Sony ta-ax 22 Defect

Goedeavond allemaal,

ik heb een sony TA-AX22 versterker en deze heeft de geest gegeven nadat mijn broertje op een knop heeft gedrukt hij vermoede de sound enchancher (wist het niet meer zeker. nu heb ik deze open gemaakt en blijkt er een zekering uit te zijn. Zekering vervangen aangezet dan komt er uit onderdeel "D301" rook en dan springt de zekering er weer uit. nu heb ik elektrische schema's gevonden en hier is d301 geloof ik een gelijkrichtbrug (als ik me niet vergis) nu weet ik dus niet hoe deze op de juiste manier door te meten. kan iemand me hier wat meer uitleg over geven? en misschien suggesties geven wat nog meer door te meten? ik heb de schema's toegevoegd. betreffend onderdeel staat op pagina 2 rechtsonderdaan en pagina 3 links onderaan.

alvast bedankt voor jullie hulp:)

Gooi eens een foto van het binnenwerk van jouw versterker omhoog?

Liefs een van de componentzijde EN de soldeerzijde.

D... Lijkt me een Diode, en hoeft niet perse een gelijkichtbrug te zijn. (Moet schema nog even nazien)

Oke, Dat is weldegelijk de gelijkrichtbrug... En nogwel de Primaire ook.
Hier is waarschijnlijk een ferme sluiting achter, OF de diodes in deze brug zijn door een kortstondige piekstroom in sluiting gegaan.

Misschien helpt het ons om te bepalen wat er meer mis kan zijn.

+ Koppeling naar Schema schijnt bij mij niet te willen openen.

... Moet wennen aan Win10... Venster verdwijnt achter de andernen.

[Bericht gewijzigd door Neovo Geesink op dinsdag 4 februari 2020 22:39:54 (20%)

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

meet ook maar de stk plak op t koelblok door, als die eruit ligt ben je verder van huis. de brugcel kan ook zelf stuk zijn, maar voor verderop gelegen sluiting maakt de stk meest kans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok bankt voor jullie reacties, zover duidelijk allemaal, graag had ik enige hulp gehad bij het goed plaatsen van de meet pennen etc, hoe wat te meten ik zal hier wat foto's plaatsen. Bedankt alvast

Wat je wel kan doen, Als je een (de)soldeer ijzer hebt, is de D301 uitsolderen, en met een Ohmmeter / Multimeter op de laagste weerstandswaarde eens doormeten.
Indien je een Diodetester hebt die de spanningsval meten kan, geef ik de verwachtte waarden tussen haakjes.

AC1 en AC2 moet je zelf kiezen en niet verwarren tijdends de meting.

Meetingen en verwachte waarden:

Rood op AC1, en Zwart op + > lage weerstand (ong. 0.6 V)
Rood op AC2, en Zwart op + > lage weerstand (ong. 0.6 V)

Zwart op AC1, en rood op + > Oneindig hoog (O.L)
Zwart op AC2, en rood op + > Oneindig hoog (O.L)

Rood op AC1, en Zwart op - > Oneindig hoog (O.L)
Rood op AC2, en Zwart op - > Oneindig hoog (O.L)

Zwart op AC1, en Rood op - > Lage weerstand (ong. 0.6 V)
Zwart op AC2, en Rood op - > Lage weerstand (ong. 0.6 V)

Krijg je bij enkele of meerdere metingen andere waarden dan hierboven beschreven,of zelfs een sluiting, dan is de brugcel omzeep.

Is alles helemaal correct, Check GOED de orientatie van de brugcel, en soldeer deze dan weer in de print.
Dan zal de sluiting achter de brugcel liggen, Zoals Testman al aangaf, zeer waarschijnlijk in de ST(U)K module.

Die is iets lastiger door te meten In-Schakeling.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

bedankt voor je reactie.
ik heb de d301 eruit gesoldeerd en heb het een en ander (geprobeerd) door te meten en heb een foto bijgevoegd met de resultaten.

ik probeer hier uiteraard ook wat van te leren, dus kun je het volgende stellen?
dat diode a en b ok zijn? (laten spanning in de ene richting wel door en in de andere niet)
en dat c en d dan defect zijn omdat deze dit niet doen?
of zit ik er dan compleet naast?

de stk module is die ook door te meten zo ja hoe, heb geen flauw idee;)
of kan de gelijkbrug niet kapot gaan door sluiting verder in het circuit?

alvast bedankt
Ferry

De metingen zijn duidelijk...

Diodes C en D zijn omzeep, en in sluiting gegaan.
Die halfgeleiders zijn nu dus volgeleiders geworden.

Daar is een nieuwe gelijkrichtbrug nodig.
De STK module is een 2X 25 Watt exemplaar.

nu dan de rest... De STK is lastig door te meten.

Met de gelijkrichtbrug uit de schakeling, kan je in iedergeval wat testmetingen aan de STK verrichten.

Zet de meter op de laagste weerstandswaarde, of als de meter het heeft op de Doorpiep stand.

Je kan de zwarte meetpen op de Ground / Massa zetten, (Het chassis, of het middenpunt van de twee dikste Elco's bij de gelijkrichtbrug), en met de rode meetpen één voor één de pennen van de STK langs gaan. Meet je op meerdere pennen sluiting naar massa, dan is het al verdacht. (Er mag er maar via één deze "sluiting" zijn, tenzij het schema er meer aangeeft.)
Wel is het verradelijk vanwege de voedings elco's die je meting beinvloeden.
Als de meting voor een flink aantal seconden niet veranderd, betekent dat de elco's deze niet (meer) beïnvloeden.

Ook kan je meten of er via de luidspreker uitgang sluiting naar één der voedingslijnen is

Zoek daarvoor in het schema de uitgangspennen op, en meet dan met de andere meetpen eens naar -V en naar +V
Wissel dan de polariteit van de meetpennen om om te zien of het anders is.

Zie je zeer lage waarden ( klijner dan tientallen Ohms of zelfs sluiting) dan is de STK plak inderdaad verdacht.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
vergeten

Golden Member

@Ferry94 hier een Interpretatie van jouw Diode metingen:

Diode A = OK
Diode B = OK
Diode C = kortsluiting in beide richtingen
Diode D = kortsluiting in beide richtingen

De brugcel is dus "failliet"

Om de vraag op je metingenlijstje even te beantwoorden.
Met de meter op "diode" stand.
Tussen de beide AC aansluitingen meet je bij een goede brugcel OL ofwel een hele hoge weerstand.
Tussen de + en - in de ene richting ongeveer 1,2 volt in de andere richting OL

Zo kan je snel bepalen of er wat mis is met hem :)

Edit: Neovo was me voor :( maar die helpt je verder zie ik :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dank voor jullie reactie,

ik heb dus net geprobeerd de stk door te meten maar meet geen "sluiting" naar massa op de piepstand op geen een van de pinnen heeft de stk geen massa nodig?

wat betreft de speaker uitgangen meet ik met de piepstand van massa naar de - van de speaker uitgangen sluiting dit is ok denk ik? en van de plus naar de v+ van de gelijkrichter(soldering op de printplaat) meet ik niks?

@vergeten
thanks voor je reactie altijd fijn om verschillende vormen van uitkomsten te zien ;)

Dat is maf.
Een STK heeft minimaal één pen naar Massa.
Dat heeft het geval nodig om de balans-trap en spanningen te kunnen refereren.

De - van speaker aansluitingen, Bedoel je de fysieke pluggen waar je ze aan aansluit?

Dan is dat correct.
Dit type STK is in een "Halve H-Brug" uitgevoerd, en zet alleen op de Speaker+ uitgangen van de versterker het signaal, waarna dat via Massa (Speaker- is dus aan Massa in dit type versterker) weer terug in de voeding komt.

Ik heb een El-Chinees schema gevonden, en zie enige mogelijkheden voor meting:
http://www.datasheet39.com/PDF/502291/STK2129-datasheet.html

Pen 4, Luidspreker uit 1:
Pen 13, Luidspreker uit 2:

Meet tussen Pen 4 en V+, en tussen Pen 4 en V- eens.
Wissel dan de meetpennen om, en meet dan dit nog eens.
Daar mag je geen sluiting meten, en e.v.t. een spanningsval van niet lager dan 0.6 Volt.

Meet dan tussen Pen 13 en V+, en tussen Pen 13 en V- eens.
Wissel dan de meetpennen om, en meet dan dit nog eens.
ook daar mag je geen sluiting meten, en e.v.t. een spanningsval van niet lager dan 0.6 Volt.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
vergeten

Golden Member

Vertaald naar het schema, de diodes met rode kruis erin waren stuk.
zie bijlage:

Zijn de (vermoedelijk fusable) weerstanden van 10 Ω in de gele rechthoeken nog in orde?

Eerst maar eens het probleem oplossen met de eindtrap.

Daarnaast vind ik C304 t/m C307 heel erg krap bemeten voor de voedingsspanning die erover hoort te staan!

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 7 februari 2020 13:19:15 (30%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een STK module die nog niet stuk is, altijd opnieuw doorsolderen. Doordat de pootjes loskrimpen in het soldeer, sneuvelen de meeste STK's

@Neovo Geesink

kan de stk geen massa via de schroefjes krijgen?

pen 4 en 13 geven (op de diode stand ) allebij 0,6 v aan als ik de rode op de stk hou en zwart op v+. draai ik de pennen om loopt de spanning langzaam op.

@Vergeten duidelijke taal heb ze doorgemeten geven allemaal de juiste weerstandswaarde aan, wat zijn fusable weerstanden? is dit ook de reden dat ze hoger van de printplaat af gesoldeerd zitten? een weerstand was 4,9 ohm maar dat staat ook in het schema.?

@buzzy ga ik dat ook even doen thanks voor de tip!

ok nog eens gemeten op de piepstand geven meerdere pinnen vanuit de stk naar v- een singnaal klopt dit?

vergeten

Golden Member

Fusible weerstanden zijn ervoor gemaakt bij een ernstige foutsituatie, (overbelasting/kortsluiting) door te branden zonder vuurwerk en steekvlammen. Functioneel eigenlijk een zekering.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

"kan de stk geen massa via de schroefjes krijgen?"

Nee, dat doet een STK plak niet. TDA's en dergelijke IC's die de schroef direkt op een metalen gedeelte van het IC heeft doen dat wel, maar dan nóg is er minimaal één pootje die daar ook verbinding mee maakt.

"pen 4 en 13 geven (op de diode stand ) allebij 0,6 v aan als ik de rode op de stk hou en zwart op v+. draai ik de pennen om loopt de spanning langzaam op."

Dat ziet er goed uit. Hier is de transistor overgang dus nog in orde, en lijken het PNP Trapjes.
Het oplopen van de spanning wanneer je het omkeert, is het vollopen van de grote Elco's in de voeding naar de spanning van je multimeter.
Dat is een normaal verschijnsel, vandaar dat ik dat eerder al vermeldde.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
RAAF12

Golden Member

Het kan hobby zijn iets ouds te repareren aan de andere kant staan er voor een paar tientjes op MP of de Kringloop zat soortgelijke dertien in een dozijn versterkers.

@raaf

Klopt helemaal maar deze versterker komt uit een toren en vindt het wel mooi dat dat matcht en ik heb er wel hobby aan om z'n ding te repareren, en er vooral van te leren dus dan de kennis bundelen lijkt mij een mooie oplossing.

maartenbakker

Golden Member

Bovendien zijn dit soort Sony-versterkers nog relatief gewild, in elk geval voor modellen met een STK-eindplak.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@neovo

dus wat denk je ? mieuwe gelijkrichtbrug bestellen erin solderen en kijken of het werkt of andere suggesties?

maartenbakker

Golden Member

Dit is een schakelende voeding toch? Dan moet de brugcel wel geschikt (snel genoeg) zijn. De eisen zullen minder hoog zijn dan in geval van een flybacktopologie, maar toch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 februari 2020 17:27:26 schreef maartenbakker:
Dit is een schakelende voeding toch? Dan moet de brugcel wel geschikt (snel genoeg) zijn. De eisen zullen minder hoog zijn dan in geval van een flybacktopologie, maar toch.

ok, ik snap werkelijk niet waar je het over hebt 8)7 maar ik heb exact dezelfde besteld dan zou het toch goed moeten komen?

RAAF12

Golden Member

Ik ook niet, Maarten is duidelijk van het padje af :-) Een versterker met STK plakken in de sturing en de output en die ook een SMPS heeft moet nog worden uitgevonden.
PS:

As je zo veel moet vragen zal het een hele toer worden dit geval weer spelende te krijgen en duur als de STK's kapot blijken te zijn (komt veel voor) Vandaar de eerdere aanbeveling om eens op de kringloop ect. te kijken. Grote kans dat je daar een soortgelijke Sony kan kopen. Maar die diodes vervangen kan geen kwaad maar gebruik nu wel de juiste zekering. De waarde is belangrijk maar ook of het een traag/medium/snel type is.

Zekering vervangen aangezet dan komt er uit onderdeel "D301" rook en dan springt de zekering er weer uit

edit: Daar zat ik dus volledig naast, Sony met STK amps en SMPS bestaan wél. Mea Culpa, Maarten.

maartenbakker

Golden Member

Sorry, mijn fout. Ik dacht dat de ene TA-AX wel ongeveer de andere zou zijn. Maar zelfs voor Sony was een schakelende voeding kennelijk iets te bleeding edge om in de hele modelreeks te handhaven.

Ik moet in die hoek toch opruimen, ik ga voor de grap eens kijken of ik er al bij kan.

EDIT: https://www.circuitsonline.net/forum/view/148392

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan het inderdaad eens proberen, maar koppel er niet meteen je luidsprekers aan.

Mogelijk is namelijk tóch de STK plak duuk, en kan die door interne sluiting de V+ of de V- rail vol op de uitgang zetten.
Dat zal de luidsprekers rap omzeep helpen.

Test het desnoods met een dikke weerstand (Van die witte / beige "steentjes" met twee pootjes) van tussen de 4 Ohm 10 Ohm over de uitgangen.

Krijg je bij geen / zeer laag volume toch hete testweerstanden, dan heeft de STK plak weldegelijk een probleem.

Schakelt het in, en krijg je geen rooksignalen en geen kacheltjes, dan kan je het eens met luidsprekers gaan testen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view