Audiofiele high-end nonsens deel 3

maartenbakker

Special Member

Op 10 februari 2020 20:39:24 schreef r-p:
[...]

B&O heeft dat volgens mij nog een poos volgehouden.

In mijn 'chemo brain' resoneert ergens de frequentie van 440Hz rond, dit is volgens mij een frequentie die je van zo'n ding kon horen: het was ultrasoon, maar er werd aan-en-uitgeschakeld met die (440Hz) frequentie of iets dergelijks... Geen idee waar ik die info ooit gehoord heb en of er iets van klopt ;)

Philips ultrasone AB's hadden een DTMF-systeem en die met een ITT chipset ook dacht ik - hoewel als ik er zo over nadenk, die kon je wel duidelijk horen dus een van de twee tonen was niet ultrasoon of het was toch ook modulatie.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Gewoon slecht gekozen frequenties? Er ontstaat altijd zweving...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ontdekt na tien jaar, aldus een high end apparatuur leverancier...

Secundair Polen
Zo'n 10 jaar geleden begon het op te vallen dat gelijke apparaten verschillend klonken. In eerste instantie werd natuurlijk gedacht dat deze klankverschillen te wijten waren aan de toleranties in componenten als weerstanden, condensatoren etc. Onderzoek wees echter uit dat de secundaire kant van de voedingstrafo's vanaf fabriek willekeurig waren aangesloten. Na het wisselen van de aansluitdraden was het geluidsverschil zo goed als weg.

Na dit secundair polen nu 10 jaar lang met veel succes te hebben toegepast willen we dit wereldkundig maken. Een installatie die niet (secundair) gepoold is zal altijd onder de maat blijven presteren!

FS

P.S. Een theoretische beschrijving van dit verschijnsel is op dit moment nog niet voor handen.

Het is helaas nog niet te meten.Is het omraaien van de netsteker niet voldoende?

Nog eentje:
Stopweerstanden
Alle weerstanden hebben een bepaalde klankkleur (klankvervorming), dus een weerstand als hoog affilter (stopweerstand) is geen optie. Een spoel op deze plaats heeft dezelfde functie, maar ook een nadelige invloed op de klank.

Via veel experimenteren zijn we er achter gekomen dat door een spoel van ongeveer 30 windingen zeer dun geïsoleerd draad om een weerstand (bijvoorbeeld een 1/2W Allen Bradley) te wikkelen en deze parallel aan te sluiten de ideale “stopweerstand” ontstaat.

Werkt waarschijnlijk het beste met een weerstand van 0,0001 Ohm, wel een 1/2Watt (Euro 13,60 pst)

Shiptronic

Golden Member

wat is "Secundair Polen" ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 juli 2020 19:52:51 schreef Shiptronic:

Even het verhaaltje lezen.
Geeft vermoedelijk dezelfde klachten als het verkeerd om gebruiken van luidsprekerkabels. Bovendien moet je daarbij ook nog opletten dat de gemerkte zijde aan de rechter kant zit.

[Bericht gewijzigd door buzzy op 22 juli 2020 19:59:55 (38%)]

Op 22 juli 2020 19:52:51 schreef Shiptronic:

Kindertjes van "Primair Polen"?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Shiptronic

Golden Member

Op 22 juli 2020 20:19:28 schreef ohm pi:
[...]Kindertjes van "Primair Polen"?

:) ,

De rest klinkt mij als audio VooDoo.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Op 22 juli 2020 20:19:28 schreef ohm pi:
"Primair Polen"?

Een glaszekering in een versterker kun je ook polen.
Als je hem omdraait kan dat een veel beter klankbeeld opleveren.
Een vlakzekering (platte smeltdraad) levert het beste resultaat maar het loont de moeite om hem eens om te draaien, gewoon proberen wat het beste resultaat is.
Heb ik gelezen op het internet bij een gerenommeerde winkel dus dat moet wel waar zijn... ;) :)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 juli 2020 23:38:26 schreef Thevel:
[...]Een glaszekering in een versterker kun je ook polen.
Als je hem omdraait kan dat een veel beter klankbeeld opleveren.
Een vlakzekering (platte smeltdraad) levert het beste resultaat maar het loont de moeite om hem eens om te draaien, gewoon proberen wat het beste resultaat is.
Heb ik gelezen op het internet bij een gerenommeerde winkel dus dat moet wel waar zijn... ;) :)

Is toch duidelijk, die vlakzekering maakt de frequentiekarakteristiek vlakker :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

De mate van verbetering is recht evenredig met de prijs van de spullen.
De betere spullen zijn altijd van zeldzame kwaliteit hand gebouwd door Tibetaanse nonnen.

Op 23 juli 2020 09:39:13 schreef Tidak Ada:
[...] Is toch duidelijk, die vlakzekering maakt de frequentiekarakteristiek vlakker :+

Klinkt als het verhaal van interlinks 'inspelen', ofwel, na enige uren gebruik gaan interlinks beter klinken omdat de kristalstuctuur van de geleiders dan 'gevormd' is.
Daarom mogen interlinks ook nooit meer omgedraaid worden tussen versterker en randapparatuur.
Ik heb alleen nog nooit een microscopisch beeld mogen zien van de kristalstructuur in een geleider, voor- en na het inspelen.

Op 9 februari 2020 22:06:09 schreef Thevel:
[...]Draadloze (radiografische) afstandbediening voor de radio bestaat al sinds midden jaren 30.
Ergens op het WWW is nog een filmpje te vinden van een werkend exemplaar.

Dat wist ik niet. Dan had je telkens twéé scheermesjes nodig om naar de radio te kunnen luisteren? :-)

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 22 juli 2020 19:49:10 schreef buzzy:
[...] Onderzoek wees echter uit dat de secundaire kant van de voedingstrafo's vanaf fabriek willekeurig waren aangesloten.
[...] Een installatie die niet (secundair) gepoold is zal altijd onder de maat blijven presteren!

Als dit echt bestond, zou in ongeveer de helft van de gevallen een verbetering optreden na het ompolen; de andere helft zou daarna juist slechter klinken.
Maar hier meldt iedereen die het doet een verbetering. Ook de statistiek werkt anders in Lala-land.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
StijnN

Golden Member

Vooral ook niet vergeten om na het omdraaien van de netsteker wederom de boel secundair om te polen.

A person who never made a mistake never tried anything new.

Daarom hebben WCD in belgië een aardingspen ! Geen randaarde, dan kun je missen .

[Bericht gewijzigd door Lead Acid op 24 juli 2020 13:32:47 (29%)]

Ik denk toch dat hier een niet correct beeld van de geschiedenis geschetst wordt door het isoleren van bepaalde anecdotes.. ktv met ab in 1938? Tzalwelzijn. In de USA wel, ja.

In 1930 werden idd in de lage landen al experimenten gedaan.
Tijdens ww2 werden die beperkte installaties vernietigd door de geallieerden.
Pas na de oorlog werden terug experimentele uitzendingen verzorgd tussen 1948-51 waarbij er enkele honderden testkijkers waren, hoofdzakelijk Philipswerknemers.
Pas op 2 oktober 1951 werd de eerste tv uitzending voor het publiek
uitgezonden. Toen had haast niemand een tv ontvanger.

De uitzendingen waren tot eind jaren 50 beperkt tot 's avonds van 20-22u30 en niet elke dag waren er uitzendingen. En soms tijdens 'de ronde van Frankrijk' ook enkele uren overdag.
In de eerste jaren na 1951 was tv voorbehouden voor rijkelui en het volk keek naar tv op café, tearooms en voor het uitstalraam van winkels. Er waren toen in Nederland slechts enkele duizenden tv's in gebruik. Dus hooguit 1 tv per 2000 inwoners.
Van toen af ging het snel. Maar zelfs in 1960 had lang niet elk gezin een eigen monochrome tv
Kleurenuitzendingen werd in Nederland .in 1967 en in België in 1971 gestart.

En pas halfweg de jaren 70 hadden meer dan de helft van de huisgezinnen ktv.
Raar genoeg kon je pas na de intro van de ktv in echt in Zwart-wit kijken. De vroegere monochrome tv's waren eigenlijk blauw-wit.
Er zijn echter wel echte zwart-wit tv's op de markt gebracht omdat niet iedereen zich toen een ktv kon permitteren. Die eerste ktv's waren zeer duur, enorm diep en zwaar. kleinere ZW tv's voor in de slaapkamer, caravan waren een betaalbaar en plaatsbesparend alternatief.

Voor 1970 waren kanalenkiezers doorgaans nog niet met varicap uitgerust.
De VHFband was volop in gebruik en daar was de kanaalkiezer een soort nokkenschakelaar met een trommel eraan waarop zich de units met afgestemde kringen bevonden Die VHF kanalenkiezer vergde wat kracht om om te schakelen. Ik kan meen me te herinneren dat de AB met draad dit deed met een veer/nokkensysteem en voor de uhf kiezer met een motortje maar ik durf er geen eed op doen. Ik was toen ook nog maar een puber met ongezonde interesses waarvan 1 elektriek was.

Op 24 juli 2020 14:21:40 schreef grotedikken:
[....]

[....]
[....]

[....]
In de eerste jaren na 1951 was tv voorbehouden voor rijkelui en het volk keek naar tv op café, thearooms en voor het uitstalraam van winkels. Er waren toen in Nederland slechts enkele duizenden tv's in gebruik. Dus hooguit 1 tv per 2000 inwoners.
[....]

[....]
[....]

In de eerste helft van de jaren vijftig waren hier in NL juist opvallend veel TV-antennes op de daken in arbeiderswijken te zien en veel minder in middenklasse wijken.
Daar zullen ongetwijfeld een aantal 'Belgische antennes' (alleen een antenne op het dak) bij geweest zijn, maar toch....

In het café TV kijken was eigenlijk vrijwel alleen het voetbal voorbehouden.... Nederlanders waren in die tijd niet zulke café bezoekers.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Er zijn echter wel echte zwart-wit tv's op de markt gebracht omdat niet iedereen zich toen een ktv kon permitteren.

Mijn ouders hadden eind jaren 70 al relatief vroeg een toen echte zwart-wit tv. Veel mensen in de straat kwamen dan af en toe kijken want zelf hadden ze dat nog niet.

Op 24 juli 2020 15:07:28 schreef Tidak Ada:
[...] In de eerste helft van de jaren vijftig waren hier in NL juist opvallend veel TV-antennes op de daken in arbeiderswijken te zien

Ben je heel zeker? ik denk dat je je een 5tal jaar vergist.

Het is inderdaad een snelle (r)evolutie geweest,
Maar gezien de allereerste uitzending pas eind '51 startte geloof ik niet dat de arbeiders die het toen zeker niet breed maar wel kroostrijke gezinnen hadden , (babyboom) begin '52 met 2 maandweddes in de hand in de rij stonden bij tv winkels. en de tv was 1 ding. Een degelijke antenne was evenmin een kleine uitgave

De meeste bronnen spreken tussen 1952 en 1955 van een experimentele periode waar weinig ontvangsttoestellen bij gezinnen waren.
Sommmigen spreken van enkele duizenden wat nog geen promille van de bevolking is.

Het tv besluit waarin ook de verzuiling was opgenomen dateert pas van 1956. Van dan af was het hek van de dam

De verschillende politiek en religieus gesponsorde zuilen waren al een tijd voordien georganiseerd en dit was zeer goed en langdurig voorbereid. En ze waren er al helemaal klaar voor en stonden al te trappelen. Dit omdat de overheid besefte dat het een krachtig middel zou zijn om de bevolking te bereiken, te informeren en te indoctrineren.

Er moesten echter ook nog wat zaken wettelijk bekrachtigd worden, zoals kijkgeld, frequentiespectrum, uitzendrechten...

In België liep men zoals gewoonlijk bij de start nog wat achter bij Nederland.

Op 24 juli 2020 10:29:40 schreef grotedikken:
[...]

Dat wist ik niet. Dan had je telkens twéé scheermesjes nodig om naar de radio te kunnen luisteren? :-)

Die foxholeontvanger is toch wel een traumatische ervaring voor je geweest merk ik.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
RAAF12

Golden Member

Op 24 juli 2020 16:33:48 schreef grotedikken:
[...]
Ben je heel zeker? ik denk dat je je een 5tal jaar vergist.

De kroning van Elisabeth was op TV (1953) daarvoor stonden mensen in drommen voor de etalage's te kijken. In 1955 was TV nog een zeldzaamheid én het eerste programma voor de jeugd, Dappere Dodo, op woensdagmiddag, want dan hadden de kinderen vrij van school!

Sine

Moderator

Op 24 juli 2020 16:33:48 schreef grotedikken:
[...]

De meeste bronnen spreken tussen 1952 en 1955 van een experimentele periode waar weinig ontvangsttoestellen bij gezinnen waren.
Sommmigen spreken van enkele duizenden wat nog geen promille van de bevolking is.

Het tv besluit waarin ook de verzuiling was opgenomen dateert pas van 1956. Van dan af was het hek van de dam

Dat heb je mooi gegoogeled, zelfs in de zelfde volgorde als het hier te vinden is:
https://postproduktie.nl/tv/tv-geschiedenis.html

Alleen was er wel degelijk al eerder het een en ander te onvangen (ofwel: ik kan ook googelen)

code:

2 oktober 1951 	De allereerste reguliere Nederlandse televisie-uitzending.
22 november 1952 	Eerste keer dat Sinterklaas op de Nederlandse televisie wordt ontvangen. Presentatrice is Mies Bouwman die deze taak vervult tot 1973.
6 juni 1954 	Eerste Eurovisie-uitzending met een verslag van het Narcissenfeest in Montreux.
20 april 1955 	Eerste aflevering van Swiebertje (met Joop Doderer in de hoofdrol). De meeste afleveringen van deze serie van voor 1972 zijn echter verloren gegaan. De serie liep tot april 1975. 

In de Radio Bulletin van 1952 stond al een zelfbouw TV ontvanger, met een VCR97 als kijkpijp, rond die tijd moet er ook eentje in Radio Elektronica gestaan hebben (die heb ik wellicht nog liggen)
In 1954 stond er al een serieuze tv in RB
https://polonai.se/scrapbook/mk_telemax/index.html

Dat ging men natuurlijk allemaal bouwen omdat er niets te ontvangen was.

@GD:
Ik had het ook over de eerste helft van de jaren 50, dat hoeft niet te beginnen met ‘51.
Ik kan mij goed herinneren, dat onze werkster (poetsvrouw voor jou) al tv had en dat we soms bij haar naar de kinder-tv op woensdag middag gingen kijken. In ons middenklasse gezin werd nog niet aan tv gedácht!

In ‘55 was ik 11 en dus echt wel compos mentis :P

Zo kan ik me onze eerste KTV nog herinneren. Ik dacht 1974 omdat het een van mijn eerdere herinneringen is (ik zou dan 4 geweest zijn), maar later met mijn wijlen vader besproken dat het waarschijnlijk toch 1978 geweest is.
Hoe dan ook voor een voetbal wereldkampioenschap, zodat er groen gras te zien was... (En al heb ik niets met voetbal, de KNVB heeft voor veel van mijn vakanties betaald (papa gaf trainerscursussen), dus ik kan er moeilijk te negatief over zijn ;) ) Het verlies van Nederland in 1978 weet ik ook nog goed (verlies in de finale) maar die herinnering is voor mij dan weer niet gekoppeld met het krijgen van die KTV.

Een echte Philips met 8 knoppen. Twee nederlandse zenders en 3 Duitse, zo dicht bij de grens, die WEL al voor 6 uur 's avonds uitzonden. Zo heb ik Duits geleerd ;) En als we op het dak met de antenne gingen rommelen konden we de NDR soms ontvangen (naast ARD, ZDF en WDR iirc).