zelf is opgeblazen en de diode heeft opgeblazen. De doorslag was in dat geval mogelijk ongerelateerd en had later voor problemen kunnen zorgen.

Je kunt nu in elk geval wat reserve-onderdelen oogsten voor je nieuwe.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 februari 2020 01:56:04 schreef maartenbakker:
Ben ik nog wel benieuwd hoe de "neus" (golfpijp) van de magnetron er uitziet.

Speciaal voor MaartenBakker :

Ik zie er niks gek aan...

Ik heb nog wel een laatste vraag aan de geleerden...

Magnetron 1 is een R961(IN)W , de 2e is een R969(IN)A en lijkt iets ouder te zijn. Vanwege parts harvesten heb ik toch nr2 even opengemaakt om te kijken of dat uberhaupt wel zin had , misschien is 't van binnen een compleet ander ding...maar 't ziet er toch min of meer hetzelfde uit.

Wel is de buis een ander type , althans met een ander nummer.De trafo is ook anders, zie foto's

Kunnen deze 2 gewoon door elkaar gebruikt worden , of is het een soort van matching set ?

[Bericht gewijzigd door Hellooder op 25 februari 2020 19:53:47 (12%)]

Als de condensator erg dicht bij elkaar ligt qua waardes en buis is mechanish hetzelfde voor montage kan je het voor de test wel doen. Als mechanisch niet past niet doen! Grote kans op rf lekkage dan!

vergeten

Golden Member

Op 25 februari 2020 19:34:58 schreef Hellooder:
Ik heb nog wel een laatste vraag aan de geleerden...

Kunnen deze 2 gewoon door elkaar gebruikt worden , of is het een soort van matching set ?

Elke magnetronbuis heeft een datasheet.
Daarop staan (max)spanningen en (Max)vermogens vermeld + nog veel meer andere gegevens over o.a. de gloeispanning en stroom. etc.

Als je die data van 2 verschillende buizen kan vinden is vergelijken de enige goede manier of ze elkaar kunnen vervangen. Er zijn altijd onderlinge verschillen maar kleine zijn overkomelijk.

Zoek op typenr van de buizen met toevoeging datasheet, PDF of zo, als je het wilt weten. (moeten wij ook doen) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 26 februari 2020 12:18:35 schreef smd:
Als de condensator erg dicht bij elkaar ligt qua waardes en buis is mechanish hetzelfde voor montage kan je het voor de test wel doen. Als mechanisch niet past niet doen! Grote kans op rf lekkage dan!

Op 26 februari 2020 12:49:18 schreef vergeten:
[...]
Elke magnetronbuis heeft een datasheet.
Daarop staan (max)spanningen en (Max)vermogens vermeld + nog veel meer andere gegevens over o.a. de gloeispanning en stroom. etc.

Als je die data van 2 verschillende buizen kan vinden is vergelijken de enige goede manier of ze elkaar kunnen vervangen. Er zijn altijd onderlinge verschillen maar kleine zijn overkomelijk.

Zoek op typenr van de buizen met toevoeging datasheet, PDF of zo, als je het wilt weten. (moeten wij ook doen) :)

Nee was gewoon een vraag , ik vroeg het me af meer niet. Ik ga het ook niet meer proberen want de 2e werkt gewoon dus ik ben uit de brand , met een beetje pech en experimenteel geknutsel heb ik dadelijk nog 2 kapotte ovens :'(

Het ging er mij om of ik perse die A396 moest hebben , mocht ik ooit een buis tegen het lijf lopen , of dat ik straffeloos die andere ook kan gebruiken. Ik blijf het zonde vinden om een 2 jaar oude oven van 300 euro te verschrotten...

Dus ik blijf wel zoeken naar de correcte....

Dus je zoekt nu een andere buis??

Op 27 februari 2020 18:43:48 schreef smd:
Dus je zoekt nu een andere buis??

Nee niet echt , maar ik zoek passief een beetje door. Mocht ik ooit zo'n A396/ 2M40 (of iets wat daar voor door mag gaan) tegenkomen voor een appel en een ei wil ik nog wel wat proberen. Maar da's alleen maar omdat het tegen mijn natuur is om iets "goeds" weg te smijten...maar deze is een beetje mijn Waterloo gebleken.... |:(

Ik kon voor 8 tientjes een buis , diodekit en condensator kopen maar dan bleef het nog een gok. Maar een complete oven in superstaat voor 50...soms moet je je verlies toegeven 8)7

Ik heb zo'n zelfde frats eens uitgehaald met een 2 jaar oude wasmachine die aan het dansen was gegaan en voorover van z'n plateau op z'n snufferd was gekukeld ,recht op de programmaknop. Heel de regelunit naar z'n grootje , en nieuw bijna net zo duur als het wasmasjien zelf.Maar ik had ook geen idee of er meer schade was dus maar geen gok genomen en nog maar eens een nieuwe wasmachine gekocht. :'(

Die andere heeft 4 jaar in de schuur gestaan totdat ik toevallig zo'n regelunit tegenkwam op MP voor 2 tientjes. Staat nu netjes te draaien bij m'n dochter _/-\o_