Led driver of ledlamp defect?

Goedenavond,

Deze morgen gaf de led armatuur in de badkamer er ineens de brui aan. Lamp ging aan maar ging een seconde later weer uit en bleef ook uit. Het betreft een armatuur met twee ingebouwde led spots niet vervangbaar. De Led driver is van het type:

LD-CU3536-03

8W Constant Current LED Driver
Universal input range from 100V-240V
Suitable for high power LEDS lighting application
Power factor: PF>0.5, IP 20 for dry location
Tc point measured, Max case temperature: 70?
Screw terminal fro safety connection
Protections: Short-Circuit/Over heat
Michanical Dimension:86Lx45Wx26H mm
RoHS compliant
Warranty:3 years warranty
Specification:
Model No. LD-CU3536-03
Input Voltage range 100V-240V ac
Frequency range 50Hz/60Hz
AC Current 0.22A@115VAC/0.085A@230VAC
Inrush Current <20A
Leakage Current <1mA/240Vac
Output Voltage range(Vdc) 3-36 Vdc
Rated current range 350mA±6%
Rated power 8W Max
Numbers of LEDs 1-8*1.2W

Ik heb reeds gemeten op de output van de led driver en daar krijg ik onbelast 10V als output.
Ik zou willen weten of mijn driver defect is of mijn leds is er enige manier om die leds uit te meten?

Wat is jullie advies om te weten te komen wat juist defect is?

Waarschijnlijk is de driver stuk.
De leds zou je met een regelbare voeding kunnen checken mocht je die hebben.

regelbare voeding heb ik helaas niet

ik wil wel een andere driver bestellen maar ik snap eigenlijk alleen niet goed hoeveel voltage deze dan moet hebben. De huidige gaat tot 3 tot 36 VDC. Tast die dan zelf af hoeveel voltage/vermogen die led moet hebben?

je hebt een stroombron nodig van 350mA die max 36V uitstuurt, een gangbare driver is dat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

"bronnen" in de elektronica heb je in twee varianten: Stroombronnen en Spanningsbronnen.

Die laatste zijn veel gebruikelijker. Accus, batterijen en het lichtnet zijn voorbeelden.

Hier is het zo dat de bron de spanning (ongeveer) constant houdt, en de belasting bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen.

Maar het kan ook precies andersom: de bron (stroombron!) houdt de stroom (vrijwel) constant en de belasting bepaalt hoeveel spanning er komt te staan!

Die leddrivers zijn stroombronnen. De STROOM staat aangegeven (350mA) en die moet bij een vervanger hetzelfde zijn. Daarnaast staat bij een stroombron aangegeven wat de min en max spanningen zijn.

De "collegas": spanningsbronnen geven meestal geen minimum op (soms toch echt ook hoor!) maar wel altijd een maximum stroom.

Duss..... Ja, je led-driver zal voor jou leds de juiste spanning zoeken mits die tussen de 3 en de 36V ligt. Hoeveel je leds nu echt nodig hebben valt hier niet uit te halen. Maar ik verwacht dat het rond de 30-33V zal zitten. Anders is de driver groter dan nodig.

Anderzijds, d'r is iets raars: 36V bij 350mA is 12W en niet 8W. Dus als mijn gok van 30V klopt dan zou het kunnen dat de driver lange tijd op 10W heeft gedraaid en daarvan stuk gaat: er staat ook "8W max" op. ....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/