2e monitor koppelen aan PLC/ HMI

Hallo Allemaal,

Voor een project wil ik aan mijn huidige systeem/ besturing,
Een 2e monitor koppelen. Echter heb ik geen idee hoe dit makkelijk
Voor elkaar te krijgen, hier een omschrijving van het project:

In de bestaande besturing heb ik een Schneider M221 PLC,
Gekoppeld aan een Pro Face HMI (via Ethernet). Ook heb ik
Aan de PLC diverse frequentieregelaars gekoppeld via Modbus.
Deze besturing zou ik uit willen breiden met het volgende:

Een 2e scherm voor afspelen van filmpjes en beeld van een camera.
(Dit kan niet op de huidige HMi. De bediening van het 2e scherm
(Monitor, smart Tv?) zou ik graag vanuit de HMI doen. (Pro Face)

Iemand een idee hoe ik deze verbinding, bediening kan maken?

Groeten en alvast bedankt

GJ_

Moderator

Waarom niet gewoon een andere HMI die alles kan. Een grote superdeluxe Weintek is goedkoper dan die pro face.

We willen de bediening en weergave apart van elkaar houden zodat de operator
Van de machine altijd makkelijk en snel bij de bediening kan.
En de extra monitor is een optie die niet standaard op de machine zit, deze optie
Is niet altijd nodig.
Weintek heeft voor dit wel een unit om een 2e HMI aan te maken en te koppelen,
Alleen deze module kost €450,- en kan veel te veel als nodig.

GJ_

Moderator

Wat maakt die 450 euro nou uit? Dat is een fractie van de totale kosten. Als het te veel is is die extra monitor niet nuttig.

Niet echt nuttige antwoorden,
Ik denk dat het veel simpeler en goedkoper moet kunnen.
Maar als je voor het vraagstuk geen oplossing weet goed je
Van mij ook geen overige dingen te melden....

GJ_

Moderator

Het kan niet veel goedkoper en simpeler. En die Weintek oplossing kost bij lange na geen 450 euro.

En niet echt nuttig: als jij ik weet niet hoeveel uren gaat steken in iets wat niet een paar honderd euro gaat opbrengen is dat m.i. een te dure bezigheid. Daarnaast ga je als je het toch veel goedkoper wil oplossen al snel grijpen naar hobby oplossingen en in een serieuze machine is dat erg onverstandig. Er zit een PLC en een echte HMI in om het ding betrouwbaar te krijgen. Door onprofessionele oplossingen is er een serieuze kans dat die de betrouwbaarheid niet ten goede komen en dat kan gevaarlijk zijn.

Weintek heeft modules die werken als een HMI maar dan zonder scherm. De HDMI uitgang kan dan op bv een TV of monitor worden aangesloten. Aangezien het ondanks het ontbrekende scherm toch een HMI is kun je hem ook programmeren als zodanig. Als je met je huidige HMI wil sturen zou je kunnen bedenken dat je in de PLC bitjes set om die Weintek mee te bedienen. Dus niet rechtstreeks HMI->Weintek.
Alles bij elkaar gaat het behalve die Weintek module ook nog een monitor, wat kabels, mechanische voorzieningen enz enz kosten. En dan nog de uren voor de ontwikkeling. Dat gaat nooit voor een paar honderd euro.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een bedrijf dat valt over 450€ voor een degelijke oplossing?

Je oplossing moet eerst en vooral veilig zijn. Je oplossing moet bedrijfszeker zijn. Wat kost het als je machine een paar uur de productie laat stil vallen?

Ik kan niet anders dan GJ_ 200% gelijk geven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Ter verdediging van TS: het moet waarschijnlijk in series gemaakt gaan worden dus materiaalkosten drukken harder dan de ontwikkeltijd.

De machines waar we dit systeem op toe gaan passen worden idd in series gemaakt,
Het gaat niet om 1 stuks oplossing maar een veelvoudige oplossing.
Weintek module die filmpjes en camera kan verwerken kost €450,- (sales van Weintek
Is hier voor op ons bedrijf geweest)
Voor 1 stuks was dit een oplossing geweest.

GJ_

Moderator

De Weintek mTV-100 kan dat voor 260 euro. Inclusief bediening op afstand, service op afstand enz enz. Een leuk apparaat volgepakt met opties. Goedkoper krijg je het niet denk ik.

Connectivity:

Built-in HDMI Interface for connection of an industrial monitor or TV
Supports more than 300 different protocols/devices (i.e. PLCs, Inverters, etc.)
Can communicate with different devices/protocols at the same time
Pass-through function (program PLC through HMI connection)
Remote monitoring and fault diagnosis
World-wide access to HMIs with EasyAccess (requires license)

Capabilities:

Multiple security levels
Extensive graphics library
Data logging
Alarm handling
Recipes
E-mail
Trend display
Dynamic drawing/scaling
Multi language support
Time synchronization
Display video streams from Web or USB camera
Macro support for the creation of complex functions
Offline/online simulation
And much more...

The EasyBuilder Pro configuration software is available as a FREE download.

Weintek is hier op locatie geweest, de mTV-100 zou niet geschikt zijn volgens
De sales verkoper (ik heb hem zojuist gemaild of de mtv 100 van toch geschikt
Is voor bewegende beelden)
Hij heeft de prijs afgegeven voor type CMT-FHD.

GJ_

Moderator

Volgens mij support die alleen grotere schermen en USB touch. Hou er overigens rekening mee dat camera streams niet via CMT viewer naar een Android of iPhone gaan. Bij geen enkel apparaat. Met een truckje is het me wel ooit gelukt maar de geniale snelheid van CMT viewer gaat volledig verloren.

De mtv100 kan gewoon allerlei soorten camera's streamen en volgens mij zit er ook een mediapayer in.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 5 februari 2020 11:54:04 schreef GJ_:
Ter verdediging van TS: het moet waarschijnlijk in series gemaakt gaan worden dus materiaalkosten drukken harder dan de ontwikkeltijd.

Zelfs dan begrijp ik het niet. De extra module kost x €. Wil je de module? Dan betaal je. Wil ik een trekhaak op mijn auto betaal ik de optie. Simpel. Wil ik een grotere HD in mijn laptop of meer geheugen, dan betaal ik.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De MTV-100 heeft helaas geen mediaspeler.....

Op 5 februari 2020 13:35:32 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Zelfs dan begrijp ik het niet. De extra module kost x €. Wil je de module? Dan betaal je. Wil ik een trekhaak op mijn auto betaal ik de optie. Simpel. Wil ik een grotere HD in mijn laptop of meer geheugen, dan betaal ik.

Je kan als je een simple trekhaak nodig hebt voor het trekken van een aanhanger een simple trekhaak kopen,
Of een trekhaak met opties bijv makkelijk demonteren of wegklappen Vd haak.
Dit zal zeker in euro’s schelen, vooral als je een groot wagenpark hebt en alleen aanhangers hoeft te trekken....

GJ_

Moderator

Een mediaspeler hoort kennelijk niet bij de eenvoudige trekhaak. Moet je toch de dure nemen.

Op 5 februari 2020 13:35:32 schreef buckfast_beekeeper: Zelfs dan begrijp ik het niet.

Het verklaart waarom TS op die prijs zit te pitsen.
Ik ben benieuwd of hij iets goedkopers gaat vinden zonder dat het prutswerk word.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 5 februari 2020 15:04:34 schreef Pascal van Bussel:
De MTV-100 heeft helaas geen mediaspeler.....

[...]

Je kan als je een simple trekhaak nodig hebt voor het trekken van een aanhanger een simple trekhaak kopen,
Of een trekhaak met opties bijv makkelijk demonteren of wegklappen Vd haak.
Dit zal zeker in euro’s schelen, vooral als je een groot wagenpark hebt en alleen aanhangers hoeft te trekken....

Off-topic: en dan koop je met die goedkope trekhaak maar een stukje van het geheel. Trekhaak af fabriek dubbele prijs van de goedkope maar wel een extra ventilator voor koeling en een extra oliekoeler voor de automatische versnellingsbak. Sommige wagens hebben met trekhaak af fabriek een kleinere eindoverbrenging. Wie gaat er het langste rijden zonder extra kosten of problemen? Bij een aanhangwagen op bedrijfsniveau spreek ik van minstens 2t7 of 3t5.

Besparen op een verkeerde plaats maakt het eindresultaat vaak een stuk duurder dan gewenst.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Laat maar had het niveau hier iets anders ingeschat dan deze soort antwoorden.

GJ_

Moderator

Da's nou weer niet aardig ;-). Het kan misschien soms wat bot overkomen, maar je hebt wel met ervaren mensen te maken die met de beste bedoelingen de moeite nemen je van advies te voorzien. Het zou jammer zijn als je lange tenen je in de weg zitten op weg naar meer ervaring.