versterk 100ohm een 4 ohm speaker aansluiten

Hallo

Volgende vraag.
De reden van deze vraag is omdat ik een versterker en geheugen chip met audio file heb in SMD techniek en niet graag opblaas.kost veel geld.
Ik heb een klein versterker van 1 watt. Aan de versterker moet een speaker met 100 ohm. Nou heb ik een andere speaker gevonden maar die is 4 ohm. Ik zou graag de 4 ohm speaker willen aansluiten. De 4 ohm speaker op de 100 ohm versterker aansluiten maak ik de boel stuk denk ik. Is volgens mij voor de versterker bijna kortsluiting. Of veel warmte ontwikkeling. In serie met de speaker een 100ohm 1 watt weerstand ? zijn er andere mogelijke heden ? of vraag ik het onmogelijke ? Of denk ik te moeilijke en is de weerstand is serie de oplossing.

groeten ronald

Arco

Special Member

Andere speaker nemen of een andere versterker...
Kleine impedantieverschillen kun je nog wel wat aan doen, maar dit verschil is veel te groot. (en het vermogen te klein)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Damn the torpedoes, full speed ahead!
High met Henk

Special Member

100 ohm is een rare waarde

Ben je zeker dat dit klopt??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

100 ohm is voor kleine speakers zoals vaak in kinderspeelgoed zitten. Beter bekend als de koptelefoon speakers van een walkman (sjees voel ik me oud met die tekst.. )

Hierzo: https://www.google.com/search?client=firefox-b-m&ei=uAk3XvWKG8PUwA…

RTFM, dan pas vragen...
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een weerstand in serie is niet het beste idee. Je hebt al maar 1 povere watt aan vermogen, als je daarvan het beste deel nog eens in een weerstand gaat wegstoken ga je niet veel meer horen.

Ook ik heb mijn scepsis bij die 100 ohm uitgang, dat is erg ongebruikelijk. Nogmaals, wat voor een versterker is het? Merk, type? Fotootje? Het zal toch zeker geen 100-VOLT versterker zijn?

Maar toegegeven, 100-voltversterkers zijn niet zo courant in SMD... :) Als het echt 100 ohm uitgang is en er moet echt een 4-ohm speakertje aan, dan lijkt een transformator het enige zinnige idee. Of misschien een tweede versterkertje, lm386 of zo, kost geen drol uit China.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Veel audiochips (bijv ISD/Nuvoton speech ic's) hadden een vrij hoogohmige luidspreker versterker aan boord.
Een uitgangstrafootje uit een oude transistorradio zou kunnen, maar die waren meestal 8 Ohm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Je versterker zal het vast fijn vinden om zo mooi belast te worden.
Maar je gaat met een 100 Ohm weerstand wel 96% van je vermogen in die weerstand verstoken en houdt nog een schamele 4% over.

Mischien kun je dan beter de versterker gewoon weglaten. :-)
Als je een geschikt impedantietransfootje vindt zou dat een oplossing kunnen zijn.
4Ohm zijn vaak autoluidsprekers.Als het een grote knoert is zul je de conus met 0.04W ook niet zo gauw in beweging krijgen. Dus lijkt het door de kracht die je nodig hebt om de inertie te overwinnen of je nog minder vermogen hebt.. En ik vrees dat impedantietransfo's van 100/4 Ohm niet zo courant zijn.

Misschien kun je beter compleet een andere oplossing zoeken dan ongeschikte zaken aan elkaar knopen in de hoop dat de uitkomst bevredigend is..
Of verder zoeken, met een 16 Ohm luidsprekertje uit een radiootje of speelgoed en een 82 Ohm weerstand zou het al wat beter gaan, dan heb je al 4x zoveel zijnde 0.16W en misschien vind je toch wel een 100 Ohm speakertje

Het zou erg verhelderend zijn als je wat beter uitlegt waarover het gaat.

hallo allemaal

Het gaat om het volgende. het is voor mij modeltrein. decoder + geluidsmodule in 1. decoder is voor het besturen van de locomotief digitaal. de 100 ohm speaker is te groot en de geluidkast pas er niet om heen in de locomotief. een nieuwere serie heeft dus 4 ohm speakers. veel kleinere speaker met de zelfde prestaties als de 100 ohm speaker. de 4 ohm speaker past qwa maten prima in mij locomotief. deze decoder + geluidsmodule kost 100 euro per stuk. heb van het type met 100 ohm speaker 9 stuks. beetje duur vindt ik om voor de nieuwere serie te gaan. vandaar deze vraag.

ronald

die trafootjes in 100V omroepinstallaties hebben vaak meerdere aftakkingen misschien past er daar 1 van, hoewel de kleinste die ik ken al 4 Watt waren.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Een ander idee? Kan er niet gewoon een 4 - 8 Ohm versterker module achter die 100 ohm modules. Er zou dan wel een kleine aanpassing tussen die 2 modules nodig zijn in de vorm van denk ik een klein weerstand netwerkje

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Of een 230V - 42V, 1 Watt transformator ertussen.
100 Ω speakertje van Arco is heel mooi.

wat voor locomotief is het ? HO of zo`n grote LGB schaal...

Dan weten we ook wat we kwijt kunnen.... aan materiaal.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 3 februari 2020 21:53:38 schreef benleentje:
Een ander idee? Kan er niet gewoon een 4 - 8 Ohm versterker module achter die 100 ohm modules. Er zou dan wel een kleine aanpassing tussen die 2 modules nodig zijn in de vorm van denk ik een klein weerstand netwerkje

werd 24 u geleden ook al gezegd:

Of misschien een tweede versterkertje, lm386 of zo, kost geen drol uit China.

... en inderdaad een verzwakker voorzien aan de ingang.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

hallo

gaat om de schaal 1:87.
het moet passen in de stoomlocomotief. waar de stoker en machinist staan.

@arco: dank voor de tip maar zelfs een 22 mm speaker van esu pas niet echt. achterkap van speaker er op en dan past het helemaal niet. en speaker zonder kap aan de achterkant klink het geluid bagger.
kan nog wel wat elektronica in de tender van de locomotief kwijt.

kwam deze tegen op ali. PAM8403 is maar 21x18mm groot.

ronald

Ge zal haast en oude GSM of Laptop gaan moeten slopen om zo een klijn luitje te bekomen.

Wel interessant om er een ander versterkertje achter te hangen om daar de aanpassing in impedantie mee te maken.
ALI of Ebay heeft zat van dat miniatuurbrol liggen die er toch een paar watt uit kunnen kramen.

https://www.ebay.com/itm/Class-AB-Mini-3W-3V-5V-3-7V-Mono-Power-Amplif…

Ik denk niet dat er nog veel kleiner zullen zijn.

Neovo.

[Bericht gewijzigd door Neovo Geesink op dinsdag 4 februari 2020 22:13:29 (27%)

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view