USB charger maken/aanpassen

Beste forumleden,

Ik heb een elektrische rolstoel.
Hierop heb ik een USB aansluiting voor het laden van mijn telefoon.
Dat laden gaat vervelend traag en als ik mijn telefoon gebruik blijft laad ie niet maar blijft het percentage gelijk.

Dit USB kastje is 18-75V input en 5V 1,5A output.

Ik zou hier graag een fast charge USB aansluiting voor in de plaats willen.

Is het mogelijk om dit kastje (zie bijlage) 'op te voeren' naar een output van 5-9V naar gelang de vraag van de telefoon (Huawei P20 lite)?

Of moet ik daar een nieuw kastje/printplaatje voor hebben?
Ik heb al gezocht op ali express maar niet kunnen vinden wat ik zocht. Wel een kastje voor op bijvoorbeeld een motor of scooter maar die geeft ook maximaal 5V met ik dacht 2,4A en sommige 3A maar daar houd het mee op...

Er is één oplossing maar ik weet niet of ik dat allemaal kwijt kan op de stoel. Dat is een 12/24V omvormer en dan gebruik maken van de originele 230V oplader/stekker.

Ik hoor graag van jullie wat er mogelijk is.

Mvrgr.

Nossie

Heeft u gecontroleerd of er nu daadwerkelijk met 1500 mA geladen wordt ?
Een vermoeden is dat dit slechts 500 mA is, bijvoorbeeld door een verkeerde kabel.
De telefoon moet geïnformeerd worden dat hij meer dan 500 mA mag trekken.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 1 februari 2020 11:06:39 (19%)

fast charge is niet een "simpele wijziging".
Vroeger kwam je een eind met bepaalde weerstandwaardes tussen de datalijnen, maar met fast-charge is dat vervallen.

Ik vermoed inderdaad ook dat hij max 500mA gebruikt, de kabel (te veel weerstand bijvoorbeeld) kan hier zeker mee te maken hebben.

Om fast-charge mogelijk te maken moet er vziw actieve communicatie gevoerd worden tussen lader en telefoon. Die eerste moet dan ook een voeding hebben die "in bedrijf" bijgesteld kan worden naar andere uitgangsspanningen.
Vraag me ook af in hoeverre die standaard open/publiekelijk is.

jouw telefoon gaat niet aan het laden omdat die voor hem geen originele usb poort zit. zou me al verwonderen als er zelf 500mA loopt dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik ben niet zo'n expert op dit gebied, maar wat ik zou denken is dat een telefoon toch wel meer van 500mA gaat gebruiken als dat beschikbaar is. Kwestie van stroom trekken en kijken wat je krijgt. Als het echt snel moet, dan moet ook de spanning omhoog, en daarvoor moet er onderhandelt worden met de lader. Dat zal hier niet gebeuren natuurlijk. Onderhandelen voor meer dan 500mA is alleen nodig bij een PC poort, want die beperken normaal de maximale stroom tot die waarde. En dat geldt niet voor een domme USB lader.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

In het verleden (voor slimme onderhandel protocollen) werd er een hoop gedaan met spanningen/weerstanden op de datalijnen. Verschilde een beetje per merk wat je moest hebben voor maximale laadstroom.

Bij Apple was het toen (lees: jaren geleden). 2x 2v op de datalijnen voor standaard 500mA. En 1 van de lijnen optrekken naar 3V3 voor "fast charge"(1A). En er waren dan nog veel andere varianten.

Maar volgens mij is dat systeem inmiddels flink achterhaald. Denk dat een slechte kabel eerder de issue zal zijn nu. Te dunne aders, te veel spanningsval --> terug naar trage modus

Ik gebruik de originele Huawei kabel, icm de originele lader loopt het voltage op tot 9V. Maar ik heb geen idee hoeveel dat ie van dit kastje krijgt.
Ik heb dit kunnen meten met een USB kabel die het voltage aangaf op een display.

Ik zou dan weer eens zo'n kabel bij ali moeten bestellen.

Maar als het in een 230V lader zit moet het toch ook op een printplaat kunnen met een aangepast ingangs voltage

Op 1 februari 2020 13:13:39 schreef flipflop:
Ik ben niet zo'n expert op dit gebied, maar wat ik zou denken is dat een telefoon toch wel meer van 500mA gaat gebruiken als dat beschikbaar is. Kwestie van stroom trekken en kijken wat je krijgt.

Nee. Volgens de USB standaard mag je 100mA trekken en als je het netjes vraagt: 500mA. een hele hoop apparaten zijn "een beetje stout" en doen 500mA zonder het te vragen. Veel telefoons ook als ze niet de specifieke truuk zien die HUN lader heeft om te laden. (weerstandjes o.i.d.)

Dat gezegd zijnde, daarbovenop is er iets met "indien spanning te laag wordt dan minder stroom trekken".

Maar die 500 is een echte limiet waar veel telefoons zich aan proberen te houden als ze niet "hun lader" zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Huawei heeft daar 'superchargers' voor: https://www.belsimpel.nl/accessoire-detail/huawei-supercharge-autolade…
Zitten wel in een sigarenaanstekerplug...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 februari 2020 15:38:26 schreef nossie:
Ik gebruik de originele Huawei kabel, icm de originele lader loopt het voltage op tot 9V. Maar ik heb geen idee hoeveel dat ie van dit kastje krijgt.
Ik heb dit kunnen meten met een USB kabel die het voltage aangaf op een display.
Ik zou dan weer eens zo'n kabel bij ali moeten bestellen.

Hoef je niet te meten, is 5V.
Die 9V en dergelijke krijg je alleen als lader en apparaat voldoen aan bepaalde quickcharge standaard (Huawei gebruikt vermoedelijk ook deze standaard).

Maar als het in een 230V lader zit moet het toch ook op een printplaat kunnen met een aangepast ingangs voltage

Technisch gezien kan het ook wel, maar het is niet even een kleine fix. Dat hele quickcharge systeem is een integraal onderdeel van het voedingscircuit.

Welke spanning wordt die lader eigenlijk mee gevoed?
75V zal bijna voldoende zijn voor een normale netspanning lader

De rolstoel rijdt op 24V.

Als ik het zo allemaal lees lijkt me de optie omvormer met originele lader de makkelijkste manier om mijn wens te realiseren.

Ik ben niet zo technisch dat ik zoiets zelf kan maken. Als ze bij ali nou een kant en klaar printplaatje hebben wil ik nog wel op zoek gaan naar een passende behuizing. Maar zelfbouw begin ik niet aan

Arco

Special Member

Die Huawei lader uit mijn link is geschikt voor 24v. (printje kun je er eventueel uit halen)
Of zo'n sigarenaansteker contactdoos gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja die autolader moet idd wel wat mee te doen zijn. Die gekleurde aansluiting van max 10V komt overeen met met de kleur van mijn kabel, die paarse kleur bedoel ik.
Ik zal daar eens naar kijken en in mijn omgeving vragen of er iemand is die me daarbij wil/kan helpen.
Dank je wel trouwens voor de tip.

In theorie zou er een complete kabel kunnen bestaan waarmee deze telefoon bij 5V met b.v. 1A wil laden, en is daarmee het probleem afdoende opgelost. Ik heb hier echter geen verstand van.

Je kunt in de app store bijvoorbeeld "ampere" downloaden.

Hiermee kun je controleren met hoeveel stroom je telefoon oplaad. Ik gebruik dit (en vaak een USB-monitor) om kabels te testen. Een slechte laadkabel of een slecht contact kun je zo snel opsporen. En in jouw geval gewoon kijken of de lader zijn claim van 1,5A waar maakt!

Verder is een iets hogere spanning (5,25V, NIET 9 volt of zo!!!!!) vaak nodig om een telefoon meer stroom te laten trekken. Dit gold in ieder geval voor mijn Samsung S4 uit 2014 of zo. Hier heb ik de autolader in mijn auto ook op aangepast. Hier heb ik dit printje voor gebruikt door een weerstandje er op aan te passen zodat de 4,95V output werd verhoogd naar 5,3V of zo. Maar er zijn vast ook andere printjes die aan te passen zijn.

Maar makkelijker is gewoon een standaard autolader die vrijwel altijd ook op 24V kunnen werken. Die van Arco is helemaal gaaf omdat die inderdaad kan communiceren met je Huawei.

Als ik er meer over nadenk wordt de autolader idd steeds interessanter. Misschien kan ik dan met een zekering er tussen een 12V auto aansluiting maken, dus waar ik de autolader in kan prikken.
Ik denk dat ik dat samen met mijn zoon wel kan aansluiten. Er is voldoende ruimte om die kabel weg te werken, ik zal alleen iets moeten vinden om de aansluiting op mijn stoel te bevestigen binnen mijn beperkte handbereik.

Ik zal ook even naar die app's kijken die het verbruik en/of laadvermogen kunnen weergeven.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat zit er idd wel netjes uit. Daar moet ik wel een mooi plekje voor kunnen vinden.

Ik wil iedereen bedanken voor de bijdrages ik dit topic. Ik denk dat ik met al deze informatie er wel uit moet komen.

Persoonlijk zou ik nooit aan een rolstoel gaan "sleutelen" !!!!
Gewoon kwestie van veiligheid, garantie etc.
Aftakking van de originele accu met autolader stopcontact en autolader valt nog te overwegen maar ook dat zou ik niet aanraden.
Hoe zit het bv met garantie als het misgaat?
Zo ie zo nooit geen goedkope spullen, laders e.d. op ali express of dergelijke kopen. Die kunnen levensgevaarlijk zijn, geen garantie en of goede kwaliteit en lange levertijden en voor wat? Gewoon wat meer betalen en lokaal/via een goede nederlandse webwinkel iets van degelijke kwaliteit kopen met garantie.
Wat als er iets mis gaat met de rolstoel, je bent er afhankelijk van voor je "vrijheid" dus daar ga je toch niet mee prutsen?
ik snap eigenlijk niet dat hier niet iemand al iets over gezegd heeft |:(
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen zelfbouw, zelf creatief dingen maken en oplossingen bedenken maar wel tot bepaalde hoogte.
En een 12v/24v naar 240 converter en dan weer naar 5 volt met originele lader is helemaal absurd. Veel verlies, mogelijke problemen (gedacht aan bv vocht als het regent?) en veiligheid terwijl de oplossing toch heel gemakkelijk is (in mijn ogen)
De oplossing lijkt me toch gewoon heel simpel, koop een degelijke powerbank, evt met fast charge ondersteuning en probleem is opgelost!
Je kunt nog overwegen om de powerbank op een fijne, creatieve manier op je rolstoel te bevestigen. Neem er eentje met een hoge capaciteit en je kunt een hele dag je gsm laden. Op einde van de dag als je ook je rolstol moeten laden hang je een extra lader aan je powerbank en je hebt de volgende dag/wanneer je rolstoel weer opgeladen is een volle accu.
Zo ie zo ben ik geen fan van fastcharge, je batterij/accu gaat minder lang mee, je hebt meer warmte bij opladen, juiste kabel en oplader nodig want er zijn meerdere standaarden hierin e.d.

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 2 februari 2020 15:02:02 (16%)

Op zich mag ik zelf wel wat voorzieningen op de rol plaatsen, ik doe dit altijd in overleg met een monteur, die leveren zelfs eventueel de benodigde stekkers en geeft tips over hoe te doen.

Qua kabels maak ik me niet druk, ik gebruik originele Huawei kabels (dus niet via Ali Express).

Maar de met een powerbank breng je me wel op een idee. Ik plaats de powerbank als buffer tussen de usb van de stoel en mijn telefoon op de powerbank..... Dank je wel voor de suggestie. Ik denk dat dat de makkelijkste en snelste oplossing is. Als de telefoon vol is de stekker er uit en de powerbank laad op. Telefoon leeg stekker er weer in en de telefoon laad weer op.

Moet toch lukken zo?

Arco

Special Member

Als die powerbank met je telefoon kan babbelen: ja. Als 'ie dat niet kan verandert er weinig...
(je telefoon vraagt: "kan ik 2A krijgen?...". Als de powerbank daar niet op antwoordt, zal de default 500mA worden gebruikt...)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 2 februari 2020 15:25:48 (40%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gelukkig, je knutselt niet zonder advies aan je rolstoel.
Powerbank als buffer kan zeker maar je zou hem ook gewoon rechtstreeks aan je powerbank kunnen opladen. Je hebt kans dat je gsm wel gewoon snel laad. Het is wat arco zegt, snelladen ga je alleen hebben als de gsm met de lader/powerbank kan babbelen en als die snel laden ondersteunt.
Maar voordat je allerlei dingen gaat maken, heb je al gecheckt met hoeveel je lader op rolstoel laad? Hij zou gewoon 1,5a moeten kunnen leveren. Dus meten is weten, gissen is missen zeggen de techneuten :+
De originele kabel zou waarschijnlijk het moeten ondersteunen, goedkope kabels van bv action etc vaak niet.
Ik heb gewoon een handig metertje ervoor van ebay (ja dat vertrouw ik wel om in china te bestellen, laders niet)
Gewoon een willekeurig voorbeeld van internet, je hebt ze in alle vormen en maten.
https://www.bol.com/nl/p/usb-charger-doctor-telefoon-multimeter-oplade…
Hiermee test ik in combinatie met een usbload bv laders hoeveel ze echt kunnen leveren van wat men beweerd, dat wijkt heel vaak af! Maar met zo'n metertje kun je ook testen met hoeveel stroom (ampere) en spanning (volt) laad mijn originele lader met originele kabel en hoeveel laad mijn rolstoel lader met originele kabel. Want in principe is 1,5a echt snel genoeg hoor. Snel laden bij huwei is met max 2,0 a dus heel veel sneller laad hij niet met snel lader.
Kortom meten is weten en gissen is missen zeggen wij techneuten :+
je kunt als je geduld hebt zo'n metertje op ebay, aliexpres (maar was duurder zag ik) kopen voor heel weinig.
Maar wie weet heeft iemand in je buurt wel zo'n testertje die even kan helpen. Geen idee waar je woont maar anders eens vragen aan een lokaal fablab/makerspace of hackerspace. die willen vast wel verder helpen.
Het kan zijn dat een app op de telefoon ook werkt, dat heb ik nooit geprobeerd.
@arco, ik heb diverse powerbanken (hema, carrefour huismerk, noname dingetjes uit een electronicabak) die 1a of meer zouden moeten kunnen leveren. Met een degelijke kabel heb ik daar ook geen problemen mee gehad en haal ik gewoon 1 tot 1,5a laden op mijn telefoon die geen snel laden ondersteunt.
volgens mij pakt de telefoon gewoon op een powerbank/lader wat hij kan pakken en is dat zeker niet beperkt tot de 500ma. Op een usbpoort op pc, ja dan geef ik je gelijk. En dezelfde gsm met een goedkope noname kabel laad inderdaad dan met stuk minder stroom, tot zelfs maar 250ma toe. Maar mijn ervaring is niet dat alle powerbanken zonder communicatie per definitie maar 500ma leveren.

Alle mooie oplossingen ten spijt: de vraag is denk ik of de huidige lader zijn claim waarmaakt.

Als je met 1,5A je telefoon kunt laden en hij raakt leeg, zal dit met een 2A lader waarschijnlijk ook gebeuren (alleen net wat minder snel), zoals o.a. brains hierboven al opmerkt.

Als je telefoon niet met 1,5A geladen wordt omdat deze lader stuk is of anderszins niet correct werkt, is er wellicht garantie/service van toepassing om dit op te lossen.

Dus laadstroom testen is stap 1. Ik had al in je gegevens gekeken, maar zag daar inderdaad niet waar je woont, dus daarom niet aangeboden hiermee te helpen. Maar met het eerder aangehaalde "ampere" heb je daar heel snel een indicatie van. Opmerking hier is dat een telefoon die helemaal leeg is of bijna vol soms maar langzaam laad. Maar ergens tussen de 20% en 80% moet er echt wel die 1,5A of iets daar in de buurt aan stroom vloeien.

EDIT: ik kan weinig technische info vinden over de permobil charger, behalve dat hij aan de "ICS" (???) gekoppeld is en zo voorkomt dat de batterijen worden leeggetrokken. Dus wellicht staat deze lader vaak uit wanneer je denkt/hoopt dat hij je telefoon aan het laden is?

Shiptronic

Overleden

Op 2 februari 2020 12:33:10 schreef nossie:
Als ik er meer over nadenk wordt de autolader idd steeds interessanter. Misschien kan ik dan met een zekering er tussen een 12V auto aansluiting maken, dus waar ik de autolader in kan prikken.
Ik denk dat ik dat samen met mijn zoon wel kan aansluiten. Er is voldoende ruimte om die kabel weg te werken, ik zal alleen iets moeten vinden om de aansluiting op mijn stoel te bevestigen binnen mijn beperkte handbereik.

Ik zal ook even naar die app's kijken die het verbruik en/of laadvermogen kunnen weergeven.

Je blijft hetzelfde probleem houden : jouw elefoon moet weten wat voor tyype lader eraan hang, anders kan je er een 10A voeding aan hangenen, zolang de telefoon dat niet weet, zal die niet sneller laden dan 500mA.

Voor mijn Samsung moesten D-en d+ aanelkaar, en met een weestnds deler dit niveau op een bepaalde spanning leggen (1,8V?) dit liet de telefoon denken dat er een orginele lader aangesloten was, en die lade sponrtaan met 1,5A .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Een QC3 lader regelt dat zelf, die babbelt met de telefoon over de te leveren spanning, en die bestaan gewoon in sigarettenaansteker uitvoering.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 2 februari 2020 23:38:55 (25%)