Dompelpomp tript aardlek


Pisbak RVS is onzin. RVS bevat ten minste 18% chroom equivalenten en is dan roestvast. Waarschijnlijk is het pomphuis helemaal niet van RVS maar van vernikkeld staal.

Jacques van Montfort

Het metalen deel van de motorbehuizing is vernikkeld ijzer (blik). Het bovendeel is een polyamide kap. Interessant, vind ik, is dat de corrosie een duideljk afgetekende band vormt rondom de behuizing.

Ik moet er eens over nadenken wat ik nu ga doen. Oorspronkelijk had ik het idee om, indien mogelijk, het lek naar aarde te herstellen, zodat er een reservepomp voor noodgevallen is. Ik zou de motor kunnen laten drogen, testen of die het nog doet, volspuiten met wd40 en de gaten dichten. Vrees echter dat tegen de tijd dat de pomp dan nodig is het hele zaakje alsnog vastzit, want er heeft natuurlijk langere tijd roestig water ingestaan. Waarschijnlijk ga ik proberen die polyamide kap eraf te halen en zien wat ik dan aantref.

gewoon wegsmijten, niks als ellende zo'n ding..

pisbak rvs is er wel degelijk, probeer maar met een magneet, goedkoop rvs blijft een magneet prima aan hangen, beter rvs pakt een magneet al veel slechter.

een grundfoss pomp heeft een buitenkant van rvs en het binnendeel is ook rvs. echter is er ook de klasse waar de pomp voor is gemaakt, sterk vervuild water en een 0,5cm pompdiepte maakt zo'n ding een stuk duurder. vrij schoon water verpompen is geen punt. de betere pompen hebben de motor dan ook in de olie draaien, haal je dat motorhuis los komt het niet meer goed. als deze dat heeft gehad heeft de gaten maken geen nut meer, de olie is er al uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als op een regenachtige Kerstavond je pomp het begeeft is het wel handig als je wat achter de hand hebt dat het nog een paar dagen volhoudt, tot je een nieuwe pomp hebt. Dat was mijn oorspronkelijke gedachte, toen ik nog niet wist wat het defect was. Met deze schade is dat hoogst twijfelachtig. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de schade in de motor, als ik daar bij kom.

Kap eraf. Hmm, dat ziet er goed uit. Lager is in orde.

Waaier eraf, motor uit elkaar.

Het lager aan de kant van de waaier is wel naar de vaantjes en mogelijk is de motor ooit met olie gevuld geweest.

Om eerlijk te zijn had ik meer schade verwacht. Ik denk toch dat ik dat ding zover kan oplappen dat die nog een paar dagen mee kan in geval van nood.

zo'n pomp gaat langer mee als je de vlotter hoger had gehangen, als de klok onder water staat dan roest de boel niet door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gooi dit ding alsjeblieft meteen weg.
Heel misschien kun je hem repareren maar het blijft een onbetrouwbare pomp.

Ach, je knutselt graag, of niet. Het is een borstelloze motor en er is niet echt dramatisch veel kapot. Als je wel eens aan oldtimers werkt is roest ook niet het eind van de wereld.

Ik wil het slechte lager schoonmaken, smeren en de motor weer in elkaar zetten. Kost wat tijd en een drupje olie.

Daarna op een stopcontact van mijn tuingroep, met eigen aardlekschakelaar, testen.

Als dat goed gaat kan ik het motorhuis met Brunox epoxy roestomvormer behandelen en de gaten dichten. Zoals je een lekke uitlaat soms kunt repareren.

Daarna zal die pomp het als toekomstige noodoplossing het best nog wel een paar dagen volhouden. En als ik ook voor een paar Euro het Chinese lager van het merk SBH type 6201Z vervang nog wel langer.

Maar eerst maar eens zien wat mijn aardlekschakelaar van de motor vindt.

Kilian,
Ik snap je beweegredenen.
Maar, motor geeft/gaf aardsluiting tussen wikkelingen en huis.
Dit houd dus in dat er isolatie van de wikkelingen beschadigd is waardoor vuil water contact kon maken tussen de 230Vac en aarde.
Tenzij je dit lekt vind en oplost blijft dit een onbetrouwbare motor.
Bedenk ook dat condens, in de behuizing, in principe ook gewoon water is.

Motor zojuist getest en herhaald in- en uitgeschakeld met de vlotterschakelaar. Mijn aardlekschakelaar vond het allemaal prima.

Waar het aardlek precies zit/zat heb ik niet achterhaald. Beschadigde isolatie van een wikkeling zou natuurlijk kunnen, maar om eerlijk te zijn kan ik me niet goed voorstellen hoe die isolatie beschadigd zou kunnen raken, als ik kijk naar de constructie van de motor. Tenzij die isolatie oplost in water.

Op 7 februari 2020 16:44:16 schreef Kilian:
Motor zojuist getest en herhaald in- en uitgeschakeld met de vlotterschakelaar. Mijn aardlekschakelaar vond het allemaal prima.

Waar het aardlek precies zit/zat heb ik niet achterhaald. Beschadigde isolatie van een wikkeling zou natuurlijk kunnen, maar om eerlijk te zijn kan ik me niet goed voorstellen hoe die isolatie beschadigd zou kunnen raken, als ik kijk naar de constructie van de motor. Tenzij die isolatie oplost in water.

Echt weggooien dat ding.
In NL hebben we graag 2 zekerheden qua veiligheid. Voor je pomp is de isolatie al onbetrouwbaar, en ga je voor de zekerheid maar vanuit dat je aardlek je zal redden.
Niet gebruiken.
Dat je het leuk vind om de pomp te repareren kan ik begrijpen, maar als het gelukt is geef je jezelf een schouderklopje en mik de pomp in de vuilnisbak.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 februari 2020 16:44:16 schreef Kilian:
Motor zojuist getest en herhaald in- en uitgeschakeld met de vlotterschakelaar. Mijn aardlekschakelaar vond het allemaal prima.

Waar het aardlek precies zit/zat heb ik niet achterhaald. Beschadigde isolatie van een wikkeling zou natuurlijk kunnen, maar om eerlijk te zijn kan ik me niet goed voorstellen hoe die isolatie beschadigd zou kunnen raken, als ik kijk naar de constructie van de motor. Tenzij die isolatie oplost in water.

Het ligt wat gecompliceerder.
Isolatielak van de wikkelingen kan haarscheurtjes hebben.
Dan is er in droge toestand niets aan de hand maar zodra er vocht is, kan ook condens zijn dan begint het weer op te spelen.

Dit is weer een typisch voorbeeld van wat je niet moet doen, die pomp zal nooit meer volledig waterdicht zijn en een paar mA is genoeg om je hart stil te zetten. Daar komt ook nog bij dat een aardlekschakelaar niet altijd levens kan redden, omdat deze te weinig getest worden op de afschakeltijd en vaak nadat de installateur is geweest nooit meer worden getest, ook niet via de testknop. Door het verknutselen van installaties wordt het juist gevaarlijk, omdat men zich dan niet aan de regels houdt of niet goed nadenkt, zoals het overbruggen van zekeringen (heb ik meegemaakt) of aardlekschakelaars en het verkeerd gebruik van elektrische apparaten in vochtige ruimtes, wat hier een goed voorbeeld van is.

Je schrijft hier een nogal stellig commentaar op basis van volkomen onjuiste aannames.

Sine

Moderator

Zoals die as er uit ziet vermoed ik dat geen enkele keerring dat nog waterdicht gaat krijgen.

Dus zo heel ver er naast is het niet.

Ik ben geen pessimist en ondersteun de wegwerp maatschappij ook lang niet altijd (ik doe alles repareren voor zover het kan) maar doe de pomp alsjeblieft weg.
Soms is het gewoon beter voor je eigen veiligheid (en die van anderen), verstand op 0 en weggooien.

Het gedeelte van de blikken behuizing wat in het water ligt is voor bijna de helft zwaar aangetast en zal niet betrouwbaar zijn. Ik zie heel wat plekken waar je zo met een schroevendraaier een nieuw gat prikt en dergelijke plekken zullen ook zeer snel vanzelf doorgeroest zijn.

De pomp zal met een speciaal soort olie gevuld zijn geweest welke de koeling voorziet en tegelijk bescherming biedt tegen vocht wat door de tijd langs de keerring naar binnen kan komen. Indien deze olie er niet in zit zal de pomp
zeer waarschijnlijk een inzet van 15 min oid al niet gaan overleven.

Het lager wat aangetast is kan je ook niet meer vertrouwen, keerring ook niet en de as is te ver verroest om nog een keerring op af te laten sluiten.

Bij dat goedkope spul zijn de assen vaak van bedenkelijk metaal gemaakt.
Ik heb wasmachinepompen gezien, waar de as sleet en de waterkeerring niet (er zat een hele deuk in de as), waardoor die niet meer afsloot...

'Pisbakstaal' is altijd een amusante uitdrukking, want die zijn meestal juist van prima spul gemaakt. (ik heb er nog nooit een met gaten gezien... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Zelf zou ik zo'n pomp ook weggooien. Kost te veel moeite om dit allemaal te herstellen.
Toch kan ik het me wel voorstellen dat iemand hier een uitdaging ziet om het weer in orde te krijgen. De gaten in de behuizing zijn te dichten en de as kan weer worden opgezuiverd zodat een keerring weer keert.
Gevaar voor lijf en leden is er ook niet als je er maar voor zorgt dat de aardleiding in orde is. Een eventuele lekstroom speelt zich dan binnen in het apparaat af en daar voel je niks van.

Misschien heeft het aardsysteem in die garage een zeer lage circuitwaarde, zodat het gevaar wel mee zal vallen. Als er wat fout zit in die pomp, heb je de aarding, en de aardlekschakelaar, so what can go wrong?
Er worden hier immers nog steeds af en toe adviezen gegeven, zonder verder na te vragen hoe het met die aarding zit, om bijvoorbeeld een kooktoestel (oven) zonder aardlekschakelaar aan te sluiten. Want vaste aansluiting. Maakt dat verschil?
Wat mij belangrijk lijkt, en ik heb dat ook wel eens uitvoerig uitgelegd bij de vrienden in Zuid Afrika, dat als je een bronpomp uit z'n boorgat haalt, je em eerst helemaal loskoppelt, beste is met een stekker aangesloten.
Die pomp is, als die in de diepte hangt of staat, deel van het aardsysteem. Als je em dan ophaalt, en de aarddraad zit nog aangesloten, weet je niet wat er kan gebeuren.
Anyway, ik heb bij de pompenboer in Riversdal mooiere exemplaren op de schroothoop zien liggen. Deze uit het topic is gaar.

Edit: Ben het eens met wat Klaas zegt...

Ik vind jullie allemaal veel te negatief. Die gaten kun je prima vullen met oude kranten. Dan snelplamuur voor hout eroverheen. Beetje schuren, spuitbusje zwarte verf van de Action. Je ziet er dan niks meer van en je hebt een prachtige zwembadpomp voor de zomer. Die ga ik dan aansluiten met zo'n oranje verlengsnoer voor de grasmaaier zonder aarde. Natuurlijk eerst even dat stukje plastic eruit slopen dat voorkomt dat je er een geaarde stekker in kunt steken. Ik verheug me al op de gezichtjes van de kinderen als ze een mooie fontein kunnen maken als ze in het opblaasbadje zitten. Moet natuurlijk de kinderen uit de buurt er ook bij vragen, want die zullen het ook prachtig vinden.

@ Sine: Het deel van de as dat in de keering valt is eigenlijk nog prima. Het aangevreten deel valt daar buiten. Moet alleen nog zien of de seegerring nog voldoende houvast heeft.

Je kunt wel zien dat Belgen en Nederlanders geen Duitsers zijn. Als ik bovenstaande op een Duits forum zou posten, zouden ze helemaal flippen. Die herkennen ironie, geestigheid, humor of een grap pas als je dat er bij zegt. "Duitsers maken geen grappen."

Het motorhuis ligt bij te komen van een behandeling met roestomvormer.

Bij nader inzien denk ik niet dat de motor met olie gevuld was. De motor is niet hermetisch gesloten en de olie zou er uitlopen als je die plat legt.

Het oplappen van het motorhuis was een aantal kleine klusjes van maximaal 5 minuten elk, maar daarna steeds 24 uur droogtijd. En ik doe ook nog wel eens wat anders. Dan loopt de doorlooptijd op.

Het doel was het functioneel dicht te krijgen. Het hoefde niet zo strak als de billen van mijn vrouw :9 en het hoeft ook geen jaren meer mee te gaan. Ik kon gebruik maken van spullen die ik toch al in huis had.

Lagers gesmeerd en bij het monteren de diverse o-ring afdichtingen goed schoongemaakt en op de juiste plaatsen gebruik gemaakt van vet.

Pomp getest en werkt. Meer ga ik er niet aan doen. Prima zo voor een incidenteel noodgebruik, maar natuurlijk niet goed genoeg voor jarenlange continu inzet. En dat hoeft ook niet.

chuckie

Honourable Member

Ziet er goed uit, heb je het met brazeren gedaan?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Bedankt Tom! Nee, ik heb dat niet met brazeren (solderen) gedaan.

Ik heb de ergste roest met de staalborstel verwijderd. Daarna roestomvomer aangebracht. Vervolgens de gaten gedicht met Gun Gum uitlaatreparatiepasta. Daarna het met polyesterplamuur enigzins vlak gemaakt. Vervolgens twee lagen grondlak en twee lagen metallic lak. Tussendoor een beetje schuren.

Als ik meer tijd zou besteden aan plamuren en schuren zou het eindresultaat strakker zijn, maar dan nog verwacht ik dat het na een jaar of zo, misschien iets langer, onder vochtige omstandigheden weer zal doorrotten.

Wil je het goed doen, dan moet je het roestige stuk uitsnijden en er een nieuwe plaat inlassen, de lagers en de rubber keerring vervangen en de as bewerken, zodat de seegerring weer goed houvast in een groef heeft. Dan heb je een nieuwe pomp, maar dat ging me te ver voor het doel dat ik wilde bereiken.

Lambiek

Special Member

Op 20 februari 2020 14:52:35 schreef Kilian:
Het hoefde niet zo strak als de billen van mijn vrouw :9

Bewijs. :+ Je begint er zelf over hé. :)

Pomp getest en werkt. Meer ga ik er niet aan doen. Prima zo voor een incidenteel noodgebruik, maar natuurlijk niet goed genoeg voor jarenlange continu inzet. En dat hoeft ook niet.

Gekheid natuurlijk, maar dat heb je mooi gedaan. En voor af en toe gebruik zal het best werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.