Dompelpomp tript aardlek

Ik vind jullie allemaal veel te negatief. Die gaten kun je prima vullen met oude kranten. Dan snelplamuur voor hout eroverheen. Beetje schuren, spuitbusje zwarte verf van de Action. Je ziet er dan niks meer van en je hebt een prachtige zwembadpomp voor de zomer. Die ga ik dan aansluiten met zo'n oranje verlengsnoer voor de grasmaaier zonder aarde. Natuurlijk eerst even dat stukje plastic eruit slopen dat voorkomt dat je er een geaarde stekker in kunt steken. Ik verheug me al op de gezichtjes van de kinderen als ze een mooie fontein kunnen maken als ze in het opblaasbadje zitten. Moet natuurlijk de kinderen uit de buurt er ook bij vragen, want die zullen het ook prachtig vinden.

@ Sine: Het deel van de as dat in de keering valt is eigenlijk nog prima. Het aangevreten deel valt daar buiten. Moet alleen nog zien of de seegerring nog voldoende houvast heeft.

Je kunt wel zien dat Belgen en Nederlanders geen Duitsers zijn. Als ik bovenstaande op een Duits forum zou posten, zouden ze helemaal flippen. Die herkennen ironie, geestigheid, humor of een grap pas als je dat er bij zegt. "Duitsers maken geen grappen."

Het motorhuis ligt bij te komen van een behandeling met roestomvormer.

Bij nader inzien denk ik niet dat de motor met olie gevuld was. De motor is niet hermetisch gesloten en de olie zou er uitlopen als je die plat legt.

Het oplappen van het motorhuis was een aantal kleine klusjes van maximaal 5 minuten elk, maar daarna steeds 24 uur droogtijd. En ik doe ook nog wel eens wat anders. Dan loopt de doorlooptijd op.

Het doel was het functioneel dicht te krijgen. Het hoefde niet zo strak als de billen van mijn vrouw :9 en het hoeft ook geen jaren meer mee te gaan. Ik kon gebruik maken van spullen die ik toch al in huis had.

Lagers gesmeerd en bij het monteren de diverse o-ring afdichtingen goed schoongemaakt en op de juiste plaatsen gebruik gemaakt van vet.

Pomp getest en werkt. Meer ga ik er niet aan doen. Prima zo voor een incidenteel noodgebruik, maar natuurlijk niet goed genoeg voor jarenlange continu inzet. En dat hoeft ook niet.

chuckie

Honourable Member

Ziet er goed uit, heb je het met brazeren gedaan?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Bedankt Tom! Nee, ik heb dat niet met brazeren (solderen) gedaan.

Ik heb de ergste roest met de staalborstel verwijderd. Daarna roestomvomer aangebracht. Vervolgens de gaten gedicht met Gun Gum uitlaatreparatiepasta. Daarna het met polyesterplamuur enigzins vlak gemaakt. Vervolgens twee lagen grondlak en twee lagen metallic lak. Tussendoor een beetje schuren.

Als ik meer tijd zou besteden aan plamuren en schuren zou het eindresultaat strakker zijn, maar dan nog verwacht ik dat het na een jaar of zo, misschien iets langer, onder vochtige omstandigheden weer zal doorrotten.

Wil je het goed doen, dan moet je het roestige stuk uitsnijden en er een nieuwe plaat inlassen, de lagers en de rubber keerring vervangen en de as bewerken, zodat de seegerring weer goed houvast in een groef heeft. Dan heb je een nieuwe pomp, maar dat ging me te ver voor het doel dat ik wilde bereiken.

Lambiek

Special Member

Op 20 februari 2020 14:52:35 schreef Kilian:
Het hoefde niet zo strak als de billen van mijn vrouw :9

Bewijs. :+ Je begint er zelf over hé. :)

Pomp getest en werkt. Meer ga ik er niet aan doen. Prima zo voor een incidenteel noodgebruik, maar natuurlijk niet goed genoeg voor jarenlange continu inzet. En dat hoeft ook niet.

Gekheid natuurlijk, maar dat heb je mooi gedaan. En voor af en toe gebruik zal het best werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gisterenavond 50 mm regen gehad en vanochtend stond onze pompput tot het randje vol. Onze KSB AMA Drainer dompelpomp deed niks. Die eruit en de Gamma pomp erin en de put leeggepompt. Wat was ik blij dat ik die pomp een paar maanden geleden weer werkend gemaakt had!

De KSB pomp bleek bij inschakelen te brommen, maar niet te starten. Ding opengemaakt. De pomp is uit 1998, maar wat een kwaliteitsverschil met de Gamma pomp!

Ik zet er een nieuwe aanloopcondensator in en dan kan die, denk ik, weer een tijdje mee. Uit de oude aanloopcondensator is een soort grijze kit gekomen en ik meet geen capaciteit meer.

Lambiek

Special Member

Zie je, voor nood is die oude pomp nog goed genoeg. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je nu voor de condensator een bedrijfscondensator neemt, en GEEN aanloopcondensator, dan gaat je pomp nog langer mee.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Kun je me het verschil uitleggen tussen een 6 uF 450 V aanloopcondensator en een bedrijfscondensator met dezelfde waarden? Hoe kan ik het verschil zien? Ik heb er nu een Comar MKA ingezet. https://www.comarcond.com/wp-content/uploads/2019/04/MKA-450-eng.pdf. In het winkeltje waar deze vandaan komt, wordt deze verkocht als aanloopcondensator en de pomp start weer.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een aanloopcondensator is bedoeld om kortstondig te gebruiken. Die kun je gebruiken bij een motor waarbij de condensator afgeschakeld wordt als de motor in bedrijf is. Normaal iets van max. 5 seconde. Is de condensator te lang in bedrijf dat wordt deze warm - heet, en gaat kapot.
Een bedrijfscondensator blijft gedurende de gehele bedrijfstijd van de motor aan, mag duidelijk zijn dat dit veel langer is dan een paar seconden.
Waar een aanloopcondensator zit mag ook een bedrijfscondensator, maar niet omgekeerd.
Een bedrijfscondensator is duurder dan een aanloopcondensator.

Ik heb al heel veel dompelpompen gezien in mijn leven, maar ben nog maar 1x een dompelpomp met een echte aanloopcondensator tegengekomen. Daar zit bij de motor dan gelijk een tijdrelais om de condensator af te schakelen na een paar sec.
Ik heb jou niet gehoord over een voorziening met een schakeling voor de condensator, die zal er dus niet zitten (vermoed ikj

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als de uitleg op deze site https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1913_Aanloop___Running-_C… klopt, dan denk ik dat ik het snap. Dan is een 6 uF 450 V dus altijd een condensator geschikt voor aanloop én bedrijf. Een condensator uitsluitend geschikt voor aanloop heeft een lagere werkspanning en hogere capaciteit. Ik denk niet dat er een 6 uF 450 V condensator uitsluitend geschikt voor aanloop bestaat.