Buitenstopcontact dubbelpolig schakelen?

Sine

Moderator

Als je het echt ruig wilt doen, een eigen zekering of alamat. Dan kun je meteen dubbelpolig afschakelen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

En aangezien ik geen geschikte dubbelpolige schakelaar kan vinden, volg ik het idee van @mel: een afsluitbare wandcontactdoos.
Dat lijkt me in onze situatie een prima oplossing.

De keuze is aan jou, maar een stopkontakt met een slotje lijkt me niet erg handig.

Ik denk dat je makkelijker een dubbelpolige schakelaar in de bouwmarkt kan vinden dan een afsluitbare wcdmra (spatwaterdicht)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 29 januari 2020 08:45:47 schreef High met Henk:
Ik denk een jaar of 20 geleden inderdaad: toen ik les ging geven stond het nog in de boeken en dat was ca 2008 ;)

maar die schoolboeken dateerden soms nog met technieken uit de jaren 60.....

Belgische boekjes zeker?
Dubbelpolig schakelen zie je in Nederland alleen bij wasmachineschakelaars. verder kan ik me niet heugen dat het ergens verplicht was.
Wat de verkrijgbaarheid betreft, dubbelpolige schakelaars vind je gewoon in de bouwmarkt.
Wat ik wel eens heb gemaakt, een buitenstopcontact aan een eigen groep. Die kan je schakelen met de groepsautomaat en dan schakel je vanzelf de nul mee.
Heb je verder geen extra schakelaar nodig. (had Sine ook al voorgesteld)

High met Henk

Special Member

Nl boeken..
Stabicad boeken.

Maar bij mijn huis zit het ook zo hoor. Buitenverlichting schakel ik 2 polig af.

Met nieuw gira schakelmateriaal waar ook neon lampje in zit ;)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 29 januari 2020 13:42:37 (22%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 29 januari 2020 09:18:47 schreef Boudie:
@Toeternietoe: het gaat inderdaad om NL.

Zoals ik al dacht, mag het enkelpolig worden geschakeld, maar is dubbelpolig beter.
Ik moet er niet aan denken dat een "grappenmaker" de aardlek laat springen en onze vriezers tijdens onze afwezigheid een aantal weken stroomloos zijn...

En aangezien ik geen geschikte dubbelpolige schakelaar kan vinden, volg ik het idee van @mel: een afsluitbare wandcontactdoos.
Dat lijkt me in onze situatie een prima oplossing.

Iedereen weer bedankt voor je tijd, aandacht en leerzame reacties. ;-)

Zoals anderen ook al aangaven zijn dubbelpolige schakelaars, zowel inbouw als opbouw, ruim verkrijgbaar. Dat moet jij inmiddels toch ook gevonden hebben, dus wat is concreet het probleem dat je daar mee hebt?

Ik wil ook het al eerder gegeven advies om die wcd op een eigen 30mA aardlek te zetten nog een keer benadrukken. Ook bij mij heb ik alle "buitenspul" op een aparte aardlek gezet. Niet vanwege angst voor rare mannetjes die 's nachts rondsluipen om aardleks te laten springen, maar vanwege het veel reëlere risico van vocht of kriebelende en kruipende beestjes. Die trekken zich niks aan van een slotje.

Voor zover ik weet hebben alle bekende merken dubbelpolige schakelaars zowel inbouw als opbouw. Het ligt niet in alle hobby markten, bij de installateur moet het lukken. Of het probleem is dat TS een enkele inbouwdoos binnen heeft.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Een dubbelpolige inbouwschakelaar past toch in een enkele inbouwdoos?
Volgens mij is het probleem van TS opgelost, er zijn werkbare oplossingen aangedragen.

Klaas Z niet als deze doos al bezet is door een wcd of schakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Nou, dan hak je er toch een doos naast? Je moet je niet voor één gat laten vangen.

bij een klant die elke 2 jaar storingen in de tuin had, heb ik ook een werkschakelaar gezet op de tuinvoeding. anders was er geen licht meer in de huiskamer en keuken tot er een monteur kwam..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 29 januari 2020 10:17:53 schreef KlaasZ:
[...]Belgische boekjes zeker?
Dubbelpolig schakelen zie je in Nederland alleen bij wasmachineschakelaars. verder kan ik me niet heugen dat het ergens verplicht was.
Wat de verkrijgbaarheid betreft, dubbelpolige schakelaars vind je gewoon in de bouwmarkt.
Wat ik wel eens heb gemaakt, een buitenstopcontact aan een eigen groep. Die kan je schakelen met de groepsautomaat en dan schakel je vanzelf de nul mee.
Heb je verder geen extra schakelaar nodig. (had Sine ook al voorgesteld)

Lijkt mij in de praktijk fijner gewoon een schakelaar op de hoek van de deur. Gewoon enkelpolig.(liefst wel een verklikkerlampje er in.) En dan i.d.d. Op een eigen aardlekautomaat met bv de rest van het buiten gebeuren.

als klanten 1x hebben gehad dat de boel eruit ligt door de tuinvoeding, en de tuin kan op een aparte groep, dan mag ik dat vaak zo maken op een alamatje, scheelt veel ellende. de meterkast wcd zit ook op die voeding en ligt dus het internet, alarm enz er ook uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Op 29 januari 2020 09:18:47 schreef Boudie:
En aangezien ik geen geschikte dubbelpolige schakelaar kan vinden, volg ik het idee van @mel: een afsluitbare wandcontactdoos.
Dat lijkt me in onze situatie een prima oplossing.

Ik zou echt wel voor de dubbelpolige schakelaar gaan. Het risico bestaat dat criminelen (en niet alleen grappenmakers) misbruik van de situatie maken door jouw elektriciteit te doen uitvallen. Een afsluitbare wandcontactdoos lijkt mij dan niet veilig genoeg. Dat houdt misschien een grappenmaker tegen maar geen doorwinterde crimineel. Kijk maar eens ter info naar the Lock Picking Lawyer op YouTube...
Ik weet uit ervaring dat contact tussen de nul en aarde ook reeds voldoende kan zijn om de aardlek te doen trippen, zelfs een 300 mA exemplaar.

Voor mijn buitenverlichting met PIR sensor heb ik om die redenen een scheidingstrafo met laag vermogen (en laag afgezekerd) genomen. Niet alleen kunnen ze zo de aardlek niet doen trippen, ze kunnen er ook geen slijpschijf of iets dergelijk op aansluiten zonder de glaszekering te doen trippen. In jouw geval is dit niet meteen van toepassing omdat je waarschijnlijk meer vermogen nodig hebt, maar ik vermeld het maar voor de volledigheid.

vergeten

Golden Member

Op 29 januari 2020 19:24:58 schreef McAwesome:
Het risico bestaat dat criminelen (en niet alleen grappenmakers) misbruik van de situatie maken door jouw elektriciteit te doen uitvallen.

Criminelen doen alleen dingen waar ze financieel beter van worden, anders zijn het vandalen. :)

Dat houdt misschien een grappenmaker tegen maar geen doorwinterde crimineel.

Waarom zou een doorgewinterde crimineel aan een wandcontactdoos gaan prutsen?

Ik weet uit ervaring dat contact tussen de nul en aarde ook reeds voldoende kan zijn om de aardlek te doen trippen, zelfs een 300 mA exemplaar.

Verkeert je elektrische installatie dan wel in een goede conditie?

Ik zou gewoon een wasmachine-trekschakelaar met een touwtje achter de gordijnen plaatsen. Zit ook nog een lampje op kan je zien of hij is ingeschakeld.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
McAwesome

Golden Member

Op 29 januari 2020 20:17:50 schreef vergeten:
Waarom zou een doorgewinterde crimineel aan een wandcontactdoos gaan prutsen?

Als je de stroom kan doen uitvallen is waarschijnlijk de camerabewaking er ook aan voor de moeite en met wat geluk kan de alarmcentrale geen contact meer krijgen met de meldkamer... Dit faciliteert dan verdere criminele operaties... Dit als voorbeeld, het is natuurlijk niet op iedereen van toepassing maar gebeurt veel meer dan je denkt...

Verkeert je elektrische installatie dan wel in een goede conditie?

Het was niet bij mij thuis maar het was wel degelijk een splinternieuwe en gekeurde installatie.

Sine

Moderator

Op 29 januari 2020 20:17:50 schreef vergeten:
Verkeert je elektrische installatie dan wel in een goede conditie?

Prima, probeer het maar eens, aarde aan nul is meestal meteen uitval.

hangt er vanaf, op een alamat of aardlek moet doorgaans wat last zitten wil die trippen met een aarde/nul sluiting. al vaker gehad met nieuwbouw dat er 2 groepen door elkaar zaten op 2 aardlekken, pas toen er iets van een 40W ging lopen gingen die aardlekken achter elkaar eruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 29 januari 2020 21:39:06 schreef Sine:
[...]

Prima, probeer het maar eens, aarde aan nul is meestal meteen uitval.

Bij een 30mA wel maar bij een 300mA exemplaar??

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zolang er maar belasting genoeg op zit dan tript ook een 300mA wel.
.

Op 29 januari 2020 07:55:34 schreef High met Henk:
Vroeger moest je verlichting e.d. dubbelpolig schakelen volgens NEN 1010, maar dat is geschrapt.

Op 29 januari 2020 08:45:47 schreef High met Henk:
Ik denk een jaar of 20 geleden inderdaad: toen ik les ging geven stond het nog in de boeken en dat was ca 2008 ;)

@HmH ik zou die boeken weleens willen zien. In 2008 hoefde er niet dubbelpolig geschakeld te worden, maar ook in 1985 niet.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Heb zelf in een huis gewoond dat gebouwd is voor WO2, daar werd enkelpolig geschakeld. Misschien dat dubbelpolig schakelen moest in netten waar de verbruiker tussen 2 fasen zat. Ik heb nog een NEN1010 boekje uit de jaren '60, zal eens kijken of daar iets in te vinden is.

dubbelpolig schakelen was in de 70's en 80's voor buitenverlichting idd wel vaker. dubbelpolig schakelen moet in NL ook als je 2 of meer fasen schakelt, dus een oud krachtnet wat in NL niet meer voorkomt moet 2 polig geschakeld worden. niet onverstandig, want led blijft anders vaker oplichten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de NEN 1010 uitgave 1963 stond het voor buiten verlichting, voor wandcontactdozen werd het niet vermeld.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Interessant om te lezen. Ik ik het laatst over toen ik een volledig metalen schroevedraaiertje kreeg om in een lamp aan te sluiten met een kroonsteen.
"die staat toch uit"

Criminelen doen alleen dingen waar ze financieel beter van worden, anders zijn het vandalen. :)

Ik vind zelf dan weer dat criminelen mensen zijn die de wet ernstig overtreden, de meeste vandalen vind ik dus ook criminelen.

Anoniem

Je doet me meteen denken aan een bejaard grapje.

-tis zwart en't hangt aan een draadje aan het plafond?
Een klungelige elektricien.

Welke idioot werkt er nu aan elektriciteit met een volmetalen schroevendraaier?
Ah, je leert het wel . En anders is bovenstaand grapje een prima grafschrift.