Gezocht schema ATAG MC3011CUU A011

Dames en Heren

Excuses voor mijn laatste verwarrende post, maar ik ga op zoek naar een 100 Ohm draadgewonden weerstand en de enig juiste Tiny Switch TNY256P.

Ik laat het jullie weten.

Mijn dank tot nu is zeer groot.

Groeten uit Zaanstad, Alicebee

Op 29 januari 2020 22:19:35 schreef ohm pi:
De 400V elco van de laatste foto is bol en dus stuk. Die moet je dus vervangen of je hebt hem al vervangen.

Ik ben een leergierig manneke: Die bolle elco, is dat oorzaak, gevolg, of een totaal losstaand probleem?

Vervang die andere 400V elco ook maar.

Beste wvogel57:
3 posts terug leg ik uitvoerig al mijn vervangingen uit...

Beste Kilian:
die vraag hield /houdt mij ook bezig, mbt wat ik mag verwachten wanneer na alle inspanningen ik weer 220Volt op de combimagnetron zet.
Ik heb geen flauw idee.
Een kapotte magnetronzender ?

Groeten, Alicebee

Op 30 januari 2020 01:11:15 schreef Kilian:
[...]

Ik ben een leergierig manneke: Die bolle elco, is dat oorzaak, gevolg, of een totaal losstaand probleem?

Ik hou het op een gevolg. Dioden van de brug zijn in sluiting gegaan. Op de elco komt dan wisselspanning te staan. Daar kunnen ze niet zo goed tegen.

Heren....

Nu alles, inclusief de powerdiode is vervangen, moet ik geduld hebben tot de TinySwitch type TNY256P uit de Brexit of uit Duitsland arriveert.
Is gebleken niet in Nederland of elders makkelijk te kopen: obsoleet /verouderd etc.

Ik wacht het af en ben de kapotte TinySwitch aan het lossolderen.
Zeer interessante feedback en informatie die jullie posten, mannen.

Mijn dank tot nu, en ik laat het jullie weten, na 06-02-2020.

Groeten, Alicebee

Afwachtend op resultaat! Is IDD al ouder iC

in de betere electrowinkel kun je mini voeding kopen van 230V AC naar 12V DC, kosten 5 a 10 euro, die kun je aansluiten NA het kapot voedingsgedeelte en print zal terug werken. Je moet enkel alle 4 diodes naast elkaar afknippen zodat de kapotte originele voeding niets meer kan doen.

ik lees dat je onderliggende reden zoekt maar die is er niet, is 101 merken 101 modellen dat de secundaire voeding op de print kapot gaat op enige leeftijd.

Gedult is eene sgoone saeck...

Alicebee

Thevel

Golden Member

Op 30 januari 2020 20:49:52 schreef Multivibbbbrator:
in de betere electrowinkel kun je mini voeding kopen van 230V AC naar 12V DC, kosten 5 a 10 euro, die kun je aansluiten NA het kapot voedingsgedeelte en print zal terug werken.

Waar staat dat de voeding 12V is?
Kan ook 5V zijn of anders.

Yep Thevel, er zitten zelfs meerdere spanningen en vermogens op dus dieoptie gaat zeker niet.. IC is beste oplossing..

Op 30 januari 2020 23:17:09 schreef Thevel:
[...]Waar staat dat de voeding 12V is?
Kan ook 5V zijn of anders.

Kun je meten op dezelfde printplaat die wel werkt.
Is in dit geval enkel 12V geen andere spanning /5V, vermogens zijn hier ook niet van toepassing, dit besturingsprinptplaat + de bedieningprintplaat + het mini vierkant printplaatje met keuzes vragen alles in totaal nog geen 1A.
Voeding 12V min 1A zou moeten goed zijn.
Conrad/Farnell/electronicawinkel 5 a 10 euro

*Kan maar helpen moest alles appart vervangen teveel moeite zijn of niet lukken of het moet gewoon direct hersteld zijn

Heren....

Nog steeds moet ik geduld hebben tot de TinySwitch type TNY256P uit de Brexit of uit Duitsland arriveert.

De kapotte TinySwitch is nu los gesoldeerd.

Mijn dank tot nu, en ik laat het jullie weten, na vandaag 06-02-2020.

Groeten, Alicebee

Heren.

Na 10 dagen wachten viel mijn Brexit bestelling afgelopen maandag op de mat.
Tot mijn grote schrik en teleurstelling bleek deze firma het verkeerde onderdeel te hebben gestuurd.

Ik heb met hun een paar keer tevergeefs gebeld.
Tenslotte gaven ze telefonisch hun fout toe en ik mocht via eBay een bericht sturen: weer 10 dagen wachten dus.

Intussen wachten op de parallelle bestelling van de juiste IC uit Duitsland.
Geduld op de proef gesteld.......

Groeten, Alicebee

Hoi,vervelend. Als je je adres mailt kan ik je wel een opsturen??

Bedankt voor je genereuze aanbod, SMD.
Ik wacht vandaag nog af, of hij na 14 dagen wachten toch in tweevoud alsnog op de mat valt.
Echt op 30 december besteld uit een niet Coronavirus land.....

Daarna wil ik graag van je aanbod gebruikmaken, via een privé mail-route.
Goed weekend en groeten.

Alicebee

Vergeet niet de print heel goed schoon te borstelen met LR (printplaatreiniger)of alcohol.
Misschien moet je wat meer onderdelen verwijderen om overal goed bij te kunnen.
Die zwarte kool en metaaldamp geleidt namelijk stroom.
Met een klein propje gedrenkt in alcohol goed boenen om zoveel mogelijk zwarting eraf te krijgen.

In een enkel geval is de zwarting zo ernstig dat je met een dremel dit eraf moet schuren, en vervolgens coaten met plasticspray.
Ik maak dit elk jaar 2 keer mee dat ik dit moet doen.

Waarschijnlijk staan beide 400V 10uF elco's gewoon parallel.
Ik zou ze beide vervangen.
Ik heb er nog wel 2 liggen.

Als de IC-bestelling niet is gelukt even melden, dan ken ik iemand die nog wel wat old stock heeft liggen in een laatje. Met wat mzl..

Succes

Er ist wieder da...

Mijn dank heren.

De vertraging is zojuist veel ernstiger dan ik dacht: zie mijn screendump.
Het lijkt wel of ik plutonium heb besteld....
Wachten tot uiterlijk 29 februari is bizar.

( De reiniging van de printplaat is al gebeurd en vrijwel alle vitale componenten zijn vervangen.)

SMD: als je mij via focus13@upcmail.nl een tekstje stuurt, dan stuur ik je graag mijn naam en adres.
Dan kan ik na 2,5 week zien of er nog leven in dit prima apparaat is op te wekken.

Wederom mijn dank en groet

Alicebee

Beste allen.

Gisteren viel de lang verwachte juiste chip uit Engeland op mijn deurmat.
Ik heb hem zorgvuldig op de juiste plek gesoldeerd en de printplaat in de magnetron ingebouwd.
Gespannen zette ik na controle van alle stekkeraansluitingen de zaak op 220 volt.
Een korte flits was mijn loon......

Geweldig teleurgesteld na al dat wachten, raadplegen en nadenken over jullie geweldige adviezen besloot ik er de brui aan te geven.
Bij een landelijke witgoedhandel heb ik een nieuwe magnetron besteld, uit frustratie en ongenoegen over deze afloop.
Vermoedelijk is de fusible weerstand van 100Ohm met een flits geroosterd, en meer....
Er is daarop geen schroeiplek o.i.d. te zien, maar dat hoeft natuurlijk ook weer niet.

Mijn hartgrondige dank voor alle adviezen, maar het probleem zal bij dit ruim 10 jaar oude schatje vast dieper liggen. Zonder schema blijft zoiets erg avontuurlijk.

Vriendelijke groeten uit Zaanstad.

Alicebee

Dan heb je toch iets over het hoofd gezien bij de reparatie.
Of een NEP-ic gekocht, komt ook nog wel eens voor.(heb ik ook wel eens gehad).
Of mogelijk het ic beschadigd door een statische ontlading, etc etc.

Er ist wieder da...

Eindconclusie: geprobeerd, maar geen succes.
Dank voor alle opmerkingen.
Punt er achter gezet.

Groeten, Alicebee

Geheel toevallig kwam ik dit tegen, voor wie ook zoekt, hier foto van werkende print. (Mijn oven is nu stuk, maar nog niet uitgebouwd. Ik had de foto van vorige reparatie, sluiting in grilelement.)