Meten van defecte LED lamp (incl. driver)

Hallo allen.

Ik lees heel veel over het doormeten van individuele LEDjes, maar niets over het doormeten van een volledig lampje, incl. de "driver".

Ik heb een aantal BAU15s LED lampjes en wil graag weten of je kan meten of de LED lamp kapot is.

Op welke manier kan zo'n lamp de geest geven en welke resultaten kunnen metingen dan krijgen en welk defect en dus meet resultaat is het meest voorkomend?

Het gaat om het volgende doel. Ik wil een schakeling bouwen, welke een relais schakelt, op het moment dat de LED lamp defect is, hier heb ik al een ander topic voor geopend, maar dit gaat echt enkel over het meten van (de meest voorkomende) defecten.

De meest voorkomende visuele defecten heb ik als volgt ervaren: LED lamp brand gewoon niet meer en/of de LED lamp knippert/flikkert.

Wat is er trouwen met een LED lamp aan de hand als deze knippert/flikkert?

knipperen kan de driver en de leds zijn. als er meerdere inzitten, en maar een deel licht op dan meest kans op gare leds. let op kleine zwarte plekjes in het geel van de leds..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 februari 2020 17:23:57 schreef testman:
knipperen kan de driver en de leds zijn. als er meerdere inzitten, en maar een deel licht op dan meest kans op gare leds. let op kleine zwarte plekjes in het geel van de leds..

Thanks voor jouw antwoord.
Is dit meetbaar? Er moet toch een vermogens afname (misschien zelfs toename?), spanningsverschil en/of weerstand verschil zijn over het hele circuit (leds incl. driver) tussen een werkende LED lamp of een defecte, ongeacht het defect? Of denk ik nu te makkelijk en zo ja, kan iemand mij wat meer uitleg geven waarom ik dan te makkelijk denk?