Ik zoek een solid state relais voor een speciaal soort schakeling

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig een digitale flipperkast te bouwen, en ik wil echte opto-sensoren gebruiken om de flipperknoppen werkend te krijgen.
Voorbeeld van t bord op https://www.pinballshop.nl/electronics-parts/boards/flipper-...207/?sl=nl

Hoe deze bordjes werken:
Er komt 12VDC binnen op 2 pennen op het bordje, deze gaan vervolgens de opto in en wordt continu doorgelaten. Druk je op een knop, dan komt er een interrupter in de opto waardoor de 12V wegvalt.

Mijn knoppen worden geschakeld met 5VDC op een ander circuit, nu wordt dat gedaan met een bladschakelaar, maar ik wil dit vervangen.

Wat ik dusver heb uitgevogeld is dat ik waarschijnlijk een solid-state relais nodig heb, maar deze moet schakelen als de spanning wegvalt ipv erop komt. Nu ben ik al een tijd aan het zoeken op mouser,conrad,reichelt, maar ik kan niet vinden wat ik nodig heb.

Dus wat ik zoek is een solid state relais, dat schakelt met behulp van 12VDC en op het moment dat de 12VDC wegvalt moet hij de 5VDC van het knoppen-circuit door laten lopen.

Heeft iemand enig idee welk component ik hier precies voor nodig heb?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bladschakelaar zegt me niks. Als ik google kom ik bij een microswitch uit op ali.

Ik zou denken een inverter achter de opto uit.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Ik zou denken een inverter achter de opto uit.

Met wat ik nu weet zou ik zeggen: Gebruik een gewoon magnetisch relais. Dat klikt ook nog gewoon bijpassend leuk. Andere opties kunnen er zonder extra info niet gegeven worden! Schakelen die vijf volt circuits tegen de massa bijvoorbeeld? Of zijn ze zwevend? Als je daar ngeen rekening mee houd ga je sluiting maken. Zijn die verbindingen niet zwevend dan kan het misschien wel met 1 of twee gewone transistoren. De meeste mensen hier zijn electrotechnicus ofzo. Ze weten niets van flipperkasten. Sommigen hebben er ooit aan gesleuteld. Misschien dat die je verder kunnen helpen. Maar een schema van het apparaat zou ook kunnen helpen.

De bladschakelaars zien er zo uit:

https://www.pinballshop.nl/electronics-parts/switches/switch...0-5048-01/

De flipperknop drukt tegen het blad aan waardoor deze contact maakt en de stroom gaat lopen. De stroom gaat dan van de plus pool op het plungerbord van de betreffende knop door de schakelaar naar de gedeelde aarde. (Zitten 4 kabelbomen op met een gedeelde ground per boom en 5 schakelaarpennen, iedere pen is een knop, zodra het circuit op die knop sluit krijgt de computer een toetsaanslag door)

Mechanisch relais zou inderdaad kunnen maar ik hoorde van een vriend dat als je die continu in en uitschakelt ze snel kapot kunnen gaan.

Het 5V circuit is Zeb's digitale plunger assembly, een klein circuit bordje wat fungeert als toetsenbord/joypad, en is aangesloten op een USB poort op de computer. (https://shop.zebsboards.com/Zebsboards_Plunger/V3_Plunger)
De optos komen direct op de 12V pen van een adapter die gewoon op het lichtnet zit dus ze zijn compleet gescheiden.

Mijn eerste gedachte was ook een inverter, echter als ik op inverters ga zoeken kom ik al gauw op compleet andere dingen uit dan waar ik naar op zoek ben.

Lambiek

Special Member

Mijn eerste gedachte was ook een inverter, echter als ik op inverters ga zoeken kom ik al gauw op compleet andere dingen uit dan waar ik naar op zoek ben.

Zoek eens op 4069.

https://www.google.nl/search?q=ic+inverter&source=lnms&a...zWgxsOwUNM

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ook een 4009 is een mogelijkheid datasheet.

Zit je nog wel met 12V uitgang.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
Hensz

Golden Member

Op 30 januari 2020 16:14:28 schreef BlackStar:
Druk je op een knop, dan komt er een interrupter in de opto waardoor de 12V wegvalt.

Dat kan ook andersom: Als je een knop indrukt verdwijnt de interruptor, wordt het licht doorgelaten en schakelt de transistor aan de andere kant. Zou je zó een SSR of een klein relais mee moeten kunnen schakelen.
Blijf je bij je oorspronkelijke interruptie, dan moet je het signaal omkeren. Kan bijv. met een ULN 2003 of 2803, die kunnen ook meteen een flinke dot stroom leveren. Genoeg om de meeste relais, al of niet solid state, te bekrachtigen.

Don't Panic!

Of de CD40106...
I.p.v. lichtsluisjes kun je ook Hall switches nemen (met een klein magneetje op de flipper)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ik heb een hele lading electronica onderdelen besteld met een aantal breadboards erbij, ik ben zelf software engineer en snap niks van electronica, dus het is de hoogste tijd om daar verandering in te brengen :) Mocht ik mn probleem oplossen zal ik ook wel even de oplossing posten hier ;) Iig bedankt voor alle suggesties.

Lambiek

Special Member

Op 3 februari 2020 14:50:01 schreef BlackStar:
Ik heb een hele lading electronica onderdelen besteld met een aantal breadboards erbij, ik ben zelf software engineer en snap niks van electronica, dus het is de hoogste tijd om daar verandering in te brengen :)

Leuk! En je vindt hier altijd wel hulp als je vragen hebt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoewel ik zelf ook eerste een paar transistors zou pakken, of een optocoupler als je geen gedeelde ground hebt, kan een klein signaalrelais en prima oplossing zijn.

Een relais dat je goed behandeld kan zomaar een miljoen keer schakelen voordat hij gesleten is; de rest van je flipperkast zal dat zeer waarschijnlijk niet halen.

Bedenk eens hoe vaak het contact van je richtingaanwijzer gebruikt wordt, en die dingen gaan zelden stuk, terwijl de flink worden mishandeld met gloeilampjes die flinke stroom trekken bij het inschakelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 februari 2020 15:29:58 schreef SparkyGSX:
Hoewel ik zelf ook eerste een paar transistors zou pakken, of een optocoupler als je geen gedeelde ground hebt, kan een klein signaalrelais en prima oplossing zijn.

Een relais dat je goed behandeld kan zomaar een miljoen keer schakelen voordat hij gesleten is; de rest van je flipperkast zal dat zeer waarschijnlijk niet halen.

Bedenk eens hoe vaak het contact van je richtingaanwijzer gebruikt wordt, en die dingen gaan zelden stuk, terwijl de flink worden mishandeld met gloeilampjes die flinke stroom trekken bij het inschakelen.

Het is inderdaad geen gedeelde ground en de prijs van de trekker besluit mij ook om de ground niet te gaan delen ;)

Maar ik ben wel wat verder, ik heb 2 JS12NK relais die ik hiervoor probeer te gebruiken, die hebben een NC en een NO pin en de NC is net wat ik nodig heb, ik heb op een breadboard een circuit gemaakt wat 2 LEDs laat branden, en op een ander bord heb ik de schakeling gemaakt met behulp van de relais.

Komt nu 12V binnen op mn relais bord, dit gaat naar het opto bord en vanuit daar gaan switch 1 en switch 2 naar de relais toe, op het opto bord zit een 470ohm weerstand dus er zou als het goed is 25mA aan stroom moeten lopen, echter heb ik niet gemeten wat er gebeurd als de optos vrij komen / onderbroken zijn, die weerstand wordt wel warm dus ik gok dat dat allemaal werkt.

Probleem nu is dat het relais niet schakelt, als ik de voeding van mijn transceiver pak en instel op 12V dan schakelen ze wel als ik ze direct 12V op hun donder geef, dus volgens mij moet ik de minimale schakelstroom halen (die is volgens de datasheet 100mA) en volgens mij zal ik dan aan de slag moeten met een aftakking direct na de voedingsbron naar een 100ohm weerstand om 120mA te halen, dit in een transistor op de collector te zetten en de switches naar de basis, om vervolgens de emitterstroom naar het relais toe te sturen, dan nog een zooi diodes ertussen om te voorkomen dat alles in de soep loopt :D

Het begint complexer te worden en ik snap er nog steeds niet zo heel veel van :D

Heb ik nog 1 algemene vraag hoort hier misschien niet thuis maar wilde er niet direct een topic over openen.

Als ik een elco op een bordje zet, rated op 16V en ik laad deze op met bijv 5V, wat is dan de spanning na de elco, is dit 5V, of is dit 16V?

* Shiptronic vraagt zich af wat dan een analoge flipperkast is ??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 februari 2020 18:26:22 schreef Shiptronic:
* Shiptronic vraagt zich af wat dan een analoge flipperkast is ??

Das er 1 waar echte ballen inzitten ;) echte targets echte ramps, echter flippers, toegegeven ook een kilometer aan kabel en meer dan genoeg electronica maar de basisprincipes blijven dat zwaartekracht je grootste vijand is en alles onder je echt is en geen simulatie :D

Het is gelukt!

Ik heb in het proces wel een opto bord opgeblazen door teveel stroom door de optotransistor te sturen,

de oplossing:

ik krijg 12V+GND binnen.
Vanaf die 12V ga ik direct naar de aansluiting van het opto bord en vanaf de GND naar de opto GND. Vervolgens tak ik de 12V af door een 10K weerstand, en die gaat naar de base van een BC547B transistor, de collector krijgt direct 12V en vanaf de emitter ga ik naar de spoel van het relais (320ohm weerstand) op de NO poort van het relais zitten de 2 draden die mijn knop signaal schakelen, zodra er spanning op het bord komt schakelt het relais direct in, dus vandaar de NO poort. Als ik de opto onderbreking weghaal gaat er 1.2mA door de opto lopen en stopt de collector emitter stroom (ik snap nog steeds niet waarom) maar het goede nieuws is dat het werkt, ik heb nu echte flipper opto borden in mijn digitale flipperkast en ik heb schijnbaar een ontzettend simpele mini versterker gebouwd.

Naast mij ligt nu het zendamateur F boek (ik heb mijn N licentie al gehaald) en ik moet zeggen dat het solderen alleen maar leuker begint te worden, nu alleen nog snappen hoe het allemaal werkt want een LEDje in serie zetten met een weerstand is simpel maar transistoren en ingewikkelde schakelingen... ik snap er niets van hoe sommige dingen schijnbaar werken en uberhaupt kunnen werken.