Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Met twee weerstandjes van 22k heb je een filter dat ook op audiofrequenties "iets" doet. Wat is er mis met chokes?
Met chokes is helemaal niets mis hoor. Maar er zijn vele soorten chokes in allerlei gradaties.
Om het wat éénvoudiger te maken heb ik een filter gemaakt met een afsnij frequentie van 15kHz.
Deze frequentie is zo hoog dat weinig mensen die nog kunnen horen en derhalve boven het hoorbare audio spectrum ligt.
Mogelijk kan die frequentie wat verder omhoog laten we zeggen naar 30kHz, ipv weerstandjes zou je ook smoorspoelen kunnen gebruiken in weerstandvorm (de afsnij frequentie gaat dan wel omhoog omdat je anders op fysieke grote waarden uitkomt).
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 23 februari 2020 15:46:06 schreef Martin V:
...15kHz.
Deze frequentie is zo hoog dat weinig mensen die nog kunnen horen en derhalve boven het hoorbare audio spectrum ligt.
Audio-barbaar!
Een audio keten moet het gewoon doen tot zo'n 20k of hoger. Een filter op zo'n lage frequentie begint al fase te draaien bij een veel lagere frequentie. Dat wil je niet in je audio gebied laten gebeuren. Dat het in luidsprekers moet is al erg genoeg.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
[...]Met chokes is helemaal niets mis hoor. Maar er zijn vele soorten chokes in allerlei gradaties.
Om het wat éénvoudiger te maken heb ik een filter gemaakt met een afsnij frequentie van 15kHz.
Mogelijk kan die frequentie wat verder omhoog laten we zeggen naar 30kHz, ipv weerstandjes zou je ook smoorspoelen kunnen gebruiken in weerstandvorm (de afsnij frequentie gaat dan wel omhoog omdat je anders op fysieke grote waarden uitkomt).
Waarom zou je dat kantelpunt zo laag nemen? Zoals gemeld had ik zelf prima ervaringen met zo'n klein chokeje in combinatie met een ceramisch condensatortje. De toen gebruikte waardes kan ik niet meer achterhalen, maar ik verwacht dat het kantelpunt daar toch een stukje hoger lag en de impedantie op audiofrequenties veel lager.
Er is misschien niet eens zoveel nodig om de antennewerking teniet te doen. In dat geval kom je met een beetje geluk weg zonder verdere "FTZ" modificaties verderop in het apparaat, dus vandaar dat ik het in principe wel eens ben met degenen die het apparaat vanaf de eindtrap terugwerkend immuun willen maken maar zou ik toch altijd eerst de simpele oplossing proberen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://youtu.be/hbwym0_woXo
[...]Met chokes is helemaal niets mis hoor. Maar er zijn vele soorten chokes in allerlei gradaties.
Zoiets zat standaard in de betere stereo FM tuners, een 19 kHz piloottoonfilter. Dat was nodig ivm de interferentie die zou kunnen optreden met de bijstroom oscillator van een tape recorder. Toko maakte die filters, die gruwelijk steil afsneden voorbij de 15kHz. Ik moet nog ergens een datasheet hebben liggen...
Op 23 februari 2020 15:54:10 schreef flipflop:
[...]
Audio-barbaar!Een audio keten moet het gewoon doen tot zo'n 20k of hoger. Een filter op zo'n lage frequentie begint al fase te draaien bij een veel lagere frequentie. Dat wil je niet in je audio gebied laten gebeuren. Dat het in luidsprekers moet is al erg genoeg.
@Martin V heeft het bij het rechte eind 
Heel verstandig om de bandbreedte te beperken, bij muziek zit er bar weinig info buiten de 20-20kHz bij -3dB.
Luidsprekers moeten liefst wel faselineair afstralen. Met audioversterkers is dat geen punt. Die moeten stabiel zijn en ook vermogen kunnen leveren in het hele hoorbare spectrum. Een geniale ontwerper had daar ook zijn bedenkingen bij, als het spectrum werd opgerekt tot zeg 50kHz. Vrij vertaald uit het Engels: 'hoe verder je het raam openzet, hoe meer rotzooi er naar binnen waait'