Nieuwe headset werkt niet op nieuwe VoIP telefoon

Dag lezers,

Eerst en vooral: ik ben een electronica leek.

ik heb een Yealink T21P E2 VoIP toestel recent in gebruik en wil er ook een headset op aansluiten, deze heeft een aparte RJ9 plug hiervoor.

Ik heb vandaag mijn headset ontvangen (Cisco 531).

De procedure om deze te gebruiken is eenvoudig. Je kiest de knop headset op het toestel (in het scherm wijzigt het icoon van telefoon naar headset), je draait het nummer en drukt SEND. Vreemd genoeg hoor ik niets. Volume staat op gemiddeld. Alles is correct aangesloten.

Ik weet nu niet zeker of mijn headset stuk is of misschien gewoon niet compatibel is. Als ik de aansluiting bekijk van de RJ9 plug op de headset dan is die wel anders dan hier beschreven:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RJ9_Handset_diagram.svg

Bij mij zit groen op 4 en wit op 3. Zwart en rood zijn correct volgens dit schema.

Misschien proberen eens een andere RJ9 plug aan te zetten?

Niet echt een vraag voor hier eigenlijk.

Kijk goed naar de instructies voor de headset, soms moet de configuratie aangepast worden ol het toestel.

Zeker als het een corporate omgeving is betekend dat dus een melding naar je functioneel beheerder.

Arco

Special Member

Kloppen de aansluitingen? Hoorns en headsets van toestellen staan niet echt bekend om hun compatibiliteit... ;)
(veel fabrikanten verzinnen hun eigen pin-out...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Wij hebben hier op het werk ook een Yealink toestel met headset. Wel een ander type. Bij die van ons moest er een extra kastje ("hoornlichter") tussen waardoor de telefoon een signaal krijgt dat de hoorn van de haak is genomen (waarbij de hoorn blijft liggen, anders is het geen handsfree natuurlijk).

Misschien krijg je het, voor de test, wel werkend als je met de hand de hoorn opneemt?

Bedankt voor de reacties.

Er is een aparte plug voor de headset op het toestel en een toets om te schakelen ts headset en handset. Dat werkt zoals het hoort, alleen krijg ik geen gehoor.

Is wellicht gewoon niet compatibel.

De leverancier neemt hem terug en ik bestel eentje die getest is met het VoIP toestel.

De leverancier hoeft de headset niet terug maar ik krijg wel mijn geld terug.
Dan ga ik toch eerst proberen er een andere RJ9 plu aan te zetten met groen en wit omgekeerd.

Dit is de pinout voor Yealink:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/43923

Hoe jouw Cisco headset is aangesloten weet ik niet. Draadkleuren zeggen weinig, zeker niet als je het met een willekeurig plaatje van internet gaat vergelijken.

Plus en min van de speaker maakt niet uit, maar voor je microfoon wel (bias-spanning). Dus als alleen de polariteit verkeerd zou zijn, dan zou je altijd nog een kiestoon etc. moeten horen. De tegenpartij hoort jou bij verkeerde polariteit van de microfoon ZEER zacht.

Maar als jouw Cisco headset aansluitingen voor mic/speaker anders heeft zitten dan hoor je inderdaad helemaal niks.

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 31 januari 2020 15:40:52 (56%)

If you want to succeed, double your failure rate.

groen en wit(geel) of 3 en 4 wisselen lijkt me dan, bedankt!

Ik zat m'n post nog wat aan te vullen, tegelijk met jouw reactie. Zie boven.

If you want to succeed, double your failure rate.

thx.

http://www.einhorn-net.de/headset/index_e.html

Dit zou de pinout van cisco moeten zijn, daar zit dan speaker op 1 en 4 en mic op 2 en 3?

Shiptronic

Overleden

Lijkt idd dat mic en speaker verwisseld zijn. let ook op met + en - daar zit ook een extra twist in , de Yealink heeft de plussen op 1 en 2 zitten, de cisco is 2 een min.

Gewoon de juiste posities aanhouden, kleuren boeien niet, niet naar kijken.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 31 januari 2020 19:18:30 (70%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

thx, kan ik de apparaten beschadigen door + en - fout aan te sluiten?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb de RJ9 plugs binnen en heb de kabel gestript. Er zit blijkbaar nog blanke draad in ook. Heeft deze ook een functie?

De kabels zaten van L naar R (vooraan gekeken) zwart rood wit groen
Ik heb ze nu rood groen zwart wit aangesloten.

Resultaat is dat ik de hoofdtelefoon wel werkt maar de mic nog niet.
8)7

Arco

Special Member

Resultaat is dat ik de hoofdtelefoon wel werkt maar de mic nog niet.

Microfoondraden omwisselen (polariteit verkeerd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja, maar hoe weet ik welke de mic draden zijn. De headset openen is geen optie. Kan je dit uitmeten?

Arco

Special Member

Speaker meet iets van 8...50 Ohm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 3 februari 2020 12:44:06 schreef xxl:
ja, maar hoe weet ik welke de mic draden zijn. De headset openen is geen optie. Kan je dit uitmeten?

Als je weet welke draden van de "speaker" zijn (die werkt nu) dan zijn die andere 2 de microfoon. :)
Deze dan wisselen omdat de microfoon een electret is waarbij het audio en de voedingsspanning via dezelfde draden loopt.
Die kunnen nu verkeerdom zitten, (+ & -) en dan werkt de microfoon niet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik weet uiteraard ook niet welke van de speaker zijn.
De blanke draad zit rond de witte gewikkeld, functie?

tussen groen en zwart meet ik 80 Ohm, wit en rood 28 k Ohm.

Dus wellicht speaker op groen en zwart, dus rood en wit wisselen...

wit groen zwart rood

En jawel hoor!

bedankt voor de hulp allemaal!

Shiptronic

Overleden

Op 3 februari 2020 12:17:40 schreef xxl:
Ik heb de RJ9 plugs binnen en heb de kabel gestript. Er zit blijkbaar nog blanke draad in ook. Heeft deze ook een functie?

De kabels zaten van L naar R (vooraan gekeken) zwart rood wit groen
Ik heb ze nu rood groen zwart wit aangesloten.

Resultaat is dat ik de hoofdtelefoon wel werkt maar de mic nog niet.
8)7

Had ik nu nog iets gezegd over kleuren ? :)

Maar mooi dat het werkt !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En je was zelfs de tweede die het zei...

Fijn dat 't werkt nu!

If you want to succeed, double your failure rate.