ATX-voedingen testen

Ik heb hier een stapel computervoedingen, waarvan een deel atx.
Waarom ze uitgesorteerd zijn weet ik niet meer (het is de oogst van jaren).
Nu zag ik bij de chinese weldoeners voor een klein bedrag PSU testers (zelfs met een display), die het mogelijk zouden maken een voeding te testen.

Is zo'n tooltje zinvol? (als onbruikbaar hoef ik de postbode geen halve wereldreis te laten maken...)

Dank,
electronono

Waarschijnlijk displayt zo'n simpel tooltje gewoon de spanningen. Of misschien alleen een ledje voor als ie OK is.

Maar wat je zou willen weten is: Blijft de boel binnen de grenzen als de voeding belast wordt. En onder belasting testen is niet makkelijk want je moet dan als tester dus 300-600W aan vermogen kunnen trekken en vervolgens afvoeren....

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 5 februari 2020 19:09:53 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb zelf 2 liggen, met en zonder display. ik vindt het erg handig om zo snel ff te kunnen testen, werkt de voeding in beginsel wel of niet. Handig om te troubelshooten als je regelmatig met pc's knutselt of repareert. Klacht, pc werkt niet, eerste wat ik doe is dan ff zo''n metertje eraan hangen en je weet meteen of de voeding kapot is. Of als hij werkt wel goed is is een ander verhaal, dat test zo,n metertje niet.
Die met display vindt ik handig als indicatie om te zien of zonder belasting de spanningen nog kloppen of niet. Soms zijn ze onbelast al niet goed (vaak is het dan een of meerdere slechte elco,s) en dat is handig om te weten.
Maar om zeker te zijn moet je ze zeker testen met belasting. Geen idee hoe je dat beste zou doen eigenlijk, nog nooit gedaan gek genoeg. Pc voedingen repareer ik meestal niet, kunt daarmee alleen je pc slopen. Alleen aan een goed merk zou ik nog wel eens durven sleutelen. Maar die goedkope Chinese brol die ik vaak krijg daar waag ik me niet aan. Goed voor wat onderdelen voor hergebruik, meer niet.
Maar misschien wat stevige 12v halogeen lampen eraan als belasting om te testen?
Hoeft weinig te kosten en gemakkelijk goedkoop te krijgen bij bv action.
Dat lijkt me de goedkoopste, snelste en veiligste methode. Daarmee heb je voor weinig geld een belasting van enkele 100den watts. Ik hoor graag van andere of dat wat ik zeg klopt dan kan ik het ook toepassen :+
Je moet een atx voeding altijd starten door 2 kleuren te verbinden in de connector, ben ff kwijt welke maar dat vindt je hier ergens wel terug als je zoekt met pc voeding reparatie.
Je kunt dan ook meten met een gewone millimeter wat je spanningen zijn.
Ff de atx specificaties opzoeken online en je weet als de fabrikant zich aan de officiële kleurcodering heeft gehouden meteen welke waardes je hoort te meten.

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 11 februari 2020 23:10:30 (12%)

vergeten

Golden Member

Op 11 februari 2020 23:06:19 schreef brains:

Je kunt dan ook meten met een gewone millimeter.

Meten met een millimeter..Huh...?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Zijn alleen voor "kleine "stromen >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Als snelle go/no-go test zijn ze prima.

Het is inderdaad niet meer dan een (kleine) dummyload en een voltmeter met wat grenswaardes.

Een "echte" load-test is het niet.

Ik was gisterenavond precies niet wakker genoeg om het autocorrect duiveltje te zien ;)
Ik bedoelde multimeter, met een millimeter word het inderdaad wat lastig.
Maar wat zouden jullie als load test aanraden?
Enkele (auto) 12v halogeenlampen van totaal enkele 100 wat, afhankelijk van hoeveel wat de Psu is?
Maar de 5v lijn moet denk ik ook belast worden maar zou niet weten met wat. Misschien enkele halogeen 6v lampen uit brommer/scooter?

Voor de 5V kun je ook 12V lampen gebruiken. Alleen heb je geen idee van de stroom die er loopt. Dus moet je effe meten hoeveel je er nodig hebt.

Alleen moet je niet de voeding belasten op vollast met lampen. Door de koude weerstand zal de voeding waarschijnlijk in de overload gaan.

Een andere optie zijn van die goudkleurige power weerstanden die je op een groot koelblok monteerd (met fans eventueel), maar ja dus ook een dure optie.

Ik heb zelf een bak afgedankte H4 pitten liggen waar het dimlicht van stuk is. Die bewaar ik speciaal voor dit soort fratsen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 13 februari 2020 15:21:25 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 11 februari 2020 23:06:19 schreef brains:
Je kunt dan ook meten met een gewone millimeter wat je spanningen zijn.

Op 11 februari 2020 23:08:51 schreef vergeten:
Meten met een millimeter..Huh...?

Ja, 1kV per millimeter. Kijk hoe ver de vonk overslaat en je weet de spanning.